Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verkoopprijs tweedehands EV leasewagens valt tegen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272672)

Dadeemelee 14 augustus 2024 18:45

Verkoopprijs tweedehands EV leasewagens valt tegen.
 
Eigenlijk was dat te verwachten. Die tweedehands lease wagens worden gekocht door particulieren en die twijfelen nog over EV’s.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240814_93395171

Citaat:

”Met benzine- en dieselwagens heeft de leasingsector al 100 jaar ervaring, terwijl de elektrische auto nieuw is”, zegt Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta, de koepelorganisatie voor de leasingsector. Aanvankelijk schatte de sector de tweedehandswaarde van elektrische wagens hoog in. De logica was dat een elektrische wagen minder slijt en dus meer kilometers aankan dan een wagen met een brandstofmotor vol draaiende onderdelen.

De sector vergiste zich ook vanwege de eerste Tesla’s die tweedehands verkocht werden. De prijzen daarvan lagen hoog, omdat Tesla de vraag niet kon volgen en toen haast een monopolie had op elektrische wagens.

Nu de eerste generatie elektrische bedrijfswagens vier jaar oud is en tweedehands verkocht moet worden, valt de restwaarde dik tegen. De prijzen zouden 35 tot 40 procent lager liggen dan vooraf geschat. Niet omdat de wagens te versleten zijn, maar omdat er te weinig interesse voor is. Particulieren vinden de prijzen van tweedehands elektrische wagens nog te hoog en wachten af, of ze zoeken hun toevlucht tot een nieuwe generatie goedkope elektrische wagens, bijvoorbeeld van het Chinese BYD. Bovendien evolueert de technologie razendsnel. Tweedehandskopers vinden een elektrische wagen van vier jaar oud vaak te verouderd.

Micele 14 augustus 2024 21:18

Valt tegen voor de leasingbedrijven, niet voor de consument die zijn smaak vindt. Bij BEV van 4 jaar oud wordt vooral naar Tesla model 3 (2019-2020) gekeken, en die is nieuw significant beter...

Citaat:

Uit onderzoek van de marktvorsers van Indicata blijkt dat de prijs van een tweedehands elektrische auto sinds begin vorig jaar met bijna een kwart gezakt is. Bij tweedehands benzineauto's was dat in dezelfde periode maar ongeveer 10 procent.

De prijzen van tweedehands elektrische auto's kelderen, want er komen er steeds meer op de markt terwijl de particuliere autokoper ze nog niet aandurft. 'Dit kan nog makkelijk tot 2030 duren. ' Het zijn barre tijden voor verkopers van tweedehands elektrische auto's, want de prijzen ervan zijn in vrije val.

20 jun 2024

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10552328.html
Als de Belgische leasebedrijven hun prijs toch proberen licht op te drijven, het buitenland is er ook nog.

In Duitsland is er niet veel verandert aan de lage prijzen, ook in augustus niet, ze dalen zelfs nog wat:
Citaat:

https://www.autobild.de/artikel/elek...-21789451.html

Gute Nachrichten für Käufer: Die Elektroauto-Preise sinken weiter. Die Branche erwartet weitere große Rabattaktionen. Wann ist der richtige Zeitpunkt zum Kauf eines neuen E-Autos?

11. August 2024

Dadeemelee 14 augustus 2024 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10400021)
Valt tegen voor de leasingbedrijven, niet voor de consument die zijn smaak vindt.



Als de Belgische leasebedrijven hun prijs toch proberen licht op te drijven, het buitenland is er ook nog.

In Duitsland is er niet veel verandert aan de lage prijzen, ook in augustus niet, ze dalen zelfs nog wat:


Het gaat uiteraard ook zijn weerslag hebben op de constructeurs. De lease markt goed voor zo’n 80% van de EV verkoop.

Edit: En dat de prijzen van nieuwe EV’s dalen is ook geen goed nieuws voor lease bedrijven.

Micele 14 augustus 2024 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10400026)
Het gaat uiteraard ook zijn weerslag hebben op de constructeurs. De lease markt goed voor zo’n 80% van de EV verkoop.

Edit: En dat de prijzen van nieuwe EV’s dalen is ook geen goed nieuws voor lease bedrijven.

Wat hadden bepaalde lease bedrijven dan gedacht? Dat BEV niet significant gingen dalen in prijs? Dat geloof je toch niet?

Dat de prijzen van batterijpacks door de opschaling en massaproductie zeer sterk ging dalen wisten ze toch.

Werd ook overal gepubliceerd, hier een studie van UBS:
Citaat:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elekt...dan-ice-184281

26 oktober 2020

Elektrische auto’s goedkoper in 2024 dan ICE

Vanaf 2024 wordt het goedkoper om een elektrische auto te produceren voor fabrikanten.

Onderzoek UBS

Dat de elektrische auto goedkoper wordt dan de auto met een verbrandingsmotor, blijkt uit een onderzoek van investeringsbank UBS. Op dit moment is het nog veel prijziger om een elektrische auto te bouwen. Dat is één van de redenen waarom er nog niet zoveel elektrische auto’s zijn en Tesla zo veel kan verkopen: er is nog niet zoveel concurrentie, dit terwijl telkens meer vraag is naar EV’s.

Het mag geen verrassing zijn dat de grootste kostenpost voor een elektrische auto de accu is. Niet alleen zorgt het ervoor dat het gewicht buitensporig hoog is, het kostenplaatje is dat ook. Volgens UBS zijn het juist de kosten voor de accu die gaan zakken. In 2022 zal een EV gemiddeld 1.900 dollar duurder zijn om te produceren, vanaf 2024 is het om het even. Daarna wordt de elektrische auto goedkoper.

Elektrische auto goedkoper door accupakketten

UBS heeft de accupakketten onderzocht van de zeven grootste fabrikanten ter wereld. Op basis van hun bevindingen, onderzoek en analyses hebben ze een paar interessante conclusies gedaan. In 2025 is 17% een elektrische auto. In 2030 zal dat al 40% zijn. Volgens de onderzoeker wordt het na 2025 telkens lastiger om een auto met verbrandingsmotor te rechtvaardigen.

Bron: The Guardian

ViveLaBelgique 14 augustus 2024 22:21

https://www.youtube.com/watch?v=raHCE3JDxxE
Räjäytetyn TESLAN siivouspäivä!

Micele 14 augustus 2024 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10400045)
https://www.youtube.com/watch?v=raHCE3JDxxE
Räjäytetyn TESLAN siivouspäivä!

slap
Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240607_93525546

Youtuber riskeert celstraf voor stuntvideo waarin twee vrouwen vanuit helikopter vuurwerk op Lamborghini afschieten
Nog wat zeer dure plofwagens laten ontploffen:
Citaat:

https://www.hln.be/bizar/youtuber-bl...-cel~a5652e44/

Een Russische vlogger met de naam Mikhail Lytvyn heeft expres een BMW M5 Competition opgeblazen. Een video daarvan is twee dagen na verschijning al bijna 6 miljoen keer bekeken. Volgens een Russische advocaat kan de actie de Youtuber evenwel vijf jaar cel opleveren.

Het is niet de eerste keer dat de Russische Youtuber met vuur speelt. In oktober 2020 stak hij zijn ruim 230.000 euro kostende Mercedes-AMG GT 63 S in brand, naar verluidt uit protest omdat een lokale Mercedes-Benz-dealer weigerde om de auto te repareren. Die video is inmiddels meer dan 28 miljoen keer bekeken en heeft de Youtuber zo mogelijk meer geld opgeleverd dan de auto heeft gekost.

Een paar maanden later reed hij - zogenaamd per ongeluk - met een gloednieuwe Porsche Taycan door de etalageruit van een Porsche-dealer. Hij liet destijds weten per ongeluk op het gaspedaal te hebben getrapt, alles werd wel gefilmd. Deze clip was met ruim 7 miljoen views ook een hit op YouTube.

Brandende pijlen

Ditmaal was een 625 pk sterke BMW M5 Competition ter waarde van ruim 170.000 euro aan de beurt. De auto was volgens de lokale nieuwssite ASTV eigendom van een van Lytvyns vrienden. De Rus besloot de supersedan volgens het medium te vernietigen om zijn respect te betuigen aan een andere vriend die vorig jaar overleed tijdens het besturen van een BMW M4 Competition in Moskou.

In de clip is te zien hoe Lytvyn de auto door de sneeuw rijdt en hem in een veld parkeert. Vervolgens overgiet hij de BMW met benzine, waarna hij er brandende pijlen op afvuurt. Na een paar mislukte pogingen raakt hij uiteindelijk de auto, waarna deze ontploft in ware Hollywoodstijl, waarschijnlijk doordat de wagen ook beladen was met explosieven. De brokstukken landen op enkele meters van de Youtuber en zijn cameraman.

fred vanhove 15 augustus 2024 01:01

EV zijn omzeggens allemaal bedrijfswagens of auto's van vrije beroepers en of zelfstandigen en die kopen allemaal nieuwe auto's

Alles is een kwestie van vraag en aanbod. De particulier moet ze niet en dus is er op de teweedehandsmarkt een groot aanbod EV tegenover een minimale vraag.

Dus ze gaan geen geld.

reservespeler 15 augustus 2024 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10400067)
EV zijn omzeggens allemaal bedrijfswagens of auto's van vrije beroepers en of zelfstandigen en die kopen allemaal nieuwe auto's

Alles is een kwestie van vraag en aanbod. De particulier moet ze niet en dus is er op de teweedehandsmarkt een groot aanbod EV tegenover een minimale vraag.

Dus ze gaan geen geld.

De Batterijen van die wagens gaan niet eeuwig mee hé. En een nieuwe batterij plaatsen kost handenvol geld

kelt 15 augustus 2024 07:55

Ik ken meerdere collega's die recent veranderd zijn van wagen...

Ja,een paar hebben een EV,maar GEEN ENKEL heeft een 2de hands EV.De teneur van de draadstart lijkt ook te kloppen....


Laat ik nog iets toevoegen.

WAAROM zouden particuliere kandidaat kopers eigenlijk zelfs maar een roeste cent moeten betalen voor een dergelijke wagen die,behalve de normaal wel te berekenen waardevermindering gebaseerd op kilometerstand,ouderdom en eventuele schade eigenlijk GRATIS zou moeten zijn gezien die eerste en tweede generatie EV's ZWAAR GESUBSIDIEERD in dienst gesteld zijn.....

ergo....we HEBBEN die dingen al helpen mee betalen....


ergo 2...mooi voorbeeldje hoe staatsbemoeienis zowat altijd verkeerd gaat..We hebben dergelijke poging tot afzetterij ook lang gezien bij de tweedehands diesel bedrijfswagenmarkt waar die bakken eigenlijk om gelijkaardige redenen veel te hoog geprijsd waren(ganse autohandelkettingen functioneerden er op)...

Maar die "ex-bedrijfsdiesels" bleken,blijken,in de praktijk nog steeds vrijwel zonder bedenkingen,gebruiksbeperkingen en knagende twijfel, bruikbaarder te zijn dan menige EV....En ja,zowaar heeft een van mijn collega's(beetje een petrolhead,ik weet het) weer zo een ding....8-)


In andere draadjes(zie de avonturen van Herz leasing ) zag men deze storm al aankomen in de Angelsaksische landen twee jaar geleden en die heeft ook onze kusten bereikt...

We zullen een gigantische vernietiging van materialen zien,omdat uiteindelijk onverkoopbare autos,het kan niet anders,dan maar vernietigd moeten worden.....minstens 5 a 10 jaar eerder dan technisch noodzakelijk...

De staat en zijn interventies.....what could possibly go wrong?


milieuaspecten en CO2 uitstoot? iemand????


o ja...

Tientallen miljoen europeanen ondertussen zullen wel als mij zijn...
Hun benzinebrandertje mag dan al wat ouder zijn (net als de europeaan),maar prima voor wat het moet dienen..
Wat NIEt in discussie staat voor de NUTTIGE en NODIGE korte en zelfs wat langere verplaatsingen in een dichtbevolkt gebied is de Electrisch Fiets waar ik al aan nummer twee in 10 jaar tijd zit(eentje voor rond de parochie rijden en eentje voor langere afstanden..jaja).....geen discussie.....DAT is EV voor de mensen!.......

iemand een oude tesla 3 waar JIJ dan ooit de verwerkingskost voor zult mogen dragen ...hm???

it's a trap....don't trigger It! (zeg later maar "dank je wel kelt")

Micele 15 augustus 2024 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10400083)
De Batterijen van die wagens gaan niet eeuwig mee hé. En een nieuwe batterij plaatsen kost handenvol geld

De ene BEV is de andere niet. Er zijn veel meer oude EVs dan Nissan Leaf.

Idem bij ICE-motoren en al hun versleten emissierommel.

BEV van 4 jaar oud hebben in de regel nog 4 jaar garantie op batterijpack en e- motor(en).
ICE van 4 jaar hebben in de regel NUL garantie.

En de vervangingsprijs buiten garantie valt best mee:
https://www.findmyelectric.com/blog/...ost-explained/

Micele 15 augustus 2024 08:59

andere merken
https://www.recurrentauto.com/resear...ry-replacement

Dalende trend qua kosten, en steeds meer (externe) bedrijven specialiseren zich zoals men kan lezen.

Als die trend zich verder zet, wordt het alvast goedkoper dan het vervangen van een ICE-motor, wie weet zelfs bij de zwaarste batterijpacks.

Citaat:

How much does an EV battery replacement cost?

Electric car battery replacement costs outside of warranty can range from $6,500 to $20,000, depending on the size and manufacturer, but these out-of-pocket repairs are extremely rare.

This is partly due to EV batteries lasting longer than many people expected. While the overall rate of replacement in the Recurrent community is only 2.5%, the highest rate of battery replacements come from the very first generation of EVs on the road. These cars are now 14 years old.

Are replacement costs going up or down?

The cost of batteries fluctuate - going up some months and down others - but the overall cost trend is declining.

As battery prices continue to decline, the price you would pay today is different than the price you would pay next year or in 5 years. in 2019, the Mack Institute for Innovation Management at the Wharton School for Business aggregated data found across academia, news, search engines, experts within the industry, and public statements by manufacturers.

They found a 16% decline in battery pack cost between 2007 and 2019. The authors estimated in 2019 that the average cost of battery packs was $161/kWh. With that estimate, in 2019, the cost of an out-of-warranty 100 kWh battery, as is common in Tesla long range vehicles, would be at least $16,100 before labor, taxes, etc. If the trend in battery price reduction stays constant, then by 2025 the price in 2019$ should be ~$56/kWh, or $5,600 to replace a 100 kWh battery.

That’s a big change in how much an EV battery costs to replace.

However, it's worth noting that the overall downward market trend in the price of lithium faltered in 2021 - 2022 and the price of battery components actually began to rise a bit.

As of March 2023, the price is coming back down, though, and has fallen nearly 20% since the beginning of the year. High demand for old lithium ion batteries will keep prices for battery replacements stable for at least another year.
btw. de batterijpackprijzen zijn gemiddeld 90% gedaald tussen 2008 en 2023 vind ik op een overheidssite:
Citaat:

https://www.energy.gov/eere/vehicles...sts-light-duty

FOTW #1354, August 5, 2024: Electric Vehicle Battery Pack Costs for a Light-Duty Vehicle in 2023 Are 90% Lower than in 2008, according to DOE Estimates[

The Department of Energy’s (DOE’s) Vehicle Technologies Office estimates the cost of a electric vehicle lithium-ion battery pack for a light-duty vehicle declined 90% between 2008 and 2023 (using 2023 constant dollars). The 2023 estimate is $139/kWh on a usable-energy basis for production at scale of at least 100,000 units per year. That compares to $1,415/kWh in 2008. The decline in cost is due to improvements in battery technologies and chemistries, as well as improvements in manufacturing and increases in production volume.

ViveLaBelgique 15 augustus 2024 09:40

Wat mij verbaast is dat er overal Tesla's rondrijden. Een Tesla garage heb ik nog nergens gezien. Hebben die auto's totaal geen onderhoud nodig ? Bestel je deze gewoon online ?

Micele 15 augustus 2024 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10400116)
Wat mij verbaast is dat er overal Tesla's rondrijden. Een Tesla garage heb ik nog nergens gezien.

Dan ligt het mss aan jouw ogen. ;-)

Tesla Stores Belgium:
https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/stores/Belgium geeft 7

of Tesla Service Center via google maps:
https://www.google.com/maps/search/T...!4b1?entry=ttu

Momenteel 6 of 7.

Citaat:

Hebben die auto's totaal geen onderhoud nodig?
Toch nog een beetje, alvast veel minder. Men kan ook een bepaald onderhoudscontract afsluiten.

Citaat:

Bestel je deze gewoon online ?
Dat kun je. Of je bezoekt eens een showroom (totaal 9). Afspreken voor een testrit gaat natuurlijk ook.

fred vanhove 15 augustus 2024 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10400116)
Wat mij verbaast is dat er overal Tesla's rondrijden. Een Tesla garage heb ik nog nergens gezien. Hebben die auto's totaal geen onderhoud nodig ? Bestel je deze gewoon online ?

Misschien wat minder onderhoud maar of je daardoor minder naar de garage moet lijkt nog een ander verhaal.

Maar echt een probleem zal dat niet zijn gezien het bedrijfswagens zijn en het de belastingbetaler is die die herstellingen betaalt.


https://www.autoreview.nl/nieuws/id/...e%20auto's.


Gemiddeld hadden EV's 256 problemen per 100 auto's. Plug-in hybrides deden het iets beter met 216 problemen, terwijl traditionele auto's met een verbrandingsmotor het betrouwbaarst bleken met 187 problemen per 100 onderzochte auto's.

https://www.autovisie.nl/nieuws/nieu...wbaar-als-wat/
Onderzoek: ‘Nieuwe elektrische auto’s zijn zo onbetrouwbaar als wat’

Micele 15 augustus 2024 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10400157)
Misschien wat minder onderhoud maar of je daardoor minder naar de garage moet lijkt nog een ander verhaal.

Maar echt een probleem zal dat niet zijn gezien het bedrijfswagens zijn en het de belastingbetaler is die die herstellingen betaalt.


https://www.autoreview.nl/nieuws/id/...e%20auto's.


Gemiddeld hadden EV's 256 problemen per 100 auto's. Plug-in hybrides deden het iets beter met 216 problemen, terwijl traditionele auto's met een verbrandingsmotor het betrouwbaarst bleken met 187 problemen per 100 onderzochte auto's.

https://www.autovisie.nl/nieuws/nieu...wbaar-als-wat/
Onderzoek: ‘Nieuwe elektrische auto’s zijn zo onbetrouwbaar als wat’

Ik vertrouw toch liever de ADAC pannenstatistiek, want daar gaat het over echte pannes en geen futuliteiten. BEV vallen echt gemiddeld veel minder in panne dan ICE, en elk jaar wordt het verschil groter. :-D

Citaat:

https://www.meinauto.de/news/adac-pa...als-verbrenner

03.05.2024

Elektrofahrzeuge aus dem Jahr 2021 haben sich als zuverlässiger erwiesen als ihre Verbrenner-Äquivalente. Das geht aus aktuellen ADAC-Pannenstatistik hervor.

Mit einer durchschnittlichen Pannenkennziffer von 2,8 pro 1.000 Fahrzeuge schnitten Elektroautos um rund 3,6 Pannen besser ab als Verbrenner, die eine Pannenkennziffer von 6,4 aufwiesen.

Herr Flick 15 augustus 2024 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10400083)
De Batterijen van die wagens gaan niet eeuwig mee hé. En een nieuwe batterij plaatsen kost handenvol geld

dat is het,


en ge weet ook niet wat die knuppel voor u met die batterij gedaan heeft ...

Herr Flick 15 augustus 2024 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10400161)
Ik vertrouw toch liever de ADAC pannenstatistiek, want daar gaat het over echte pannes en geen futuliteiten. BEV vallen echt gemiddeld veel minder in panne dan ICE, en elk jaar wordt het verschil groter. :-D

zoals je zelf zegt, veel meer onderdelen die kunnen slijten, dus het zou normaal moeten staan dat je gemiddeld meer in panne staat met een gewone conventionele motor.

Maar... sommige motoren/merken zijn heel betrouwbaar als je je aan de onderhoudsschema's houd.

En mijn vorige baas heeft met zijn Tesla toch een paar farcen voorgehad, allee ja als ge niet meer in uw eigen auto kunt... daar zou het voor mij stoppen. Misschien zijn er mensen die dat allemaal normaal vinden, maar ik niet.

Dus ik zou wel eens gebruikers betrouwbaarheidscijfers willen zien ook vergeleken dan met de cijfers van de ADAC.

Dadeemelee 15 augustus 2024 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10400355)
zoals je zelf zegt, veel meer onderdelen die kunnen slijten, dus het zou normaal moeten staan dat je gemiddeld meer in panne staat met een gewone conventionele motor.

Maar... sommige motoren/merken zijn heel betrouwbaar als je je aan de onderhoudsschema's houd.

En mijn vorige baas heeft met zijn Tesla toch een paar farcen voorgehad, allee ja als ge niet meer in uw eigen auto kunt... daar zou het voor mij stoppen. Misschien zijn er mensen die dat allemaal normaal vinden, maar ik niet.

Dus ik zou wel eens gebruikers betrouwbaarheidscijfers willen zien ook vergeleken dan met de cijfers van de ADAC.

Uit het artikel in de openingspost:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240814_93395171

Citaat:

Paste een elektrische BMW X3 tot voor kort in het maandelijks budget voor een kaderlid, dan zit die nu bijna in de categorie van directieleden. Tesla wordt steeds meer geschrapt als bedrijfswagen. De zeer sterk schommelende aankoopprijs – Tesla durft de prijs in een keer met duizenden euro’s te verlagen of te verhogen – maakt het moeilijk om de restwaarde in te schatten. Ook zou de service van Tesla naar leasingmaatschappijen ondermaats zijn. En dat CEO Elon Musk zich voluit achter de campagne van de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump schaart, kan voor klanten van leasingbedrijven die duurzaamheid belangrijk vinden een reden zijn om Tesla te weren.

Micele 15 augustus 2024 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10400355)
zoals je zelf zegt, veel meer onderdelen die kunnen slijten, dus het zou normaal moeten staan dat je gemiddeld meer in panne staat met een gewone conventionele motor.

Maar... sommige motoren/merken zijn heel betrouwbaar als je je aan de onderhoudsschema's houd.

En mijn vorige baas heeft met zijn Tesla toch een paar farcen voorgehad, allee ja als ge niet meer in uw eigen auto kunt... daar zou het voor mij stoppen. Misschien zijn er mensen die dat allemaal normaal vinden, maar ik niet.

Dus ik zou wel eens gebruikers betrouwbaarheidscijfers willen zien ook vergeleken dan met de cijfers van de ADAC.

ADAC zijn pannencijfers dus echte betrouwbaarheidscijfers in de praktijk (dus geen enquete).

Niemand hindert je eraan die zelf eens op te zoeken die objectiever zijn dan die van ADAC. Liefst cijfers van een Europees land of van Europa.

Micele 15 augustus 2024 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10400355)
zoals je zelf zegt, veel meer onderdelen die kunnen slijten, dus het zou normaal moeten staan dat je gemiddeld meer in panne staat met een gewone conventionele motor.

Maar... sommige motoren/merken zijn heel betrouwbaar als je je aan de onderhoudsschema's houd.

Ook die zeer betrouwbare modellen kan je vinden bij ADAC in de specifieke modelversies naargelang segment.

Citaat:

En mijn vorige baas heeft met zijn Tesla toch een paar farcen voorgehad, allee ja als ge niet meer in uw eigen auto kunt... daar zou het voor mij stoppen. Misschien zijn er mensen die dat allemaal normaal vinden, maar ik niet.
Als je de handleiding niet voldoende kent ligt dat niet aan de auto zou ik zeggen, bovendien is dat wslk geen panne. Je kunt een Tesla op 3 of meer diverse manieren openen heb ik in de handleiding gelezen:
https://www.tesla.com/ownersmanual/m...F301304D2.html

Citaat:

Dus ik zou wel eens gebruikers betrouwbaarheidscijfers willen zien ook vergeleken dan met de cijfers van de ADAC.
ADAC zijn pannencijfers dus echte betrouwbaarheidscijfers in de praktijk (dus geen enquete). Liefst 156 autoversies van 20 automerken voldeden aan de voorwaarden van ADAC.

° Niemand hindert je eraan die zelf eens op te zoeken die objectiever zijn dan die van ADAC. Liefst cijfers van een Europees land of van Europa.

Specifiek Tesla model 3 deed die al mee bij ADAC vanaf inschrijvingsjaar 2019, omdat er genoeg van verkocht werden enz... zie tekst.

ADAC deelt het model 3 in bij de middenklasse, en het aantal pannes per 1000 voertuigen naargelang inschrijvingsjaar is:
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...t=SORTING_DESC

ADAC Pannenstatistik des Tesla Model 3
Jahr der Zulassung des betroffenen Fahrzeugs: Pannen pro 1000 Fahrzeuge
2021 : 1
2020 : 1.3
2019 : 4
Dus veel beter (1 en 1,3 :donkergroen) en beter (4 :lichtgroen) dan het gemiddelde in de middenklasse, er waren alvast middenklassers die nog beter deden, of maar ietsje minder. Controleer beter zelf.
Of ik zal voor jou de BMW 3 serie plakken, dezelfde 3 inschrijvingsjaren 2021-2020-2019, ca. even goed dan het model 3:
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...t=SORTING_DESC

ADAC Pannenstatistik des BMW 3er-Reihe
Jahr der Zulassung des betroffenen Fahrzeugs : Pannen pro 1000 Fahrzeuge
2021 0.9
2020 1.5
2019 4.2
En de Audi A4 doet iets beter dan het model 3
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...t=SORTING_DESC

ADAC Pannenstatistik des Audi A4
Jahr der Zulassung des betroffenen Fahrzeugs : Pannen pro 1000 Fahrzeuge
2021 : 0.8
2020 : 1.5
2019 : 2.8

Hopelijk begrijp je die statistiek nu beter.
De quoteringskleur naargelang aantal pannes/1k kan dus veranderen, het (i) aanklikken na het jaartal:
Citaat:

2021
sehr gut 0,0 - 1,2
gut 1,3 - 6,0
befriedigend 6,1 - 10,7
ausreichend 10,8 - 15,5
mangelhaft > 15,6
2020
sehr gut 0,0 - 1,8
gut 1,9 - 8,1
befriedigend 8,2 - 14,4
ausreichend 14,5 - 20,7
mangelhaft > 20,8
2019
sehr gut 0,0 - 3,0
gut 3,1 - 9,4
befriedigend 9,5 - 15,9
ausreichend 16,0 - 22,3
mangelhaft > 22,4
Via
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...er-156-modelle

Betrouwbaarheidsindex voor 156 modellen

In de huidige pechstatistieken zijn in totaal 156 voertuigseries van ongeveer 20 automerken beoordeeld. Er werd rekening gehouden met alle storingen in 2023 waarbij voertuigen tussen de drie en tien jaar oud betrokken waren (voor het eerst geregistreerd van 2014 tot 2021). Om statistisch gebruikt te kunnen worden, moet de serie in twee jaar tijd minimaal 7.000 registraties hebben. Als aan deze eis wordt voldaan, worden alle voertuigmodeljaren met minimaal 5.000 registraties weergegeven.

Modellen met minder goedkeuringen worden doorgaans niet geëvalueerd. Oorzaken die duidelijk aan zichzelf te wijten zijn, zoals een lege brandstoftank, worden bij de berekening van modelgerelateerde defecten buiten beschouwing gelaten, omdat deze uiteindelijk niet aan het voertuig zelf te wijten zijn.

In de volgende tabel met pechstatistieken vindt u alle geëvalueerde modelseries, alfabetisch gesorteerd en onderverdeeld in voertuigklassen. Let op: Als u op de schakelpijl bovenaan de tabel klikt, ziet u de volgende voertuigklasse. De doorslagfrequentie volgt het kleurenschema van donkergroen (zeer laag) tot rood (zeer hoog). Als u op een kolom met het bouwjaar klikt, worden de voertuigen gesorteerd op basis van hun beoordeling, waarbij de beste of slechtste modellen bovenaan worden weergegeven.

Middenklasse: model

Zuverlässigkeitsindex für 156 Modelle

Insgesamt 156 Fahrzeugreihen von rund 20 Automarken wurden in der aktuellen Pannenstatistik ausgewertet. Herangezogen wurden alle Pannen im Lauf des Jahres 2023, die Fahrzeuge im Alter von drei bis zehn Jahren (Erstzulassung 2014 bis 2021) betrafen. Um statistisch verwertet werden zu können, müssen die Baureihen mindestens 7000 Zulassungen in zwei Jahren aufweisen. Ist diese Voraussetzung erfüllt, werden alle Fahrzeug-Baujahre mit mindestens 5000 Zulassungen angezeigt.

Modelle mit weniger Zulassungen werden grundsätzlich nicht ausgewertet. Auch eindeutig selbstverschuldete Ursachen wie ein leerer Kraftstoffbehälter werden bei der modellbezogenen Pannenzählung nicht berücksichtigt, da sie schließlich nicht dem Fahrzeug selbst anzulasten sind.

In der folgenden Pannenstatistik-Tabelle finden Sie alle gewerteten Modellreihen, alphabetisch sortiert und in Fahrzeugklassen eingeteilt. Hinweis: Wenn Sie auf den Umschaltpfeil am Kopf der Tabelle klicken, bekommen Sie die jeweils nächste Fahrzeugklasse angezeigt. Die Bewertung der Pannenhäufigkeit folgt dem Farbschema Dunkelgrün (sehr niedrig) bis Rot (sehr hoch). Klicken Sie auf eine Spalte mit dem Baujahr, werden die Fahrzeuge nach ihrer Bewertung sortiert, entweder die besten oder die schlechtesten Modelle werden oben angezeigt.

Mittelklasse : Modell

[....] lange lijst middenklasse
Anzahl Pannen pro 1.000 zugelassener Fahrzeuge je Erstzulassungsjahr:
sehr niedrig
niedrig
durchschnittlich
hoch
sehr hoch

© ADAC e.V.
Zoals ik al duidelijk schreef deden bij inschrijvingsjaar 2021 reeds zes BEV- modellen mee. Daarvan namen ze het gemiddelde en vergeleken ze dat met het gemiddelde van alle ICE-modellen van inschrijvingsjaar 2021.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be