![]() |
Opkomstplicht: voor of tegen
Ik wou eens weten, en dan wel voordat het verkiezingen geweest zijn en de uitslag bekend is: wie is hier nu eigenlijk voor de opkomstplicht en wie is er tegen?
Argumentatie graag bijgevoegd. |
Citaat:
|
Persoonlijk ben ik tegen de opkomstplicht.
De reden hiervoor is de waarde van een stem. De stem van een burger die geïnteresseerd is in politiek, en die het (een beetje) volgt, heeft waarde. Die van een burger die stemt alleen maar omdat hij moet stemmen, en eigenlijk totaal geen idee heeft waar de partijen voor staan of wie er in welke regering zit, heeft weinig waarde. Zo iemand gaat dan vaak aan anderen vragen op wie hij of zij moet stemmen, waardoor bepaalde mensen een soort meervoudig stemrecht krijgen. Ik vind wel dat het systeem eenduidig moet zijn, dus niet voor de regionale en provinciale verkiezingen stemrecht en dan voor de rest stemplicht. De regeltjes zijn nu al veel te divers waardoor een kat haar jongen er niet in terug vindt, bij de vorige verkiezingen werden er dan ook vergissingen gebeurd. Denk aan het stemrecht voor 16+ jongeren, dat enkel voor Europese verkiezingen geldt. Het is dringend tijd dat de regels weer gestandaardiseerd worden. Het mag ook niet zo zijn dat voor- of tegenstand van een systeem alleen bepaald wordt door het (vermeende) voor- of nadeel dat een partij denkt te behalen bij verkiezingen. Vandaar dat ik de poll nog voor de verkiezingen lanceer, nu nog niet zeker is wie dit precies stemmen gaat kosten. |
Citaat:
|
Ik zou voor opkomstplicht zijn indien het ook echt verplicht is.
Nu is het een grap, er zijn geen consequenties als je er je voeten aan veegt. Dus in deze context ben ik tegen opkomstplicht. |
Citaat:
‘Ik ben tegen opkomstplicht als opkomst niet effektief verplicht is’ zou ik daarvoor stemmen. |
Tegen verplicht stemmen.
Diegene die dan gaat stemmen is een bewuste kiezer ! |
Citaat:
Is dat weer een truc om als het wegvallen van de opkomstplicht mocht slecht uitvallen voor de VLD, straks voor een herinvoering te pleiten? |
Citaat:
De opkomstplicht zoals ze nu is, is een farce. Er is momenteel de facto geen opkomstplicht. Je kan ongestraft je kat sturen. |
25% van de stemmen zijn van de opstarter van de enquête.
|
Citaat:
Wil je nu zeggen dat ik hier meerdere profielen (4 dan nog!) heb? Ik ben System uit Het Oosten niet. Iedereen kan stemmen, maar het zijn precies alleen de tegenstanders van de opkomstplicht die dat ook doen. De anderen komen af met flauwe excuses of blijven weg. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat u doet is de topic verkloten, echt kleinzielig. |
Citaat:
Waarom zou mijn stem minder waard zijn dan die van de anderen die meedoen aan de poll? Precies doordat jij niet meedoet, verandert de verhouding tussen voor- en tegenstanders, nu is het 4-0, het had kunnen 4-1 zijn, in de veronderstelling dat jij een voorstander bent van de opkomstplicht. Je vreemde hersenkronkel zegt dan eigenlijk dat bij verkiezingen alle politici zelf niet zouden mogen stemmen, want zij ondervragen de bevolking en tegelijk antwoorden ze zelf ook. |
Citaat:
Ben je dan voorstander of tegenstander? Nu zeg je wel dat je tegen de huidige vorm bent, maar je zegt niet of je voor of tegen een 'verbeterde' versie zou zijn (dus toch weer een tjevenantwoord). |
Citaat:
|
Citaat:
Maar VLD is wel de partij die aangedrongen had op het schrappen van die opkomstplicht. Dus je bent het niet eens met je partij? |
Citaat:
Hoe dan ook, ik ben geen partijslaaf of partijfanatieker, dus uiteraard ben ik het met sommige of zelfs vele standpunten van de VLD oneens. Ik heb al diverse malen gezegd dat ik meestal (maar niet altijd) VLD stem omwille van de achterliggende (ethisch) liberale beginselen. |
Zeer eenvoudig, er is ooit gestreden voor een stemrecht en niet voor een stemplicht. Die stemplicht is vanwege de overheid en de politici veel te bevoogdend. Laat de mensen vrij in hun keuze.
|
Citaat:
Er is alleen de plicht om u aan te melden (voor bepaalde verkiezingen). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be