![]() |
Het was heel rustig op het stembureau
Zonet gaan kiezen, en wat opviel. Er was heel weinig volk tov Juni. Toen moesten we buiten even aanschuiven. Nu was het gewoon binnen en buiten lopen. Op een paar minuten waren we er vanaf.
Is dit een voorbode :D Gisteren in het debat op de VRT, zag je wie er de meeste schrik had van de afschaffing van de opkomstplicht. CD&V , Vooruit en Groen. |
Inderdaad ook in het boeregat waar ik mijn burgerplicht Ben gaan doen doodkalm ze warden zelf nog niet aan het koersen voetballen of paddlen .
Ik denk dat er meer volk stond te schuiven bij den bakker. |
Ik verwees er al eerder naar in een andere discussie. Mijn overtuiging is dat een lagere opkomst vaak voortkomt uit de veronderstelling dat de uitkomst al vastligt. De burger die achter de partij staat die naar verwachting zal winnen, acht het dan niet noodzakelijk om zijn of haar stem uit te brengen, met het idee dat hun bijdrage weinig verschil zal maken. De uitslag lijkt immers al beslist.
In diezelfde discussie haalde ik het Brexit-referendum aan. Mijn gevoel is, hoewel ik het niet hard kan maken, dat we hier een vergelijkbaar fenomeen zullen zien. |
Ook hier was het kort na de opening vh stembureau wel heel erg kalm.Inderdaad was dat wel even anders bij de vorige rondes...
Maar goed....er is tijd...het is oktober en er is elders amper iets te doen dus is er geen haast bij de zondagochtend en ik kan me toch moeilijk voorstellen dat de mensen voor LOKALE verkiezingen zouden verstek laten gaan.... Plicht voor alles,hoe pijnlijk hij ook wezen mocht....8-) |
Bij mij (in een Vlaamse centrumstad) was het ook zeer rustig. Maar ik ben nog nooit zo vroeg gaan stemmen, dus ik kan misschien niet echt vergelijken.
Citaat:
|
stel u voor dat een partij 60 % van de stemmen haalt bij een opkomst van 20 of 30 % ik lach me kapot, zelf als het de commies zouden zijn die winnen.
|
Hier ook gevoelig rustiger, was gewoon "binnen & buiten" terwijl ik in juni nog een half uur in de rij stond (rond ong. hetzelfde uur)
|
Citaat:
|
Staat hulle allemaal om 7 uur op? Op zondag?
|
In een deelgemeente van Krotrijk, was het minder druk dan de federale verkiezing, wel enkele rijen van een 50 tal mensen aan hun stem nr. Eén voordeel geen import (kopvodwijven, afghanen, Pakistanen, enz) gezien dus enkel Belgen die weten waar het licht uit te doen voor de traditionele partijen.
|
Citaat:
|
Hier in Antwerpen ook vrij rustig. Er was net voor 10 uur geen rij. Ik kon meteen stemmen. Of dat wijst op een lage opkomst? Zou kunnen, al kan het ook zijn dat mensen meer gespreid komen. Straks weten we meer.
|
Citaat:
|
Hier, in een grote Vlaamse gemeente van Vlaams-Brabant in de rand. Duidelijk veel minder volk. Ook op straat, minder beweging dan op andere verkiezingsdagen. Maar het is nog vroeg...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier rond 10u30 waren de rijen korter dan bij de federale, maar niet extreem.
Het is dan ook maar voor 2 ipv 3 niveaus en de lijst voor de gemeente is ook veel simpeler met maar enkele partijen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be