![]() |
Belangrijkste meteoroloog van Thailand ontslagen
http://www.nu.nl/news.jsp?n=463744&c=19
Citaat:
|
Citaat:
Het laatste paragraaf waar je naar refereer is ook maar een interpretatie. Ik las ergens dat die wetenschapper in kwestie reeds jaren waarschuwt voor de mogelijkheid op een enorme tsunami, en dat hij al die jaren werd weggewuifd, ook door collega's. Men verdacht hem ervan de toeristische industrie te willen sabotteren omdat ze het milieu niet ten goede komt. Het is in ieder geval een tragedie. Vingerwijzing heeft weinig zin. |
Dan moeten ze hier verhofstadt ook maar aan de deur zetten.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als er hier in België overstromingen zijn, worden ook meteen anderen met de vinger gewezen, omdat zij toestaan dat mensen in overstromingsgebieden gaan wonen. Nu, dat vind ik maar belachelijk eigenlijk, in België hebben we nog altijd genoeg bronnen om na te gaan waar je je huis precies bouwt. Ik ken iemand die een miljoenenvilla (in BEF dan) gezet heeft in het overstromingsgebied van de Leie... die moest bij mij nu niet bepaald komen huilen toen z'n huis onder water stond, zoiets valt me dunkt te verwachten. Er is een reden waarom z'n bouwgrond zo goedkoop was.... In Amerika mag men blijkbaar in de toekomst een megatsunami verwachten. Gezellig, maar de bewoners van de Oostkust van de VS zijn daar blijkbaar niet van op de hoogte. Het lijkt me niet overbodig te weten dat er een dag kan komen dat het water tot aan je dak komt. Het zou me niet tegenhouden er te gaan wonen, maar ik zou wel maken dat m'n dierbaarste bezittingen en een noodkoffer binnen handbereik zijn als er alarm wordt geslaan. Die Amerikanen kunnen echter zichzelf wel voorlichten, ik denk niet dat we dat kunnen verwachten van mensen die in armoede leven, niet kunnen lezen of schrijven, en geen toegang hebben tot die informatie. |
Citaat:
Het is ook geweten dat de 'leiders' van die Zuidoost-Aziatische landen vorig jaar bij een rondetafel waren overeengekomen dat ze samen ook zo een Tsunami detection center zouden bouwen, met alle voorzieningen die erbij komen (rampenplan, waarschuwingsprocedures, etc...). Maar zoals ook wij in Europa al te goed kennen zijn de discussies en resoluties van die politici gebleven wat ze waren : discussies en resoluties. :-( |
Minder vergaderen en meer doen....
|
Hoe denk je dat het in België zou gaan ? Ik herinner me nog de aanwijzingen van de overheid in de jaren zeventig bij een eventueel zwaar ongeval in onze kerncentrales. Ze begonnen als volgt: Bij het horen van de sirene, neem Uw boekje van de ziekenbond en begeef U naar ....."
Ik zou me maar geen illusies maken. De enige door de regering genomen maatregelen tegen bv overstromingen, die bij ons toch ook voorkomen, zijn het opslagen van de particuliere verzekeringen, niet het aanleggen van betere rioleringen of dammen. Iemand die op de bovenste verdieping van een flat gebouw woont betaalt nu mee voor iemand die (eventueel ter goeder trouw) gebouwd heeft op een door diezelfde overheid goedgekeurde verkaveling in een overstromingsgebied. De minister hoopt dat je op die manier na tien jaar procederen nu toch iets zal ontvangen in de toekomst. Ter compensatie en als troost in geval van rampen mag je wel prins Filip op bezoek verwachten, als je tenminste niet VB stemt, anders blijft hij 50 meter uit je buurt. |
Citaat:
Ik heb een discussie gevolgd op de Amerikaanse zender NBC, waarin werd gevraagd hoe het kwam dat Zuid-Oost Azië nog geen Tsunami Detection Center had zoals de V.S. die wel heeft. Een expert antwoorde dat de Verenigde Staten bekent staat voor haar vooruitstrevende wetenschapsonderzoek, en vandaar de nodige gelden vrijmaakt voor een Tsunami Detection Center in Californië. Maar hoe overtuig je tien Zuid-Oost Aziatische landen om miljarden uit te geven voor een Tsunami Detection Center die je maar een keer op de eeuw gaat gebruiken? Nog ironischer is het feit dat deze ongekende ramp nu ineens wel het geld gaat loskrijgen voor de Tsunami Detection Center in Zuid-Oost Azië, welke meer dan waarschijnlijk voor de volgende honderd jaar niets wezenlijk meer zal waarnemen. |
Citaat:
't zal wellicht wel weer typisch zijn dat ze het nu wél weten, nu Azië in de prut zit. |
Ik heb zo dat palendorphotel gezien op TV , ik geloof dat het om sumatra of de maladiven of een andere archipel staat.
Toen ik daar 2 jaar geleden de eerste foto's van zag was mijn eerste idee, leuk slapen als het daar stormt of als er daar een orkaan paseert, ... Net zoals hier aan de kust kan je je afvragen wie het in godsnaam in zijn hoofd haalt om zo dicht tegen de kustlijn te gaan bouwen. ... Inderdaad voor't geld, voor het toerisme, en al gebeurd er niks in 500 jaar, je zal er maar wonen in het 501 'ste jaar, ... net zoals mensen die onder een actieve vulkaan gaan wonen, nog zo iets, ... Als er iemand geweten heeft dat die mogelijkheid erinzat, (een tsunami) dan had hij moeten waarschuwen, zoveel is duidelijk. Hadden de meeste mensen gewoon, een paar honderd meter landinwaarts kunnen rennen, dan waren er al veel minder doden gevallen, maar ja, ... het lot zeker... |
Even een update:
http://www.standaard.be/nieuws/buite...005_019&snel=1 Het zou dus toch die dienst zelf zijn die geen waarschuwing heeft durven uitsturen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be