Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Communautaire agenda N-VA (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272994)

BWarrior 19 oktober 2024 18:57

Communautaire agenda N-VA

Een aantal keer werd hier geschreven dat er geen staatshervorming zou komen. Blijkens uitgelekte nota’s heeft de N-VA nochtans wel degelijk een communautaire agenda.

Waar gaat het om?

- Afschaffing federaal wetenschapsbeleid, splitsing van alle federale wetenschappelijke instellingen, tot het KMI toe.

- Splitsing alle federale culturele instellingen

- Regionalisering federaal Agentschap voor Buitenlandse Handel

- Afschaffing federale ministeries Werk en Mobiliteit

- Afschaffing kanselarij eerste minister

- Asymmetrisch beleid inzake controle, sanctionering en vrijstelling werklozen

- Regionalisering gemengde bevoegdheden, i.e. Ontwikkelingssamenwerking, Landbouw, Grootstedenbeleid enz.

En via het Vlaams regeerakkoord vernemen we dat de gezondheidszorgen moeten gesplitst worden, dat er een Vlaamse Raad van State moet komen, dat de penitentiaire gezondheidszorgen moeten gesplitst worden, idem voor het BOIC, dat de politiescholen moeten gesplitst worden, dat de deelstaten een eigen stem moeten krijgen in de EU en in de OESO…

Xenophon 19 oktober 2024 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10423074)
Een aantal keer werd hier geschreven dat er geen staatshervorming zou komen. Blijkens uitgelekte nota’s heeft de N-VA nochtans wel degelijk een communautaire agenda.

Waar gaat het om?

- Afschaffing federaal wetenschapsbeleid, splitsing van alle federale wetenschappelijke instellingen, tot het KMI toe.

- Regionalisering gemengde bevoegdheden, i.e. Ontwikkelingssamenwerking, Landbouw, Grootstedenbeleid enz.

En via het Vlaams regeerakkoord vernemen we dat de gezondheidszorgen moeten gesplitst worden, dat er een Vlaamse Raad van State moet komen, dat de penitentiaire gezondheidszorgen moeten gesplitst worden, idem voor het BOIC, dat de politiescholen moeten gesplitst worden, dat de deelstaten een eigen stem moeten krijgen in de EU en in de OESO…

Als Rousseau en of Mahdi eens de wenkbrauwen fronst laten ze dat allemaal vallen.

BWarrior 19 oktober 2024 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10423077)
Als Rousseau en of Mahdi eens de wenkbrauwen fronst laten ze dat allemaal vallen.

Hoezo? Een groot deel van de punten die ik neerschreef stonden in het Vlaams regeerakkoord.

Xenophon 19 oktober 2024 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10423079)
Hoezo? Een groot deel van de punten die ik neerschreef stonden in het Vlaams regeerakkoord.

Het Vlaams regeerakkoord is dan een gelekte nota?

R. Kipling 19 oktober 2024 20:38

Citaat:

Waar gaat het om?

Goede maatregel: kostenbesparend

Afschaffing was beter geweest: dat de culturele instellingen zelf maar eens voor hun eigen opbrengst zorgen. Dat kan perfect, maar helaas wordt ook hier veel te veel aan de overheidsuier gehangen. Een splitsing zal dat helaas niet veranderen.

Afschaffing was inderdaad beter geweest

Zeer goede maatregel: verhindert sabotage van de overheid en is kostenbesparend

Opnieuw een goede maatregel. Als de eerste minister een kanselarij wil, moet deze die zelf maar bekostigen.

Goede maatregel: verschillende regio's hebben meestal een verschillend beleid nodig. Wanneer elke vorm van beleid onmogelijk wordt door tegengestelde politieke opvattingen, is het altijd nuttig dit te splitsen. Dit is des te meer het geval als het financieren van dat vermeend beleid ook bij de regio's valt.

Goede maatregel: verschillende regio's hebben meestal een verschillend beleid nodig. Wanneer elke vorm van beleid onmogelijk wordt door tegengestelde politieke opvattingen, is het altijd nuttig dit te splitsen. Dit is des te meer het geval als het financieren van dat vermeend beleid ook bij de regio's valt.

Kortom, het valt toe te juichen.

Pandareus 19 oktober 2024 20:55

Citaat:

Waar gaat het om?

Wat mij betreft staat er in heel dat lijstje idiotieën maar één punt dat ik verdedigbaar acht : een asymmetrisch beleid inzake controle en sanctionering werklozen.

Voor de rest staan daar veel debiliteiten in : zelfs de het bedrijfsleven is radikaal tegen het onnozele voorstel om agentschap buitenlandse handel te splitsen. En het KMI splitsen ??? :lol: Waar haalt men dergelijke debiele gedachten toch uit ?

BWarrior 19 oktober 2024 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10423105)
Het Vlaams regeerakkoord is dan een gelekte nota?

Neen, dat schreef ik helemaal niet.

Nr.10 19 oktober 2024 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10423161)
Wat mij betreft staat er in heel dat lijstje idiotieën maar één punt dat ik verdedigbaar acht : een asymmetrisch beleid inzake controle en sanctionering werklozen.

Voor de rest staan daar veel debiliteiten in : zelfs de het bedrijfsleven is radikaal tegen het onnozele voorstel om agentschap buitenlandse handel te splitsen. En het KMI splitsen ??? :lol: Waar haalt men dergelijke debiele gedachten toch uit ?

Het KMI splitsen. Belachelijk.

BWarrior 19 oktober 2024 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling (Bericht 10423154)
… verschillende regio's hebben meestal een verschillend beleid nodig…

Hoeveel ministeries van Landbouw, Ontwikkelingssamenwerking, Werk, media, sport, Buitenlandse Handel … heeft Duitsland dan wel nodig? Of de VS? En waarom moeten regio’s samenvallen met taal?

Hoe groter de verschillen tussen regio’s, of binnen regio’s, hoe meer nood er is aan een eengemaakt beleid, om voor iedereen gelijke kansen, welvaart, veiligheid, … te scheppen.

E. Gidius 20 oktober 2024 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10423167)
Hoeveel ministeries van Landbouw, Ontwikkelingssamenwerking, Werk, media, sport, Buitenlandse Handel … heeft Duitsland dan wel nodig? Of de VS? En waarom moeten regio’s samenvallen met taal?

Hoe groter de verschillen tussen regio’s, of binnen regio’s, hoe meer nood er is aan een eengemaakt beleid, om voor iedereen gelijke kansen, welvaart, veiligheid, … te scheppen.

Waarom hebben België, Nederland en Luxemburg een ander beleid nodig?

pajoske 20 oktober 2024 09:18

NV-A logica:

We moeten in België alle bevoegdheden splitsen want elke regio heeft een ander beleid nodig. EN dat is kostenbesparend
We moeten in Vlaanderen de provincies afschaffen, want alle regio's hebben eenzelfde gecentraliseerd beleid nodig en dat is kostenbesparend.

Dat snap ik nu niet. Ik zie maar één mogelijke logische verklaring: NV-A wil ten alle koste haar macht uitbreiden. Het algemeen belang van de burger is niet van tel.

reservespeler 20 oktober 2024 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10423335)
NV-A logica:

We moeten in België alle bevoegdheden splitsen want elke regio heeft een ander beleid nodig. EN dat is kostenbesparend
We moeten in Vlaanderen de provincies afschaffen, want alle regio's hebben eenzelfde gecentraliseerd beleid nodig en dat is kostenbesparend.

Dat snap ik nu niet. Ik zie maar één mogelijke logische verklaring: NV-A wil ten alle koste haar macht uitbreiden. Het algemeen belang van de burger is niet van tel.

Tja, als u niets begrijpt van politiek is dat uw probleem hé Pa.

De schoofzak 20 oktober 2024 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10423077)

De vorige keer lieten de tsjeven ook iets in het regeerakkoord zetten. Ze voorzagen zelfs in twee ministers om dat uit te voeren. Een van hen was/is Anneliesje Verlinden.
Zouden de tsjeven niet meer van een splitsing van de gezondheidszorg willen weten?

De schoofzak 20 oktober 2024 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10423167)

In het (zeer) Groot Hertogdom Luxemburg is het goed en fijn om leven.

BWarrior 20 oktober 2024 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10423267)
Waarom hebben België, Nederland en Luxemburg een ander beleid nodig?

Ze hebben dat niet nodig.

De schoofzak 20 oktober 2024 14:13

Citaat:

NV-A logica:

Som eens alle Vlaamse gouverneurs op en zeg ons of die hun zeer dikke pree en auto met chauffeur onder hun gat, en ambtswoning met personeel waard zijn.
De laatste twee wapenfeiten die ik me herinner: de sheriff van West-Vlaanderen maakt van zijn kloten tegen transmigranten, en tante nonneke van Antwerpen vindt dat de flikken ons meer moeten doen blazen bij verkeerscontroles.
Ik zeg: gouverneurs, bestendige deputaties, arrondissementscommissarissen en provincieraden zijn vet overbodig. Hun administraties eventueel wel: domeinen die nu van hen afhangen, moeten bestuurd blijven. Provinciale scholen moeten blijven studenten onderwijzen. Rampenplannen moeten blijven bestaan en opgevolgd voor actualisatie enz. (provinciale wegen bestaan al niet meer)

Zipper 20 oktober 2024 14:18

Citaat:

NV-A logica:

Is voor geen enkele partij van tel.

Zucht 20 oktober 2024 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10423562)
Som eens alle Vlaamse gouverneurs op en zeg ons of die hun zeer dikke pree en auto met chauffeur onder hun gat, en ambtswoning met personeel waard zijn.
De laatste twee wapenfeiten die ik me herinner: de sheriff van West-Vlaanderen maakt van zijn kloten tegen transmigranten, en tante nonneke van Antwerpen vindt dat de flikken ons meer moeten doen blazen bij verkeerscontroles.
Ik zeg: gouverneurs, bestendige deputaties, arrondissementscommissarissen en provincieraden zijn vet overbodig. Hun administraties eventueel wel: domeinen die nu van hen afhangen, moeten bestuurd blijven. Provinciale scholen moeten blijven studenten onderwijzen. Rampenplannen moeten blijven bestaan en opgevolgd voor actualisatie enz. (provinciale wegen bestaan al niet meer)

Ik ben niet overtuigd. Als je provincies afschaft zal er volgens mij spontaan een ander supra-gemeente-orgaan ontstaan. Misschien niet meer volgens de huidige provinciegrenzen, maar min of meer gelijkaardig in functie. Bijvoorbeeld in de faciliteitengemeenten zouden burgemeesters hun gang kunnen gaan als er geen opzichter was die onwettige besluiten kan annuleren. Wanneer er een natuurramp bepaalde gemeenten treft is het nuttig als er een orgaan is dat reddings/herstellingsacties kan coördieren. Kan de Vlaamse regering dat dan niet doen ? Waarschijnlijk wel, mits uitbreiding voor deze specifieke functies. En dat zal dan waarschijnlijk weer leiden tot groepering van een rits gemeenten in handelbare blokken.

Xenophon 20 oktober 2024 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10423556)
De vorige keer lieten de tsjeven ook iets in het regeerakkoord zetten. Ze voorzagen zelfs in twee ministers om dat uit te voeren. Een van hen was/is Anneliesje Verlinden.
Zouden de tsjeven niet meer van een splitsing van de gezondheidszorg willen weten?

Dat is een gegeven dat we allemaal op voorhand weten, ook de N-VA.

Knuppel 20 oktober 2024 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10423161)
Wat mij betreft staat er in heel dat lijstje idiotieën...

Voor de rest staan daar veel debiliteiten in.... En het KMI splitsen ??? :lol: Waar haalt men dergelijke debiele gedachten toch uit ?

De typische neerbuigendheid van een blauwe Vlamingenhater. Niks nieuws onder het Belzieke wolkendek.

De schuldgraad in Franstalig België is ook een pak groter dan in Vlaanderen.
Idem de werkloosheidsgraad.
Grand Bouche spreekt nog altijd geen Nederlands. Ook typisch voor Brussel en Franstalig Belgique.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be