Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Grootste automarkt van de wereld gaat dit jaar naar 50% stekkerwagens. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273071)

Micele 1 november 2024 22:41

Grootste automarkt van de wereld gaat dit jaar naar 50% stekkerwagens.
 
China is de grootste automarkt van de wereld met enkel afgelopen september 2,1 miljoen verkochte wagens, waarvan zelfs 53% stekkerwagens waren of 1,1 miljoen, daarvan waren 644.000 BEV... voor 1 maand hé. Dat is dus ~ 31% aandeel aan het algemene totaal.

De electrificatie gaat er dus snel want YoY was de stijging van de stekkerwagens 51%.

Bij de model ranking staat de beste ICE op de 7e plaats.

ICE's zijn enkel nog echt relevant in het compacte segment C, in het kleinere segment B en nog kleinere A segment dus niet, de top 3 zijn daar altijd BEV.

In de middenklasse D en hoger segment E staan ook de EVs bovenaan, bij het E-segment haalde de Audi A6L wel een verdienstelijke 3e plaats. Maar dat zal ook snel veranderen als de electrische A6 e-tron op de markt komt.

Tesla is zowat het enige merk wat serieus meedoet tussen al die Chinese EV-merken, waar de modellen van BYD overheersen (BEV+PHEV tesamen)

Ik vertaal ff het bovenste stukje.
Citaat:

China EV sales report september 2024

53% van de autoverkopen in China zijn nu plug-ins! Volledig rapport

Plug-invoertuigen zijn razend populair op de Chinese automarkt, met plug-ins die een nieuw record behaalden, iets meer dan 1,1 miljoen verkopen (in een totale markt van 2,1 miljoen eenheden). Dat is een stijging van 51% op jaarbasis (YoY), vergeleken met een totale markt die met 5% steeg.

Als we dieper in de cijfers kijken, zien we dat de groei van beide kanten kwam: BEV's stegen in september met 29% tot 644.000 eenheden, terwijl PHEV's in dezelfde periode met 97% stegen tot 479.000 eenheden, wat een recordmaand is voor de derde vierde keer op rij. Als we de plug-inverkopen per aandrijflijn opsplitsen, hadden BEV's 57% van de verkopen, in lijn met de YTD-cijfers, terwijl EREV's 11% van de plug-inverkopen in september hadden en gewone PHEV's verantwoordelijk waren voor de resterende 32%.

De year-to-date (YTD) telling is ongeveer 7,3 miljoen eenheden, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 5,4 miljoen eenheden in dezelfde periode van 2023.

Qua aandeel bereikten plug-in voertuigen in september een marktaandeel van 53%! Alleen al volledig elektrische voertuigen (BEV's) waren goed voor 31% van de autoverkopen in het land. Dit bracht het aandeel in 2024 op 47% (27% BEV), en aangezien de markt nog steeds veel ruimte voor groei heeft, zou het jaar moeten eindigen op ongeveer 50%.

Als we dit resultaat vergelijken met wat er twaalf maanden geleden gebeurde, was het plug-in aandeel in 2023 37% (25% BEV), wat betekent dat, hoewel BEV's een gematigde groei doormaken (27% versus 25%), het aandeel PHEV's sneller groeit (20% versus 12%). In dit tempo zouden we de Chinese markt rond 2030 volledig geëlektrificeerd moeten hebben.

De algehele top zes bestond voor 100% uit plug-ins, waarbij de Tesla Model Y het best verkochte niet-BYD-model was, op de 2e plaats. Het best verkochte ICE-model was de Nissan Sylphy, op de 7e plaats, met ongeveer 33.000 verkochte eenheden.

In september behoorden van de acht plug-inmodellen in de algehele top 10 er opmerkelijk genoeg zes tot BYD. De prijsverlagingen van de Shenzhen OEM zetten niet alleen de ICE-concurrentie onder druk, die binnenkort misschien helemaal uit de top 10 wordt getrapt, maar ook zijn plug-integenstanders.

Als we naar verschillende categorieën kijken, hebben alle voertuigsegmenten plug-ins bovenaan, met uitzondering van het C-segment (compact), de enige categorie waarin ICE-voertuigen nog steeds relevant zijn. De Yuan Plus van BYD vertegenwoordigt het EV-team in die categorie, terwijl de aankomende (niet zo) compacte hatchback, de Seal 06 GT, de zaken voor de EV-kant zeker zal helpen. En vergeet de onlangs geïntroduceerde Geely Galaxy E5 niet….

BYD domineert momenteel de markt, met het merk uit Shenzhen aan kop in drie categorieën: de midzise-categorie, de full-size-categorie, waar de recente vernieuwing de Han weer bovenaan liet staan, en de A-segment (stadsauto)-categorie.

In subcompacts (het B-segment) profiteert de Wuling Bingo van gesplitste verkopen in het BYD-veld: tussen de gevestigde Dolphin (15.290 eenheden) en de nieuwe Yuan Up (16.018 eenheden).

Een laatste referentie is gepland voor de terugkeer van de Audi A6L naar het podium, op de 3e plaats met 16.000 eenheden. Nu het Duitse merk op het punt staat de nieuwe A6 e-tron te lanceren, zal het interessant zijn om te zien of het full-size model succesvol de overstap naar de BEV-markt zal maken of dat A6-kopers trouw zullen blijven aan het ICE-model.

[...]

Onzijdig 2 november 2024 07:59

Waar gaan al die Chinese auto's naar toe? Wie koopt ze?

Men kan ze toch niet blijven parkeren in de havens.

maddox 2 november 2024 10:03

Er is een binnenlandse markt voor Chinese auto's. Van de 1.6 miljard chinezen zijn er 500 000 000 rijk genoeg om dat te veroorloven. (als de communistische overheid geen stempel Ni op plakt)

Micele 2 november 2024 14:48

Nog betere cijfers
 
Ik had de bron vergeten dat was deze:

https://cleantechnica.com/2024/10/22...s-full-report/ op basis van ev-volumes.com en waar die zijn cijfers haalt ga ik niet zoeken.

Maar nu heb ik een tweede wel directe Chinese bron via China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), die laten nog interessantere cijfers zien want ze maken aparte cijfers en laten ook de exportaantallen zien.
Maar als ik dan de China verkoop an sich bekijk zijn die septembercijfers nog 22k hoger voor BEV an sich, en 70k meer stekkerwagens, 1,176 miljoen (CAAM) ipv iets meer dan 1,1 miljoen (ev-volumes.com)

• September-BEV was 775.000 waarvan 89.000 voor export maakt 686.000 BEV. Cleantechnica schreef 664.000.

• Ze exporteerden in september 539.000 wagens waarvan 111.000 stekkerwagens waarvan 89.000 BEV. (dus 428.000 ICE = benzine (gewone hybrides) Ze verdienen dus ook nog extra door ICEs te exporteren.

Citaat:

https://cnevpost.com/2024/10/12/chin...ept-2024-caam/

China NEV sales rise to record 1.287 million in Sept, CAAM data show

Lei Kang, Oct 12, 2024 16:24 GMT+8

Excluding exports, China's domestic NEV sales were 1,176,000 units in September, surpassing the 1 million mark for the second time after December last year.

China's new energy-vehicle (NEV) sales grew further to a record high last month, as the automotive market enters its busy season.

In September, China's NEV sales reached a record high of 1,287,000 units, surpassing the previous record of 1,191,000 units in December last year, according to data released today by the China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).

This represents a year-on-year increase of 42.3 percent and a 17 percent increase from August.

CAAM's NEV sales are the wholesale sales of the automaker, including sales in China and exports to overseas markets. NEVs include battery electric vehicles (BEVs), plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs), and fuel cell vehicles.

PHEV sales continue to see strong growth, while BEV sales have rebounded.

In September, PHEV sales totaled 511,000 units, marking the fifth consecutive month of record highs, up 84.2 percent year-on-year and up 12.8 percent from August.

BEV sales in September were 775,000 units, setting a new year-to-date high. That' up 23.8 percent year-on-year and up 19.97 percent from August.

All vehicle sales in China were 2,809,000 units in September, down 1.7 percent year-on-year but up 14.5 percent from August.

This means that NEV penetration was 45.8 percent in September, up from 44.8 percent in August.

Excluding exports, domestic NEV sales stood at 1,176,000 units in September, the second time they have exceeded the 1 million-unit mark after 1,080,000 units in December last year. That's up 45.5 percent year-on-year and up 18.8 percent from August.

In September, 539,000 vehicles were exported from China, up 21.4 percent year-on-year and up 5.4 percent from August.

Of these, NEV exports were 111,000 units, up 15.6 percent year-on-year and up 0.9 percent from August.

China exported 89,000 units of BEVs in September, down 3.6 percent year-on-year but up 1.1 percent from August.

PHEV exports were 22,000 units in September, up 490 percent year-on-year but down 0.1 percent from August.
En dan heb je nog een algemene link van Reuters die zullen ook op CAAM baseren voor de Chinese cijfers:
Citaat:

https://www.reuters.com/business/aut...es-2024-10-14/

Global EV sales up 30.5% in September as China shines, Europe recuperates

By Alessandro Parodi and Greta Rosen Fondahn
October 15, 2024


Micele 2 november 2024 15:53

1 Bijlage(n)
In september werden 1,12 miljoen stekkerwagens verkocht in China, dit van de 1,69 miljoen wereldwijd, meldt Reuters.

Dat is dus 2 op 3.

China is dus de aandrijver en "schittert"

In de grafiek zie je de maandelijkse variatie per regio, vanaf september 2023 tot september 2024. Ook de markt in Europa herpakt zich dus significant. USA zit in verkiezingsmodus. In de andere regios is er ook groei.
Citaat:

https://www.reuters.com/business/aut...es-2024-10-14/
Wereldwijde verkoop van elektrische auto's met 30,5% gestegen in september, terwijl China schittert en Europa herstelt.

15 okt. (Reuters) - Wereldwijde verkoop van volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen steeg met 30,5% op jaarbasis in september, aangezien China de recordaantallen van augustus overtrof en Europa de groei hervatte, meldde marktonderzoeksbureau Rho Motion dinsdag.

De winst op de Amerikaanse markt is traag en gestaag geweest in afwachting van de verkiezingen van 5 november, waardoor het moeilijk is om toekomstige trends in het land te voorspellen, vertelde datamanager Charles Lester aan Reuters.

WAAROM HET BELANGRIJK IS

Chinese autofabrikanten proberen hun verkoop in de EU te laten groeien, ondanks invoerrechten tot 45% en te midden van een afkoelende wereldwijde vraag naar elektrische auto's. Chinese en Europese autofabrikanten stonden maandag op de autoshow van Parijs tegenover elkaar.

IN CIJFERS

EV's - volledig elektrisch (BEV) of plug-in hybrides (PHEV's) - werden wereldwijd verkocht in september in totaal 1,69 miljoen, zo blijkt uit gegevens van Rho Motion.

De verkoop in China steeg in september met 47,9% en bereikte 1,12 miljoen voertuigen, terwijl ze in de Verenigde Staten en Canada met 4,3% stegen tot 0,15 miljoen.

In Europa steeg de verkoop van EV's met 4,2% tot 0,3 miljoen eenheden, dankzij een sprong van 24% in het Verenigd Koninkrijk en winst in Italië, Duitsland en Denemarken, aldus Lester.

GRAFIEKEN

De gestapelde kolomgrafiek toont het aantal elektrische en plug-in hybride auto's dat tussen september 2023 en 2024 in China, Europa, de VS en Canada en de rest van de wereld is verkocht in respectievelijk rood, geel, groen en grijs.

BELANGRIJKE CITATEN

Op de Chinese markt groeit de penetratiegraad van BEV en PHEV sneller dan sommigen hadden verwacht en de verkoop "zou elke maand tot het einde van het jaar een record kunnen zijn", aldus Lester.
Hij voegde eraan toe dat de jaar-op-jaar groei van 7% in Duitsland "absoluut positief nieuws" was en dat de tussentijdse doelstellingen voor de vermindering van de koolstofuitstoot die in de EU voor volgend jaar zijn vastgesteld, de markt van het blok op de proef zullen stellen.

Rho Motion verwacht dat de verkoop van elektrische voertuigen in Europa in 2025 3,78 miljoen voertuigen zal bedragen en in 2030 9,78 miljoen, respectievelijk 24% en 19% lager dan in eerdere schattingen, vertelde William Roberts, hoofd van het auto-onderzoek, aan Reuters.

CONTEXT
Frankrijk kondigde eerder deze maand plannen aan om de steun voor EV-kopers te verminderen, terwijl Duitsland in september akkoord ging met belastingverlaging voor bedrijven op hun EV-verkopen, nadat vorig jaar een subsidieregeling werd beëindigd die was bedoeld om de groene transitie te versnellen.
Als de stijgende tendens van september doortrekt naar het laatste kwartaal zoals ze dat verleden jaar ook een beetje deed, is de groei-normaliteit teruggekeerd (ondanks afschaffen van bepaalde subsidies in Europese landen)

Micele 4 november 2024 12:26

Indrukwekkende groei van BYD.
 
BYD verkocht wereldwijd voor de eerste keer meer dan 500.000 stekkerpersonenwagens per maand. Dit in verleden maand oktober, waarvan bijna 190k BEV, de rest waren 311k PHEV. Daarnaast nog een paar duizend commerciele stekkerwagens.

Aan dit tempo kunnen ze mogelijk - qua BEV - Tesla inhalen dit 4e kwartaal.

Citaat:

https://cnevpost.com/2024/11/01/byd-sales-oct-2024/

BYD sells record 502,657 NEVs in Oct, exceeding 500,000 mark for 1st time

BYD sold 189,614 passenger BEVs in October, up 14.57 percent year-on-year, and 310,912 PHEVs, the eighth consecutive record high since March, up 129.30 percent year-on-year.
(...)

Its commercial NEVs sold 2,131 units in October, up 188.75 percent from a year ago and up 16.90 percent from September.

In October, BYD sold 31,192 vehicles in overseas markets, up 2.20 percent year-on-year but down 5.51 percent from September.
https://www.teslarati.com/byd-octobe...le-sales-500k/

BYD kan dat bijna allemaal in China verkopen, ondanks zware concurrentie.
Slechts goed 31k werd in het buitenland verkocht.

BYD gaat wslk volgend jaar al zijn verkoop verdubbelen van 3 miljoen naar 6 miljoen, en dat enkel met stekkerwagens.
Dat is nu het voordeel als je al uw batterijen zelf maakt.

reservespeler 4 november 2024 13:17

China heeft ongelofelijke voordelen t.o.v. onze industrie.

maddox 4 november 2024 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10430071)
China heeft ongelofelijke voordelen t.o.v. onze industrie.

Die hebben/zijn onze industrie nu. En desondanks een redelijk geslaagd kapitalistisch experiment, blijft China een communistische planeconomie.

Micele 4 november 2024 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10430071)
China heeft ongelofelijke voordelen t.o.v. onze industrie.

Door te ondernemen.

Massaproductie Li-ion batterijen. (oorspronkelijk Japan, USA, UK, Nobelprijs 2019)
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto#Historie

De in 1995 opgerichte BYD Company maakt 65% van de wereldproductie van de nikkel-cadmium batterijen en 30% van de wereldproductie van lithium-ion batterijen voor mobiele telefoons. Dankzij deze achtergrond heeft BYD Auto ambitieuze plannen voor hybride en elektrische auto's. BYD Auto ontstond na het overnemen van het failliete staatsbedrijf Qinchuan in 2003. Dit bedrijf produceerde de Suzuki Alto met de naam Qinchuan QCJ 7080 en een hierop gebaseerde, maar zelf ontworpen model. Na de overname werd dit model omgedoopt tot BYD Flyer.
Tesla begon met langjarige partner Panasonic (Japan).

Micele 19 november 2024 16:11

Tesla wil ook in USA nog sneller van zijn stock af.

In Texas is Tesla blijkbaar ook elec-leverancier en geeft promo-prijzen thuisladen als lokmiddel.

Voor 5 $/maand onbeperkt thuis laden (tijdens bepaalde nachturen), dit 1 jaar lang als men voor einde 2024 een Tesla koopt.
Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-5-mo...harging-texas/

November 18, 2024

Tesla has launched a new home charging promotion in Texas, offering a year of low rates to customers who purchase a new vehicle and sign up for the company’s electric plan.

Buyers in Texas who take delivery of a Tesla by December 31 and enroll in a Tesla Electric Fixed Plan can now receive a year of unlimited home charging for $5 a month, as announced in a post on X on Monday. The Fixed Electric Plan is typically $15 a month per vehicle for unlimited electric vehicle (EV) charging, while Tesla also offers an Electric Dynamic plan with $25 a month unlimited EV charging.

“Get 1 year of unlimited overnight vehicle charging for $5/month when taking delivery of a new Tesla & enrolling in Tesla Electric Fixed Plan by Dec 31,” Tesla writes in the post.
De opgefriste model Y Juniper is zo langzaam klaar, en komt wslk Q1-2025.
Ze houden het zo goed mogelijk geheim... camouflage-prototypes zijn wel reeds gespot.

Micele 12 januari 2025 23:07

1 Bijlage(n)
Integendeel tot Europa verkocht China 5% meer autos dan verleden jaar.

De verkoop van stekkerwagens (NEV) an sich groeide zelfs met 41,6% en het marktaandeel kwam uit op 47,9% van alle wagens.

De verhouding BEV/PHEV zal ca. 58 %/42% zijn van bijna 11 miljoen NEV, dat zijn dus 6,38 miljoen verkochte BEV in 2024

Citaat:

https://carnewschina.com/2025/01/08/...ate-nearly-50/

22.9 million passenger cars were sold in China last year, up 5% from 2023. Nearly 11 million were electric, bringing the NEV penetration rate to 47.9% in 2024.

The China Passenger Car Association (CPCA) published the early retail sales data today. New Energy Vehicle (NEV) is a Chinese term for BEV (battery electric vehicle), PHEV (plug-in hybrid vehicle), and FCEV (hydrogen). FCEV sales are almost nonexistent in China.

Record-breaking 10.97 million sold NEVs is a 41.6% growth from 7.75 million in 2023 in China.

The 2024 breakdown of BEVs and PHEVs will be published tomorrow. However, we can assume the values from the previous data. Between January and November, BEV share was 58%, while PHEV share was 42% in China.

Between Jan – Nov, BEV sales grew 22% to 5.56 million units, while PHEV sales grew 80% to 4.03 million units.

The early 2024 data were compiled based on December early data published by CPCA. In December, passenger NEV retail sales in China were at an all-time high of 1.38 million, up 46% from the same month last year and 10% from 1.27 million in November.

This marks the fifth consecutive month over the 1 million mark. A total of 2.62 million passenger cars were sold in December, meaning the NEV penetration rate was 52.6%.

CarNewsChina expects China’s domestic NEV sales to rise about 39% to 15.3 million units in 2025, with penetration surpassing 57%. The total car sales in China should rise to 26.5 million units.
idem: https://cnevpost.com/2025/01/08/chin...ary-cpca-data/

PeterCC 14 januari 2025 20:06

Dat de verkoop van EV's in China zo hard gaat heeft wellicht ook met fiscale regels te maken.
Ik was een tijd geleden in Xiamen, min of meer halverwege tussen Hongkong en Sjanghai gelegen aan de kust tegenover Taiwan. Er wonen iets van een 5 miljoen mensen.
Er rijden daar veel EV's rond. Wat me verteld werd is dat een wagen er inschrijven extreem duur is, tenzij het een EV is, dan is het heel goedkoop. De juiste bedragen heb ik niet onthouden.
Ik weet niet of dat overal in China zo is. Ik kan vermoeden van wel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be