Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De laatste dans … euh schooldag met Demir. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273100)

Dadeemelee 7 november 2024 22:36

De laatste dans … euh schooldag met Demir.

Demir wil de laatste schooldag niet schrappen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241106_96251386

Citaat:

Leerlingen die gehoopt hadden om al op vrijdag 27?juni 2025 de boeken toe te doen, zijn eraan voor de moeite. Onderwijsminister Zuhal Demir (N-VA) heeft immers bevestigd dat maandag 30?juni een schooldag blijft. “Dat is de wettelijke regeling”, zegt ze. Opvallend, want in het verleden is die 30ste juni al verschillende keren gesneuveld. De laatste keer was in 2014, onder toenmalig onderwijsminister Pascal Smet (SP.A).
Mijn gedacht: als 30 juni op een maandag valt, begin dan het schooljaar op 31 augustus.

DIBO 7 november 2024 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10431870)
Mijn gedacht

misschien dat overlaten aan Boma :roll:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen.be

In een schooljaar valt de 1ste schooldag op 1 september.
  • Als 1 september een zaterdag of zondag is, valt de 1ste schooldag op de eerstvolgende maandag (dus 2 of 3 september).
  • Als 1 september op een vrijdag valt, begint het schooljaar op die vrijdag. Enkel de bevoegde minister van Onderwijs kan beslissen om het schooljaar later te laten starten.
De laatste schooldag is 30 juni, de dag voor de zomervakantie.
  • Als 30 juni een zaterdag of een zondag is, dan valt de laatste schooldag op de vrijdag voor die zaterdag of zondag.
  • Als 30 juni een maandag is, dan blijft 30 juni de laatste schooldag. Enkel de bevoegde minister van Onderwijs kan beslissen om het schooljaar vroeger te laten eindigen.

die laatste zin maakt wel dat ze zich niet kan verstoppen achter “Dat is de wettelijke regeling”, als ze dat inderdaad zou gezegd hebben

Onzijdig 8 november 2024 08:05

Precies of er wordt op die laatste schooldag nog les gegeven.

Wat een aandachtstrekker is die Zuhal.

Dadeemelee 8 november 2024 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10431979)

Ik vond die laatste schooldag altijd plezant. Examens voorbij, er werden gewoon wat spelletjes georganiseerdof je kon doen wat je wou.

Nu heb je uiteraard dat fenomeen dat men op zaterdag op vakantie wil vertrekken.

Waarom begint men niet op de eerste maandag van september en eindigt op de eerste vrijdag van juli (of de laatste van juni?).

Vette Pois(s)on 8 november 2024 10:24

arme leerkrachten

weer een extra dag zwoegen

Oma 8 november 2024 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10431888)

die laatste zin maakt wel dat ze zich niet kan verstoppen achter “Dat is de wettelijke regeling”, als ze dat inderdaad zou gezegd hebben

Citaat:

Onderwijsminister Zuhal Demir (N-VA) heeft immers bevestigd dat maandag 30?juni een schooldag blijft. "Dat is de wettelijke regeling”, zegt ze.
...als ze dat inderdaad zou gezegd hebben?? Ja dus... :roll:

Herr Flick 8 november 2024 10:46

Citaat:

Mijn gedacht: als 30 juni op een maandag valt, begin dan het schooljaar op 31 augustus.

Ik vraag mij eigenlijk af wat het probleem is met het volgen van simpele regels.

Het school begint op 1/9 en stopt op 30/06. Wat is daar moeilijk aan ?

Oei nu moeten wij de maandag nog komen, ja. so what ? ja dan moet uw lerarenkorps er nog zijn he.

daarna hebben ze 8 weken verlof.

1 september valt volgend jaar op een maandag, hoera, maar stel nu dat het op een vrijdag was gevallen hadden ze dan ook gezaagd om het de volgende maandag pas te laten beginnen ? hoogstwaarschijnlijk wel.

Demir heeft dat gisteren trouwens heel duidelijk uitgelegd bijj de tafel van Gertje (zonder samson). en ze had overschot van gelijk.

Oma 8 november 2024 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10431979)

Een irritante de mier, de pestende bullebak van de speelplaats, ze pest graag door stokken in de wielen te steken van mensen die dachten vroeger op vakantie te kunnen vertrekken en einde schooljaar voor scholieren en leerkrachten, dat gunt ze de mensen blijkbaar niet.

Wat een leugenaarster door zich te verschuilen achter de wettelijke regeling waarvoor zij als minister wel de bevoegdheid heeft om te veranderen.
Anderzijds bemoeit deze nva-er zich dan weer wel met federale subsidies waarvoor ze geen bevoegdheid heeft. :roll:

Oma 8 november 2024 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10432058)
Ik vraag mij eigenlijk af wat het probleem is met het volgen van simpele regels.

Oei nu moeten wij de maandag nog komen, ja. so what ? ja dan moet uw lerarenkorps er nog zijn he.

1 september valt volgend jaar op een maandag, hoera, maar stel nu dat het op een vrijdag was gevallen hadden ze dan ook gezaagd om het de volgende maandag pas te laten beginnen ? hoogstwaarschijnlijk wel.

Demir heeft dat gisteren trouwens heel duidelijk uitgelegd bijj de tafel van Gertje (zonder samson). en ze had overschot van gelijk.

En wat was dan de smoes waarmee ze overschot van gelijk had?

Een beetje flexibiliteit door die laatste schooldag in een nieuwe week te laten vervallen mag wel na een heel schooljaar, er wordt dan toch geen les meer gegeven.
Enkel azijnpissers die jaloers zijn op de vakantie van leerkrachten zullen het gepest van de mier toejuichen.

De schoofzak 8 november 2024 13:46

Ik ben voorstander om het schooljaar een beetje te verlengen, als 30 juni niet op een zaterdag of zondag valt.
Dit jaar dus, om concreet te zijn, wordt de laatste schoolweek uitgebreid tot en met vrijdag 4 juli.

En dezelfde verlenging bij het begin van het schooljaar.
Altijd volle schoolweken dus, die afgesloten worden op een vrijdag, desnoods in juli, EN aanvangen op een maandag, desnoods in augustus.

Xenophon 8 november 2024 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 10432046)
arme leerkrachten

weer een extra dag zwoegen

:D

maddox 8 november 2024 16:23

Alsof de "zaterdag 28/06" vertrekkers zich 1 kloot aantrekken van 30/06.

Natuurlijk, voor leerkrachten is dat wel zuur, zo'n 8 maand op voorhand verwittigd worden dat hun 8 weken verlof pas op een dinsdag start.

En zelfs leerkrachten kunnen even gaan "briefke-shoppen" bij Artsen voor het volk.

De schoofzak 8 november 2024 20:00

En een schooldirectie met ballen aan hun lijf, zegt bij de inschrijving van de leerlinkskes: tot de laatste schooldag er zijn, of ge moogt het volgend schooljaar een andere school gaan zoeken.

DIBO 8 november 2024 20:57

Citaat:

al jarenlang gestopt met TV kijken, maar nu toch ff de moeite genomen om het stuk van die aflevering te bekijken en heb, als iemand die Demir niet per se ongenegen is, echt geen enkel overtuigend argument gehoord. Wel onzin zoals "ze zeggen dat de zomervakantie nu al te lang is, we gaan er toch geen extra dag aan toevoegen". Of nog, zoals ook hier in dit topic door sommigen wordt gedaan, laatste dag schooljaar (=oef, eindelijk, examens achter de rug, rapporten uitgedeeld, finito,...) vergelijken met eerste dag nieuwe schooljaar (=iedereen en alles met 'goeie' moed klaar voor een nieuw jaar). En als er iemand van het panel zegt dat bij een kleine poll uit haar omgeving blijkt van 9 op 10 de kinderen niet naar school zal sturen, dat heeft ze geen enkele nuttige reactie op deze feedback vanuit het "werkveld". Of nog "ik laat het aan de directies over om die dag zinvol in te vullen"... zo is het natuurlijk gemakkelijk om zich er vlug van af te maken...

En bovenal haar uitspraak "we hebben heel wat andere uitdagingen die we met zijn allen moeten aanpakken"... inderdaad mega grote uitdagingen, dus waarom zoveel energie verspillen om van een non-event, een top nieuwsitem te maken en heel veel ouders en onderwijspersoneel tegen de haren in te strijken... Het is niet omdat Zuhal nu met volle energie en overgave in haar nieuw jobke vliegt, dat ze die energie moet projecteren naar het allerlaatste en grotendeels nutteloze schoolmoment van het jaar.

Dus nee, wel duidelijke, maar niks zinvolle uitleg gehoord.

maddox 9 november 2024 01:56

Het is een beslissing die volledig binnen haar bevoegdheid past. Moet ze daar een uitleg over geven voordenschoofzijnk*o*e*? De regels zijn er, ze volgt ze.
Ik hoop alleen dat ze haar kar niet keert na wat hete lucht van oppositie en proletariaat.

reservespeler 9 november 2024 07:57

Citaat:

Dat is het leven hé.
Ik zie niet in waarom de school een dag eerder zou moeten sluiten.

Volgens mij kan de school nog altijd besluiten om pedagogische uren in te zetten op die laatste schooldag.

reservespeler 9 november 2024 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10431888)

Dat is inderdaad de wettelijke regeling.
De minister kan, maar moet daar niet van afwijken.
De keuze is aan de minister.

Ik begrijp dat de kust en ... daar niet blij mee zullen zijn, zij verhuren meestal van zaterdag tot zaterdag. Een weekend minder dus.

Ouders kunnen beslissen om hun kind die dag niet naar school te laten gaan, omdat schoolgaande kinderen, net als werkenden, drie dagen thuis mogen blijven zonder doktersbriefke. Een motivatie van de ouders volstaat in dit geval.

reservespeler 9 november 2024 08:03

Citaat:

De zomervakantie duurt 9 weken.

reservespeler 9 november 2024 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10432060)
Een irritante de mier, de pestende bullebak van de speelplaats, ze pest graag door stokken in de wielen te steken van mensen die dachten vroeger op vakantie te kunnen vertrekken en einde schooljaar voor scholieren en leerkrachten, dat gunt ze de mensen blijkbaar niet.

Wat een leugenaarster door zich te verschuilen achter de wettelijke regeling waarvoor zij als minister wel de bevoegdheid heeft om te veranderen.
Anderzijds bemoeit deze nva-er zich dan weer wel met federale subsidies waarvoor ze geen bevoegdheid heeft. :roll:

Het is wel degelijk een wettelijke regeling.
Alleen de minister van onderwijs kan een uitzondering toestaan.

reservespeler 9 november 2024 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10432211)
Ik ben voorstander om het schooljaar een beetje te verlengen, als 30 juni niet op een zaterdag of zondag valt.
Dit jaar dus, om concreet te zijn, wordt de laatste schoolweek uitgebreid tot en met vrijdag 4 juli.

En dezelfde verlenging bij het begin van het schooljaar.
Altijd volle schoolweken dus, die afgesloten worden op een vrijdag, desnoods in juli, EN aanvangen op een maandag, desnoods in augustus.

De toeristische sector staat al klaar om u te lynchen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be