Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vanaf woensdag 06.00hr flitsmarathon (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273164)

Micele 18 november 2024 17:49

Vanaf woensdag 06.00hr flitsmarathon
 
Men is verwittigd, zeker de mensen die de (vlotte) baan op moeten, en nadien naar 50/30 kmu moeten...
Citaat:

https://www.hln.be/binnenland/politi...thon~a946065a/

Politie houdt vanaf woensdagochtend 24 uur lange flitsmarathon

De federale wegpolitie en de lokale politie organiseren komende woensdag vanaf 6 uur een nieuwe flitsmarathon. Dat bevestigde woordvoerster An Berger van de federale politie maandag. Gedurende 24 uur wordt de snelheid van weggebruikers op Belgische wegen extra gecontroleerd.
Voor diegenen die niet noodzakelijk de baan op moeten, best morgen alle boodschappen doen en woensdag evtl thuis blijven.

Of als je buiten komt met de wagen best op de drukke momenten, want zeer druk verkeer is zogoed als de beste snelheidsregelaar.

Men zal alvast in het geniep flitsen op de onmogelijkste plaatsen waar ongeloofwaardige snelheidslimieten gelden, daarmee de kassa bijgevuld wordt.

Wie de staat wil sponsoren moet het weten. ;-)

Ik denk dat ze vooral op 30 kmu/50 kmu zones staan waar een tijdje geleden nog 50/70 kmu geldig was.
Vermoeide chauffeurs die van de 120/90 kmh wegen naar zulke zones rijden zijn dan dikwijls het slachtoffer.
Let vooral op de petieterige 30 kmu bordjes. :-P

Ook op het slecht zichtbare F1 bbk-bord dat onlangs/plots enkele honderden meters opgeschoven is. Mijn vrouw kan er van meespreken.

De *kleine (*Vlaamse) borden die trajectcontroles aankondigden zullen ondertussen alle weggehaald zijn.
*veel groter in Wallonië.

maddox 18 november 2024 18:21

Woensdag flitsen ze zoveel als ze willen, dan ben ik met mijn rijdende strandstoel onderweg. En die staat ingesteld op 25 km/u. Die mogen ze nog 500 keer op de rollen zetten, dan nog gaat ie niet sneller.

Tenzij een agent zich echt moe wil maken en mijn accu wil laden.

fred vanhove 19 november 2024 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10436696)
Men is verwittigd, zeker de mensen die de (vlotte) baan op moeten, en nadien naar 50/30 kmu moeten...


Voor diegenen die niet noodzakelijk de baan op moeten, best morgen alle boodschappen doen en woensdag evtl thuis blijven.

Of als je buiten komt met de wagen best op de drukke momenten, want zeer druk verkeer is zogoed als de beste snelheidsregelaar.

Men zal alvast in het geniep flitsen op de onmogelijkste plaatsen waar ongeloofwaardige snelheidslimieten gelden, daarmee de kassa bijgevuld wordt.

Wie de staat wil sponsoren moet het weten. ;-)

Ik denk dat ze vooral op 30 kmu/50 kmu zones staan waar een tijdje geleden nog 50/70 kmu geldig was.
Vermoeide chauffeurs die van de 120/90 kmh wegen naar zulke zones rijden zijn dan dikwijls het slachtoffer.
Let vooral op de petieterige 30 kmu bordjes. :-P

Ook op het slecht zichtbare F1 bbk-bord dat onlangs/plots enkele honderden meters opgeschoven is. Mijn vrouw kan er van meespreken.

De *kleine (*Vlaamse) borden die trajectcontroles aankondigden zullen ondertussen alle weggehaald zijn.
*veel groter in Wallonië.

Dus wie wat 'normaal' wil rijden mag nog steeds aan 70 km/u ipv 30 met zijn koersfiets naar beneden rijden . Automobilisten stappen daar best uit om hun auto voort te duwen.

reservespeler 19 november 2024 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10436696)
Men is verwittigd, zeker de mensen die de (vlotte) baan op moeten, en nadien naar 50/30 kmu moeten...


Voor diegenen die niet noodzakelijk de baan op moeten, best morgen alle boodschappen doen en woensdag evtl thuis blijven.

Of als je buiten komt met de wagen best op de drukke momenten, want zeer druk verkeer is zogoed als de beste snelheidsregelaar.

Men zal alvast in het geniep flitsen op de onmogelijkste plaatsen waar ongeloofwaardige snelheidslimieten gelden, daarmee de kassa bijgevuld wordt.

Wie de staat wil sponsoren moet het weten. ;-)

Ik denk dat ze vooral op 30 kmu/50 kmu zones staan waar een tijdje geleden nog 50/70 kmu geldig was.
Vermoeide chauffeurs die van de 120/90 kmh wegen naar zulke zones rijden zijn dan dikwijls het slachtoffer.
Let vooral op de petieterige 30 kmu bordjes. :-P

Ook op het slecht zichtbare F1 bbk-bord dat onlangs/plots enkele honderden meters opgeschoven is. Mijn vrouw kan er van meespreken.

De *kleine (*Vlaamse) borden die trajectcontroles aankondigden zullen ondertussen alle weggehaald zijn.
*veel groter in Wallonië.

De grootste pest zijn die zone borden.
Je zit in een zone 30 of zone 50, je moet daar steeds aan denken.

In een naburige gemeente is er een zone 50. In die zone 50 is er een zone 30 in de schoolomgeving. Dan krijg je een bord einde zone 30, je moet dan weten dat het vanaf dan weer zone 50 is.
Duidelijk is anders.
Volgens mij hadden ze beter een bord zone 50 geplaatst in plaats van een bord einde zone 30.

Skobelev 19 november 2024 11:15

Tja, alle kassen zijn leeg, de putten heeel diep, de staat wil uw geld, veeeel geld.

reservespeler 19 november 2024 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10436900)
Tja, alle kassen zijn leeg, de putten heeel diep, de staat wil uw geld, veeeel geld.

Ik zou u gelijk geven moest dit geld naar de staat gaan, niets is echter minder waar.

Weet dat de flitsboetes nog een verkapte vorm van transfers is richting Wallonië.

Micele 19 november 2024 12:10

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09...litierechtbank.

Gemeenten halen recordbedrag van 124 miljoen euro op via boetes: check hier hoeveel jouw gemeente kon innen

De opbrengst van gemeentelijke boetes, zoals GAS-boetes, is de afgelopen bestuursperiode bijna verdrievoudigd. Van een dikke 43 miljoen euro in 2019 naar 124 miljoen euro voor alle Vlaamse steden en gemeenten samen in 2023. Maar er zijn grote verschillen tussen de steden en gemeenten. Check hier hoeveel jouw gemeente ophaalt per inwoner.

Tim Pauwels
za 14 sep


Stijging is geen verrassing

Toch is de opmerkelijke stijging geen verrassing voor de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). "De stijging heeft vooral te maken met de nieuwe mogelijkheid die de federale overheid heeft toegestaan om voor kleinere snelheidsovertredingen een GAS-boete te geven", legt Nathalie Debast uit.

Als je minder dan 20 kilometer per uur te snel rijdt, mogen gemeenten dat sinds 2021 inderdaad zelf bestraffen met een GAS-boete. De opbrengst van die boete gaat naar de kas van de steden en gemeenten.

Zwaardere snelheidsovertredingen krijgen een minnelijke schikking of een straf van de politierechtbank. Die boetes gaan naar het federale boetefonds.

Met 18,7 miljoen euro die werd opgehaald in 2023 is Antwerpen de koploper onder de Vlaamse steden en gemeenten. Maar vreemd is dat niet. Antwerpen is tenslotte de grootste stad in het Vlaamse Gewest. Maar als je de cijfers herberekent naar een bedrag per inwoner, dan krijg je een heel ander beeld.

Mechelen: 143,5 euro per inwoner

Herberekend per inwoner, is Mechelen de centrumstad met de hoogste boete-opbrengst
: 143,5 euro per kop in 2023. "Maar het zijn niet alleen Mechelaars die die boetes betalen", zegt burgemeester Bart Somers. "Zeker de helft zijn mensen van elders die langs Mechelen rijden."

"We willen onze straten veilig maken en woonbuurten autoluw. Daarbij doen we wat iedereen ons aanraadt: de pakkans hoog maken, bijvoorbeeld met trajectcontroles. We zien dit jaar dat de opbrengst alweer daalt, omdat het nieuwe verkeerscirculatieplan ingeburgerd raakt en mensen zich meer aan snelheidsregimes houden."

Mechelen int ook zelf parkeerboetes via het GAS-systeem, terwijl andere steden dat soms uitbesteden aan een privé-bedrijf. Parkeerboetes worden dan "retributies" die niet in de boetecijfers zitten. Ook dat verklaart de verschillen tussen steden en gemeenten.

Roeselare: "Geen heksenjacht"

Roeselare valt op onder de Vlaamse centrumsteden omdat het een vrij laag bedrag per inwoner heeft: 13,09 euro in 2023
. Dat komt in de eerste plaats omdat de parkeerboetes er buiten het GAS-systeem blijven. Ze worden geïnd door de NV Parkeren.

Roeselare heeft ook nog geen trajectcontroles geïnstalleerd. "Veiligheid staat voorop en we hebben ook een grote 30 kilometerzone in het centrum van Roeselare, maar we passen toch ook wat op voor een heksenjacht", zegt Didier Pellaert, de sanctionerend ambtenaar van Roeselare.

Skobelev 19 november 2024 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10436928)
Ik zou u gelijk geven moest dit geld naar de staat gaan, niets is echter minder waar.

Weet dat de flitsboetes nog een verkapte vorm van transfers is richting Wallonië.

En Wallonië is geen deel van de (failliete) staat?

De schoofzak 19 november 2024 17:03

Dat spel dat in nieuwe auto's geïnstalleerd moet zijn, en dat je verwittigt met een piepsignaal wanneer je de snelheid overtreedt, hoe accuraat zou dat zijn?
Vaak geüpdated, en gecombineerd gps-gegevens en verkeersbordherkenning?

fox 19 november 2024 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10437054)
Dat spel dat in nieuwe auto's geïnstalleerd moet zijn, en dat je verwittigt met een piepsignaal wanneer je de snelheid overtreedt, hoe accuraat zou dat zijn?
Vaak geüpdated, en gecombineerd gps-gegevens en verkeersbordherkenning?

Vaak ok, maar niet altijd. Soms heeft de mijne niet het niet begrepen als een zone eindigt. Die borden zijn niet altijd duidelijk genoeg met dat grijs/wit. Ook bij het einde van wegenwerken durft er al eens een fout optreden. Maar in de meeste "normale" situaties werkt dat wel goed. Maar het eerste wat men doet in zo een nieuwe wagen is op het knopje duwen om het piepsignaal af te zetten. Het is ook gewoon belachelijk dat dat ding begint te piepen vanaf 1 km boven de toegelaten snelheid.

Herr Flick 19 november 2024 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10436928)
Ik zou u gelijk geven moest dit geld naar de staat gaan, niets is echter minder waar.

Weet dat de flitsboetes nog een verkapte vorm van transfers is richting Wallonië.

dat maakt het nog erger he.

maddox 20 november 2024 08:06

Niks van gemerkt, van dat flitsding.

't Zal te koud zijn voor onze pakkemannen om hun multinova's en dergelijke op te stellen?

Onzijdig 20 november 2024 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10437287)
Niks van gemerkt, van dat flitsding.

't Zal te koud zijn voor onze pakkemannen om hun multinova's en dergelijke op te stellen?

De dag is nog vroeg.

Micele 20 november 2024 10:37

Deze namiddag komt de zon erdoor...

Onzijdig 20 november 2024 12:51

Als een politieauto wordt geflitst... is dat dan een selfie?

Skobelev 22 november 2024 09:17

En? Iemand in de prijzen gevallen?

Micele 22 november 2024 10:16

De meesten zullen het niet weten en nog een tijdje moeten wachten op die liefdesbrief.

Van Gent heeft men al resultaten:

- van de extra (geniepige) flitsplaatsen ttz flitsmarathon, werd 14,4 % van de gecontroleerde voertuigen gepakt: (619 op 4299 gecontroleerde voertuigen)

- op de "vaste flitsplaatsen" die meestal gekend zijn door de lokale bestuurders (tenzij verstrooide bestuurder of sponsor) werd maar 0,64% gepakt: (511+36=) 547 op 85.529 gecontroleerde voertuigen)

Wat hebben we vandaag geleerd? Dat de gemeenteflitskas die dag bijna dubbele opbrengst heeft? Proficiat. :-D

Citaat:

https://www.politie.be/5415/nieuws/r...hon-20-11-2024

Resultaten flitsmarathon 20-11-2024

Do 21.11.2024 - 15:09

Gisteren flitsten we erop los. In het kader van de Flitsmarathon controleerden we met een anoniem flitsvoertuig op 6 locaties op overdreven snelheid. Deze controles vonden plaats tussen 7u30 en 21u. In totaal werden zo 4.299 voertuigen gecontroleerd. 619 chauffeurs (14%) reden te snel. Eén bestuurder moest zijn rijbewijs onmiddellijk inleveren. Ook de Lidar en vaste flitspalen controleerden samen meer dan 85.000 voertuigen.

snelheid
De controles met anoniem flitsvoertuig vonden plaats in:

- Lindestraat (30 km/h) – overtredingspercentage 38%, hoogst gemeten snelheid 65 km/h
- Noorderlaan (50 km/h) – overtredingspercentage 5%, hoogst gemeten snelheid 74 km/h
- Kortrijksesteenweg Sint-Denijs-Westrem (50 km/h) – overtredingspercentage 5%, hoogst gemeten snelheid 69 km/h
- Oudenaardsesteenweg (50 km/h) - overtredingspercentage 18%, hoogst gemeten snelheid 76 km/h
- Braemkasteelstraat (30 km/h) - overtredingspercentage 1%, hoogst gemeten snelheid 58 km/h
- Drongensesteenweg (50 km/h) – overtredingspercentage 42%, hoogst gemeten snelheid 97 km/h (intrekking rijbewijs).


Ook de vaste flitspalen deden hun werk. De Lidar flitste 36 keer tussen gisteren 9u30 en vanmorgen 6u00 (in de zone 30 in de Gebroeders de Smetstraat), en 6 flitspalen registreerden samen 511 overtredingen tussen 6u00 gisteren en vanmorgen 6u00. In totaal passeerden in die tijdsspannes 85.529 voertuigen de flitspalen en de Lidar, wat overeenkomt met een overtredingspercentage van minder dan 1%.

Vlad 22 november 2024 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10437454)
Als een politieauto wordt geflitst... is dat dan een selfie?

Ja, een vestzak-broekzakoperatieselfie.

fred vanhove 23 november 2024 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10437057)
. Het is ook gewoon belachelijk dat dat ding begint te piepen vanaf 1 km boven de toegelaten snelheid.

Niks belachelijks aan. Vanaf dat moment wordt U omschreven als een snelheidsduivel.

Micele 23 november 2024 13:15

uitgevonden woorden...

Citaat:

https://www.vandale.nl/gratis-woorde...nelheidsduivel

Zoek: snelheidsduivel

Geen resultaat voor 'snelheidsduivel'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.

Zoek: traagheidsduivel

Geen resultaat voor 'traagheidsduivel'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be