Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Komt de electrische draagvleugelboot naar Antwerpen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273192)

Micele 21 november 2024 20:12

Komt de electrische draagvleugelboot naar Antwerpen?
 
Uitbater van Waterbus testte alvast die comfortabele snelle hydrofoil. Geen golfslag, ttz hoeft geen snelheid te minderen. Veel zuiniger, geen giftige uitlaatgassen enz... snelaadpunt(en) moeten nog geïnstalleerd.

Citaat:

https://www.hln.be/temse/uitbater-va...rpen~a08c5f7b/

Uitbater van Waterbus test elektrische draagvleugelboot op de Schelde: “In een half uur van Temse naar Antwerpen”

Braxo, uitbater van de Waterbus, test komend weekend een nieuw type vaartuig op de Schelde. Het gaat om een elektrische draagvleugelboot die niet alleen bijzonder hoge snelheden haalt, maar ook geen golfslag veroorzaakt. “Dit maakt het mogelijk om in een half uur van Temse naar Antwerpen te varen”, zegt CEO Philippe Ophoff.

Kristof Pieters 20-11-24
De troeven en details uitgelegd door Braxo op 4,5 minuten.
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=wOEQ2VbrETM

Artemis EF -12 Braxo - Brabo Group
Dit is alvast voor 12 passagiers, die 12 zal ook de lengte zijn, hier de specs :
Citaat:

https://www.artemistechnologies.co.u...pe-water-taxi/

EF-12 ESCAPE
Experience new heights of luxury with the 100% electric Artemis EF-12 Escape, a luxury water taxi which produces zero emissions in operation, meticulously crafted to elevate passenger journeys.

TOP SPEED* 30 kt
FOILING RANGE* 52 NM
PASSENGERS 12
CREW 2
Een veel groter exemplaar tot 150 personen mag dan ook geen probleem zijn:
Citaat:

https://workboat365.com/artemis-tech...-forges-ahead/

Artemis Technologies’ Electric Foiling Passenger Ferry Forges Ahead
24/05/2024

Construction of Artemis Technologies’ EF-24 Passenger ferry, a world-first in high-speed Electric Foiling ferry, is rapidly progressing.

https://www.artemistechnologies.co.u...ssenger-ferry/

PASSENGERS 150

TOP SPEED* 36 kt

CRUISE SPEED 34 kt

FOILING RANGE* 70 NM

Technical information
*Performance figures provided are the maximum achievable dependant on variables including vessel specification, load, sea state and temperature.

maddox 21 november 2024 22:02

We zien wel.

Micele 21 november 2024 23:20

Bootje komt zo.

Blijkbaar is er een passagiersboot besteld door de Brabo Gp en gaat die in de augustus 2025 geleverd worden.

Hier worden de handtekeningen gezet:
Citaat:

https://www.artemistechnologies.co.u...ic-pilot-boat/

Brabo, a leading provider of pilot and port services in Antwerp, Belgium, has signed a deal with clean maritime technology company, Artemis Technologies, to bring an Artemis EF-12 Pilot boat into its fleet.

Scheduled for delivery in late summer 2025, the introduction of the fully electric foiling vessel represents a forward-thinking shift for one of the world’s busiest ports, aligning with global efforts to tackle climate change and championing sustainable practices across the maritime industry.
meer details en foto's via:
Citaat:

https://www.bootmag.be/2024/11/17/br...op-de-schelde/

Braxo demonstreert elektrische foiling watertaxi op de Schelde…

Geüpdatet op november 17, 2024

Braxo is de uitbater van De Waterbus Antwerpen i.o.v. het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). Braxo is een joint-venture tussen Brabo Group en XO Boating.

Artemis FE-12 Escape

Zopas hadden er demonstraties plaats Antwerpen in het Kattendijkdok en op de Schelde met een 100% elektrische taxiboot uitgerust met instelbare foils (draagvleugelboot).

De FE-12 lijkt op een kleine waterbus en komt uit het water als ze op snelheid komt. De maximum snelheid is 30 knopen (ongeveer 50 km), waarbij het schip heel stabiel boven het water glijdt en aldus heel weinig golfslag maakt.

De afmetingen zijn: een lengte van 12 meter en 4 meter breed, een kruiphoogte van minder dan 3 meter en een totaalgewicht van 11 ton (geladen). Er is plaats binnen voor 12 passagiers en 2 tot 3 bemanningsleden.

De passagierszetels staan opgelijnd in twee rijen van 6 en lijken op comfortable vliegtuigzetels. Achteraan is er ook ruimte voor bagage in twee afsluitbare lockers. Er is geen toilet noch een natte cel voorzien!

De instap gebeurt langs één van de zijdeurtjes achteraan het schip. Een brede achterdeur geeft toegang tot de passagiersruimte. De besturing is helemaal vooraan aan de hand van een stuurwiel en een gashendel. De gewone instrumenten voor communicatie en navigatie zijn voorhanden en kunnen afgelezen worden op twee grote schermen.

Een elektrisch laadsysteem voor de batterijen is gelijkaardig aan dit van auto’s (Tesla systeem). De prijs is afhankelijk van de gewenst uitvoering.

Naar de toekomst

Artemis heeft verschillende modellen in aanbieding waarvan onderhavige taxiboot er één van is. Het e-foiler systeem is echter bij alle modellen hetzelfde.

Zopas heeft men in de Brabo Group een elektrische EF-12 pilot boat besteld waarvan de levering in augustus 2025 zal gebeuren. Het vaartuig zal dan worden ingezet in de Haven van Antwerpen.
max 30 knopen is max ~56 kmh, ~52 kmh kan dan de kruissnelheid zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be