Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Is het de L van Lullig? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=27321)

Everytime 4 januari 2005 19:17

Is het de L van Lullig?

In Brussel kunnen we nu een beetje overal affiches zien met een L, u weet wel, de L die de autobestuurders nodig hebben als ze leren rijden. Waarom deze affiche? Wel, het Huis van Vlaanderen, of zoeits, vraagt de Brusselse winkeliers Nederlands te leren. In de twee talen op de affiches. Alsof Brusselse winkeliers tijd hadden te verliezen en niet genoeg werk hadden. Is het het einde van de wereld als u uw sandwich in het Frans bestelt? Vreemd. De Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol maar ze kunnen zich niet in een Franstalige stad aanpassen..............

Kim 4 januari 2005 19:21

Lijkt me eender een actie van TAK ;)

MAAR, Brussel is wel de hoofdstad van België en hoort tweetalig te zijn!

Koning Pinteman 4 januari 2005 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
In Brussel kunnen we nu een beetje overal affiches zien met een L, u weet wel, de L die de autobestuurders nodig hebben als ze leren rijden. Waarom deze affiche? Wel, het Huis van Vlaanderen, of zoeits, vraagt de Brusselse winkeliers Nederlands te leren. In de twee talen op de affiches. Alsof Brusselse winkeliers tijd hadden te verliezen en niet genoeg werk hadden. Is het het einde van de wereld als u uw sandwich in het Frans bestelt? Vreemd. De Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol maar ze kunnen zich niet in een Franstalige stad aanpassen..............

8O Het is niet meer dan normaal dat men in Brussel zowel in het Nederlands als in het Frans terecht kan (en eigenlijk ook in het Duits). De realiteit leert ons echter dat dit niet het geval is en dat er veel nederlandsonkundige/onwillende middenstanders in het Brusselse zijn. Het signaal dat dus middels deze campagne gegeven wordt is maw gerechtvaardigd, en houdt verder geen enkele verplichting in. Het feit dat u hiertegen fulmineert is maw belachelijk.

Everytime 4 januari 2005 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
8O Het is niet meer dan normaal dat men in Brussel zowel in het Nederlands als in het Frans terecht kan (en eigenlijk ook in het Duits). De realiteit leert ons echter dat dit niet het geval is en dat er veel nederlandsonkundige/onwillende middenstanders in het Brusselse zijn. Het signaal dat dus middels deze campagne gegeven wordt is maw gerechtvaardigd, en houdt verder geen enkele verplichting in. Het feit dat u hiertegen fulmineert is maw belachelijk.

Het is niet met zo'n affiche dat men het "probleem" zal verhelpen. Zo'n affiche is pure provocatie. Het is zeker niet zo'n affiche die de winkeliers zal dwingen Nederlands te leren. Integendeel.

Everytime 4 januari 2005 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Lijkt me eender een actie van TAK ;)

Nee, dat is geen actie van TAK. Wel, van het Huis van Vlaanderen, of zoiets. Het Huis van Vlaanderen, qu'est-ce qu'il faut pas inventer.........

Kim 4 januari 2005 19:34

Nooit van gehoord eigenlijk... :?

Kristof Miele 4 januari 2005 19:35

Citaat:

Zoals altijd komen de tegenstanders van meer Nederlands in Brussel af met schijnargumentjes in de trant van: Kunnen die Vlamingen nu niet gewoon even een beetje Frans praten?

Maar Brussel is nog altijd de tweetalige hoofdstad van een land dat officieel drietalig is. Is het dan niet normaal dat zowel Nederlands-, Frans- en Duitstaligen in hun eigen taal bediend worden in hun hoofstad?

De Franstaligen komen trouwens altijd af met de vraag voor meer Vlaamse inschikkelijkheid inzake het gebruik van het Frans? Maar waar eindigt die tactiek? Vlaanderen ziet met lede ogen toe hoe de verfransing van haar grondgebid almaar verder oprukt.

Ordinaire grondroof... Het laatste redmiddel om België samen te houden?

Koning Pinteman 4 januari 2005 19:37

Citaat:

Het is niet met zo'n affiche dat men het "probleem" zal verhelpen. Zo'n affiche is pure provocatie. Het is zeker niet zo'n affiche die de winkeliers zal dwingen Nederlands te leren. Integendeel.

:roll: Het is niet bedoeld als provocatie maar als signaal. Maar als we toch die kant op gaan, wat dan te denken van de PROVOCATIE van de burgemeester van Linkebeek. Oh nee, dat paste in uw straatje, dus daar bent u wél over te spreken.

Jan van den Berghe 4 januari 2005 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim

Inderdaad, ik ben het deze keer volkomen met u eens. Natuurlijk is het zo dat men de individuele burger niet tot tweetaligheid hoeft te dwingen, maar dat hoeft ook niet. Dus in die zin bestaat er geen enkele wet die verplicht dat een winkelier zich in twee talen moet uitdrukken. Natuurlijk zal de Nederlandsonkundige winkelier wel moeten beseffen dat hierdoor een deel van zijn mogelijke klanten verliest. Maar bij een aantal arrogante Franstalige winkeliers kan het geen kwaad dat er eens een dergelijke aktie komt.

Kim 4 januari 2005 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, ik ben het deze keer volkomen met u eens.

Dit is ook de eerste keer als ik me niet vergis! ;)

jOOSt 4 januari 2005 19:43

Citaat:

Indien een broodjesvent mij niet verstaat, dan kan hij zijn broodje in zijn *** steken, want ik ga wel naar een andere zaak, waar ze mij wel verstaan. Klant is koning...of niet?

Jan van den Berghe 4 januari 2005 19:43

Citaat:

Dwingen niet. Het is een signaal.

Voor de rest is de portemonnee een veel sterker dwangmiddel. Zelf heb ik in Brussel al een paar keer vertrokken toen bleek dat men in een aantal zaken geen Nederlands sprak. Of heel ostentatief en luid gezegd: "Ik begrijp u niet. Spreekt u soms geen Nederlands?" Dan gebeurt het vaak dat ze het toch kunnen. Maar men moet sommige Franstaligen nog altijd laten wennen aan het feit dat de Franstalige dominantie definitief voorbij is.

Tjolder 4 januari 2005 19:44

Citaat:

Integendeel het zal mijn portefuille zijn die zal dwingen.

jOOSt 4 januari 2005 19:51

Citaat:

Provocatie??? Wat een gezeik, dat is om die winkeliers die geen Nederlands kunnen te helpen, want met mij winnen ze geen geld. Over provocatie gesproken: Les gens distingués parlent le français dat op borden stond in Brussel, enkele jaren geleden, was nog veel erger dan provocatie. Dat was zuiver RACISME!

Everytime 4 januari 2005 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, ik ben het deze keer volkomen met u eens. Natuurlijk is het zo dat men de individuele burger niet tot tweetaligheid hoeft te dwingen, maar dat hoeft ook niet. Dus in die zin bestaat er geen enkele wet die verplicht dat een winkelier zich in twee talen moet uitdrukken. Natuurlijk zal de Nederlandsonkundige winkelier wel moeten beseffen dat hierdoor een deel van zijn mogelijke klanten verliest. Maar bij een aantal arrogante Franstalige winkeliers kan het geen kwaad dat er eens een dergelijke aktie komt.

Er zijn ook Vlamingen die zich niet afvragen of ze Nederlands moeten spreken. Ze spreken Frans. Punt aan de lijn.

Everytime 4 januari 2005 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Provocatie??? Wat een gezeik, dat is om die winkeliers die geen Nederlands kunnen te helpen, want met mij winnen ze geen geld. Over provocatie gesproken: Les gens distingués parlent le français dat op borden stond in Brussel, enkele jaren geleden, was nog veel erger dan provocatie. Dat was zuiver RACISME!

Je zal nog lang komen met die zever?

Knuppel 4 januari 2005 19:54

Citaat:

De Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol maar ze kunnen zich niet in een Franstalige stad aanpassen..............

Brussel is dus al een eentalig Franstalige stad?

En het zijn de Vlamingen die er zich niet kunnen aanpassen?

Vlamingen, pas jullie in je eigen hoofdstad maar aan de Franstaligen aan of kras op?

jOOSt 4 januari 2005 19:58

Bestaat er infeite een gids met de zaken in Brussel waar ze Nederlands kunnen?

Koning Pinteman 4 januari 2005 19:58

Citaat:

Je zal nog lang komen met die zever?

U bent een typevoorbeeld van een zieligaard. Van de moment dat het u uitkomt/in uw straatje past dan is het een valabel argument, maar weerwoord doet u af als zever. Geef toch gewoon toe dat men een signaal heeft proberen te geven nav het feit dat men in Brussel vaak principieel WEIGERT vlaams te spreken.

Knuppel 4 januari 2005 20:00

Citaat:

Er zijn ook Vlamingen die zich niet afvragen of ze Nederlands moeten spreken. Ze spreken Frans. Punt aan de lijn.

Neen baas.:-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be