Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Treinongeval in Zedelgem had vermeden kunnen worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273248)

IJsboer 29 november 2024 15:45

Treinongeval in Zedelgem had vermeden kunnen worden
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241129_93792120

Met open mond las ik dit artikel. Niet omdat het vermeden had kunnen worden, maar om de hallucinante manier van aanpak bij Infrabel.

Waarom? Kijk, we zetten ANPR camera's die automatisch nummerplaten kan zien, ook interpreteren en lezen en zo volautomatisch een boete naar je kan opsturen zonder dat er nog maar een persoon aan te pas komt.

Maar wanneer je in panne valt op de spoorweg moet je zelf met een telefoon naar een nummer bellen en met een persoon praten (die hopelijk opneemt) en in volle paniek heel klaar en duidelijk alles gaan beginnen uitleggen zodat die dan het treinverkeer stillegt.

Het ergste is dat hier dit ook gebeurd is, en dat het duidelijk niet gewerkt heeft.

Citaat:

Wat als je stilvalt op een overweg?
De spoorwegbeheerder geeft ook nog een aantal tips over wat je moet doen als je voertuig stilvalt op een overweg:

Breng jezelf in veiligheid en verlaat het spoorwegterrein onmiddellijk.
Verwittig de verkeersleiding van Infrabel op het noodnummer 1711 om zo het treinverkeer te stoppen.
Geef daarbij de informatie door die op de sticker op de overwegpaal staat.
Anno 2024 mensen.

Om het met een boutade te zeggen: Valt er geld te rapen? Volautomatisch. Staan er mensenlevens op het spel? stuur een gele briefkaart.

maddox 29 november 2024 16:18

Met het tempo dat de gevakbondagede spoorweg-werknemers hun taken vervullen....

Diepgekoelde Luikse perensiroop vloeit sneller

De schoofzak 29 november 2024 17:51

Ik vind dat ook.
Elke spoorwegovergang kan makkelijk uitgerust worden met betrekkelijk eenvoudige camera's (geen high tech, dus nog redelijk goedkoop), die een alarmsignaal geven vanaf dat de software een probleem meent te ontdekken.
Dat signaal kan een milliseconde later (naast centraal, ook) toekomen bij de machinisten op alle treinstellen op de bewuste lijn.

Daarnaast moet de nmbs ook geregionaliseerd worden. Nu heeft een incident in Brugge direct een te groot impact op dezelfde lijn voorbij Brussel en omgekeerd.

kelt 30 november 2024 07:57

In deze overbevolkte streken heeft het aanhouden van specifieke routes met een paar ijzeren staven waarop af en toe eens een doos passert geen zin meer...En het is ondertussen een verkeerstechnische ramp......Zelfs in mijn eigen regio zie ik dat wel.....de negentiende eeuw hindert de eenentwintigste...

Eigenlijk kunnen we ons de NMBS niet meer permitteren in Vlaanderen.

De "routes" waarop de spoorlijnen lopen zouden in deze optiek best herbestemd worden..bvb naar busbanen...en aldus een VEEL beter en flexibeler VLAAMS openbaar vervoer mogelijk maken....

Want de Lijn ,Flixbus en eventueel zelfs reisbusuitbaters ondertussen voeren ook een verloren strijd,vastlopend als iedereen in de andere infrastruktuur,en eigenlijk DAAR een hinderpaal vormend...

En dan zie ik daar die trajecten met ijzeren staven op liggen,waar misschien ieder kwartier eens iets voorbijdendert....:|

Vlad 30 november 2024 09:14

Weinigen hebben precies door hoe dikwijls wegverkeer op overwegen stilstaat. Kijk gewoon naar hoe dikwijls het wegverkeer stilstaat op verkeerskruispunten. Wel het is op overwegen niet anders. Het zijn niet enkel pannes die op overwegen tot stilstand komen. Een groot deel autodebielisten ziet er geen graten in op overwegen aan te schuiven. Als dan elke keer alle treinverkeer in het baanvak tot stilstand komt ...

Vlad 30 november 2024 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10441672)
In deze overbevolkte streken heeft het aanhouden van specifieke routes met een paar ijzeren staven waarop af en toe eens een doos passert geen zin meer...En het is ondertussen een verkeerstechnische ramp......Zelfs in mijn eigen regio zie ik dat wel.....de negentiende eeuw hindert de eenentwintigste...

Eigenlijk kunnen we ons de NMBS niet meer permitteren in Vlaanderen.

De "routes" waarop de spoorlijnen lopen zouden in deze optiek best herbestemd worden..bvb naar busbanen...en aldus een VEEL beter en flexibeler VLAAMS openbaar vervoer mogelijk maken....

Want de Lijn ,Flixbus en eventueel zelfs reisbusuitbaters ondertussen voeren ook een verloren strijd,vastlopend als iedereen in de andere infrastruktuur,en eigenlijk DAAR een hinderpaal vormend...

En dan zie ik daar die trajecten met ijzeren staven op liggen,waar misschien ieder kwartier eens iets voorbijdendert....:|

Ik heb dat ook al gedacht. Bulldozer erover. In de jaren 1980 had dat moeten gebeuren. Ondertussen is het te laat. Internationaal treinverkeer gaat proberen korte afstandsvluchten over te nemen. En eerlijk, als ik mag kiezen tussen een wereld vol lawaai en vervuiling, een ruimtelijke ordening van mijn kloten en privaat vervoer of een wereld met enkel publiek vervoer, meer ruimte voor groen, minder lawaai en vervuiling en geen private autoverkeer meer dan kies ik toch onmiddellijk voor dat laatste. Ik wil niet in een wereld leven waarin we enkel nog in een metalen omhulsel (Fok vliegende taxi's!) kunnen buitenkomen omdat er teveel lawaai is, de temperaturen onleefbaar zijn, er enkel nog wat groen rest van tuinen en parkjes, ... We moeten niet van de treinen af, we moeten van de auto's af en van de verkavelingen en 400.000 huizen zonder riolering. Nu ja, het zal wel geen van de twee worden. Het democratische spel leidt tot de potpouri waar we in leven en het gevecht om in het minst stinkende deel ervan te geraken.

Herr Flick 30 november 2024 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10441522)
Ik vind dat ook.
Elke spoorwegovergang kan makkelijk uitgerust worden met betrekkelijk eenvoudige camera's (geen high tech, dus nog redelijk goedkoop), die een alarmsignaal geven vanaf dat de software een probleem meent te ontdekken.
Dat signaal kan een milliseconde later (naast centraal, ook) toekomen bij de machinisten op alle treinstellen op de bewuste lijn.

Daarnaast moet de nmbs ook geregionaliseerd worden. Nu heeft een incident in Brugge direct een te groot impact op dezelfde lijn voorbij Brussel en omgekeerd.

Het moet naar de seinen gestuurd worden, dan kan er al ruim op voorhand worden ingegrepen op een correcte manier.

Natuurlijk als de trein al het blok is binnen gereden kan hij niet meer stoppen voor dat sein, maar dan zal hij zelf indien hij een noodremming doet nog die bus geraakt hebben. Misschien niet zo hard , maar toch. Die machinist heeft dien bus ook zien staan he, ... maar zien, en reactie vermogen en dan op sporen waarop het gevroren heeft, remweg van minstens 1 km. Ge moet goei ogen hebben en heel alert zijn om een object op 2 km afstand stil te zien staan. (Aan 130 Km per uur).

Herr Flick 30 november 2024 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10441672)
In deze overbevolkte streken heeft het aanhouden van specifieke routes met een paar ijzeren staven waarop af en toe eens een doos passert geen zin meer...En het is ondertussen een verkeerstechnische ramp......Zelfs in mijn eigen regio zie ik dat wel.....de negentiende eeuw hindert de eenentwintigste...

Eigenlijk kunnen we ons de NMBS niet meer permitteren in Vlaanderen.

De "routes" waarop de spoorlijnen lopen zouden in deze optiek best herbestemd worden..bvb naar busbanen...en aldus een VEEL beter en flexibeler VLAAMS openbaar vervoer mogelijk maken....

Want de Lijn ,Flixbus en eventueel zelfs reisbusuitbaters ondertussen voeren ook een verloren strijd,vastlopend als iedereen in de andere infrastruktuur,en eigenlijk DAAR een hinderpaal vormend...

En dan zie ik daar die trajecten met ijzeren staven op liggen,waar misschien ieder kwartier eens iets voorbijdendert....:|

ieder kwartier, ...

om de 5 minuten ja, op de lijn tussen verwegezele en kuttekove. zal dat misschien zijn, maar op de serieuze lijnen niet. Dan zien je niet wat hier 's nachts voorbijdenderd.

Maar gebrekkig onderhoud natuurlijk... ja. Dien break die dien bus aan gort gereden heeft die is meer dan 40 jaar oud. Ik ben er zeker van dat zie die nog gaan oplappen. Ze moeten wel anders moeten ze treinen afschaffen wegens niet genoeg materiaal.

De bus, meer dan 1 000 000 kilometer, nu is dat zeker voor zo een volvo misschien mid live, maar alle onderdelen van ophanging, motor , remmen etc. mogen dan toch wel een grondige revisie gehad hebben.

Herr Flick 30 november 2024 10:44

Ik heb trouwens wel wat vragen bij het tijdverloop.

Die buschaufeur was amper een minuut uit zijn bus toen die trein er tegen kwakte.

Tussen bevel om die bus te verlaten en de crash zitten volgens de gazetten 3 minuten, tel daar 2 of 3 minuten bij om te proberen die bus te starten , want dat probeer je eerst natuurlijk, pas op 3 minuten is lang dan.

Ge moet eens proberen van op 3 minuten dat nummer te draaien, uit te leggen wat er aan de hand is, de lijn nummer en overweg nummer door te geven. En dan moet die dispatcher nog meewerken en zelf direct de beslissing kunnen nemen om dat blok op rood te zetten.

Ik wil het wel eens zien eerlijk gezeg, niet zomaar een aangekondigde training he.

Ik heb dus twijfels of dat er wel iemand iets had kunnen doen, dien trein knal ter ook behoorlijk hard in.

Dadeemelee 30 november 2024 10:45

Camera’s aan elke overweg en bij de machinist in de trein drie schermen waar de volgende drie overwegen te zien zijn.
De machinist moet wel wakker blijven uiteraard.

Edit: maar dat gaan ze bij de NMBS niet graag hebben want dan dragen zij ook een deel van de verantwoordelijkheid.

Herr Flick 30 november 2024 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10441720)
Camera’s aan elke overweg en bij de machinist in de trein drie schermen waar de volgende drie overwegen te zien zijn.
De machinist moet wel wakker blijven uiteraard.

er zit een waakinrichting in, als je niet alle 30 seconden een teken van leven geeft valt dat ding stil.

reservespeler 30 november 2024 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10441694)
Weinigen hebben precies door hoe dikwijls wegverkeer op overwegen stilstaat. Kijk gewoon naar hoe dikwijls het wegverkeer stilstaat op verkeerskruispunten. Wel het is op overwegen niet anders. Het zijn niet enkel pannes die op overwegen tot stilstand komen. Een groot deel autodebielisten ziet er geen graten in op overwegen aan te schuiven. Als dan elke keer alle treinverkeer in het baanvak tot stilstand komt ...

Ook dat is verboden hé. Een ANP camera met AI kan dat perfect inschatten en de autodebielisten een envelopje sturen met een vensterke.

reservespeler 30 november 2024 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10441720)
Camera’s aan elke overweg en bij de machinist in de trein drie schermen waar de volgende drie overwegen te zien zijn.
De machinist moet wel wakker blijven uiteraard.

Edit: maar dat gaan ze bij de NMBS niet graag hebben want dan dragen zij ook een deel van de verantwoordelijkheid.

Als een machinist in slaap valt, stopt de trein.

reservespeler 30 november 2024 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10441721)
er zit een waakinrichting in, als je niet alle 30 seconden een teken van leven geeft valt dat ding stil.

Inderdaad, de machinist moet regelmatig een pedaal indrukken.

Skobelev 30 november 2024 15:25

En als je dan belt naar het nummer op die paal iemand aan de lijn krijgen die geen Nederlands verstaat….het zou de eerste keer niet zijn dat een taalprobleem bij de nmbs voor ongevallen zorgt.

IJsboer 30 november 2024 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10441694)
Weinigen hebben precies door hoe dikwijls wegverkeer op overwegen stilstaat. Kijk gewoon naar hoe dikwijls het wegverkeer stilstaat op verkeerskruispunten. Wel het is op overwegen niet anders. Het zijn niet enkel pannes die op overwegen tot stilstand komen. Een groot deel autodebielisten ziet er geen graten in op overwegen aan te schuiven. Als dan elke keer alle treinverkeer in het baanvak tot stilstand komt ...

Daar heb je wel een punt, maar je mag niet stilstaan op een overweg, je moet wachten tot je volledig kan oversteken. Hetzelfde met kruispunten, je mag pas door het groene licht rijden als je zeker weet dat je het kruispunt niet zal blokkeren. (Overtreding, maar wordt amper beboet)

De schoofzak 30 november 2024 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10441672)
In deze overbevolkte streken heeft het aanhouden van specifieke routes met een paar ijzeren staven waarop af en toe eens een doos passert geen zin meer...En het is ondertussen een verkeerstechnische ramp......Zelfs in mijn eigen regio zie ik dat wel.....de negentiende eeuw hindert de eenentwintigste...

Eigenlijk kunnen we ons de NMBS niet meer permitteren in Vlaanderen.

De "routes" waarop de spoorlijnen lopen zouden in deze optiek best herbestemd worden..bvb naar busbanen...en aldus een VEEL beter en flexibeler VLAAMS openbaar vervoer mogelijk maken....

Want de Lijn ,Flixbus en eventueel zelfs reisbusuitbaters ondertussen voeren ook een verloren strijd,vastlopend als iedereen in de andere infrastruktuur,en eigenlijk DAAR een hinderpaal vormend...

En dan zie ik daar die trajecten met ijzeren staven op liggen,waar misschien ieder kwartier eens iets voorbijdendert....:|

Daar geloof ik geen knijt van.
De verbindingen tussen grotere steden zijn nuttig, EN rendabel.
Destijds was de verbinding tussen de luchthaven van Zaventem (op Vlaams grondgebied gelegen) met Brussel-Centraal, de meest rendabele van gans de nmbs.

De schoofzak 30 november 2024 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10441694)
Weinigen hebben precies door hoe dikwijls wegverkeer op overwegen stilstaat. Kijk gewoon naar hoe dikwijls het wegverkeer stilstaat op verkeerskruispunten. Wel het is op overwegen niet anders. Het zijn niet enkel pannes die op overwegen tot stilstand komen. Een groot deel autodebielisten ziet er geen graten in op overwegen aan te schuiven. Als dan elke keer alle treinverkeer in het baanvak tot stilstand komt ...

Dat is niet mijn observatie.
Er zijn natuurlijk kiekens van chauffeurs, maar voor de sporen hebben ze toch meer respect dan voor het kruispunt waar even later dwarsverkeer kan komen.

De schoofzak 30 november 2024 19:36

Onlangs nog iets gelezen over een vergelijking van de rendabiliteit tussen trein en vliegtuig.
Het is een feit, blijkbaar, dat de kost van aanleg, maar vooral onderhoud, van de sporen (en wat er bijhoort) over die lange afstanden, maakt dat het spoor de vergelijking nooit kan winnen.

Iets anders is natuurlijk de kost van vervuiling. Daar zal wetenschap en techniek nog iets op moeten vinden.
Het belastingsregime (ik vind dat kerosine belast moet worden als diesel) is ook een ferme scheeftrekking.

Of dat allemaal klopt, weet ik als leek niet. Maar ik weet wel dat de Groensels nog niet gestorven zijn van hun eerste dogma dat er knal naast zit.

DIBO 30 november 2024 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10441877)
Iets anders is natuurlijk de kost van vervuiling.

Op deze eigenste moment, 60% van elektriciteitsproductie is CO2 intensief, dus buiten Frankrijk en Scandinavië rijden elektrische treinen regelmatig deels tot zelfs grotendeels op CO2 intensieve energie in Europa.
Wat veroorzaakt wordt door:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10441877)
Maar ik weet wel dat de Groensels nog niet gestorven zijn van hun eerste dogma dat er knal naast zit.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be