![]() |
Treinongeval in Zedelgem had vermeden kunnen worden
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241129_93792120
Met open mond las ik dit artikel. Niet omdat het vermeden had kunnen worden, maar om de hallucinante manier van aanpak bij Infrabel. Waarom? Kijk, we zetten ANPR camera's die automatisch nummerplaten kan zien, ook interpreteren en lezen en zo volautomatisch een boete naar je kan opsturen zonder dat er nog maar een persoon aan te pas komt. Maar wanneer je in panne valt op de spoorweg moet je zelf met een telefoon naar een nummer bellen en met een persoon praten (die hopelijk opneemt) en in volle paniek heel klaar en duidelijk alles gaan beginnen uitleggen zodat die dan het treinverkeer stillegt. Het ergste is dat hier dit ook gebeurd is, en dat het duidelijk niet gewerkt heeft. Citaat:
Om het met een boutade te zeggen: Valt er geld te rapen? Volautomatisch. Staan er mensenlevens op het spel? stuur een gele briefkaart. |
Met het tempo dat de gevakbondagede spoorweg-werknemers hun taken vervullen....
Diepgekoelde Luikse perensiroop vloeit sneller |
Ik vind dat ook.
Elke spoorwegovergang kan makkelijk uitgerust worden met betrekkelijk eenvoudige camera's (geen high tech, dus nog redelijk goedkoop), die een alarmsignaal geven vanaf dat de software een probleem meent te ontdekken. Dat signaal kan een milliseconde later (naast centraal, ook) toekomen bij de machinisten op alle treinstellen op de bewuste lijn. Daarnaast moet de nmbs ook geregionaliseerd worden. Nu heeft een incident in Brugge direct een te groot impact op dezelfde lijn voorbij Brussel en omgekeerd. |
In deze overbevolkte streken heeft het aanhouden van specifieke routes met een paar ijzeren staven waarop af en toe eens een doos passert geen zin meer...En het is ondertussen een verkeerstechnische ramp......Zelfs in mijn eigen regio zie ik dat wel.....de negentiende eeuw hindert de eenentwintigste...
Eigenlijk kunnen we ons de NMBS niet meer permitteren in Vlaanderen. De "routes" waarop de spoorlijnen lopen zouden in deze optiek best herbestemd worden..bvb naar busbanen...en aldus een VEEL beter en flexibeler VLAAMS openbaar vervoer mogelijk maken.... Want de Lijn ,Flixbus en eventueel zelfs reisbusuitbaters ondertussen voeren ook een verloren strijd,vastlopend als iedereen in de andere infrastruktuur,en eigenlijk DAAR een hinderpaal vormend... En dan zie ik daar die trajecten met ijzeren staven op liggen,waar misschien ieder kwartier eens iets voorbijdendert....:| |
Weinigen hebben precies door hoe dikwijls wegverkeer op overwegen stilstaat. Kijk gewoon naar hoe dikwijls het wegverkeer stilstaat op verkeerskruispunten. Wel het is op overwegen niet anders. Het zijn niet enkel pannes die op overwegen tot stilstand komen. Een groot deel autodebielisten ziet er geen graten in op overwegen aan te schuiven. Als dan elke keer alle treinverkeer in het baanvak tot stilstand komt ...
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk als de trein al het blok is binnen gereden kan hij niet meer stoppen voor dat sein, maar dan zal hij zelf indien hij een noodremming doet nog die bus geraakt hebben. Misschien niet zo hard , maar toch. Die machinist heeft dien bus ook zien staan he, ... maar zien, en reactie vermogen en dan op sporen waarop het gevroren heeft, remweg van minstens 1 km. Ge moet goei ogen hebben en heel alert zijn om een object op 2 km afstand stil te zien staan. (Aan 130 Km per uur). |
Citaat:
om de 5 minuten ja, op de lijn tussen verwegezele en kuttekove. zal dat misschien zijn, maar op de serieuze lijnen niet. Dan zien je niet wat hier 's nachts voorbijdenderd. Maar gebrekkig onderhoud natuurlijk... ja. Dien break die dien bus aan gort gereden heeft die is meer dan 40 jaar oud. Ik ben er zeker van dat zie die nog gaan oplappen. Ze moeten wel anders moeten ze treinen afschaffen wegens niet genoeg materiaal. De bus, meer dan 1 000 000 kilometer, nu is dat zeker voor zo een volvo misschien mid live, maar alle onderdelen van ophanging, motor , remmen etc. mogen dan toch wel een grondige revisie gehad hebben. |
Ik heb trouwens wel wat vragen bij het tijdverloop.
Die buschaufeur was amper een minuut uit zijn bus toen die trein er tegen kwakte. Tussen bevel om die bus te verlaten en de crash zitten volgens de gazetten 3 minuten, tel daar 2 of 3 minuten bij om te proberen die bus te starten , want dat probeer je eerst natuurlijk, pas op 3 minuten is lang dan. Ge moet eens proberen van op 3 minuten dat nummer te draaien, uit te leggen wat er aan de hand is, de lijn nummer en overweg nummer door te geven. En dan moet die dispatcher nog meewerken en zelf direct de beslissing kunnen nemen om dat blok op rood te zetten. Ik wil het wel eens zien eerlijk gezeg, niet zomaar een aangekondigde training he. Ik heb dus twijfels of dat er wel iemand iets had kunnen doen, dien trein knal ter ook behoorlijk hard in. |
Camera’s aan elke overweg en bij de machinist in de trein drie schermen waar de volgende drie overwegen te zien zijn.
De machinist moet wel wakker blijven uiteraard. Edit: maar dat gaan ze bij de NMBS niet graag hebben want dan dragen zij ook een deel van de verantwoordelijkheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En als je dan belt naar het nummer op die paal iemand aan de lijn krijgen die geen Nederlands verstaat….het zou de eerste keer niet zijn dat een taalprobleem bij de nmbs voor ongevallen zorgt.
|
Citaat:
|
Citaat:
De verbindingen tussen grotere steden zijn nuttig, EN rendabel. Destijds was de verbinding tussen de luchthaven van Zaventem (op Vlaams grondgebied gelegen) met Brussel-Centraal, de meest rendabele van gans de nmbs. |
Citaat:
Er zijn natuurlijk kiekens van chauffeurs, maar voor de sporen hebben ze toch meer respect dan voor het kruispunt waar even later dwarsverkeer kan komen. |
Onlangs nog iets gelezen over een vergelijking van de rendabiliteit tussen trein en vliegtuig.
Het is een feit, blijkbaar, dat de kost van aanleg, maar vooral onderhoud, van de sporen (en wat er bijhoort) over die lange afstanden, maakt dat het spoor de vergelijking nooit kan winnen. Iets anders is natuurlijk de kost van vervuiling. Daar zal wetenschap en techniek nog iets op moeten vinden. Het belastingsregime (ik vind dat kerosine belast moet worden als diesel) is ook een ferme scheeftrekking. Of dat allemaal klopt, weet ik als leek niet. Maar ik weet wel dat de Groensels nog niet gestorven zijn van hun eerste dogma dat er knal naast zit. |
Citaat:
Wat veroorzaakt wordt door: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be