Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Maar 1 (vermeende) witwasoperatie (Reynders) in 5 jaar door de banken geconstateerd? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273282)

Dadeemelee 4 december 2024 20:24

Maar 1 (vermeende) witwasoperatie (Reynders) in 5 jaar door de banken geconstateerd?

Heb ik dat nu goed gehoord, dat de banken de voorbije 5 jaar slechts 1 verdachte transactie tegengekomen zijn?
Waarom dienen al die controles op bankzaken dan?

Ik heb notabene ooit eens mijn rekening geblokkeerd gehad omdat ik vergeten was om mijn gegevens na te kijken.

maddox 4 december 2024 21:32

Waarom denkt u dat ik België regelmatig Corruptistan noem?

cookie monster 4 december 2024 22:50

Een politieker die corrupt is , asjemenou ?? 8O
Da' kan nie' , compleet onmogelijk zelfs !! :-o

Iedereen is officiëel onschuldig totdat schuld bewezen wordt !!

Herr Flick 4 december 2024 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10443442)
Heb ik dat nu goed gehoord, dat de banken de voorbije 5 jaar slechts 1 verdachte transactie tegengekomen zijn?

Ik heb notabene ooit eens mijn rekening geblokkeerd gehad omdat ik vergeten was om mijn gegevens na te kijken.

ik denk dat het hier enkel om de lotto gaat Dadee.

Ja wie is er nu ook zo slim om zijn analoog zwart geld te gaan digitaliseren... om het dan te gaan witten.

Lof der Zotheid 4 december 2024 22:54

Citaat:

Zo eerlijk als goud, mijn beste, zo eerlijk als goud.

:rofl::rofl::rofl:

Vlad 5 december 2024 07:50

Citaat:

De Nationale Loterij heeft maar een keer aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) gemeld dat die praktijk gebruikt kan worden voor het witwassen. Waarna de CFI er een onderzoek is naar begonnen en dus onder meer Reynders tegen de lamp liep. Volgens de VRT.

Het zou natuurlijk kunnen dat die informatie niet helemaal correct is en dat de baas van de Nationale Loterij er voor iets tussen zit. Jannie Haek was namelijk baas van de NMBS toen Reynders rechterhand Fontinoy er de corruptie naar ongekende hoogte dreef. Zowel Fontinoy als Haek kwamen al enkele keren negatief in de pers. Misschien is het een wraakactie.

Valt het trouwens niemand op hoe in geen van de persartikelen gewag gemaakt wordt van het feit dat Reynders voor hij Europees Commissaris werd ook al van corruptie beschuldigd werd ...

edit: op Radio 1 werd toch melding gemaakt van vorige beschuldigingen door De Vadder en de Nationale Loterij zou echt wel enkel het dossier van Reynders hebben overgemaakt ...

Skobelev 5 december 2024 09:06

Hoe efficiënt is dat? Hoeveel duizenden krasbiljetten moet je dan kopen om een redelijke som wit te wassen?
RSI in uw elleboog van het krabben….

Xenophon 5 december 2024 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10443574)
Hoe efficiënt is dat? Hoeveel duizenden krasbiljetten moet je dan kopen om een redelijke som wit te wassen?

Enkel de winnende.
vroeger zetten mensen die een groot lot wonnen een annonce in de krant, lotje te koop.
Je koopt een winnend lot van 1 miljoen, je betaald daar 1.2 miljoen* voor en je hebt een miljoen witgewassen.

*: Volledig vrijblijvend getal, ik zeg maar iets, het gaat gewoon over het principe.

Skobelev 5 december 2024 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10443606)
Enkel de winnende.
vroeger zetten mensen die een groot lot wonnen een annonce in de krant, lotje te koop.
Je koopt een winnend lot van 1 miljoen, je betaald daar 1.2 miljoen* voor en je hebt een miljoen witgewassen.

*: Volledig vrijblijvend getal, ik zeg maar iets, het gaat gewoon over het principe.

Bizar. Hoe verklaren diegenen die een lotje verkopen dan plots de som op hun rekening? De fiscus kijkt overal en altijd mee…

Dadeemelee 5 december 2024 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10443498)
ik denk dat het hier enkel om de lotto gaat Dadee.

Ja wie is er nu ook zo slim om zijn analoog zwart geld te gaan digitaliseren... om het dan te gaan witten.

Ja, ik lees het nu ook (ik hoorde het op de radio). Blijft opmerkelijk dat er maar 1 iets verdacht deed en dat het dan nog den Didier is. :-D
Trouwens, waarom zou je je zwart cash geld eerst op de bank zetten? Je kan toch gewoon anoniem de lotjes ik een krantenwinkel kopen.

Dadeemelee 5 december 2024 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10443606)
Enkel de winnende.

Ja, dat is veel efficiënter.

Alhoewel, niet voor de verkoper. Dan zit die met zwart geld.

Jay-P. 5 december 2024 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10443637)

Kom daarmee maar naar hier.
Ik help wel via een paar van de lokale charities. :-P

Karel Martel B 5 december 2024 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10443631)
Bizar. Hoe verklaren diegenen die een lotje verkopen dan plots de som op hun rekening? De fiscus kijkt overal en altijd mee…

Net zoals mensen soms geld willen witwassen, willen sommige mensen soms geld zwartwassen.

Wat als je bijvoorbeeld een dure hoormoordenaar nodig hebt? Je wil niet dat de politie komt vragen waar dat geld naartoe is.

Of je kookt gewoon niet graag en gaat elke dag op restaurant.

BigF 5 december 2024 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10443562)
...
Valt het trouwens niemand op hoe in geen van de persartikelen gewag gemaakt wordt van het feit dat Reynders voor hij Europees Commissaris werd ook al van corruptie beschuldigd werd ...

edit: op Radio 1 werd toch melding gemaakt van vorige beschuldigingen door De Vadder en de Nationale Loterij zou echt wel enkel het dossier van Reynders hebben overgemaakt ...

In dit VRT-artikel wordt er wel degelijk melding gemaakt van eerdere beschuldigingen hoor.

Het ging toen blijkbaar om een vooronderzoek dat stopgezet werd wegens gebrek aan bewijs.

BigF 5 december 2024 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10443574)

Bij krasbiljetten weet je wat de gemiddelde winstkansen en winstbedragen zijn.

Je kan dan uittellen welke krasbiljetten het voordeligste zijn.

Je betaalt natuurlijk wel wat maar geld witwassen is nu ook niet gratis eh?

Citaat:

Wat de Nationale Loterij wel gevoelig maakt voor witwassen, is dat haar spelen een gegarandeerd winstbedrag opleveren. Krasbiljetten komen in de verkooppunten aan in verzegelde pakjes, waarin telkens een aantal winnende loten zit. Het volstaat dus een heel pakje te kopen om een gegarandeerde winst te innen. Volgens de Nationale Loterij is het uitbetalingspercentage van haar spelen gemiddeld 60 procent.
Bron

En vanwege dat rendement van maar 60% is witwassen via de Lotto niet echt een vaak voorkomende tactiek blijkbaar.

Ook Xeno's uitleg van het kopen van winnende loten wordt gebruikt maar dan moet je natuurlijk winnaars weten te lokaliseren.

Vlad 5 december 2024 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10443698)
In dit VRT-artikel wordt er wel degelijk melding gemaakt van eerdere beschuldigingen hoor.

Het ging toen blijkbaar om een vooronderzoek dat stopgezet werd wegens gebrek aan bewijs.

Inderdaad. Het kreeg een update. Maar er waren nog andere zaken dan enkel de zaak die net voor zijn aanstelling als commissaris opdook. Reynders werd voordien reeds genoemd in Kazachgate, de Libische fondsenaffaire, Eurogare/Eurostation-enveloppegedoe, ...

Oma 5 december 2024 13:06

Citaat:

En wat heeft jouw vraag over het aantal meldingen van verdachte transacties bij banken te maken met de aantijgingen tegen sjoemelende en corrupte politieker reynders van wie publiekelijk geweten is dat die al jaren de dans ontspringt?

Gij twijfelt aan de corruptie/witwasoperatie van reynders omdat er maar 1 melding volgens de leugenmedia zou zijn? :twisted:
Waarvoor dienen controles op bankzaken?
Toch om fraude te kunnen opsporen volgens bartje en dat kan toch zeker niet zonder in iedereen zn bankzaken te mogen neuzen.
Citaat:

https://p-magazine.com/nl/articles/o...e-bankrekening

Opgelet: fiscus mag van De Wever straks Big Brother spelen op je bankrekening:

TheFourHorsemen 5 december 2024 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10443637)

Klopt. Zoiets kan in de praktijk nooit werken voor grote bedragen.

Enkel voor een paar honderd euro hier en daar.

Xenophon 5 december 2024 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10443631)

Die zetten dat niet op hun rekening. Dat is het hele punt, ze verdienen een pak meer dan ze gewonnen hebben. De man die het winnende lot overgekocht heeft, die laat het witgeld op zijn rekening storten, dat is het hele punt van de operatie.

Xenophon 5 december 2024 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10443702)
Bij krasbiljetten weet je wat de gemiddelde winstkansen en winstbedragen zijn.

Je kan dan uittellen welke krasbiljetten het voordeligste zijn.

Je betaalt natuurlijk wel wat maar geld witwassen is nu ook niet gratis eh?

Bron

En vanwege dat rendement van maar 60% is witwassen via de Lotto niet echt een vaak voorkomende tactiek blijkbaar.

Ook Xeno's uitleg van het kopen van winnende loten wordt gebruikt maar dan moet je natuurlijk winnaars weten te lokaliseren.

Vroeger stonden die gewoon met een advertentie in de krant.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be