Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Bart gaat NMBS splitsen in Vlaamse en Waalse spoorwegen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273283)

Witte Kaproen 4 december 2024 22:24

Bart gaat NMBS splitsen in Vlaamse en Waalse spoorwegen.
 
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,;-)

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.

Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”;-)

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/

Herr Flick 4 december 2024 22:34

Ze zitten wel met de rottigheid dat ze door de noord zuid verbinding moeten in broekzele.

tenzij ze een ring om Brussel leggen of kunnen routen zodat we niet meer door die kanker heen moeten.

Witte Kaproen 4 december 2024 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10443486)
Ze zitten wel met de rottigheid dat ze door de noord zuid verbinding moeten in broekzele.

tenzij ze een ring om Brussel leggen of kunnen routen zodat we niet meer door die kanker heen moeten.

Nu zet de NMBS alles in op Brussel.

Het is de hoogste tijd dat dit waterhoofd wat ontvet wordt en dat er snellere

alternatieve verbindingen tussen de Vlaamse steden komen.

Everytime 4 december 2024 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10443485)
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,;-)

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.

Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”;-)

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/

Als de andere partijen al van "idioot voorstel" spreken, is alles gezegd. BDW zal heel vlug begrijpen dat zijn voorstel goed voor de vuilnisbak is.

BWarrior 5 december 2024 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10443485)
Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...”

Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?

fox 5 december 2024 01:32

Het vastgoed, zijnde Eurostation, zou beter geregionaliseerd worden. Dan kan Bergen zonder probleem 500 miljoen op tafel gooien voor een station waar geen kat komt. Het net zelf is moeilijk splitsbaar vanwege Brussel, maar op zich ook niet echt noodzakelijk

fred vanhove 5 december 2024 07:09

Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet :lol::lol:

Pandareus 5 december 2024 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10443559)
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet :lol::lol:

:lol:

Boduo 5 december 2024 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10443485)
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,;-)

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.


Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”;-)

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/

NU: gans het openbaar vervoer efficiënter organiseren.

Boduo 5 december 2024 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10443549)
Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?

Belgie IS een federale staat: 3 gewesten hebben elk hun eigen regering.

Witte Kaproen 5 december 2024 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 10443519)
Als de andere partijen al van "idioot voorstel" spreken, is alles gezegd. BDW zal heel vlug begrijpen dat zijn voorstel goed voor de vuilnisbak is.

De idioten zijn eerder diegenen die vasthouden aan een unitair Belgisch

spoorwegennet en de spoorwegen zien als een middel om dit kunstmatige land

aan elkaar te blijven klinken ,ipv een middel om de economie te steunen en de

bevolking snel en veilig van de ene stad naar de andere stad te brengen.

Witte Kaproen 5 december 2024 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10443549)
Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?

Inderdaad.

Zoals er ook al een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk is.

Witte Kaproen 5 december 2024 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10443559)
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet :lol::lol:

Koop jij dan nu ook 2 kaartje als je van Antwerpen naar Amsterdam spoort?:roll:

De Belgicisten worden stilaan wanhopig aan en hebben enkel nog

"kolderargumenten" om de splitsing van de NMBS tegen te houden.

TheFourHorsemen 5 december 2024 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10443559)
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet :lol::lol:

Met dat argument moet men de spoorwegen op Europees niveau organiseren.

Enig idee hoeveel treinen er per dag tussen Antwerpen en Nederland rijden?

Of van Luik naar Duitsland?

BWarrior 5 december 2024 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10443603)
Belgie IS een federale staat: 3 gewesten hebben elk hun eigen regering.

Klopt. Maar de draadstarter had het over:

‘… de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...’.

BWarrior 5 december 2024 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10443612)
Inderdaad.

Zoals er ook al een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk is.

Een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk? Frankrijk is een unitaire staat, met een wetgevend kader en een minister van volksgezondheid.

BWarrior 5 december 2024 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 10443609)
dit kunstmatige land

Welke landen zijn
  • door de natuur
  • door God

gewild?

pajoske 5 december 2024 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10443684)
Klopt. Maar de draadstarter had het over:

‘… de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...’.

Volgens mijn info heeft Nederland een unitair spoorwegsysteem. NS is verantwoordelijk voor het treinverkeer. Enkel de uitbating van regionale lijnen wordt uitbesteed aan regionale firma's.
Een volledige regionale splitsing van NMBS is dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De vergelijking maken van volledig onafhankelijke spoorwegen met de situatie in Nederland als voorbeeld is volksbedrog.

Boduo 5 december 2024 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10443705)
Volgens mijn info heeft Nederland een unitair spoorwegsysteem. NS is verantwoordelijk voor het treinverkeer. Enkel de uitbating van regionale lijnen wordt uitbesteed aan regionale firma's.
Een volledige regionale splitsing van NMBS is dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De vergelijking maken van volledig onafhankelijke spoorwegen met de situatie in Nederland als voorbeeld is volksbedrog.

Een treinrit van A'pen naar Amsterdam is ellendig.
Ik spreek uit ervaring.

Vlad 5 december 2024 12:39

Zwitserland is een federaal land. Het heeft een nationale maatschappij die alles regelt (en vermoedelijk zelf ook nog wel wat lange afstandstreinen doet ?) en ontelbare private spoorbedrijven waarvan verschillende in handen zijn van lokale overheden. Onvoorstelbaar dat die soep ginds zoveel beter presteert dan onze nationale maatschappij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be