![]() |
Bart gaat NMBS splitsen in Vlaamse en Waalse spoorwegen.
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-
onderhandelingen. "We regionaliseren de spoorwegen”,;-) dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen. In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen. De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen." "Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA). In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken." "“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het. Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”;-) https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/ |
Ze zitten wel met de rottigheid dat ze door de noord zuid verbinding moeten in broekzele.
tenzij ze een ring om Brussel leggen of kunnen routen zodat we niet meer door die kanker heen moeten. |
Citaat:
Het is de hoogste tijd dat dit waterhoofd wat ontvet wordt en dat er snellere alternatieve verbindingen tussen de Vlaamse steden komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het vastgoed, zijnde Eurostation, zou beter geregionaliseerd worden. Dan kan Bergen zonder probleem 500 miljoen op tafel gooien voor een station waar geen kat komt. Het net zelf is moeilijk splitsbaar vanwege Brussel, maar op zich ook niet echt noodzakelijk
|
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.
Plezant simpel en Belgische kolder PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet :lol::lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
spoorwegennet en de spoorwegen zien als een middel om dit kunstmatige land aan elkaar te blijven klinken ,ipv een middel om de economie te steunen en de bevolking snel en veilig van de ene stad naar de andere stad te brengen. |
Citaat:
Zoals er ook al een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk is. |
Citaat:
De Belgicisten worden stilaan wanhopig aan en hebben enkel nog "kolderargumenten" om de splitsing van de NMBS tegen te houden. |
Citaat:
Enig idee hoeveel treinen er per dag tussen Antwerpen en Nederland rijden? Of van Luik naar Duitsland? |
Citaat:
‘… de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...’. |
Citaat:
|
Citaat:
gewild? |
Citaat:
Een volledige regionale splitsing van NMBS is dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De vergelijking maken van volledig onafhankelijke spoorwegen met de situatie in Nederland als voorbeeld is volksbedrog. |
Citaat:
Ik spreek uit ervaring. |
Zwitserland is een federaal land. Het heeft een nationale maatschappij die alles regelt (en vermoedelijk zelf ook nog wel wat lange afstandstreinen doet ?) en ontelbare private spoorbedrijven waarvan verschillende in handen zijn van lokale overheden. Onvoorstelbaar dat die soep ginds zoveel beter presteert dan onze nationale maatschappij.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be