Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   E-bike of Speedelec. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273313)

TV-verslaafde 11 december 2024 07:38

E-bike of Speedelec.
 
Dus zo'n E-bike kan je tot 25km/h en die Speedelec is eigenlijk een elektrische scooter met nummerplaat.

Waarom neem je geen scooter dan? Geen nummerplaat dacht ik en 50km/h. Een hels lawaai, zo'n scooter of brommer.

Het montage land? Die batterijen zien er allemaal Chinees uit.

Nog iets waar we op moeten letten met de aankoop van zo'n ding?

maddox 11 december 2024 07:52

Een E scooter met 45 km/u wordt gezien als een Klasse B brommer. Nummerplaat verplicht. Moet ook gehomologeerd zijn.

Ook een speedelec met gashendel -die dus zonder trapondersteuning kan werken- is een brommer klasse B, maar sowieso verplicht gehomologeerd.

TV-verslaafde 11 december 2024 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446354)
Een E scooter met 45 km/u wordt gezien als een Klasse B brommer. Nummerplaat verplicht. Moet ook gehomologeerd zijn.

Ook een speedelec met gashendel -die dus zonder trapondersteuning kan werken- is een brommer klasse B, maar sowieso verplicht gehomologeerd.

Oki. Bedankt voor de informatie.

Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje.

We gaan het dan toch maar op die batterij houden.

Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur.

Wel degelijk trappen en dan moet je geen nummerplaat. Zoiets...

fox 11 december 2024 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446351)
Dus zo'n E-bike kan je tot 25km/h en die Speedelec is eigenlijk een elektrische scooter met nummerplaat.

Waarom neem je geen scooter dan? Geen nummerplaat dacht ik en 50km/h. Een hels lawaai, zo'n scooter of brommer.

Het montage land? Die batterijen zien er allemaal Chinees uit.

Nog iets waar we op moeten letten met de aankoop van zo'n ding?

Een speed pedelec is fiscaal interessant, een brommer niet. Verder moet je niet zoeken hoor.

Herr Flick 11 december 2024 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446355)
Oki. Bedankt voor de informatie.

Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje.

We gaan het dan toch maar op die batterij houden.

Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur.

Wel degelijk trappen en dan moet je geen nummerplaat. Zoiets...

enkel als je op de 25 / uur blijft moet je geen nummerplaat, helm, spiegels etc...


Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden.
als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad.

eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben.

TV-verslaafde 11 december 2024 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446385)
enkel als je op de 25 / uur blijft moet je geen nummerplaat, helm, spiegels etc...


Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden.
als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad.

eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben.

Ken er ene met die formule. Leasen van de E-bike. Enige dat me tegenhoudt is het gewicht om ergens te stockeren. 30-40 kilo. Maar je hebt blijkbaar ook vouw modellen. Rond de 1.000€.

Rond Antwerpen? Dat is toch gewoon wat vaststaan? Net het vastgoed verslag gelezen over A'pen in doorbraak. Er is hier wel werk maar niets beweegt. Pakt maar iets dynamischer want dat stagneren.

maddox 11 december 2024 12:47

Leasen van een Ebike of Speedelec. Paar addertjes onder het gras.
Direct op te merken
1)Het enige dat de leasenemer zelf mag doen is volgens het boekje reinigen. Dus opgelet bij het oppompen van een band of god betere het, het wisselen van 1.

2) Als het leasecontract voortijdig opgezegd wordt, bij ontslag geven of nemen van de gebruiker, daar zijn kosten aan verbonden die door de werknemer opgehoest mogen worden.
Hangt vooral af van de gekozen fietsenmaker, maar als die er van onder kan muizen door aan te geven dat het knoeiwerk van de gebruiker was....

En de zeer grote adder.
Het leasebedrag gaat van het bruto loon af, met directe invloed op alle andere zaken.
  • Vakantiegeld
  • Eindejaarspremie
  • Vergoedingen bij ziekte
  • Ontslagpremie
  • Pensionering
  • 3de pijler pensioenopbouw, die gebaseerd is op het bruto loon.

fox 11 december 2024 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446478)
[*]Vakantiegeld[*]Eindejaarspremie[*]Vergoedingen bij ziekte[*]Ontslagpremie[*]Pensionering[*]3de pijler pensioenopbouw, die gebaseerd is op het bruto loon.[/list]

De meeste leasings worden geregeld via de eindejaarspremie. Dat heeft dus geen invloed op zowel vakantiegeld als eindejaarspremie.

Vergoedingen bij ziekte en pensioen. Aangezien de meeste werknemers die daarvan kunnen genieten al boven het berekeningsplafond zitten zal dat ook geen invloed hebben op Ziekte en wettelijk pensioen.

Uiteraard wel op ontslagpremie (maar als je daar al rekening mee moet houden...) en ook op uw 3e pijler.

Als puntje bij paaltje komt is het dus wel degelijk zeer voordelig. Als je dagelijks 50 km met de speedpedelec "fietst" dan levert je dat een nettovergoeding van 3500 euro op. Als je die fiets afbetaalt met je eindejaarspremie doe je gewoon dikke winst.

Profiteur 11 december 2024 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446385)
enkel als je op de 25 / uur blijft moet je geen nummerplaat, helm, spiegels etc...


Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden.
als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad.

eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben.

Fiscaal heel interessant. Mijn nichtje heeft zo een E-bike via het cafetariaplan. 3 jaar en die is van haar en dan verpatsen en een nieuwe nemen. Plus die staat bij haar tante op 300 meter van haar werk. Dus die rijdt met haar EV die op het bedrijf van haar man staat tot bij haar tante en neemt dan haar E-bike. Nog eens langs de kassa.

Met speedpedelecs heb ik niets. Buiten er is 1ne op mijn wagen is gevlamd. Die is waarschijnlijk nu nog aan het revalideren :lol:

quercus 11 december 2024 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446355)
Oki. Bedankt voor de informatie.

Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje.

We gaan het dan toch maar op die batterij houden.

Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur.

Wel degelijk trappen en dan moet je geen nummerplaat. Zoiets...

Vergeet ook de sandalen niet. En verder moeten ze ook een beetje onfris ruiken ingevolge besparingen op het waterverbruik.

TV-verslaafde 11 december 2024 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10446572)
Vergeet ook de sandalen niet. En verder moeten ze ook een beetje onfris ruiken ingevolge besparingen op het waterverbruik.

;-)

En in een specifieke wijk wonen.

TV-verslaafde 11 december 2024 18:53

Getest en mij is het vooral te doen om tegen de wind en bergopwaarts te blijven geven. Dan moet je accu sterk genoeg zijn. Is niet bij elke E-bike hetzelfde. Meer opzoekwerk nodig...

Herr Flick 12 december 2024 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10446572)
Vergeet ook de sandalen niet. En verder moeten ze ook een beetje onfris ruiken ingevolge besparingen op het waterverbruik.

ge zijt de zelf gebreide trui in een mottige kleur vergeten.

Herr Flick 12 december 2024 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446616)
Getest en mij is het vooral te doen om tegen de wind en bergopwaarts te blijven geven. Dan moet je accu sterk genoeg zijn. Is niet bij elke E-bike hetzelfde. Meer opzoekwerk nodig...

Als je veel bergop moet/wil rijden, moet je er ene nemen met de motor in het achterwiel. Dat is naar het schijnt beter voor bergop. Daar zijn modellekes met dubbele batterij in te krijgen, voor het stevigere werk.)

(of ene met de krachtigste bosh motor (ge vindt die bij Riese en Muller bvb,) die van mij heeft genoeg koppel om heel vlot in lage versnelling door los zand te vlammen bvb. Een dreef waar dat in de zomer altijd sahara condities heersen en waar het mij nog met geen enkele velo gelukt was om zonder de grond te raken door te geraken, gaat met dit machine zonder het minste probleem.

Liggen wel dikke off road banden op ipv de standaard wegbanden die op een gewone fiets zitten. Dat is dus nog een keuze die je kan maken,

Bach 12 december 2024 10:26

Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.

Volgend jaar ook standaardisatie van opladers te verwachten omwille van EU maatregelen. Nog niet duidelijk wat voor systeem zal geïmplementeerd worden. Marktleider Bosch systeem niet gegarandeerd als uitkomst.

maddox 12 december 2024 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446797)
Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.

Ik rij nu al jaren met iets vergelijkbaars. Maar dan zelfgebouwd.
Elke 5000 km het vet vervangen, kan samen met de ketting.

Oei, da's duur nietwaar.

Bach 12 december 2024 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446798)
Ik rij nu al jaren met iets vergelijkbaars. Maar dan zelfgebouwd.
Elke 5000 km het vet vervangen, kan samen met de ketting.

Oei, da's duur nietwaar.

U stelt voor dat mensen hun eigen systeem in elkaar knutselen?

Herr Flick 12 december 2024 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446797)
Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.

Volgend jaar ook standaardisatie van opladers te verwachten omwille van EU maatregelen. Nog niet duidelijk wat voor systeem zal geïmplementeerd worden. Marktleider Bosch systeem niet gegarandeerd als uitkomst.

ze gaan dat toch ook niet met die vreselijk slechte usb-c priezen willen doen.

Bach 12 december 2024 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446815)
ze gaan dat toch ook niet met die vreselijk slechte usb-c priezen willen doen.

Het is in ieder geval niet zo simpel als met een GSM lader hoor ik. Men is in volle onderhandelingen met Bosch, Shimano en SRAM. En Bafang ook schat ik.

maddox 12 december 2024 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446800)
U stelt voor dat mensen hun eigen systeem in elkaar knutselen?

Grapjurk. Er zijn veel te veel mensen die een inbussleutel nog niet eens kunnen onderscheiden van een kniptang.

Maar daar zit het dan ook.
"Mijne fiets rammelt al 4 weken, en nu werkt die niet meer".

Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken.

"Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien.

Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be