Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De grote 2024-Kerstmenu-draad! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273330)

BigF 14 december 2024 10:06

De grote 2024-Kerstmenu-draad!

Ik weet het, u wacht er al een tijdje op maar geen paniek, ik ben u niet vergeten!!

Hier is-ie dan eindelijk!! De grote 2024-Kerstmenu-draad.

Wat gaat u klaarmaken/laten leveren/afhalen?
Gaan de festiviteiten bij u thuis door, bij familie, bij vrienden, op restaurant,...??

Mensen die op kerstavond gewoon in de zetel blijven liggen en niets doen: prima, uw zaak, u mag dat.
Maar hou er rekening mee; in deze draad zit niemand op uw gemekker over kerstavond te wachten.

Hier gaat het bacchanaal thuis door.

Als voorgerecht ga ik de Peter-Goossens-kaas-en-kaas/ham/witloof-kroketten nog eens maken. Dat deed ik een paar jaar geleden al eens en daar wordt binnen de familie nog altijd over gestoeft.

Hoofdgerecht wordt minstens al boeuf bourgignon van everzwijn en mijn signatuur varkenshaasje. Dit met gratin en/of zelfgemaakte kroketten. De keuze wordt de komende dagen nog verder uitgebreid. Voor de visliefhebbers komt er waarschijnlijk nog een vispannetje of iets in die stijl bij.

Dessert wordt een verrassing want daar gaat de dochter voor zorgen.

Qua drank is er een heel arsenaal van alcoholische lekkernijen voorzien en plat water.

Ik weet het; het water komt jullie al in de mond!

Wat jullie?

maddox 14 december 2024 13:33

Bij familie. Gewoon traditie.

Menu, geen idee, wat de traiteur levert.

Vette Pois(s)on 14 december 2024 14:09

rennie motilium en immodium

NieuwNoors 14 december 2024 22:24

Ik ben kerstmenu-vrij! :-D

Albeir en ik zijn uitgenodigd bij 1 van onze kinderen.

Dadeemelee 14 december 2024 22:55

Ik denk aan kreeft Armoricaine.

Vlad 15 december 2024 07:39

Kerstavond en kerst werkendag. Geen idee of de vriendenkring op 't werk iets gaat voorzien. En of we tijd hebben om er even voor te gaan zitten.

Lof der Zotheid 15 december 2024 10:24

Op 10 dagen na volle maan, zal 't nogal pover zijn, vrees ik. Misschien nog resten van ingevroren maagdvlees met knoken...

The Paulus Experience 16 december 2024 10:32

Kerstmis= kalkoen
De dagen erna idem.

Skobelev 16 december 2024 10:44

Hapjes, Scampi’s, witloofsoep met zalm, everzwijn, ijs, dessert.

Jay-P. 16 december 2024 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10448057)
Training voor 't nieuwjaarsmenu: resultaat bijna uitstekend.
Bij de volgende een glaasje meer Sauternes toe te voegen: ® Check.

'k Had mijn vorige post hier moeten plaatsen. Bij deze dus.

't Was een serieuze voorbereidende test-job met bloed, zweet en zonder tranen.
Maar mijn huisbanaantje (+ stiefzonen-op-bezoek) hier hebben al drie vierden in hun kas geslagen!

Ik denk dat ze Foie Gras waarderen.
Fuck Gaia met Michel en zijn ouw vriendin-zonder-benefits! :-P

Gipsy 16 december 2024 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10448207)

Maar mijn huisbanaantje (+ stiefzonen-op-bezoek) hier hebben al drie vierden in hun kas geslagen!

De Faux Gras is in ieder geval afschuwelijk, om te kotsen. Heb het jaren geleden eens geprobeert en heb er maar een mespuntje van gegeten en het blik in de vuilbak gegooid. Eén van de afschuwelijkste dingen die ik ooit geproeft heb. Men zou die mensen moeten vierendelen en zout in hen strooien. Er zijn limieten aan gebrek aan goede smaak. Ik kan geen gepaste foltering bedenken om deze Faux Gras barbaren in de grootste gruwel te laten afzien voor ze creperen.

Alsof kiekens en varkens hun leven in een paradijs eindigen. Nee het is zuiver gericht op een luxe product waar ze het schijt van krijgen. Fuck them.

maddox 17 december 2024 00:44

Foie gras is niet aan mij besteed. Da's een kwestie van persoonlijke smaak.

Maar die Faux Gras, da's een belediging voor de composthoop.

Voor kerst heb ik een gulden middenweg gevonden.

Wij brengen de kom kreeftenbisque mee.

Warme hapjes vooraf.
Kreeften Bisque.
kalkoenfilet -maar dan op Kiev wijze- met de klassieke groentenkrans en kroketjes. (traiteur geleverd)
Kerststronk.

En als achterafje, een hoop Hongaarse chocolaatjes en een Irisch Coffee

Jay-P. 17 december 2024 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10448452)
Foie gras is niet aan mij besteed. Da's een kwestie van persoonlijke smaak. Maar die Faux Gras, da's een belediging voor de composthoop. Voor kerst heb ik een gulden middenweg gevonden. Wij brengen de kom kreeftenbisque mee.

Warme hapjes vooraf.
Kreeften Bisque.
kalkoenfilet -maar dan op Kiev wijze- met de klassieke groentenkrans en kroketjes. (traiteur geleverd)
Kerststronk.

En als achterafje, een hoop Hongaarse chocolaatjes en een Irisch Coffee

En, Maddox, gebruik GEEN Laphroaig meer voor je Irish!
Stick to a common Jameson! :lol:

maddox 17 december 2024 04:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10448463)

Dat, is een gouden raad.

Gipsy 17 december 2024 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10448207)

Zelf heb ik het nog nooit gemaakt maar had een klant die van Frankrijk kwam en bleef slapen en zijn zelfgemaakte foie gras was echt subliem. Ooit was ik met de auto op dooreis naar Spanje ergens voorbij Lyon en bleef ook bij hen slapen en eten natuurlijk.
Wat die en zijn vrouw op tafel brachten was subliem, nog die echte oude rijke Franse bourgeois keuken. Als men tegenwoordig de "sterrenchefs" bezig ziet met tekeningetjes op het bord te prutsen kan men alleen maar de schouders ophalen, een piège a cons.

Ze moesten s'morgens vroeg weg en ze excuseerden zich dat ik zelf mijn plan moest trekken voor het ontbijt. Toen ik die morgen de frigo opende was het alsof ik de deur van de hemel opende. Zat vol met blokken van de beste artisanale kazen en ouderwetse charcuterie.

Toen begreep ik waarom Monsieur en Madame Damais een beetje veel overgewicht hadden maar voor één keer was het subliem.

IJsboer 18 december 2024 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10447339)
Ik weet het, u wacht er al een tijdje op maar geen paniek, ik ben u niet vergeten!!

Hier is-ie dan eindelijk!! De grote 2024-Kerstmenu-draad.

Wat gaat u klaarmaken/laten leveren/afhalen?
Gaan de festiviteiten bij u thuis door, bij familie, bij vrienden, op restaurant,...??

Mensen die op kerstavond gewoon in de zetel blijven liggen en niets doen: prima, uw zaak, u mag dat.
Maar hou er rekening mee; in deze draad zit niemand op uw gemekker over kerstavond te wachten.

Hier gaat het bacchanaal thuis door.

Als voorgerecht ga ik de Peter-Goossens-kaas-en-kaas/ham/witloof-kroketten nog eens maken. Dat deed ik een paar jaar geleden al eens en daar wordt binnen de familie nog altijd over gestoeft.

Hoofdgerecht wordt minstens al boeuf bourgignon van everzwijn en mijn signatuur varkenshaasje. Dit met gratin en/of zelfgemaakte kroketten. De keuze wordt de komende dagen nog verder uitgebreid. Voor de visliefhebbers komt er waarschijnlijk nog een vispannetje of iets in die stijl bij.

Dessert wordt een verrassing want daar gaat de dochter voor zorgen.

Qua drank is er een heel arsenaal van alcoholische lekkernijen voorzien en plat water.

Ik weet het; het water komt jullie al in de mond!

Wat jullie?

Een oetker pizza

De dag erna werken.

Zelfstandige he.

Herr Flick 18 december 2024 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10448463)

Laphroaig in den Irish, ... ik heb al veel ketterij gehoord en doorgaans kan ik het ook wel apprecieren, maar dit is pure horror.

Herr Flick 18 december 2024 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10449008)
Een oetker pizza

De dag erna werken.

Zelfstandige he.

gij hebt het nu wel druk zeker met al die ijstaarten ?

Herr Flick 18 december 2024 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 10448706)
Zelf heb ik het nog nooit gemaakt maar had een klant die van Frankrijk kwam en bleef slapen en zijn zelfgemaakte foie gras was echt subliem. Ooit was ik met de auto op dooreis naar Spanje ergens voorbij Lyon en bleef ook bij hen slapen en eten natuurlijk.
Wat die en zijn vrouw op tafel brachten was subliem, nog die echte oude rijke Franse bourgeois keuken. Als men tegenwoordig de "sterrenchefs" bezig ziet met tekeningetjes op het bord te prutsen kan men alleen maar de schouders ophalen, een piège a cons.

Ze moesten s'morgens vroeg weg en ze excuseerden zich dat ik zelf mijn plan moest trekken voor het ontbijt. Toen ik die morgen de frigo opende was het alsof ik de deur van de hemel opende. Zat vol met blokken van de beste artisanale kazen en ouderwetse charcuterie.

Toen begreep ik waarom Monsieur en Madame Damais een beetje veel overgewicht hadden maar voor één keer was het subliem.

Ik heb zo ooit eens de eer gehad salami van zwart parmesaans varken te mogen proeven.

man man hemels product en van dat soort zwijn liepen er ook niet al te veel rond, dus op de vraag of ik dat ook kon kopen was het antwoord helaas nee.

Werd enkel gemaakt voor het eigen restaurant / traiteurdienst.

De broodjes met zwijnevlees van een beenhouwer uit het centrum van Siena waren overigens ook hemels. Die gasten weten hoe ge charcuterie moet maken.

Gipsy 19 december 2024 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10449028)
Ik heb zo ooit eens de eer gehad salami van zwart parmesaans varken te mogen proeven.

man man hemels product en van dat soort zwijn liepen er ook niet al te veel rond, dus op de vraag of ik dat ook kon kopen was het antwoord helaas nee.

Werd enkel gemaakt voor het eigen restaurant / traiteurdienst.

De broodjes met zwijnevlees van een beenhouwer uit het centrum van Siena waren overigens ook hemels. Die gasten weten hoe ge charcuterie moet maken.

Doet denken aan de Spaanse Pata Negra (zwarte) varkens die volgens de regels van de kunst vooral op het einde van hun leven in de bossen vrij rond lopen en alleen eikels en wilde kruiden en grassen eten in een paar regio's die de naam mogen gebruiken. De prijs voor hesp is natuurlijk niet min, tot 800€ en meer. Men laat de hespen tot 45 maand rijpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be