Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wifi op trein is te duur! NMBS gaat naar aangepaste . (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273346)

reservespeler 16 december 2024 08:37

Wifi op trein is te duur! NMBS gaat naar aangepaste .
 
Wifi op de trein kost 173 miljoen euro, maar de NMBS verkiest een andere piste


De NMBS begraaft definitief de piste om wifi op de trein te voorzien. Reden: de kostprijs van maar liefst 173 miljoen euro. Gebeurt wél: de ramen aanpassen, zodat er in de trein een veel betere dataverbinding is. En waardoor ook de batterij van je smartphone niet langer vliegensvlug leegloopt.

Tja, als je veel mensen op den trein wilt, is dit weeral de zoveelste gemiste kans.
De ramen (windows) aanpassen, wie verzint zoiets?

Onzijdig 16 december 2024 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10448109)
Wifi op de trein kost 173 miljoen euro, maar de NMBS verkiest een andere piste


De NMBS begraaft definitief de piste om wifi op de trein te voorzien. Reden: de kostprijs van maar liefst 173 miljoen euro. Gebeurt wél: de ramen aanpassen, zodat er in de trein een veel betere dataverbinding is. En waardoor ook de batterij van je smartphone niet langer vliegensvlug leegloopt.

Tja, als je veel mensen op den trein wilt, is dit weeral de zoveelste gemiste kans.
De ramen (windows) aanpassen, wie verzint zoiets?

Wie dat verzint?

Eén van de vele vergaderlullen die niks anders te doen heeft.
Ne zogenaamde brainstormer met een wedde in A-niveau.

Vlad 16 december 2024 10:45

Ik was ook geen voorstander van wifi op de trein omwille van de zware kosten en het feit dat er in ons land (nog) maar weinig plekken zijn zonder 4G (iit tot grotere landen of landen met een betere ruimtelijke ordening); maar als ik lees dat NMBS een van de slechts twee Europese nationale vervoersmaatschappijen is zonder wifi twijfel ik toch. En als men dan schrijft dat men de ramen gaat aanpassen ... kost dat niet veel meer ?

Herr Flick 16 december 2024 10:57

Als ge wifi wilt op nen trein, dan moet je in elke wagon een antenne voorzien, misschien zelf meerdere als er veel gecompartimenteerd is.

Er moet een router in en een dikke 5 G verbinding van boven op het dak.

Ze slagen er nog niet in om huidige antiek verzameling deftig te laten bollen wat gaan ze er dan in slagen om overal wifi te hebben.

Bovendien de meeste mensen die dat echt nodig hebben voor hun business die hebben nu al een 5G telefoon en doen dat met hun eigen hotspot.

Trouwens ik zal eens verbinden met dat wifi netwerk van den NMBS

Vlad 16 december 2024 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10448187)
Als ge wifi wilt op nen trein, dan moet je in elke wagon een antenne voorzien, misschien zelf meerdere als er veel gecompartimenteerd is.

Er moet een router in en een dikke 5 G verbinding van boven op het dak.

Ze slagen er nog niet in om huidige antiek verzameling deftig te laten bollen wat gaan ze er dan in slagen om overal wifi te hebben.

Bovendien de meeste mensen die dat echt nodig hebben voor hun business die hebben nu al een 5G telefoon en doen dat met hun eigen hotspot.

Trouwens ik zal eens verbinden met dat wifi netwerk van den NMBS

Zo dacht ik er ook over tot ik dit las:

Citaat:

Zo is de NMBS samen met de Griekse operator Hellenic Train de enige die geen wifi aanbiedt aan boord van de trein. Bron:De Tijd.

Herr Flick 16 december 2024 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10448194)
Zo dacht ik er ook over tot ik dit las:

al die schoolgastjes die dan op die wifi zitten te surfen in de spits en netflix filmkes downloaden, ...

en dan die wifi op zijn NMBS zijnde geimplementeerd... no way Jose.

ik zal mijn rdp sessie als ik die nodig heb (als het dringend is) wel met 5 G doen.

Micele 16 december 2024 11:52

1 Bijlage(n)
Starlink zal duurder zijn, denk ik. Toch voor onze arme NMBS.

Citaat:

https://www.icomera.com/icomera-and-...-connectivity/

Icomera has signed an authorised reseller agreement with SpaceX’s Starlink to provide Starlink’s high-speed, low-latency satellite connectivity specifically to trains. The impact of this agreement will be seen in increased passenger satisfaction, operational efficiency and safety on board trains around the world.

Vlad 16 december 2024 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10448197)
al die schoolgastjes die dan op die wifi zitten te surfen in de spits en netflix filmkes downloaden, ...

en dan die wifi op zijn NMBS zijnde geimplementeerd... no way Jose.

ik zal mijn rdp sessie als ik die nodig heb (als het dringend is) wel met 5 G doen.

Ja, ik zal toch maar bij mijn originele gedacht blijven.

Misschien kunnen ze speciale AI-ramen installeren die enkel signalen doorlaten in Germaanse en Angelsaksische talen. Het zijn altijd Franstalige, Arabische of Afrikaanse filmpjes of liedjes die blijkbaar voor het hele compartiment dienen afgespeeld te worden. :twisted:

Vlad 16 december 2024 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448224)
Starlink zal duurder zijn, denk ik. Toch voor onze arme NMBS.

Ik vind nergens iets terug over de prijs.

En NMBS is niet arm. Het geeft gewoon graag geld uit aan speciale stations waar politici hun naam op het inwijdingsplakkaat willen zien en waar tijdens de bouw met enveloppen onder de tafel kan geschoven worden.

reservespeler 16 december 2024 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10448236)
Ik vind nergens iets terug over de prijs.

En NMBS is niet arm. Het geeft gewoon graag geld uit aan speciale stations waar politici hun naam op het inwijdingsplakkaat willen zien en waar tijdens de bouw met enveloppen onder de tafel kan geschoven worden.

Wifi 126 miljoen.
Ramen aanpassen 40 miljoen.

Micele 16 december 2024 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10448236)
Ik vind nergens iets terug over de prijs.

Satellieten internet per trein kost bij Starlink dit maandelijks bedrag, vetste abo = trein:
Citaat:

MOBILE PRIORITY 5 TB

Ideaal voor toepassingen met hoge bandbreedte en cruciale connectiviteit zoals treinen of noodhulp

€ 4.713/mnd

Onbeperkte mobiele data in continentale waterwegen

https://www.starlink.com/nl/business/mobility

Treinen
Verbeter de veiligheid, efficiëntie en het entertainment voor passagiers.
Citaat:

https://www.starlink.com/specifications?spec=3

Flat High Performance

Toepassingen
Ontworpen voor mobiliteitstoepassingen en uitdagende omgevingen. Met een breed gezichtsveld en verbeterde GPS-functies kan het verbinding maken met meer satellieten, wat consistente connectiviteit onderweg mogelijk maakt. De hardware is ontworpen voor een permanente installatie en is beter bestand tegen extreme omgevingen.

de hardwarekost voor snelle landmobiliteit kost wslk eenmalig 2600€ tot 3200 € per treinwagon.
Prijzen heb ik enkel via:
Citaat:

specs: https://www.mobielverbinden.nl/p/sta...ge-mount-85132

https://www.deschotelshop.nl/starlin...et-antenne-kit

Starlink Flat High Performance satelliet antenne kit

€ 3.199,00
Excl. BTW : € 2.643,80
De installatiekost is niet inbegrepen dat is voor de kas van de overheid.

Herr Flick 16 december 2024 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10448231)
Ja, ik zal toch maar bij mijn originele gedacht blijven.

Misschien kunnen ze speciale AI-ramen installeren die enkel signalen doorlaten in Germaanse en Angelsaksische talen. Het zijn altijd Franstalige, Arabische of Afrikaanse filmpjes of liedjes die blijkbaar voor het hele compartiment dienen afgespeeld te worden. :twisted:

ja dat zijn altijd dezelfde onbeschofte boeren inderdaad.

Herr Flick 16 december 2024 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448280)
Satellieten internet per trein kost bij Starlink dit maandelijks bedrag, vetste abo = trein:

de hardwarekost voor snelle landmobiliteit kost wslk eenmalig 2600€ tot 3200 € per treinwagon.
Prijzen heb ik enkel via:

De installatiekost is niet inbegrepen dat is voor de kas van de overheid.

per wagon he, ... en dat is zonder switch, repeater antenne's / ap's zonder montage etc...

komt daar nog de server bij voor de guest access te regelen, (dat is nog het minst erge) en het onderhoud van die dingen.

ik geloof inderdaad dat het veel goeiekoper is om er glas in te steken dat de signalen niet afblokt en u uw plan te laten trekken met uw mobiele telefoon.

pas op die starlink is op zich niet slecht he, als je een boot hebt, of camper of gewoon voor thuis.

TheFourHorsemen 16 december 2024 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10448182)
Ik was ook geen voorstander van wifi op de trein omwille van de zware kosten en het feit dat er in ons land (nog) maar weinig plekken zijn zonder 4G (iit tot grotere landen of landen met een betere ruimtelijke ordening); maar als ik lees dat NMBS een van de slechts twee Europese nationale vervoersmaatschappijen is zonder wifi twijfel ik toch. En als men dan schrijft dat men de ramen gaat aanpassen ... kost dat niet veel meer ?

Overal 4G... tot je op de trein zit.

Ik neem geregeld de verbinding Antwerpen - Brussel. Dwars door het dichtstbevolkste gedeelte van België. Tussen Mortsel en Vilvoorde (grootste deel van de rit dus) heb je zo goed als geen verbinding.

Micele 16 december 2024 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10448289)
per wagon he, ... en dat is zonder switch, repeater antenne's / ap's zonder montage etc...

komt daar nog de server bij voor de guest access te regelen, (dat is nog het minst erge) en het onderhoud van die dingen.

ik geloof inderdaad dat het veel goeiekoper is om er glas in te steken dat de signalen niet afblokt en u uw plan te laten trekken met uw mobiele telefoon.

pas op die starlink is op zich niet slecht he, als je een boot hebt, of camper of gewoon voor thuis.

Of vliegtuigen. ;-)

Citaat:

komt daar nog de server bij voor de guest access te regelen, (dat is nog het minst erge) en het onderhoud van die dingen.
wslk is in het dure abo ook het onderhoudscontract in begrepen, en sowieso een bepaalde garantie.

Aurora_Borealis 16 december 2024 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 10448290)
Overal 4G... tot je op de trein zit.

Ik neem geregeld de verbinding Antwerpen - Brussel. Dwars door het dichtstbevolkste gedeelte van België. Tussen Mortsel en Vilvoorde (grootste deel van de rit dus) heb je zo goed als geen verbinding.

In zekere zin heeft de NMBS wel gelijk, Wifi op de trein is niet echt meer van deze tijd, gezien het merendeel wel een 4G-databundel heeft op de smartphone (en voor laptop of tablet kan je een eigen hotspot opzetten). Het is ook sneller en veiliger dan een publieke wifi-verbinding.

Echter, 4G in de trein in België is vrij triestig te noemen, maar dat ligt meestal niet aan het netwerk. De treincabine zelf dempt de signalen, en bovendien moet de telefoon te snel de verbinding van mast tot mast verleggen.

De ervaring leert dat een trein of metro uitgerust met 4G/5G-repeaters een goede oplossing is (in het buitenland...). Maar ook dat zal wel te duur zijn voor hier, zeker ?

TheFourHorsemen 16 december 2024 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10448300)
In zekere zin heeft de NMBS wel gelijk, Wifi op de trein is niet echt meer van deze tijd, gezien het merendeel wel een 4G-databundel heeft op de smartphone (en voor laptop of tablet kan je een eigen hotspot opzetten). Het is ook sneller en veiliger dan een publieke wifi-verbinding.

Echter, 4G in de trein in België is vrij triestig te noemen, maar dat ligt meestal niet aan het netwerk. De treincabine zelf dempt de signalen, en bovendien moet de telefoon te snel de verbinding van mast tot mast verleggen.

De ervaring leert dat een trein of metro uitgerust met 4G/5G-repeaters een goede oplossing is (in het buitenland...). Maar ook dat zal wel te duur zijn voor hier, zeker ?

De technische kennis ontbreekt me om daar iets nuttigs over te zeggen.

Ik kan enkel vaststellen dat 4G/5G zelfs op de "hoofdlijnen" vaak onbruikbaar is.

En dit ligt niet enkel aan de provider. Ik heb het probleem zowel met Proximus als met Telenet.

Micele 16 december 2024 15:20

btw
 
1 Bijlage(n)
Satellietinternet is reeds op een Thalys-trein uitgetest in ... 2005 (pilootproject ESA...)
Citaat:

https://www.esa.int/Applications/Con..._to_passengers

Thalys train to pilot high-speed Internet access to passengers

21/04/2005
ESA / Applications / Connectivity and Secure Communications

Thanks to the support of the European Space Agency (ESA), broadband Internet access via satellite is being offered to passengers on the Thalys train running between Brussels and Paris.
Amai die antennebol...

"Nu gaat Starlink met het geld lopen..."

maddox 16 december 2024 15:28

Meh, het zal me aan mijn reet roesten. Als ik , ooit in een vlaag van waanzin nog eens op een trein zou stappen, dan heb ik geen internet nodig. Ik installeer me in een zetel, en sla mijn boek open.

Herr Flick 16 december 2024 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448297)
Of vliegtuigen. ;-)


wslk is in het dure abo ook het onderhoudscontract in begrepen, en sowieso een bepaalde garantie.

jaja voor uw uplink met uw antenne vanuit uw wagon, maar dan heb je nog geen wifi in die wagon.

je kan dat niet zomaar open zetten of je hebt in elke trein een wagon hackers, een wagon pederasten en een wagon terroristen die hun ding komen doen.

Dat is de wifi infrastructuur die op uw verbinding komt he.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be