![]() |
Maant onze overheid de burger nu aan om te preppen?
Nog geen discussie gezien met betrekking op wat de laatste dagen subtiel op de voorgrond treedt: de overheid die zomaar ineens aanbevelingen en adviezen geeft zonder duidelijk stelling in te nemen.
Ik verwijs specifiek naar het soort artikels waarin de vraag wordt gesteld, of 'jij reeds alles in huis hebt om een noodsituaite te overbruggen' ... Dit soort communicatie is geen toevalligheid. Het is een manier om zich in te dekken: "We hebben jullie toch geïnformeerd?" Maar ondertussen bevestigen ze niets en blijft de burger in onzekerheid. Het is een laffe strategie, die vragen oproept over transparantie en verantwoordelijkheid. Want als er werkelijk iets op til is, verdient de burger meer dan alleen een fijnzinnig advies tussen de regels. Sinds enkele dagen verkondigen overheden met veel aplomb dat zij hun burgers weerbaar willen maken. De Nederlandse regering roept op om cash geld in huis te halen, terwijl Belgische media praktische tips publiceren over waar men dat geld het best kan verbergen. Deze berichten lijken onmiskenbaar een poging om burgers subtiel voor te bereiden op iets onheilspellends. Daarvoor hoef je geen doctoraat in deductie te bezitten. Dit is echter niet het punt dat ik hier wil maken. Mijn pijlen richt ik op de schrijnende hypocrisie die dit alles omhult. Nog geen oogwenk geleden werd een jonge man, verguisd als "prepper" en vijand van de staat, brutaal uit het leven gerukt .... Dus oprecht: Hoe grotesk is het dat diezelfde overheid, die het preppen ooit veroordeelde, nu haar burgers aanmaant om zich te wapenen tegen een onzekere toekomst? En waarom is die onzekerheid zo nijpend? Naar mijn overtuiging ligt de oorzaak in het roekeloze beleid van diezelfde overheden. Aanhoudende provocaties en het escaleren van geopolitieke spanningen hebben ons gebracht tot waar we nu staan. Wie destijds opriep tot dialoog of verzoening, werd meesmuilend afgedaan als extremist of zelfs als bewonderaar van Poetin. Nuance werd niet geduld; de enige "correcte" positie was vernietiging van de vijand. Figuren zoals GuyV erhofstadt voerden met luid vertoon deze kruistocht aan, blind voor de gevolgen. En nu? Nu zitten we met de spreekwoordelijke gebakken peren. En dezelfde beleidsmakers die dit hebben veroorzaakt, waarschuwen ons nu op een neerbuigende toon dat wij ons maar moeten voorbereiden op de chaos. Het gebrek aan zelfreflectie is stuitend. Wie draagt de verantwoordelijkheid voor de situatie waarin wij ons bevinden? |
Minister van binnenlandse zaken Annelies - bottines - Verlinden plant een overheidscampagne over crisissituaties en hoe weerbaar te zijn. Het is onder haar verantwoordelijkheid dat (de weerbare prepper) Yannick Verdyck midden in de nacht door Waalse gendarmes werd uit z'n slaap geschreeuwd en neergekogeld. Dat is inderdaad bijzonder wrang.
![]() Annelies Verlinden, geschilderd door de Brabantse Nostradamus en ziener Pieter Breughel den Oude. |
We leven in een tijd waar betalingen gebeuren met bankkaart of gsm.
Ik kan me voorstellen dat landen als Rusland in staat zijn om voor een beperkte tijd deze manier van betaling kunnen uitschakelen En westerse landen dat wel kunnen oplossen Maar daar tijd voor nodig hebben Een week voorraad hebben lijkt me handig. Duizend euro cash geld ook Zonder cash geld zal men geen voeding kunnen halen Tanken ook niet zonder cash geld En dan zijn er de nutsvoorzieningen Vooral electriciteit Ook dit is een zwakke schakel Ik vraag me af In 2025 gaan ze de oude tellers vervangen door digitale meters Als het net plat ligt Kunnen mensen met zonnepanelen dan nog hun eigen zonnepanelen en huisbatterij gebruiken voor stroom? Of is de digitale meter een zwakke schakel die dit onmogelijk maakt |
Het gebruik van een thuisbatterij gekoppeld aan zonnepanelen tijdens een stroomuitval kan potentieel gevaarlijk zijn... Dit heeft te maken met de manier waarop elektriciteitsnetwerken functioneren en worden onderhouden.
Het is vooral een risico voor monteurs en onderhoudspersoneel. Wanneer het elektriciteitsnet uitvalt, gaan monteurs ervan uit dat de leidingen spanningsloos zijn en veilig kunnen worden hersteld. Een thuisbatterij die terugvoeding naar het net geeft, kan echter elektrische stroom leveren aan het defecte deel van het net waardoor het onverwacht onder spanning komt te staan. Dit kan dan leiden tot ernstige of zelfs fatale verwondingen bij technici. ... om niet al te veel off topic te gaan. |
Als het net uitvalt gaan de omvormers in alarm en wordt er geen spanning van uw zonnepanelen op het net gezet. Allé, bij mijn twee dagen omvormers is dat toch zo. De omvormer voor een batterij zal dat ook wel doen vermoed ik?
Echter… Op dat ogenblik zet ik de hoofdzekering af en start de 8kVA generator op.;-) |
Citaat:
uw thuisbatterij is misschien wel nog beschikbaar. |
alle dagen BBQ !
Ja als de stroom uitvalt dan gaan er veel eens serieus slikken vrees ik, mensen beseffen niet hoe afhankelijk ze daarvan geworden zijn. Een paar uur gaat nog lukken maar een dag, een week, ... |
Citaat:
Zou Rusland kunnen digitale meters saboteren? Ik neem aan dat digitale meters ergens wel met een server in verbinding staan En als ze die server kunnen aanvallen |
Citaat:
En in 4 auto’s en een motor en een jerrycan of twee zit al snel een paar honderd liter naft…. |
Wij hebben steeds voorraad, ik heb daar geen overheid voor nodig.
Koken doen wij op gas. Een kleine generator heb ik al jaren, ik gebruikte die vroeger om te klussen , batterijmachinekes waren toen heel duur. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sturen ze dan ook de Waalse flikken om u dood te schieten.
|
Citaat:
|
Citaat:
De Belgische staat heeft angst van weerbare burgers. |
Als ik het goed gehoord heb op de radio dan raadt men aan om voor 1 week wat eten, een zaklantaarn en zo in voorraad te hebben.
Dat heb ik sowieso, net als wat cash voor als Bancontact platligt. |
Citaat:
Wat blikken soep / goulash / rijst / bloem etc... kosten ook geen fortuin he. en dat wordt niet slecht. en af en toe iets uit je voorraad gebruiken dat het niet slecht wordt en daarna terug aanvullen. Ge hoeft geen halve kruidenierswinkel op stock te hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be