Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bouwen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273389)

BigF 23 december 2024 09:54

Bouwen.

Het plan bestaat om onze bestaande woning te verkopen en elders een kleinere woning te kopen of bouwen.

In geval van nieuwbouw zou het gaan over een 'kleinere' woning van pakweg 8mx8m met een kelder (deels of volledig) en een verdieping onder zadeldak. Geen inpandige garage. Geen rare hoeken ed, gewoon een vierkant (of rechthoekig) huis.

Nu heb ik ooit in de bouwsector gewerkt maar dat is wel heel lang geleden. Ik zou nog wel een aantal (kleinere of lichtere) dingen zelf kunnen doen maar ik heb geen idee van de hedendaagse voorschriften.

Wat zijn de dingen waar ik zoals rekening mee moet houden?

Hedendaagse prijzen?
Verplichtingen ivm EPC zoals warmepomp, zonneboiler, zonnepanelen, pelletkachel,... wat moet, wat mag, wat mag niet...
Andere verplichtingen zoals regenwaterput, septische put, riolering,...
Sleutel op de deur of niet?
Aannemer of de lokale beunhaas?
Traditioneel of houtskelet?
Ervaringen, tips, do's and don'ts,...

Laat maar komen!!

reservespeler 23 december 2024 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10451068)
Het plan bestaat om onze bestaande woning te verkopen en elders een kleinere woning te kopen of bouwen.

In geval van nieuwbouw zou het gaan over een 'kleinere' woning van pakweg 8mx8m met een kelder (deels of volledig) en een verdieping onder zadeldak. Geen inpandige garage. Geen rare hoeken ed, gewoon een vierkant (of rechthoekig) huis.

Nu heb ik ooit in de bouwsector gewerkt maar dat is wel heel lang geleden. Ik zou nog wel een aantal (kleinere of lichtere) dingen zelf kunnen doen maar ik heb geen idee van de hedendaagse voorschriften.

Hedendaagse prijzen?
Verplichtingen ivm EPC zoals warmepomp, zonneboiler, zonnepanelen, pelletkachel,... wat moet, wat mag, wat mag niet...

Laat maar komen!!

Isoleren, lees uw woning potdicht maken en dan, om schimmel te vermijden verluchten met een luchtinstallatie waarmee je de bacteriën lustig rond blaast in uw woning (het oude systeem).
Nu met een warmtewisselaar, wordt de koude lucht opgewarmd door de lucht die je naar buiten blaast.

Vriend moet z'n verluchting regelmatig uitzetten omdat z'n lieve buur een allesbrander heeft. En die lieve buur neemt dat woord 'allesbrander' nogal letterlijk.
Een vuilzak heeft ie bijna niet nodig.

BigF 23 december 2024 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10451072)
Isoleren, lees uw woning potdicht maken en dan, om schimmel te vermijden verluchten met een luchtinstallatie waarmee je de bacteriën lustig rond blaast in uw woning (het oude systeem).
Nu met een warmtewisselaar, wordt de koude lucht opgewarmd door de lucht die je naar buiten blaast.

Vriend moet z'n verluchting regelmatig uitzetten omdat z'n lieve buur een allesbrander heeft. En die lieve buur neemt dat woord 'allesbrander' nogal letterlijk.
Een vuilzak heeft ie bijna niet nodig.

Op gebied van ventilatie en verluchting zijn wij nogal van de ouwe stempel.
Ik weet dat het allemaal verplicht is maar voorlopig is het plan "we installeren het minimum wat verplicht is maar blijven bij onze oude gewoonte van dagelijks ramen opzetten. Net zoals we nu doen trouwens. Een vriend van me heeft zo zijn peperduur ventilatiesysteem uitgeschakeld en werkt op dezelfde manier. Zonder problemen qua vocht en/of schimmel overigens.

Dus bij ventilatie staat voorlopig: "Het goedkoopste wat minimum verplicht is." Wat dat dan net is moet ik nog uitzoeken. Of in deze draad lezen.

Tenzij er systemen opduiken die wel goed werken en betaalbaar zijn.
Ik lees vanalles over A, B, C en D systemen maar moet nog uitzoeken hoe die juist werken en wat ze kosten...

Dadeemelee 23 december 2024 10:26

Ik zou eerst toch eens bij de gemeente informeren wat mag/moet.

Verder:
https://www.vlaanderen.be/een-nieuw-huis-bouwen

Jay-P. 23 december 2024 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10451068)

Hedendaagse prijzen?

Laat maar komen!!

Jouw ding klinkt nog smaller dan een appartement hier in Hong Kong!

BigF 23 december 2024 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10451093)
Ik zou eerst toch eens bij de gemeente informeren wat mag/moet.

Verder:
https://www.vlaanderen.be/een-nieuw-huis-bouwen

Ik zit nog in de fase van het vooronderzoek wat inhoudt dat ik nog niet eens weet in welke gemeente de bouwplannen ooit uitgevoerd gaan worden.
Me bij de gemeente gaan laten informeren is momenteel dus nog niet van toepassing.
We bekijken voorlopig het meer algemene plaatje nog.

Wat al wel vaststaat is dat het een bouwgrond gaat moeten zijn voor open bebouwing.

Skobelev 23 december 2024 10:44

Denk dat je beter over de taalgrens gaat bouwen. Daag zijn ze minder gek dan in Vlaanderen

Herr Flick 23 december 2024 11:36

Koopt u 4 zee containers, zet die op mekaar, zet er een muurke rond of graaf ze in en ge zijt gesteld.

hier en daar een deur en trapgat in branden en van boven een paar rollen roofing.

Herr Flick 23 december 2024 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451108)
Denk dat je beter over de taalgrens gaat bouwen. Daag zijn ze minder gek dan in Vlaanderen

Dat is het juiste antwoord, trek naar Walonie en doet daar uw goesting, zolang ge een meter of 5 boven het niveau van de lokale rivier blijft zit ge goed.

BigF 23 december 2024 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451108)

Ik kies mijn woonplaats niet op basis van hoe makkelijk het daar is om een nieuwbouw te zetten.

Skobelev 23 december 2024 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10451161)
Ik kies mijn woonplaats niet op basis van hoe makkelijk het daar is om een nieuwbouw te zetten.

Wat zijn uw criteria? Als ik kon nam ik mijn grond en woning op en plakte die in Wallonië in een buurt waar bijna geen kat woont

hamac 23 december 2024 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451168)
Wat zijn uw criteria? Als ik kon nam ik mijn grond en woning op en plakte die in Wallonië in een buurt waar bijna geen kat woont

Om van daar "Walen buiten, Vlaanderen onafhankelijk!" te roepen? :lol::lol:

Skobelev 23 december 2024 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 10451280)
Om van daar "Walen buiten, Vlaanderen onafhankelijk!" te roepen? :lol::lol:

Wie zegt dat ik een probleem heb met de Walen?

De schoofzak 23 december 2024 19:05

Bereid je voor op fratsen van Putin. Stel dat die erin lukt om in het geniep de servers van de elektriciteitsmaatschappijen te hacken ...
dus bouwen met het oog op plaatsing van de max aan zonnepanelen, en een flinke thuisbatterij.

BigF 24 december 2024 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451168)

Ik heb zo geen romantische kluizenaarsdroom.

Ik wil ten eerste niet naar Wallonië verhuizen en ten tweede wil ik niet weg van kinderen, familie en vrienden.
Mijn vrouw net zo, bovendien wil die niet weg van haar dikbetaalde job.
Ergens moederziel alleen in een godverlaten Waals gat gaan zitten lijkt mij meer hel dan hemel.

Dus nee, wij zijn tevreden in de omgeving waar we nu wonen.
Alleen wordt het huis met zijn 4 slaapkamers en tuin van 800m2 wat groot voor wat we nodig hebben.

BigF 24 december 2024 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10451141)
Dat is het juiste antwoord, trek naar Walonie en doet daar uw goesting, zolang ge een meter of 5 boven het niveau van de lokale rivier blijft zit ge goed.

Euh, nee dus.
"Doe daar uw goesting" is al heel lang niet meer van toepassing hoor.

Veel mensen geloven nog steeds dat je in Wallonië mag bouwen wat je wil maar dat is een complete illusie.
Op sommige punten is het er in veel gemeentes zelfs strenger dan in Vlaanderen (dakvorm, gevelmateriaal,...).

BigF 24 december 2024 09:35

Maar het ging hier niet over verhuizen naar Wallonië, het gaat over een nieuwbouw zetten in Vlaanderen...

Vlad 24 december 2024 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10451620)
Maar het ging hier niet over verhuizen naar Wallonië, het gaat over een nieuwbouw zetten in Vlaanderen...

Het is hier al vol genoeg. Betonstop!

BigF 24 december 2024 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10451654)
Het is hier al vol genoeg. Betonstop!

Ach, beloftes tegen 2040.
Als goede Belg zouden we beter moeten weten...
;-)

Universalia 24 december 2024 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10451140)
Koopt u 4 zee containers, zet die op mekaar, zet er een muurke rond of graaf ze in en ge zijt gesteld.

hier en daar een deur en trapgat in branden en van boven een paar rollen roofing.

Een atoomschuilkelder laten installeren aan de woning??? 8O

P.s.

Niet te groot meer gaan wonen, alles zal u toch afgenomen worden :?

Of zou die zin een communistisch tintje hebben?

Iedereen zelfde bed en tafel? :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be