Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Liever Franstalig? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273395)

DeZeeuw 24 december 2024 10:48

Liever Franstalig?

Stelling: Ik heb liever dat de kleinkinderen van mijn kinderen Franstalig zullen zijn dan dat Vlaanderen deel gaat uitmaken van het koninkrijk der Nederlanden.

Ben benieuwd.

Karel Martel B 24 december 2024 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10451658)
Stelling: Ik heb liever dat de kleinkinderen van mijn kinderen Franstalig zullen zijn dan dat Vlaanderen deel gaat uitmaken van het koninkrijk der Nederlanden.

Ben benieuwd.

Stront vreten of anaal verkracht worden?

Witte Kaproen 24 december 2024 11:00

Citaat:

Ben benieuwd.

Waarschijnlijk zal er geen directe éénmaking komen met Nederland na de Vlaamse onafhankelijkheid ,.
Maar wel een veel nauwere samenwerking tussen het Onafhankelijke Vlaanderen en Zeeland,Noord-Brabant en Nederlands Limburg.

Als dat goede resultaten geeft zie ik na geruime tijd wel een fusie zitten met die 3 Nederlandse provincies,waarvan de bewoners qua mentaliteit dicht bij Vlaanderen aanleunen.

Vlad 24 december 2024 11:09

Het is inderdaad fijner uitbuiter te zijn dan uitgebuite. /s

MORPHEUS 24 december 2024 11:28

Citaat:

Ben benieuwd.

Mocht mijn kleinkind iets ernstig overkomen in Brussel en ze zoekt dringende hulp in de spoed van het ziekenhuis die Nederlands onkundig is.

Dan heb ik liever dat mijn kleinkind Frans kan spreken.
Liever, maar liefst dat het ziekenhuis de taalwet naleeft en elke politieke verantwoordelijke er alles aan doet om dit te laten naleven

Skobelev 24 december 2024 11:59

Uiteraard. Samen met de Hollanders zal zonder mij zijn.

pajoske 28 december 2024 09:18

Citaat:

Ben benieuwd.

Een zinloze stelling.

Ik verwacht dat de kleinkinderen van mijn (en die van andere Europeanen) kinderen Engels als officiële standaardtaal zullen gebruiken en een plaatselijke regionale taal als thuistaal met vrienden en familie in eigen omgeving.

quercus 28 december 2024 10:00

Citaat:

Ben benieuwd.

Jammer dat we niet kunnen zien wie voor wat heeft gestemd.

quercus 28 december 2024 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10451704)
Uiteraard. Samen met de Hollanders zal zonder mij zijn.

Oei, oei, oei…
Dat is nu eens een kneuterig “Vlaamse” Guido Gezelle reactie.

Boduo 28 december 2024 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 10451688)
Mocht mijn kleinkind iets ernstig overkomen in Brussel en ze zoekt dringende hulp in de spoed van het ziekenhuis die Nederlands onkundig is.

Dan heb ik liever dat mijn kleinkind Frans kan spreken.
Liever, maar liefst dat het ziekenhuis de taalwet naleeft en elke politieke verantwoordelijke er alles aan doet om dit te laten naleven

Eén oplossing: de taalwetten strikt toepassen zoals in Zwitserland.
Bijna géén problemen daar...

MORPHEUS 28 december 2024 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10452687)
Eén oplossing: de taalwetten strikt toepassen zoals in Zwitserland.
Bijna géén problemen daar...

Dat vraagt nu eenmaal respect voor de Vlamingen van de Franstaligen

En het feit dat taalwetten niet worden toegepast zoals afgesproken
Wijst op minachting van de Franstaligen tav de Vlaamse taal

Pandareus 28 december 2024 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10452683)
Jammer dat we niet kunnen zien wie voor wat heeft gestemd.

Ik en anderen heb er al veeeele keren op gewezen : welke zin heeft het om slecht & amateuristisch opgestelde enquetes te openen waarbij je niet ziet wie stemt voor wat ?

Totaal waardeloos...

Boduo 28 december 2024 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10452830)
Ik en anderen heb er al veeeele keren op gewezen : welke zin heeft het om slecht & amateuristisch opgestelde enquetes te openen waarbij je niet ziet wie stemt voor wat ?

Totaal waardeloos...

De enquete organisaties hebben 1 doel: geld "verdienen".
Hoe ? Dat is bijzaak.

Pandareus 28 december 2024 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 10452795)
Dat vraagt nu eenmaal respect voor de Vlamingen van de Franstaligen

En het feit dat taalwetten niet worden toegepast zoals afgesproken
Wijst op minachting van de Franstaligen tav de Vlaamse taal

Als taalgrensbewoner, in een stad met faciliteiten, kan ik enkel vaststellen dat een franstalige die naar het gemeentebestuur stapt voor informatie steeds in het nederlands zal geholpen worden. Enkel als betrokkene reeds in Ronse is ingeschreven schrijft de wet voor dat hij/zij het recht heeft om franstalig te kunnen communiceren met de overheid. Een franstalige die geen inwoner is van Ronse krijgt die faciliteit niet.

En men past dat toe. Zonder uitzonderingen. En zonder gezever daarover.

Pandareus 28 december 2024 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10452833)
De enquete organisaties hebben 1 doel: geld "verdienen".
Hoe ? Dat is bijzaak.

Bij de les blijven Boduo : we spreken hier over enquetes op het forum zelf, die we zelf opstarten.

Boduo 28 december 2024 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10452835)
Bij de les blijven Boduo : we spreken hier over enquetes op het forum zelf, die we zelf opstarten.

Sorry, ik wist niet dat het alleen over "onze" enquetes ging.

MORPHEUS 28 december 2024 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10452834)
Als taalgrensbewoner, in een stad met faciliteiten, kan ik enkel vaststellen dat een franstalige die naar het gemeentebestuur stapt voor informatie steeds in het nederlands zal geholpen worden. Enkel als betrokkene reeds in Ronse is ingeschreven schrijft de wet voor dat hij/zij het recht heeft om franstalig te kunnen communiceren met de overheid. Een franstalige die geen inwoner is van Ronse krijgt die faciliteit niet.

Het probleem zit niet in Oost Vlaanderen of Vlaanderen
Het zit aan de andere kant van de taalgrens
Bedankt om dit te duiden

De schoofzak 30 december 2024 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10452834)

Belgicistisch-gezinde ambtenaren, die er ongetwijfeld zijn in jouw stad, passen dat toe?
Dat directeurke daar destijds die Homans beledigende mails toestuurde, die ontving francofone inwoners van Frasne in het Nederlands?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be