Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Overheid is op de beurs onbekwaam, en zag het belastinggeld in rook opgaan. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273433)

reservespeler 1 januari 2025 10:02

Overheid is op de beurs onbekwaam, en zag het belastinggeld in rook opgaan.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...8701d6dd&ei=13

Maar geen probleem, wat lastenverhogingen en de put is gedicht.

Ondanks een gunstig jaar voor de aandelenmarkten heeft de Belgische overheid in 2024 zo’n 2,5 miljard euro verloren op de beurs. Dat komt overeen met ruim 210 euro per inwoner.

Key takeaways
De Belgische overheid verloor dit jaar 2,51 miljard euro op de beurs.
Het belang in Eli heeft de overheid opgezadeld met het grootste verlies. De staat verloor via die weg 1,1 miljard euro.
Er zijn ook twee kleine lichtpuntjes: de participaties in Ageas en Euronext hebben geld in het laatje gebracht.
In het nieuws: De waarde van de beursgenoteerde overheidsparticipaties is dit jaar met 2,51 miljard euro gedaald, meldt De Tijd.

Het gemiddelde verlies bedraagt 23 procent per aandeel. Nochtans won de Belgische index Bel20 dit jaar 14,7 procent. De wereldindex MSCI World deed er zelfs 18 procent bij.

Expand article logo Verder lezen
De Belgische overheden konden wel nog inkomsten putten uit de dividenden. Die brachten 448 miljoen euro in het laatje. Dat bedrag volstaat weliswaar niet om de koersverliezen te compenseren.

daiwa 1 januari 2025 13:46

[quote=reservespeler;10454149]https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...8701d6dd&ei=13

Maar geen probleem, wat lastenverhogingen en de put is gedicht.

Ondanks een gunstig jaar voor de aandelenmarkten heeft de Belgische overheid in 2024 zo’n 2,5 miljard euro verloren op de beurs. Dat komt overeen met ruim 210 euro per inwoner.

Key takeaways
De Belgische overheid verloor dit jaar 2,51 miljard euro op de beurs.
Het belang in Eli heeft de overheid opgezadeld met het grootste verlies. De staat verloor via die weg 1,1 miljard euro.
Er zijn ook twee kleine lichtpuntjes: de participaties in Ageas en Euronext hebben geld in het laatje gebracht.
In het nieuws: De waarde van de beursgenoteerde overheidsparticipaties is dit jaar met 2,51 miljard euro gedaald, meldt De Tijd.

Het gemiddelde verlies bedraagt 23 procent per aandeel. Nochtans won de Belgische index Bel20 dit jaar 14,7 procent. De wereldindex MSCI World deed er zelfs 18 procent bij.

Expand article logo Verder lezen
De Belgische overheden konden wel nog inkomsten putten uit de dividenden. Die brachten 448 miljoen euro in het laatje. Dat bedrag volstaat weliswaar niet om de koersverliezen te compenseren.[/QUOTE

Het verleden toont aan dat beleggen in bedrijven waar ook de overheid in zit is geen goed idee las ik ooit in De Belegger.
En ze krijgen weer gelijk.

maddox 1 januari 2025 16:31

Waarom we nog geld geven aan de (r)overheid, dat is gewoon onbegrijpelijk.

Vlad 1 januari 2025 16:41

Weest blij. De overheid maakt verlies langs de kanalen die ze vroeger gebruikte als verdoken belasting. Het verlies bij BPost is trouwens even broekzak-vestzak als vroeger de winst.

Dat die bedrijven het niet goed doen zegt vooral iets over onze economie. Stelt er zich nu in Europa niemand vragen waarom de Belgische Staat zich zo plots in Umicore moest inkopen ? Dat lijkt verdacht veel op ongeoorloofde staatssteun.

reservespeler 4 januari 2025 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10454282)
Weest blij. De overheid maakt verlies langs de kanalen die ze vroeger gebruikte als verdoken belasting. Het verlies bij BPost is trouwens even broekzak-vestzak als vroeger de winst.

Dat die bedrijven het niet goed doen zegt vooral iets over onze economie. Stelt er zich nu in Europa niemand vragen waarom de Belgische Staat zich zo plots in Umicore moest inkopen ? Dat lijkt verdacht veel op ongeoorloofde staatssteun.

Tja, over economie gesproken, het ziet er niet goed uit volgens mij.

dalibor 4 januari 2025 09:08

Het belang in Eli?

Wat is Eli?

Vlad 4 januari 2025 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10455171)
Het belang in Eli?

Wat is Eli?

Elia (netbeheerder - indirecte belasting)

kelt 4 januari 2025 10:04

Elia zou ik een STRATEGISCHE PARTICIPATIE noemen.......daar,vind ik,MOET de overheid een zwaar gewicht in blijven houden en ja,op de beurs heb je boerenjaren en droge jaren......

Dadeemelee 4 januari 2025 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10455187)
Elia zou ik een STRATEGISCHE PARTICIPATIE noemen.......daar,vind ik,MOET de overheid een zwaar gewicht in blijven houden en ja,op de beurs heb je boerenjaren en droge jaren......

Dit dus.

Er zitten er hier konstant te zagen omdat de overheid indertijd Tractebel verkocht.

fox 4 januari 2025 14:27

Weinig zoveel onzin gelezen als in dit artikel. De Belgische staat verloor helemaal geen 1,1 miljard via Elia. Zolang je niet verkoopt heb je niets gewonnen of niets verloren. Wat is trouwens de huidige waarde van die participatie en wat is het totale investeringsbedrag ooit geweest?

Onzijdig 5 januari 2025 18:53

Zomaar ter opfrissing:

B-post ging in juni 2013 op de beurs , 1 aandeel was 14€50

Huidige koers , 1€99

Ik weet niet hoeveel aandelen de staat nu nog in zijn bezit heeft.

reservespeler 6 januari 2025 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10455636)
Zomaar ter opfrissing:

B-post ging in juni 2013 op de beurs , 1 aandeel was 14€50

Huidige koers , 1€99

Ik weet niet hoeveel aandelen de staat nu nog in zijn bezit heeft.

Dat is een verlies op papier, als ik dat hier lees.

fox 10 januari 2025 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10455910)
Dat is een verlies op papier, als ik dat hier lees.

Als je niet van plan bent om die te verkopen is dat inderdaad zo.

reservespeler 10 januari 2025 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10457137)
Als je niet van plan bent om die te verkopen is dat inderdaad zo.

Klopt, dat is altijd zo.

Bob 19 januari 2025 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10455259)
Weinig zoveel onzin gelezen als in dit artikel. De Belgische staat verloor helemaal geen 1,1 miljard via Elia. Zolang je niet verkoopt heb je niets gewonnen of niets verloren. Wat is trouwens de huidige waarde van die participatie en wat is het totale investeringsbedrag ooit geweest?

Nu ja, de beurskoers daalt dan wel niet zomaar. Als alle indicatoren erop wijzen dat een serieuze kapitaalsverhoging zal nodig zijn, en de tienpuntenvraag is of het dividend wel kan behouden worden, dan zou ik toch niet te enthousiast zijn.
Ze hebben natuurlijk wel het grote voordeel, dat wat het Belgisch luik van Elia betreft, de elektriciteitsgebruiker wel zal bijpassen. Het is nu eenmaal een melkkoe voor de gemeenten.

Bob 19 januari 2025 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10455187)

En zo heeft men ook het Prinses Elisabeth eiland, hun vlaggenschip zoals ze zelf zeggen, waarvan de kostprijs al geexplodeerd is van de initiele 2 miljard naar momenteel 8 miljard.

reservespeler 22 januari 2025 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 10460015)
Nu ja, de beurskoers daalt dan wel niet zomaar. Als alle indicatoren erop wijzen dat een serieuze kapitaalsverhoging zal nodig zijn, en de tienpuntenvraag is of het dividend wel kan behouden worden, dan zou ik toch niet te enthousiast zijn.
Ze hebben natuurlijk wel het grote voordeel, dat wat het Belgisch luik van Elia betreft, de elektriciteitsgebruiker wel zal bijpassen. Het is nu eenmaal een melkkoe voor de gemeenten.

Elia heeft blijkbaar veel geld verkwist in Amerika, met de één of andere kabel.

reservespeler 22 januari 2025 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 10460018)
En zo heeft men ook het Prinses Elisabeth eiland, hun vlaggenschip zoals ze zelf zeggen, waarvan de kostprijs al geexplodeerd is van de initiele 2 miljard naar momenteel 8 miljard.

Filip gaat waarschijnlijk bij betalen. :oops:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be