Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Meanwhile in France ... en plots ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273439)

Johan Daelemans 2 januari 2025 10:20

Meanwhile in France ... en plots ...
 
krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.


quercus 2 januari 2025 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10454516)
krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.


Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.

Johan Daelemans 2 januari 2025 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10454528)
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.

Jij niks. Je hoeft ook niet te komen kijken.

IJsboer 2 januari 2025 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10454528)
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.

Van WC gesproken, ik ben een dik uur geleden naar het toilet geweest. De stoelgang was ok, ik vreesde er wat voor met de feestdagen, maar het had een goede structuur, niet te hard, niet te plat, en een correcte kleur (niet te donker, niet te licht).

Met jullie stoelgang alles ok?

quercus 2 januari 2025 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10454564)
Van WC gesproken, ik ben een dik uur geleden naar het toilet geweest. De stoelgang was ok, ik vreesde er wat voor met de feestdagen, maar het had een goede structuur, niet te hard, niet te plat, en een correcte kleur (niet te donker, niet te licht).

Met jullie stoelgang alles ok?

Ooo jaaa…
Deze morgen was het uitermate bevredigend.

maddox 2 januari 2025 15:33

Ik vind die aangepaste Ascona eigenlijk wel subtiel.

Wat was er onder de kap allemaal aangepast? En wat zou de Blegische miskleuring er van vinden?

Johan Daelemans 2 januari 2025 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10454623)
Ik vind die aangepaste Ascona eigenlijk wel subtiel.

Wat was er onder de kap allemaal aangepast?


2200 cc met een Cosworth krukas, drijfstangen en zuigers - goed voor zo'n 175 pk. Webers 2x 48 dco.
De motor was oorspronkelijk gebouwd voor de Manta van 'Choco' ..
https://rallyandraces.com/2023/03/02...ijd-met-choco/
75% sperdifferencieel en een Quaife versnellingsbak. (eerste versnelling naar beneden) Het H-patroon was UK
dus lichtjes van boven links naar onder rechts. Snel schakelen was dus aanpassen geblazen.
Tweede serieuze test met de wagen na de rally sprint van Mechelen - rally van Lubeek - 1 ste speciale stage, 2de snelste tijd.
De wagen stond toen nog op 'show' velgen van ATS - 2 flats en opgave.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10454623)
En wat zou de Blegische miskleuring er van vinden?

Er was toen een gedoogbeleid omdat de Belgische administratie gewoon geen oplossing had... van en naar wedstrijden
en tijdens wedstrijden ... oogjes dicht. Als ik me niet vergis stond dat toen zo op het keuringsbewijs.

maddox 2 januari 2025 16:32

Klinkt als een goeie lange duur rally setup. Niet echt idioot kwa PK's in verhouding tot de CC's voor die periode.

Versnellingsbakken, tja, veel keuze was er toen niet, en ze volledig zelf bouwen, da's zelfs nu nog een ferme klus.

En de Miskleuring, tegenwoordig is het simpel. Als de betaalde gefaalde autotechnieker iets ziet dat niet "standaard" is, word het al moeilijk.

DIBO 2 januari 2025 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10454516)
15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.

:thumbsup:

Johan Daelemans 3 januari 2025 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10454636)
Versnellingsbakken, tja, veel keuze was er toen niet, en ze volledig zelf bouwen, da's zelfs nu nog een ferme klus....

Soms kan je niet anders. 4x 2000pk koppelen (turbinemotoren Russische gevechtshelikopter MI-24 / tractor pulling) - zo'n bak vind je niet.
Ik weet dat die tandwielen toen van Canada kwamen.
De boel gesmeerd krijgen aan 20.000 rpm - al was het maar voor 15 seconden - was het grootste probleem.
Is uiteindelijk opgelost geraakt door de bak onder druk vol smeervet te pompen.



De Firestone/Bridgestone sponsor is ons later naar het Belcar kampioenschap gevolgd.


Johan Daelemans 3 januari 2025 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10454732)
:thumbsup:

Bedankt, maar vrouwlief en zoon verdienen die duim eigenlijk nog meer dan ikzelf.

maddox 3 januari 2025 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10454772)
Soms kan je niet anders. 4x 2000pk koppelen (turbinemotoren Russische gevechtshelikopter MI-24 / tractor pulling) - zo'n bak vind je niet.
Ik weet dat die tandwielen toen van Canada kwamen.
De boel gesmeerd krijgen aan 20.000 rpm - al was het maar voor 15 seconden - was het grootste probleem.
Is uiteindelijk opgelost geraakt door de bak onder druk vol smeervet te pompen.

De TV3-117 loopt zo'n 20K rpm. Om dat te koppelen aan een as waar de wielen op zitten, mag er wel een ferme reductie bijzitten. Zo'n 150-1...

Johan Daelemans 5 januari 2025 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10454815)
De TV3-117 loopt zo'n 20K rpm. Om dat te koppelen aan een as waar de wielen op zitten, mag er wel een ferme reductie bijzitten. Zo'n 150-1...

Het grootste reductie zit al op de turbine zelf.


maddox 5 januari 2025 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10455692)
Het grootste reductie zit al op de turbine zelf.


Klopt, die deden de job met 2 op 1 rotor en 1 staartschroef.
Maar die moeten veel minder koppel slikken, gelukkig. Ook kon je daar elke overbrenging zien als een vloeistofkoppeling met lucht als medium.

Wat was dan de reductie van de secundaire verzamelkast, 30-1?

BigF 7 januari 2025 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10454516)
krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.


Ik herinner me dat ik als kleine jongen naar de rally ging kijken als die in ons dorp plaatsvond.
De wagens reden toen over de kleine achteraf-boerenweggetjes.

Omdat ik die omgeving kende als mijn broekzak (we speelden toen nog in grachten en velden ipv met playstation) ging ik bij een 'official' melden dat de coureurs vaak heel dicht naast een restant van een betonnen duiker scheurden.
Dat stuk beton was compleet overgroeid maar ik wist dat het er was.

Omdat het bewuste stuk op het parcour lag mocht ik natuurlijk niet gaan aanduiden waar het stuk beton juist lag en de offical wou ook eerder van mij vanaf dan dat hij aandacht besteedde aan mijn opmerking.

Een beetje later knalde er een wagen vol tegen de betonnen blok, ging enkele malen overkop en er kwam politie en ambulance aan te pas.

Toen ik de bewuste official op dat moment nog eens wees op het feit dat ik hem eerder op dat stuk beton had gewezen moest ik plots vertrekken. Ik mocht vooral niet in de buurt van de politie komen.

Ik weet niet wat er van de coureur geworden is (zijn auto was een compleet wrak) maar die dag had de info aan een pakweg 7-jarige veel onheil kunnen voorkomen.

Maar dit geheel terzijde.
Over helicopter-motoren kan ik helaas niet meepraten.

Johan Daelemans 9 januari 2025 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10456150)
...
Omdat ik die omgeving kende als mijn broekzak (we speelden toen nog in grachten en velden ipv met playstation) ging ik bij een 'official' melden dat de coureurs vaak heel dicht naast een restant van een betonnen duiker scheurden.
Dat stuk beton was compleet overgroeid maar ik wist dat het er was...

Het zal misschien raar klinken maar zulke obstakels maken deel uit van het parkoers.
Een wedstrijd start steeds met ‘verkenningen’ en tijdens die verkenningen gaat piloot en copiloot actief op zoek naar zulke ‘zwarte punten’.
Ze horen dus gekend te zijn en opgenomen te zijn in de notities die copiloot constant door de interphone roept.
In Braine le Compte staat er onder het gebladerte zo’n 5 cm hoog afgezaagde boomstam…
Iedereen wist die staan en toch knalden er steeds enkel wagens tegenaan.

Eens zoekn via Youtube : Patrick Snijers BMW E30 M3 action Manx Rally

BigF 10 januari 2025 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10456893)
Het zal misschien raar klinken maar zulke obstakels maken deel uit van het parkoers.
Een wedstrijd start steeds met ‘verkenningen’ en tijdens die verkenningen gaat piloot en copiloot actief op zoek naar zulke ‘zwarte punten’.
Ze horen dus gekend te zijn en opgenomen te zijn in de notities die copiloot constant door de interphone roept.
In Braine le Compte staat er onder het gebladerte zo’n 5 cm hoog afgezaagde boomstam…
Iedereen wist die staan en toch knalden er steeds enkel wagens tegenaan.

Eens zoekn via Youtube : Patrick Snijers BMW E30 M3 action Manx Rally

In mijn herinnering was ik de 7 jaar oude pagader die een zwaar ongeluk tijdens een rally had kunnen voorkomen.
Ikzelf in een Superman-cape om zo te zeggen.

Verpruts dat beeld nu effe niet Johan...

;-)

Johan Daelemans 10 januari 2025 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10457023)
In mijn herinnering was ik de 7 jaar oude pagader die een zwaar ongeluk tijdens een rally had kunnen voorkomen.
Ikzelf in een Superman-cape om zo te zeggen.

Verpruts dat beeld nu effe niet Johan...

;-)

Je zou het niet zeggen maar in mijn ogen ben je ook nu nog een superman.
We hebben alleen een andere visie op één klein détail :lol:, voor de rest ...
van zodra ik een paar extra slaapplaatsen heb gecreëerd gaan we hier in Frankrijk eens een ritje met de Ducati's organiseren.

Herr Flick 10 januari 2025 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10454528)
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.

ik vind het pas problematisch worden als dan ook wordt vermeld wat de kleur en consistentie was.

BigF 10 januari 2025 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10457124)
ik vind het pas problematisch worden als dan ook wordt vermeld wat de kleur en consistentie was.

Ook daar heb ik een draad voor in het leven geroepen...

Ik moet hier echt aan alles denken eh?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be