Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hoe zal men stemmen op het n-va-congres? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273594)

De schoofzak 2 februari 2025 10:47

Hoe zal men stemmen op het n-va-congres?

Op basis van wat ik in de pers las, dacht ik van tegen te stemmen, wegens onvoldoende communautair eten. Heel veel kon het nooit zijn, want grondwetswijziging bla bla ... en toch.

Maar dan las ik de tekst van Bart De Wever.
En besloot ik van gedacht te veranderen. (en thuis te blijven, wegens toch wat gezondheidsproblemen)

Ik verwacht dus weinig tegenstemmen.

Institutioneel orde op zaken

Tot slot nemen we een reeks institutionele maatregelen die de slagkracht en autonomie van de deelstaten versterken, het politiek bestel versoberen en de overheidsefficiëntie verhogen.

Premier De Wever zal een grote structurele staatshervorming voorbereiden. Hij krijgt daarvoor de tijd, de middelen én de mensen, met een eigen beleidscel en een apart budget. En hij wordt daarin niet beperkt. De principes van asymmetrie en responsabilisering zijn verankerd in het akkoord.Omdat de coalities dezelfde zijn op Vlaams, Waals en federaal niveau, kunnen en zullen we asymmetrisch en sterker hervormen op maat van de deelstaten. In het beleid op het vlak van arbeidsmarkt, gezondheidszorg, migratie en economie komt er responsabilisering en zal de federale regering mee ten dienste staan van de deelstaten. Er is afgesproken om te responsabiliseren inzake de Europese verplichtingen: dat betekent dat álle regeringen in dit land zullen moeten voldoen aan de Europese (begrotings)verplichtingen. De luchthaven van Zaventem krijgt eindelijk een hogesnelheidstreinstation. Vlaanderen krijgt de bevoegdheid om van 11 juli een feestdag te maken. Vlaanderen zal sterker aan de Europese tafel zitten en in het overlegcomité en krijgt een bestuurszetel in de Nationale Bank en het Planbureau. Vlaanderen krijgt een rechtstreekse stem in de strategische defensie-industrie. De Vlaamse Regering en diplomaten stijgen in de (protocollaire) rangorde. Vlamingen die in het buitenland wonen, zullen ook kunnen stemmen voor de verkiezingen van het Vlaams Parlement.Na 200 jaar België schaffen we eindelijk de Senaat af.

ViveLaBelgique 2 februari 2025 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10465860)
En besloot ik van gedacht te veranderen. (en thuis te blijven, wegens toch wat gezondheidsproblemen)

Ik wens je beterschap. Vergeet niet te denken aan een zorgvolmacht. Het regeerakkoord voorziet versoepeling van sedatieve palliatieve behandeling van dementerenden.

Als je wil vermijden dat jouw naasten moeilijke keuzen dienen te maken als je zelf niet meer jou wil kan uitdrukken stel dan nu een wilsbeschikking op.

https://leif.be/home/

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

Het verga je goed !

Ps. Het regeerakkoord raakt niet aan overlevingspensioenen.

Zipper 2 februari 2025 11:24

Wordt na afloop straks de Vlaamse Leeuw gezongen of de Brabançonne ??? :-)

daiwa 2 februari 2025 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10465860)
Op basis van wat ik in de pers las, dacht ik van tegen te stemmen, wegens onvoldoende communautair eten. Heel veel kon het nooit zijn, want grondwetswijziging bla bla ... en toch.

Maar dan las ik de tekst van Bart De Wever.

Ik verwacht dus weinig tegenstemmen.

Na 200 jaar België schaffen we eindelijk de Senaat af.[/color]

Pas in 2029, het bomma wekkertje van De Wever.
Ook werken moet meer lonen is nog niet voor morgen.
Volgens De Roover zal het plan om werken meer lonend te maken pas in 2029 volledig uitgerold zijn en zal een alleenstaande dan 100 euro meer verdienen.

Tegen die tijd een aalmoes !

dalibor 2 februari 2025 12:15

Beterschap, Schoof.

Even terzijde: ik vind die vragen van Wetstraatreporters aan De Wever over "leve België" zo kinderachtig flauw.

Dat hangt nu eenmaal samen met de functie. Net zoals een vrijzinnige premier al eens de paus zal moeten verwelkomen, een rechtse premier al eens zal moeten samenwerken met een linkse ambtsgenoot, ...

Lof der Zotheid 2 februari 2025 18:24

En, hoe heeft men op het NVA-congres gestemd?

ViveLaBelgique 2 februari 2025 20:36

Ze hebben zelfs gezongen op het congres !

Bartje premier! Bartje Premier! Wij willen Bart De Wever premier !

Dank U Bart ! Dank U Bart ! Dank U Bart !

Onzijdig 2 februari 2025 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10466088)

Het Belgisch Volkslied?

reservespeler 3 februari 2025 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10465901)
Pas in 2029, het bomma wekkertje van De Wever.
Ook werken moet meer lonen is nog niet voor morgen.
Volgens De Roover zal het plan om werken meer lonend te maken pas in 2029 volledig uitgerold zijn en zal een alleenstaande dan 100 euro meer verdienen.

Tegen die tijd een aalmoes !

We beginnen met de maaltijdcheque te verhogen van 8 naar 12 euro.

reservespeler 3 februari 2025 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10466088)

Nog onnozeler dan de reporter die aan Bart vroeg of hij nu ook "Leve België " zou roepen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be