![]() |
Levensduur: electrische autos hebben ICE ingehaald
1 Bijlage(n)
De levensduur van BEV zou nog verbeteren door technologische vooruitgang. Dat is eigenlijk een no brainer.
Studie werd gepubliceerd in Nature. Voor wat het waard is. Bron: Citaat:
Bijlage: Table 2 Estimated median lifetime and mileage by powertrain and make |
En hoe zit het met de betrouwbaarheid ?
want dat is niet hetzelfde. Misschien dat die auto inderdaad lang mee kan gaan als zijn software updates dat toelaten en bepaalde onderdelen misschien makkelijk te vervangen en niet te duur zijn om te vervangen. |
De huidige elektrische motoren, gebruikt in voertuigen is veel eenvoudiger dan die van verbrandingsmotoren en kan eigenlijk niet gemakkelijk kapot. De stuurelektronica en batterij ligt gevoeliger, maar kan, bij goed ontwerp, veel gemakkelijker vervangen worden dan de elementen in een verbrandingsmotor. In die zin zou een BEV betrouwbaarder moeten zijn.
|
Citaat:
geen versnellingsbak, vloeistofpompen of wat dan ook eigenlijk is de airco nog iets apart (maar niet nodig om te rijden). ophanging en overbrenging op de wielen zijn nog dingen die beschadigd kunnen raken. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Deze: De jaarlijkse pannenstatistiek van de ADAC. post 14 is het recentste resultaat, bouwjaar 2021: (en tov bouwjaar 2020 wordt het verschil groter) Citaat:
Bijlage: het aantal pannes per 1000 voertuigen naargelang soort onderdeel of onderdelengroep. geel = BEV grijs = ICE |
Hoe meer toeters en bellen, hoe meer kosten, zelfs al kwamen die toeters en bellen "gratis" bij aankoop.
|
'Ingehaald' ? Zijn elektrische voertuigen dan niet al altijd betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en duurzamer geweest dan voertuigen met brandstofmotoren ?
|
Citaat:
uiteraard temperatuurgestuurd. Edit: en natuurlijk de evolutie en optimalisaties van het batterijpack. Zoals het koelingsdesign, hoe snel is de warmte-afvoer en -toevoer van een batterijpack, bvb met cilindrische cellen of andere (BYD-Blade) Alleen al aan de evolutie van het steeds snellere opladen van de cellen weet men dat. De eerste BEV konden zelfs niet snelladen, toch niet aan 100 kW DC. De eerste krachtige Model S 85-Performance konden maar enkele sprintjes trekken en dan werd het vermogenafgifte een tijdje teruggeschroefd om de batterij te sparen. Bij het Tesla zeker of andere kan je die design-evolutie ook schematisch in detail vinden. Ggl maar. Hier een algemeen overzicht van batterij-innovaties: (alle merken, ellenlange lijst) https://xray.greyb.com/innovations-in-ev-battery Deze link heeft een verticale inhoudslijst: https://xray.greyb.com/ev-battery/ev...modular-design Je ziet dat de moderne degelijke BEV maar een dikke tien jaar evolutie achter de rug heeft. Geef die nog eens 5 jaar ontwikkeling. |
Dan nog blijf ik erbij, al die toeters en bellen hoeven voor mij niet.
De enige optie die ik nuttig vind in een wagen, is een airco/verwarming (kwestie , te koud of te warm is niet bevorderlijk voor veilig weggedrag). Al de rest is gewoon laadvermogenverspilling. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be