Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Levensduur: electrische autos hebben ICE ingehaald (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273605)

Micele 3 februari 2025 17:55

Levensduur: electrische autos hebben ICE ingehaald
 
1 Bijlage(n)
De levensduur van BEV zou nog verbeteren door technologische vooruitgang. Dat is eigenlijk een no brainer.

Studie werd gepubliceerd in Nature. Voor wat het waard is.
Bron:
Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-lead...e-study-finds/

Tesla leads in vehicle longevity and mileage, study finds

3 februari 2025

Volgens een recent onderzoek is Tesla de leider geworden in levensduur en kilometerstand van voertuigen onder verschillende automerken en brandstoftypen.

Het onderzoek, dat werd gepubliceerd in Nature, was gebaseerd op voertuiginspectiegegevens uit het Verenigd Koninkrijk.

Belangrijkste hoogtepunten van Tesla:

- Volgens het onderzoek wordt verwacht dat de elektrische voertuigen van Tesla gemiddeld 204.000 mijl afleggen gedurende hun levensduur, waarmee ze alle andere merken overtreffen, ongeacht de aandrijflijn, zoals opgemerkt in een rapport van Allt Om Elbil.

- Dit overtreft aanzienlijk het gemiddelde voor elektrische auto's, dat op 124.000 mijl stond.

- De elektrische voertuigen van Tesla hebben een geschatte levensduur van 20,3 jaar op basis van de berekeningen van het onderzoek.

- "De best presterende fabrikant van elektrische auto's is Tesla, terwijl Skoda en Audi respectievelijk de leiding nemen voor diesel- en benzineauto's. Dit draagt bij aan een gedetailleerd begrip van de betrouwbaarheid van aandrijflijnen, inclusief de nieuwe technologie", merkten de onderzoekers op.

Vergelijkende inzichten:

- Terwijl Tesla de algehele ranglijst van het onderzoek leidde, stond Skoda bovenaan in de dieselcategorie met een verwachte levensduur van 181.000 mijl over 17,7 jaar.

- Audi leidde benzineauto's met een geschatte levensduur van 143.000 mijl over 20,9 jaar.

- Het onderzoek onthulde dat elektrische voertuigen over het algemeen voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE) inhalen.

- Elektrische auto's hebben nu een gemiddelde levensduur van 18,4 jaar. Ter vergelijking: benzineauto's hebben nu een geschatte levensduur van 18,7 jaar en dieselauto's worden vermeld met een gemiddelde levensduur van 16,8 jaar.

Technologische vooruitgang:

- De eerste elektrische auto's bleven achter in betrouwbaarheid in vergelijking met ICE-voertuigen, maar technologische vooruitgang heeft de kloof gedicht.

- De prestaties van Tesla zijn hiervan een voorbeeld en laten zien hoe nieuwere EV-modellen een superieure levensduur en kilometerstand kunnen bereiken.

- De batterij van elektrische voertuigen, ooit beschouwd als een zwakte van EV's, is aanzienlijk volwassener geworden.

- Tesla verwacht bijvoorbeeld dat de accu's van zijn auto's langer meegaan dan het voertuig.

- Nissan heeft ook opgemerkt dat bijna alle accu's die het de afgelopen 12 jaar heeft geproduceerd, nog steeds operationeel zijn.

De studie:
Een kopie van de studie kunt u hieronder bekijken (on Scribd).
Citaat:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Published: 24 January 2025

The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain

Viet Nguyen-Tien, Chengyu Zhang, Eric Strobl & Robert J. R. Elliott
Nature Energy (2025)


Abstract

Electric vehicles are increasingly being adopted in Great Britain and other parts of the world, driven by the perception that they offer a cost-effective alternative to internal combustion engine vehicles while reducing emissions. However, a key element that underpins this perception is the longevity of electric vehicles, which remains relatively under researched. Here we show that although early battery electric vehicles (BEVs) exhibited lower reliability than internal combustion engine vehicles, rapid technological advancements have allowed newer BEVs to achieve comparable lifespans, even under more intensive use. Longevity is also found to be impacted by engine size, location and make of vehicle. We provide parameter estimates for life mileage that can be used to update life cycle assessment and total cost of ownership studies of different vehicle powertrains. Our results also shed light on BEV diffusion patterns, fleet replacement strategies and end-of-life treatment planning, including the increasingly important debate around BEV battery recycling and second-life options.



Schieten op de pianist verandert niets. ;-)

Bijlage: Table 2 Estimated median lifetime and mileage by powertrain and make

Herr Flick 4 februari 2025 13:20

En hoe zit het met de betrouwbaarheid ?

want dat is niet hetzelfde.

Misschien dat die auto inderdaad lang mee kan gaan als zijn software updates dat toelaten en bepaalde onderdelen misschien makkelijk te vervangen en niet te duur zijn om te vervangen.

DewareJakob 4 februari 2025 13:37

De huidige elektrische motoren, gebruikt in voertuigen is veel eenvoudiger dan die van verbrandingsmotoren en kan eigenlijk niet gemakkelijk kapot. De stuurelektronica en batterij ligt gevoeliger, maar kan, bij goed ontwerp, veel gemakkelijker vervangen worden dan de elementen in een verbrandingsmotor. In die zin zou een BEV betrouwbaarder moeten zijn.

Herr Flick 4 februari 2025 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10466739)
De huidige elektrische motoren, gebruikt in voertuigen is veel eenvoudiger dan die van verbrandingsmotoren en kan eigenlijk niet gemakkelijk kapot. De stuurelektronica en batterij ligt gevoeliger, maar kan, bij goed ontwerp, veel gemakkelijker vervangen worden dan de elementen in een verbrandingsmotor. In die zin zou een BEV betrouwbaarder moeten zijn.

ja, als ge er bvb maar een print uit te trekken hebt en een andere erin is dat inderdaad veel eenvoudiger.

geen versnellingsbak, vloeistofpompen of wat dan ook eigenlijk is de airco nog iets apart (maar niet nodig om te rijden). ophanging en overbrenging op de wielen zijn nog dingen die beschadigd kunnen raken.

Micele 4 februari 2025 20:11

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10466734)
En hoe zit het met de betrouwbaarheid ?

want dat is niet hetzelfde.

Misschien dat die auto inderdaad lang mee kan gaan als zijn software updates dat toelaten en bepaalde onderdelen misschien makkelijk te vervangen en niet te duur zijn om te vervangen.

Over de betrouwbaarheid is al een draad.

Deze: De jaarlijkse pannenstatistiek van de ADAC. post 14 is het recentste resultaat, bouwjaar 2021: (en tov bouwjaar 2020 wordt het verschil groter)
Citaat:

Minder pechgevallen met EV’s

Per 1.000 elektrische auto’s uit 2020 ondervinden 7,6 voertuigen pech. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is dat 9,5 per 1.000 voertuigen.

Gekeken naar auto’s uit 2021 is dat 2,8 voor de EV en 6,4 voor de verbrandingsmotor. De ADAC concludeert hieruit dat de elektrische auto statistisch gezien betrouwbaarder is dan de brandstofauto.
Heb je een betere referte in Europa? Laat iets weten. ;-)

Bijlage: het aantal pannes per 1000 voertuigen naargelang soort onderdeel of onderdelengroep.
geel = BEV
grijs = ICE

maddox 4 februari 2025 20:14

Hoe meer toeters en bellen, hoe meer kosten, zelfs al kwamen die toeters en bellen "gratis" bij aankoop.

Vlad 5 februari 2025 07:48

'Ingehaald' ? Zijn elektrische voertuigen dan niet al altijd betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en duurzamer geweest dan voertuigen met brandstofmotoren ?

Micele 6 februari 2025 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10466967)
'Ingehaald' ? Zijn elektrische voertuigen dan niet al altijd betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en duurzamer geweest dan voertuigen met brandstofmotoren ?

Blijkbaar niet voor de gemiddelde BEV. 10-13 jaar geleden toch niet. De grootste evolutie is het batterij-management en -monitoring,
uiteraard temperatuurgestuurd.
Edit: en natuurlijk de evolutie en optimalisaties van het batterijpack.

Zoals het koelingsdesign, hoe snel is de warmte-afvoer en -toevoer van een batterijpack, bvb met cilindrische cellen of andere (BYD-Blade)
Alleen al aan de evolutie van het steeds snellere opladen van de cellen weet men dat. De eerste BEV konden zelfs niet snelladen, toch niet aan 100 kW DC.
De eerste krachtige Model S 85-Performance konden maar enkele sprintjes trekken en dan werd het vermogenafgifte een tijdje teruggeschroefd om de batterij te sparen.

Bij het Tesla zeker of andere kan je die design-evolutie ook schematisch in detail vinden. Ggl maar.

Hier een algemeen overzicht van batterij-innovaties: (alle merken, ellenlange lijst)
https://xray.greyb.com/innovations-in-ev-battery

Deze link heeft een verticale inhoudslijst:
https://xray.greyb.com/ev-battery/ev...modular-design

Je ziet dat de moderne degelijke BEV maar een dikke tien jaar evolutie achter de rug heeft. Geef die nog eens 5 jaar ontwikkeling.

maddox 6 februari 2025 17:04

Dan nog blijf ik erbij, al die toeters en bellen hoeven voor mij niet.

De enige optie die ik nuttig vind in een wagen, is een airco/verwarming (kwestie , te koud of te warm is niet bevorderlijk voor veilig weggedrag). Al de rest is gewoon laadvermogenverspilling.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be