Anselmo |
13 februari 2025 12:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox
(Bericht 10469623)
De N-VA heeft geplooid voor de sossen en deze hebben de meerwaardebelasting er eenzijdig doorgeduwd. Laten we deze topic aanwenden om voorbeelden aan te halen van een rammelende meerwaardebelasting op aandelen. (Of moet ik Jan Jambon taks zeggen?) Bouchez is slim genoeg om zich afzijdig te houden ..
De meerwaardebelasting rammelt…
Citaat:
(voorbeeld 3)
Ik begrijp dat men niet alleen historische meerwaarden wil vrijstellen en op invoeringsdatum van de wet een nulpunt wil zetten (vanaf wanneer de meerwaarden dan berekend worden), maar dat dit ook voor historische minwaarden zou gelden.
Dit zou betekenen dat iedere Belg die op dit ogenblik minderwaarden op aandelen heeft die hij/zij op de beurs gekocht heeft (en zo ken ik er ook heel wat), deze minwaarden op nul gezet ziet worden, om vervolgens aan 10% belast te worden op alles wat daarbij komt !?!
Een voorbeeld: Jan kocht vorig jaar Umicore aandelen aan 22 euro. Vandaag staan deze 9,80 euro (en heeft hij dus een serieuze minwaarde). Morgen treedt de wet in werking en wordt deze 9,80 euro als nulpunt beschouwd. Volgend jaar verkoopt Jan aan 15 euro, scheurt hij dus dik zijn broek, maar zou hij wel 10% meerwaarde belasting moeten betalen op het verschil tussen 9,80 en 15 euro (laat ons wel wezen, die 10.000 euro vrijstelling is een pleister op een houten been).
|
Dit is niet meer kafkaiaans, maar complete waanzin.
Verder ... wat met inflatie en wisselkoersverschillen?
|
Vooral dit voorbeeld is voor vele kleine beleggers realiteit.
Zo heeft er indertijd iemand in Agfa Gevaert belegd - 1.000 stuks ?* € 20 -
Dit werd als een belegging voor de goede huisvader voorgesteld!
De man heeft jarenlang zijn belegging zien verwateren en in ellende aan € 5 verkocht met de bedoeling later aan een lagere koers ( momenteel < € 1 ) zijn verlies (eventueel gedeeltelijk) weer goed te maken.
Mocht hij daar in slagen, dan is hij vermogenswinstbelasting schuldig terwijl hij in feite met een verlies zit.
Te gek voor woorden.
|