![]() |
Wielnaafmotor van 40 kg haalt 860 PK en 4300 Nm
Citaat:
Of van scooters tot vrachtwagens, drones natuurlijk ook: Citaat:
|
Citaat:
In twee wielen zo'n motor steken voegt 80kg onafgeveerd gewicht toe. Dat dan nog eens ronddraait ook. Ik denk niet dat dat nadelige effecten kan hebben. Ik weet wel zeker dat dat nadelige effecten gaat hebben. Steek trouwens zo motor in het wiel van een motorfiets en dat ding wordt gewoon onbestuurbaar. |
Citaat:
En waarom de meeste performante E-motorfietsen ook een middenmotor gebruiken, zoals de zeer bekende "Zero" reeks. |
Citaat:
|
Citaat:
Geen onaanzienlijk voordeel voor onafgeveerde fietsen. Geveerde fietsen met achterwielmotor met hoog vermogen..... die moeten andere katten geselen. Het is vrij simpel. Maar om het in voorbeelden te geven. 1 van de meest voorkomende modificaties op auto's, motorfietsen en (geveerde)fietsen, is het monteren van lichtere wielen/banden met minder rubber. Harley Davidson heeft een reeks motorfietsen gemaakt , waarbij de achterste remklauw en remschijf geintegreerd waren met het motortandwiel. Alfa Romeo heeft voor de 164 de remschijven en klauwen uit de wielen/ophanging gehaald en ze op de differentieel gezet. De meeste E-MTB's en vele prestatie gerichte E-moto's voor mid motor setups gaan voor mid-motor setups. En waarom? Gewicht dat contact maakt met de weg, werkt als een hamer op de vering. Hoe zwaarder de hamer, hoe harder de meppen. En snelheid werkt nog eens in het quadraat. Maar dat begrijpen vergt technologische kennis, dus ik vermoed dat u nu allerlei voorbeelden en excuses gaat aanreiken , die uw gelijk bewijzen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarom als je nu eentje van pakweg 4 kg neemt? Wat veegt een velg? In elk geval is ook BMW ermee bezig is, dat zullen geen oenen zijn neem ik aan. Eentje met dubbele rotor. De motor draait alvast niet volledig mee. Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/cont...-22981609.html Of idem via autoweek: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of gaan we denken aan lichtere velg en banden? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar zoals alles in technologische ontwerpen, zal het een compromis worden. 20 kg winnen door naafmotoren te gebruiken, maar 80 kg meer moeten investeren in een ophanging die het extra gewicht in onafgeveerde massa compenseert is ook een compromis. Citaat:
En dat is wat het echte probleem vormt in het gebruik van naafmotoren. Onafgeveerde fietsen, of lage snelheid brommers of zelfs lichte motorfietsen, daar kan je ermee wegkomen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dus minstens 2 motoren, maar moet je ze zoveel pk geven dat is een andere vraag, 50 of 60 op elk wiel volstaat al. ah je geeft het zelf aan eentje met 4 motoren met elk 44 pk, voilla dat is performant genoeg en onder controle te houden. grootste probleem is het gewicht dat op en neer stuitert aan de draagarmen die daar niet op voorzien zijn. Dus je gaat uw chassis en vooral de ophanging serieus moeten aanpassen, of iets drastisch doen aan het gewicht van de motor. Verder is het natuurlijk wel een knap staaltje van vernuft. |
Citaat:
Autogids deed een uitvoerige rijtest in 2022. # Rijgedrag #, comfort en rijgemak (vooral uitbolgemak) viel al best mee in de light modus. De zuinigste BEV überhaupt. Spijtig dat er geen vervolg aan kwam. De auto had best nog wat finegetuned kunnen worden, maar zoals met alles speelt geld de hoofdrol. Citaat:
|
Het totaal gewicht van die lightyear is niet hoog vandaar dat hij het kan dragen.
maar de prijs is dan weer te hoog (rara het ultralicht maken van dat ding). Dat is het weer, compromis moeten verzinnen , of een heel dure gewichtsbesparing. ongetwijfeld is het gebruikte materiaal van die ophanging ook extra sterk, wat ook de prijs zal verklaren . Het moet lukken voor een productiemodel he, en ge kunt niet voor Jan en Pier, alle onderdelen gaan bakken in Kevlar/composiet. en overal Titanium onderdelen gaan gebruiken. |
Citaat:
Ook als het geen dure lichtgewichten zijn met de Sono Sion als voorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sion_(elektrische_auto) Men kan ze tellen op 2 handen die de laatste jaren pleite gegaan zijn. De grote constructeurs maken overigens nog wat zottere lichtgewichten dan die LY 0, denk eens aan de BMW i3 ... die weegt naargelang grootte specifiek nog minder. En ook Mercedes toonde met zijn Vision EQXX dat ze ertoe in staat zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Vision_EQXX Ik ben benieuwd naar BMW met zijn Neue Klasse 2025. Een echte pure BEV en dus geen ICE-basis. Wat ze van de i3 geleerd hebben... |
Citaat:
Citaat:
En waarom zou zo'n motor in een auto persé het volledige mogelijke vermogen moeten gebruiken? Citaat:
En als dat lukt, voeg dan maar eens wat gewicht toe aan de velg. Het is niet omdat je niet met het achterwiel stuurt dat het niet meekantelt. Citaat:
En er bestaan ook fietsen met een motor in het achterwiel. Of beter gezegd: in de achteras. Hoe verder het gewicht van de as af komt te liggen, hoe meer invloed het zal hebben. Hoe lichter het voertuig, hoe meer invloed het gewicht van een motor in het wiel zal hebben. Vrachtwagens gaan er weinig last van hebben. Scooters daarentegen... Citaat:
Meedraaien of niet. Ik zeg niet dat het niet kan; ik zeg alleen dat er nogal wat issues zullen overwonnen moeten worden vooraleer zo'n motor universeel toepasbaar is. |
Citaat:
Die heeft 1914 PK uit 4 normaal geplaatste E-motoren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat koeling ook een oplosbaar issue is. Ik heb de indruk dat je deze link van Conti helemaal niet gelezen of bekeken hebt (technische foto's): Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be