Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   1 op 3 auto-inschrijvingen januari zijn electrisch, ons laadpalennetwerk groeit mee. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273703)

Micele 26 februari 2025 09:13

1 op 3 auto-inschrijvingen januari zijn electrisch, ons laadpalennetwerk groeit mee.
 
Dat in België de bedrijfswagens (fiscaal) verplicht electrisch moeten worden vanaf 2026 maakt zich steeds meer bemerkbaar.

Reeds 33,8 % marktaandeel BEV in januari 2025. Cijfers via ACEA.

België is reeds nu al een van de grote EV-stijgers in Europa geworden.

Als *Tesla langzaamaan op volle productie loopt, en dat is reeds de laastste 2 weken te zien, kan het marktaandeel enkel nog wat extra stijgen.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02...europese-unie/

Marktaandeel elektrische auto's veert weer op in Europese Unie, onder meer dankzij België

Het marktaandeel van elektrische wagens bij de nieuwe inschrijvingen van auto's is in de Europese Unie in januari opnieuw gestegen tot 15 procent. Dat blijkt uit statistieken van de Europese automobielfederatie ACEA. Vooral in Duitsland, België en Nederland doet de elektrische wagen het goed. In de hele EU zijn vorige maand ook meer hybridewagens ingeschreven dan benzinewagens.

Nils Schillewaert, di 25 feb

Het marktaandeel van de elektrische voertuigen in de Europese Unie daalde vorig jaar voor het eerst sinds 2018. Van 14,6 procent in 2023 tot 13,6 procent vorig jaar. In januari 2025 herleeft de elektrische wagen opnieuw. Het marktaandeel herstelde tot 15 procent.

Volgens ACEA-directeur-generaal Sigrid de Vries heeft dat vooral te maken met het bijzonder lage aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in januari 2025. In de hele Europese Unie werden 831.201 nieuwe wagens ingeschreven, een daling van 2,6 procent ten opzichte van januari 2024.

Hoewel de elektrische wagen opnieuw in de lift zit, zag de pionier op het gebied van elektrische auto's, *Tesla, de verkoop in januari verder dalen. *Potentiële kopers wachten misschien op nieuwe modellen, maar mogelijk worden ze ook afgeschrikt door de soms controversiële standpunten van CEO Elon Musk.

Elektrische wagen sterk in de lift in België

De stijging van de inschrijvingen van elektrische auto's is volgens ACEA vooral toe te schrijven aan Duitsland (+53,5 procent), België (+37,2 procent) en Nederland (+28,2 procent). Samen met Frankrijk (-0,5 procent) zijn die goed voor 64 procent van alle inschrijvingen van volledig elektrische auto's in de EU.

In België was meer dan een op de drie wagens die vorige maand werd ingeschreven volledig elektrisch (33,8 procent). Een jaar eerder was dat nog een op de vier (21,8 procent).

In de meeste gevallen gaat het wel nog steeds om bedrijfswagens. Voor de meeste particulieren blijft de stap naar de elektrische wagen voorlopig nog te groot. Belgen maken zich vooral zorgen over de aankoopprijs, de laadkosten en het rijbereik.
Citaat:

Vlaanderen telt vier keer zoveel laadstations als Brussel en Wallonië samen

Een andere drempel voor sommigen om voor een elektrische wagens te kiezen, is het aantal oplaadpunten in de buurt. Op dat vlak zijn in België vorig jaar opnieuw grote stappen gezet, maar het verschil per regio is opvallend. Dat blijkt vandaag uit cijfers van het Belgian Mobility Dashboard, dat door het VBO en FEBIAC in het leven werd geroepen.

In heel België is het aantal laadstations in één jaar tijd gestegen van 15.184 naar 22.037, wat neerkomt op een toename van 45 procent. Kijken we echter naar de regionale verspreiding, dan zien we dat Vlaanderen, met 17.335 laadstations, een duidelijke voorsprong neemt ten opzichte van Wallonië (2.799) en Brussel (1.903).
Hybride overtreft benzine in EU, maar niet in België

Uit de statistieken van de ACEA blijkt ook dat de registraties van nieuwe hybride auto's (HEV) in januari 2025 opnieuw die van voertuigen op benzine overtroffen in de Europese Unie. De registraties van deze modellen met benzinemotoren en kleine elektromotoren vertegenwoordigden 34,9 procent van de markt (+18,4 procentpunt op jaarbasis).

Hybrides, die iets zuiniger en minder vervuilend zijn dan benzinemodellen en veel goedkoper dan elektrische auto's, heroveren zo de Europese markt na deze voor het eerst te hebben gedomineerd van september tot november 2024.

Het aandeel ingeschreven benzinewagens neemt af in de EU (van 35 naar 29 procent), maar niet in België. In januari 2025 waren benzine-auto's bij ons goed voor ongeveer 41 procent marktaandeel, dat is zelfs meer dan een jaar eerder (37 procent).

Vooral het aantal ingeschreven plug-in hybridewagens (PHEV) neemt in België af (van ongeveer 25 naar bijna 10 procent). Ook het aantal dieselwagens blijft dalen (van 6 naar 3,8 procent). In de EU zijn dieselwagens nog goed voor 10 procent marktaandeel.

Micele 27 februari 2025 16:01

Naakte cijfers
 
2 Bijlage(n)
Het marktaandeel nieuwe BEV aan het totaal nieuwe wagens in januari '25 van 31 Europese landen, vergeleken met januari '24, volgens ACEA.

Rangschikking volgens:
.- januari '25 (> of < t.o.v januari '24) | 2024 | 2023.

1. Noorwegen: 95,8% (> 92,1%) | 88,9% | 82,4%
2. Denemarken: 64,3% (> 35,3%) | 51,5% | 36,3%
3. Ijsland : 38% (> 37%) | 26% | 50%
4. Nederland: 34% (> 25,3%) | 34,7% | 30,8%
5. België : 33,8% (> 21,4%) | 28,5% | 19,6%
6. Malta : 33% (< 41,1%) | 37,7% | 20,4%
7. Luxemburg: 31,4% (> 21,4%) | 27,4% | 22,5%
8. Zweden: 28,8% (> 28,6%) | 35 % | 38,7%
9. Finland: 28,5% (> 24,1%) | 29,5% | 33,8%
10. Portugal: 22,5% (> 15,8%) | 19,9% | 18,2%
11. UK : 21,3% (> 14,7%) | 19,6% | 16,5%
12. Zwitserland: 19,7% (> 15,5%) | 19,3% | 20,9%
13. Oostenrijk: 18,7% (> 16,1%) | 17,6% | 19,9%
14. Frankrijk: 17,4% (> 16,4%) | 16,9% | 16,8%
15. Duitsland: 16,6% (> 10,5%) | 13,5% | 18,4%
16. Estland : 15,6% (> 8,6%) | 5,2% | 6,3%
EU-27-gemiddelde: 15% (> 10,9%) | 13,6% | 14,6%
17. Ierland: 14,7% (> 13%) | 14,4% | 18,7%
18. Roemenië: 9,8% (< 12,8%) | 6,5% | 10,1%
19. Cyprus: 9,5% (> 4,3%) | 7,9% | 5,3%
20. Slovenië : 8,8% (> 6,1%) | 5,9% | 8,9%
21. Spanje : 6,9% (> 4,9%) | 5,6% | 5,4%
22. Letland : 6,3% (< 7,2%) | 7,3% | 9,4%
23. Hongarije: 6,2% (> 4,6%) | 7% | 5,4%
24. Litouwen: 5,7% (< 6%) | 5,9% | 7,6%
25. Bulgarije: 5,1% (> 4,1%) | 3,9% | 5%
26. Tsjechië: 5,1% (> 2,3%) | 4,7% | 3%
27. Italië : 5% (> 2,1%) | 4,2% | 4,2%
28. Griekenland: 4,9% (> 3,5%) | 6,4% | 4,7%
29. Slovakije : 3,1% (> 2,7%) | 2,4% | 2,7%
30. Polen : 2,5% (< 2,6%) | 3% | 3,6%
31. Kroatië: 1,5% (< 1,8%) | 2,8% | 2,8%

cijfers marktaandeel 2023-2024: https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/

De bovenste grafiek is de maandelijkse trend nieuwe wagens ongeacht motortype, bvb -2,6 % jan 2025 y-o-y
Het onderste grafiekprentje is het marktaandeel per motortype, wel enkel EU-27 landen en enkel januari 2025. In de link zelf kan men die grafiek per land en periode selecteren en een rangschikking maken.

Vlad 28 februari 2025 05:48

Merk ik niets van. Integendeel, er is al maar meer lawaai van het autoverkeer (en zwakke weggebruikers moeten steeds langer wachten aan de verkeerslichten). Antwerpen wordt onleefbaar. Het is duidelijk dat premier Bart De Wever burgemeester speelde voor zijn kiezers van buiten de stad die er met de auto naar toe rijden om er te werken of consumeren.

Micele 28 februari 2025 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10475052)
Merk ik niets van. Integendeel, er is al maar meer lawaai van het autoverkeer (en zwakke weggebruikers moeten steeds langer wachten aan de verkeerslichten). Antwerpen wordt onleefbaar. Het is duidelijk dat premier Bart De Wever burgemeester speelde voor zijn kiezers van buiten de stad die er met de auto naar toe rijden om er te werken of consumeren.

Relevantie?

kelt 2 maart 2025 14:38

De omtooling van de Tesla fabrieken wereldwijd naar de nieuwste versie van model Y zal onderhand helemaal gedaan zijn....Dan zal dat dipje in de ratio verkochte tesla's vergeleken met anderen wel weer verdwijnen...


https://www.youtube.com/watch?v=rQZXfwkj4GQ

De auteur van gelinkt YT-filmpje heeft OPZETTELIJK een dramatische titel gezet om dat vervolgens in zijn filmpje te fileren.


Bijkbaar had tesla zeker in Europa zijn stock aan "Y" zowat op 0 gebracht alvorens de Berlijn fabriek om te toolen (waarvoor ze zich een week gaven,maar het zou kompleet begrijpelijk zijn dat het wat langer duurt)
je kunt niet verkopen wat je niet hebt...

Geen volle parking onverkochte Teslas aan onze kant van de oceaan.......en straks kan de oorlogsmachine weer op volle gang want de "Y" is een populair ding blijkbaar.....

Micele 3 maart 2025 09:03

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10475646)
De omtooling van de Tesla fabrieken wereldwijd naar de nieuwste versie van model Y zal onderhand helemaal gedaan zijn....Dan zal dat dipje in de ratio verkochte tesla's vergeleken met anderen wel weer verdwijnen...

Inderdaad, en dat is de laatste weken zelfs aan de Europese cijfers af te lezen want de 3e maart hebben reeds 6 landen, zie status Countries: ES GB NL DK NO SE hun cijfers van februari bekend gemaakt, andere 7 landen hebben helaas enkel cijfers van januari, die bij YTD geteld worden.

Maar ook dan is het model Y reeds het best verkochte EV-model dankzij de laatste 2 weken, uiteraard is daar het gros nog altijd het oude model Y (met kortingen), en het model 3 staat ook nog 7e. Wat maakt dat Tesla reeds opklimt naar plaats 2, nog ver achter VW op 1 op deze beperkte YTD 2025 (zie c/p cijfers)

Soit, zoals ik reeds voorspelde in een andere draad.
Citaat:

https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_M...ands/Year/2025
Best sellers for YTD2025
Countries: ES GB NL CH DK AT DE FI IE IT NO PT SE

Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 8195
KIA EV3 7486
SKODA ENYAQ 7072
VOLKSWAGEN ID.7 6739
VOLKSWAGEN ID.3 6029
VOLKSWAGEN ID.4 5753
TESLA MODEL 3 5054
TOYOTA BZ4X 4538
VOLVO EX30 4320
AUDI Q4 E-TRON 4143

Top brands
MAKE # SHARE
VOLKSWAGEN 26035 14%
TESLA 14567 7.8%
BMW 12308 6.6%
KIA 12041 6.5%
MERCEDES-BENZ 9422 5.1%
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=rQZXfwkj4GQ

De auteur van gelinkt YT-filmpje heeft OPZETTELIJK een dramatische titel gezet om dat vervolgens in zijn filmpje te fileren.

Bijkbaar had tesla zeker in Europa zijn stock aan "Y" zowat op 0 gebracht alvorens de Berlijn fabriek om te toolen (waarvoor ze zich een week gaven,maar het zou kompleet begrijpelijk zijn dat het wat langer duurt)
je kunt niet verkopen wat je niet hebt...

Geen volle parking onverkochte Teslas aan onze kant van de oceaan.......en straks kan de oorlogsmachine weer op volle gang want de "Y" is een populair ding blijkbaar.....
Dat weet "de vakpers" ook, maar bepaalde "plofgazetten" neigen eerder naar clickbait en ronkende negatieve titels over Tesla. Snel ggl naar recente verkoopcijfers doen die niet.

** Vooral in UK leverde Tesla plots veel stockwagens uit in februari, zie grafiek** in bijlage. De UK-vakpers zal er wel over geschreven hebben.
:https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/1

BigF 3 maart 2025 15:50

Citaat:

70% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische wagens in 2024 werden door bedrijven ingeschreven en 30% door particulieren.

Van de in totaal 127.908 nieuw geregistreerde elektrische wagens werden er 110.583 geregistreerd door bedrijven (86%) en 17.325 door particulieren (14%).

Voor hybride wagens werden er 172.739 geregistreerd in 2024, waarvan 100.944 bedrijfswagens (58%) en 71.795 personenwagens(42%).

Het mag duidelijk zijn dat de verkoop van elektrische auto's in Be nagenoeg uitsluitend te wijten is aan bedrijfsvoertuigen.
Amper 1 op 7 elektrische auto's komt op naam van een particulier.

Met andere woorden: 6 op de 7 elektrische auto's zijn elektrisch omdat het praktisch verplicht is...

Dat is nu niet direct een cijfer om mee uit te pakken vind ik...
"onder meer dankzij België"...
:?

Micele 3 maart 2025 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10475957)
Het mag duidelijk zijn dat de verkoop van elektrische auto's in Be nagenoeg uitsluitend te wijten is aan bedrijfsvoertuigen.
Amper 1 op 7 elektrische auto's komt op naam van een particulier.

Met andere woorden: 6 op de 7 elektrische auto's zijn elektrisch omdat het praktisch verplicht is...

Dat is nu niet direct een cijfer om mee uit te pakken vind ik...
"onder meer dankzij België"...
:?

Die tellen toch ook mee?

Ik kan me de jaren nog indenken dat bedrijfswagen wslk bijna allemaal of > 95% diesels waren.
Bron:
Citaat:

https://www.acerta.be/nl/in-de-pers/...op-5-jaar-tijd
17% minder bedrijfswagens op diesel op 5 jaar tijd
09 januari 2020

Diesel verliest terrein aan benzinewagens, niet aan e-wagens: amper 0,6% werknemers rijdt elektrisch

Diesel is zijn monopolie kwijt, bijna 1 op de 5 bedrijfswagens is benzine
In 2014 was een bedrijfswagen in 96% van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17% op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80%. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5% van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19% van de bedrijfswagens een benzine-versie. Een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens is nog altijd maar goed voor 0,6% van alle bedrijfswagens die vandaag op Belgische wegen rondrijden.
Op *papier (sjoemelnormtest NEDC) hadden die immers de allerlaagste CO2-uitstoot.
Dit heeft alvast veel bijgedragen aan de verdieseling van het wagenpark, en de gepaarde ademlucht-vervuiling. Daar zullen wel talrijke (negatieve) artikels over te vinden zijn.
*Pas later stelde men - met degelijke levenscyclusstudies - vast dat dieselpersonenwagens amper tot niets bijgedragen hebben aan de verlaging van de CO2-uitstoot.

De schoofzak 3 maart 2025 19:55

ons laadpalennetwerk groeit mee.

Ja ja, en de prijs die voor de elektriciteit betaald moet worden, kan onmogelijk minder transparant worden, want zo donker als de nacht.

Een oerwoud aan laadkaarten: idem dito.

Verhalen over laadpalen die buiten strijd zijn, in het buitenland, blijven schering en inslag.

Micele 3 maart 2025 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10476017)
ons laadpalennetwerk groeit mee.

Ja ja, en de prijs die voor de elektriciteit betaald moet worden, kan onmogelijk minder transparant worden, want zo donker als de nacht.

Een oerwoud aan laadkaarten: idem dito.

Een oerwoud aan tankkaarten en betaalkaarten : https://www.icompario.com/nl-be/lp/tankkaart/

Terwijl laadpalen gewoon afrekenen via account, dus via een digitale laadpas op je smartphone, bvb:
Citaat:

https://mobilityservice.nl/blog/elek...dige-tips-apps

Ga je een elektrische auto opladen, maar ben je de laadpas vergeten? Dat is vervelend, maar er is gelukkig geen man overboord. Er zijn inmiddels een aantal handige apps waarmee je een laadsessie kunt afrekenen zonder laadpas.
Citaat:

Verhalen over laadpalen die buiten strijd zijn, in het buitenland, blijven schering en inslag.
Waar haal je het toch uit. Alle x-laadpunten van een laadstation? Bron?

De Nederlanders raden aan een smartphone te hebben, moest de auto zelf die informatie niet geven.
Citaat:

https://www.laadpunt.nl/laadpaal-ken...adkosten-apps/

Prijzen eenvoudig vergelijken

Go-Charge en Tap Electric zijn er om de tarieven bij openbare laadpalen eenvoudig te vergelijken. Op de kaart worden niet alleen de laadpalen getoond, ook de prijzen vallen eenvoudig te vinden. Dat geeft overzicht en vergemakkelijkt de zoektocht naar de goedkoopste laadoptie.
Dat laatste buitenland zal zeker Noorwegen zijn. ;-)

Uiteraard kan er altijd een defecte laadpaal zijn zoals een defecte tankzuil (al meegemaakt), als de betaalautomaat niet werkt schakelt die automatisch uit.
Dan neemt men een andere...

In UK moeten de laadpunten inmiddels 99% betrouwbaar zijn, een wet van 2023
Citaat:

https://topgear.nl/autonieuws/publie...-werken-in-vk/

Bij publieke laadpunten is het minimaal zo vervelend. In het Verenigd Koninkrijk komt er daarom een regel. In een nieuw reglement van de overheid staat dat openbare laadpalen een betrouwbaarheidsscore van 99 procent moeten hebben. De nieuwe wet bepaalt dus min of meer dat laadpalen perfect moeten werken. Ook moet er een noodnummer aanwezig zijn bij de palen die 24/7 bereikbaar is.

BigF 4 maart 2025 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10475999)
Die tellen toch ook mee?

Tuurlijk tellen die mee.

't Is maar de vraag of al die bedrijfswagens ook elektrische zouden zijn geweest als de bedrijven niet in de richting van EV's geduwd zouden worden maar gewoon mochten kiezen. Zonder consequenties.

Als een (verdoken) verplichting aan de basis van een succes ligt kun je dat volgens mij nog amper een succes noemen.

Micele 4 maart 2025 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10476098)
Tuurlijk tellen die mee.

't Is maar de vraag of al die bedrijfswagens ook elektrische zouden zijn geweest als de bedrijven niet in de richting van EV's geduwd zouden worden maar gewoon mochten kiezen. Zonder consequenties.

Ken jij Europese landen die hun wagenpark niet willen vergroenen? :?

Er is altijd al fiscaal geduwd bij de bedrijfswagens en particuliere wagens, vooral CO2 en ... zijn nu eenmaal bepalend hé. En niet alleen in BE in heel de wereld quasi, 195 landen hebben het klimaatverdrag in 2015 ondertekend, het eerste VN klimaatverdrag (Kyoto-protocol) is van 1997.

En de brandstofprijs ook, waarom is diesel - door lagere accijnzen - decennialang altijd (veel) goedkoper dan benzine geweest? Geef eens 1 degelijke reden waarom BE en nog een paar andere landen hun wagenpark veel te sterk heeft verdieseld, en andere landen dat helemaal niet deden, of zelfs omgekeerd door "fiscale dwang"?
Waarom moest het Duits milieuministerie in 2020 toegeven dat diesels zelfs het milieu en mens eerder schade berokkend hebben, en de Nederlanders dat fiscaal veel beter aangepakt hebben? Vooral vraag 7 en antwoord.

Die vragen vandaag nog stellen heeft dus weinig zin. Veel landen zitten nog opgescheept met een (vooral oud) dieselwagenpark.

Citaat:

Als een (verdoken) verplichting aan de basis van een succes ligt kun je dat volgens mij nog amper een succes noemen.
Ken je Europese landen die helemaal geen zachte dwang uitoefenen om hun wagenpark te vergroenen? Noem er eens 5 of 10 landen uit die ranking van 31 landen die dat helemaal niet doen?

Dus volgens jou is die Europese ranking, of de Belgische 5e plaats op de Europese ranking, amper een succes? :?

Zelfs als Wallonië en Brussel helemaal geen aanmoedigingspremie gaven aan BEVs voor particulieren, enkel Vlaanderen maar 1 jaar lang.
Want dan stond België wslk nog een plaats beter, neem ik aan.

hamac 6 maart 2025 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10475646)
De omtooling van de Tesla fabrieken wereldwijd naar de nieuwste versie van model Y zal onderhand helemaal gedaan zijn....Dan zal dat dipje in de ratio verkochte tesla's vergeleken met anderen wel weer verdwijnen...


https://www.youtube.com/watch?v=rQZXfwkj4GQ

De auteur van gelinkt YT-filmpje heeft OPZETTELIJK een dramatische titel gezet om dat vervolgens in zijn filmpje te fileren.


Bijkbaar had tesla zeker in Europa zijn stock aan "Y" zowat op 0 gebracht alvorens de Berlijn fabriek om te toolen (waarvoor ze zich een week gaven,maar het zou kompleet begrijpelijk zijn dat het wat langer duurt)
je kunt niet verkopen wat je niet hebt...

Geen volle parking onverkochte Teslas aan onze kant van de oceaan.......en straks kan de oorlogsmachine weer op volle gang want de "Y" is een populair ding blijkbaar.....

Hoe groot is de backlog in China als je de nieuwe Y kan krijgen na amper 2-4 weken na bestelling?
In EU en US zal het niet anders zijn.

fred vanhove 6 maart 2025 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10476098)
Tuurlijk tellen die mee.

't Is maar de vraag of al die bedrijfswagens ook elektrische zouden zijn geweest als de bedrijven niet in de richting van EV's geduwd zouden worden maar gewoon mochten kiezen. Zonder consequenties.

Als een (verdoken) verplichting aan de basis van een succes ligt kun je dat volgens mij nog amper een succes noemen.


Komt er ook nog eens bij dat de gewone particulier ook een pak langer met zijn auto blijft rijden dan dat het geval was voorheen.

Van alle particulieren die ik ken en die recentelijk toch een andere auto kochten is er geen enkele die een EV kocht geen enkele. En al diegene die ik ken met een EV zijn bedrijfswagens....allemaal.

Micele blijft voorlopig ook liever met zijn plof auto rijden;-):-)

Micele 6 maart 2025 14:59

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10475847)
Inderdaad, en dat is de laatste weken zelfs aan de Europese cijfers af te lezen want de 3e maart hebben reeds 6 landen, zie status Countries: ES GB NL DK NO SE hun cijfers van februari bekend gemaakt, andere 7 landen hebben helaas enkel cijfers van januari, die bij YTD geteld worden.

Er zijn nu 10 Europese landen die hun BEV-cijfers van februari hebben vrijgegeven, daar blijkt Tesla al beter te doen dan VW, wel enkel de maand februari (nog het oude model Y)
Citaat:

https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_M...s/Month/2025/2

Best sellers for Feb 2025
Countries: ES GB NL CH DK IE IT NO PT SE

Top brands
MAKE # SHARE
TESLA 9878 12.5%
VOLKSWAGEN 8172 10.3%
KIA 5275 6.7%
BMW 4676 5.9%
VOLVO 3909 4.9%

Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 4636
TESLA MODEL 3 4070
KIA EV3 3473
VOLKSWAGEN ID.4 2485
SKODA ENYAQ 1988
Tesla is dus zeer langzaam maar zeker VW aan het naderen in het eerste kwartaal, maar ik denk niet dat dit gaat lukken, wie weet pas na een half jaar. Pas in april-mei-juni gaat men zien of er een klein positief verkoopseffect mogelijk is door het nieuwe model Y, zeker de escapades van Musk zullen daar enkele % marktaandeel kunnen kosten. (In W-Europa toch, in de rest van de wereld minder...)

Wereldwijd moest Tesla tenslotte in 4 megafabrieken de productie aangepast worden, wat zeker een geschatte productieuitval van minstens 1 maand gaat kosten, bij een productie van ca. 1,1 miljoen is dat pakweg minstens 100k. Maar in Europa werden van het model Y verleden jaar maar 210k verkocht, dat is goed 1/5 van de wereldmarkt model Y. Tesla moet dus pakweg 20k terug goedmaken via de W-Europese consument. En dan moet het model 3 zijn niveau aanhouden.

Vooral deze maandelijkse Y-o-Y grafiek van het model Y in W-Europa in het oog houdend, januari-februari: (maart is nog lang afwachten, pas half april weten we meer), 5 jaren model Y.
https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA...THLY/YoY-Chart
YoY comparison of cumulative registrations for TESLA MODEL Y. Countries: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE

Micele 6 maart 2025 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10475847)
** Vooral in UK leverde Tesla plots veel stockwagens uit in februari, zie grafiek** in bijlage. De UK-vakpers zal er wel over geschreven hebben.
:https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/1

Aha, de reden waarom net in UK de BEV-verkoop extra ietsje versnelt is nu ook gekend.

Alle BEV vanaf april 2025 betalen ook een kleine motorvoertuigenbelasting per jaar eigendom (£195/jaar), zie ook *Notes to editors voor de details in de link. Voor BEV vanaf £40k aankoopprijs is er nog een extra toeslag van £425 per jaar., als ik goed reken sparen ze dan £620 uit.

Blijkbaar willen de meeste vooral een Tesla kopen, lijkt wel uit de cijfers van februari. Ongeacht het motortype staat Tesla model 3/Y op 2e/3e na de Mini Cooper 1e.
YoY februari groeide het aantal BEV met 41,7% of de grootste groeier. 1 op 4 was een BEV.

Citaat:

EVs account for one in four new car registrations in flat February market
5 Mar 2025

New car market declines by -1.0% to 84,054 units, marking the fifth consecutive monthly drop.

Rises in private and business buyer volumes offset by fall in fleet registrations.

Battery electric vehicle (BEV) deliveries rise 41.7% to 21,244 units, accounting for one in four new car registrations.

Feburary 2025 2024 % change Mkt share ’25 Mkt share ’24
BEV 21,244 14,991 41.7% 25.3% 17.7%
PHEV 7,273 6,098 19.3% 8.7% 7.2%
HEV 11,431 10,591 7.9% 13.6% 12.5%
PETROL 39,865 48,211 -17.3% 47.4% 56.8%
DIESEL 4,241 4,995 -15.1% 5.0% 5.9%
TOTAL 84,054 84,886 -1.0%

Next month is likely to see a further surge in EV uptake, as buyers capitalise on the new ’25 plate and take their last chance to avoid the punitive ECS which, from 1 April will add £2,125 over six years to the cost of BEVs with a list price above £40,000.1 Relative to the rest of the market, BEVs are disproportionately affected as higher production costs meaning the average BEV retails above the ECS threshold, a threshold which remains unchanged since its introduction in 2017.2 The introduction of this measure also risks disincentivising the used market as well as the new, impeding a faster, fairer transition.

Top models February
1 MINI Cooper 2,074
2 Tesla Model 3 1,990
3 Tesla Model Y 1,861

4 Volkswagen Golf 1,688
5 Volkswagen Tiguan 1,635
6 Nissan Juke 1,623
7 Nissan Qashqai 1,527
8 Kia Sportage 1,516
9 Volvo XC40 1,485
10 Ford Puma 1,466

*Notes to editors

BEVs are currently exempt from all VED. From 1 April, all BEVs will be subject to £10 VED in the first year of ownership, followed by annual VED of £195, currently, in years 2-6 (£975), for a total of £985. For BEVs more than £40,000, an additional £425 is currently charged annually in years 2-6 (£2,125) on top of standard VED, to give a total of £3,110.


https://www.smmt.co.uk/evs-account-f...bruary-market/

Citaat:

Volgende maand zal de EV-opname waarschijnlijk verder toenemen, aangezien kopers profiteren van de nieuwe '25-plaat en hun laatste kans grijpen om de straf ECS te vermijden, die vanaf 1 april £ 2.125 over zes jaar toevoegt aan de kosten van BEV's met een catalogusprijs boven de £ 40.000.1 In vergelijking met de rest van de markt worden BEV's onevenredig hard getroffen, omdat hogere productiekosten betekenen dat de gemiddelde BEV boven de ECS-drempel wordt verkocht, een drempel die sinds de introductie in 2017 ongewijzigd is gebleven.2 De introductie van deze maatregel riskeert ook de tweedehandsmarkt en de nieuwe markt te ontmoedigen, waardoor een snellere, eerlijkere overgang wordt belemmerd.

*Notities voor redacteuren

BEV's zijn momenteel vrijgesteld van alle VED. Vanaf 1 april zijn alle BEV's onderworpen aan £ 10 VED in het eerste jaar van eigendom, gevolgd door een jaarlijkse VED van £ 195, momenteel in de jaren 2-6 (£ 975), voor een totaal van £ 985. Voor BEV's van meer dan £ 40.000 wordt momenteel jaarlijks £ 425 extra in rekening gebracht in de jaren 2-6 (£ 2.125) bovenop de standaard VED, wat een totaal van £ 3.110 oplevert.


Micele 14 maart 2025 20:45

Ook de Colruyt-winkels zetten (snel)laadpalen op hun parkings aan nog redelijke prijzen. (Dats24) Pakweg dezelfde prijs/100 km als een zuinige benzinewagen bij de 6 snellaadpunten tot 150 kW aan 0,6 €/kWh met Dats-laadpas. De 5 laadpunten trager laden tot 22 kW zijn goedkoper aan 0,40 euro per kWh.

Na pakweg gemiddeld een halfuur inkopens doen heb je er tot 300 km bij tijdens het parkeren.

Indien nodig (want thuis of op 't werk zal het goedkoper zijn).

Afrekenen met Dats-laadkaart of bankkaart (+ 0,05 €/kWh)

Op nieuwe laadpunten vanaf 2024 moeten de kWh-prijzen namelijk duidelijk af te lezen zijn (EU-regel), ofwel met QR-code ofwel direct digitaal afleesbaar op display.

Het eerste Colruyt-laadplein van Limburg staat reeds in Hasselt dan volgen St-Truiden, Genk en Neerpelt. In andere provincies zullen er al staan neem ik aan. Zie: https://dats24.be/nl/particulier/lad...nd-laadnetwerk + 23.000 Dats-laadpunten, waar? zoek laadpunt Dats24: https://dats24.be/nl/particulier/tan...inimumPower=30

Bron: ook onze krant. ;-)
Citaat:

https://www.hbvl.be/regio/limburg/ha.../48821883.html

Colruyt installeert eerste laadstation in Limburg: bij welk warenhuis laad je het goedkoopst?

Hasselt

Ook Colruyt gaat in Limburg elektrische laadpalen installeren bij haar winkels. Het eerste laadplein is donderdag geopend bij Colruyt in Hasselt. Hoeveel betaal je om je elektrische wagen op te laden bij Colruyt? En bij welk warenhuis laad je het goedkoopst?

13 maart 2025 om 19:32

Op de parking van Colruyt langs de Grote Ring in Hasselt staan vijf knalgroene laadpalen te blinken. Het gaat om drie snellaadpalen met zes laadpunten en twee standaard laadpalen met vier laadpunten. De laadpalen zijn van DATS 24, de brandstof- en energiedochter van Colruyt. “We zien dat meer klanten elektrisch rijden en daarom willen we ervoor zorgen dat ze hun auto kunnen opladen tijdens het winkelen”, zegt Marisa Garciacorro, gerant van Colruyt Hasselt. “Tijdens een gemiddelde winkelduur van 30 minuten kunnen klanten aan de snelladers tot 300 kilometer extra rijbereik opladen.”

Op termijn wil Colruyt nog meer laadpleinen installeren bij haar winkels in Limburg. “Op 31 maart krijgt de Colruyt in Sint-Truiden vijf laadpalen, vanaf 10 april kan je elektrisch laden bij Colruyt Neerpelt en op 5 mei krijgt de Colruyt in de Vennestraat in Genk een laadplein”, klinkt het bij Colruyt.

Laagste prijs-garantie?

Of Colruyt ook voor haar laadpalen haar laagste prijs-garantie hanteert? “De prijs aan een standaard laadpaal (22 kW) bedraagt 0,40 euro per kWh, bij een snellaadpaal (150 kWh) is dat 0,60 euro”, zegt Wim Verbeurgt van DATS 24. “Dit zijn voor alle duidelijkheid de prijzen als je als klant, met een DATS 24-laadpas, laadt. Gebruik je een bankkaart dan zijn de tarieven 0,45 euro (22 kW) en 0,65 euro (150 kW). We zijn met die prijzen niet de duurste of de goedkoopste, maar zitten wel onderaan de markt”, zegt Verbeurgt.

Uit een rondvraag bij de warenhuizen, blijkt dat Colruyt alvast in eigen segment bij de goedkoopste is. Al is vergelijken niet altijd even eenvoudig, onder meer omdat de laadpalen soms een ander vermogen hebben. Bij Lidl betaal je als klant met de zogenaamde Lidl Plus-App 0,38 euro aan een standaard laadpaal. Dat is minder dan bij Colruyt, al heeft een standaard laadpaal bij Lidl maar een vermogen van 11 kW, in plaats van 22 kW bij Colruyt. Voor een snellader betaal je als klant bij Lidl 0,55 euro, al heeft die soms maar een vermogen van 65 kW in plaats van 150 kW bij Colruyt. Als niet-klant betaal je bij Lidl 0,50 euro voor een standaard laadpaal en 0,70 euro voor een snellaadpaal.

Aldi en Delhaize

Bij Aldi betaal je aan een standaard laadpaal 0,55 euro en 0,70 euro aan een snellader. Aldi biedt zelf geen laadpassen aan, waardoor je als klant geen goedkoper tarief kunt krijgen. Delhaize werkt met laadpalen van Electra. Die afficheren op hun website een prijs van 0,64 euro voor een snellader van 300 kW, al is het niet meteen duidelijk of dit de prijs is als klant. “Ook kan de prijs variëren afhankelijk van het station en het tijdstip”, staat te lezen op de website. Belangrijk ook: heel wat elektrische auto’s kunnen het vermogen van 300 kW niet benutten en laden aan zo’n snellader bijvoorbeeld maar aan 150 kW.

Verplicht afficheren

Om prijzen van elektrische laadpalen over het hele land of zelfs heel Europa te vergelijken, zijn er websites zoals Chargemap of Chargeprice.app. Europa verplicht operatoren sinds 2024 om de tarieven op nieuwe laadpalen te afficheren. “Op snellaadpalen moet het tarief verplicht digitaal vermeld worden, op standaard laadpalen kan je de prijs raadplegen via een QR-code”, zegt Joost Kaesemans van mobiliteitsorganisatie Touring. “Maar dan nog is de prijs niet altijd even duidelijk. Zo worden er naast de stroomprijs vaak nog extra kosten aangerekend. Soms is er een startkost, een forfait van pakweg 1 euro om een laadsessie te starten. Andere operatoren rekenen een kleeftarief aan, waarbij je betaalt voor de tijd dat je laadt en dan is er soms ook nog een roamingkost, een administratieve kost omdat je een andere laadpas gebruikt dan die van de operator.”

Thuis laden

“Als je thuis of op je bedrijf een laadpaal hebt, kan je daar nog altijd het goedkoopste laden”, zegt Philippe Vangeel, directeur van EV Belgium. De prijs voor elektriciteit voor een gemiddeld gezin bedraagt momenteel 0,38 euro per kWh. Al hebben laadpalen aan huis doorgaans wel maar een vermogen van 11 kW, waardoor je voor een batterij van bijvoorbeeld 77 kW zeven uur nodig hebt om ze volledig op te laden.

kelt 15 maart 2025 17:44

Particulieren worden uit de nieuwe automarkt geduwd....
 
Toch in 2024

Dat is de sobere vaststelling uit de officiele cijfers van Statbel.
Dat kunnen we zelf ook wel zien als we even naar de autoprijzen kijken en ons afvragen Zou ik ECHT een lening aangaan voor zo een ding....Is private lease eigenlijk wel verantwoord?

Neen he,dus blijven we bollen met onze ouder wordende knar....

Het totale aantal ingeschreven nieuwe personenwagens is vorig jaar gedaal.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...reven%20wagens.

Maar opvallend,ja,de electrificatie is volop bezig maar in grote meerderheid zijn dat bedrijfswagens...

Micele 15 maart 2025 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10478695)
Toch in 2024

Dat is de sobere vaststelling uit de officiele cijfers van Statbel.
Dat kunnen we zelf ook wel zien als we even naar de autoprijzen kijken en ons afvragen Zou ik ECHT een lening aangaan voor zo een ding....Is private lease eigenlijk wel verantwoord?

Neen he,dus blijven we bollen met onze ouder wordende knar....

Het totale aantal ingeschreven nieuwe personenwagens is vorig jaar gedaal.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...reven%20wagens.

Maar opvallend,ja,de electrificatie is volop bezig maar in grote meerderheid zijn dat bedrijfswagens...

En als die verder verkocht worden als tweedehands...

Bij de BEV-occasiewagens is het aantal particulieren veel groter, zelfs bijna fifty-fifty. Las ik toch ergens bij Traxio, cijfers 2024 was het 48,5% particulieren, wel een 5 maal kleinere EV-markt voorlopig.

Ook dat is electrificatie. (de plofwagen wegdoen)

Citaat:

https://www.traxio.be/artikels/recor...3-515-ex-104-7
Record elektrische auto’s 2024: 127.922 (+37,3%) nieuwe EV’s ingeschreven, verdubbeling bij particulieren (23.515 ex., +104,7%)

Nieuw paradigma voor de elektrische tweedehandsmarkt.
07/01/2025

De elektrische markt is er dus eentje met verschillende snelheden.

- de nieuwmarkt is meer dan 5 maal groter dan de occasiemarkt.

- in 2024 werden 86,7% van de nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing maar op de tweedehandsmarkt zien we met 48,5% - 51,5% een quasi perfect evenwicht tussen particulieren en bedrijven.
- in de Top 10 van modellen en merken is Tesla quasi alleenheerser bij de particulieren maar bij de bedrijfswagens zien we een veel grotere verscheidenheid.

De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor zowel nieuwe als tweedehandse elektrische wagens. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,5% voor de nieuwe EV's en 75,1% voor de tweedehandse EV's. De Vlaamse premie heeft duidelijk effect gehad.

Nu rest de vraag hoe de markt van de tweedehandse elektrische auto’s zal evolueren na stopzetting van de Vlaamse premie. We verwachten logischerwijze een jarenlang negatief effect op de verkoop – althans toch nadat alle EV’s die met premie zijn aangekocht ook daadwerkelijk in ingeschreven. Anderzijds merken we nu al dat het aanbod van tweedehandse EV’s (die voornamelijk vrijkomen uit leasing) de vraag ver overtreft omdat de gemiddelde Europese consument duidelijk nog niet klaar is om massaal over te stappen op een EV. Daardoor liggen de restwaarden van de elektrische wagens tot 40% lager dan oorspronkelijk ingeschat. En zo komen we in een nieuw paradigma terecht: de consument is nog niet klaar voor de EV, maar het overaanbod en bijhorende lage prijzen op de tweedehandsmarkt bieden opportuniteiten – zowel voor de consument als voor bedrijven die met occasie EV’s willen rijden. Welke weg het zal uitgaan…? De toekomst zal het ons leren. In alle geval is het gunstig dat Wallonië eindelijk inzet op laadinfrastructuur, maar mogelijks moeten nieuwe premies voor tweedehandse EV’s opnieuw overwogen worden…”

quercus 15 maart 2025 19:23

Ik vind dat iemand die nu wil overschakelen van een auto met verbrandingsmotor op een electrische wagen de morele plicht heeft te opteren voor een Europese auto. Niet Tesla.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be