Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Sport (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=170)
-   -   "Sportieve nationaliteit" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273715)

Nr.10 2 maart 2025 20:11

"Sportieve nationaliteit"

Weg Karetsas
Weg Talbi

Wie hier geboren en getogen is moet voor hier spelen, mijn gedacht.

Adam Smith 11 maart 2025 01:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10475742)
Weg Karetsas
Weg Talbi

Geen Belg, door nipt wat kilometers Nederlander, maar ik begrijp uw sentiment, Nederland kampt met hetzelfde probleem. Hier geboren en getogen, maar overgrootvader kwam uit mboko mboko (om Ron Scheepers te quoten), dus ik kies daar voor.

Den Ardennees 13 maart 2025 21:50

Citaat:

Weg Karetsas
Weg Talbi

absoluut, maar het gaat breder dan dat hé: dubbele nationaliteit moesten ze gewoon verbieden. Ik zou ook graag tegelijk Gentenaar en Wijtschatenaar zijn, maar dat kan nu éénmaal niet. Tegelijk en Belg en Marokkaan, Turk, weet-ik-wat zijn, dat is dan weer perfect mogelijk. In het leven moet men kiezen.

Drukazz 27 maart 2025 15:27

Belgen hebben een zwakke identiteit en weinig nationale trots.

Voorbeeld: Kevin De Bruyne sprak zijn landgenoten toe in het ENGELS voor de match tegen Oekraïne. Hoe beschamend is dat?

Een land met drie officiële talen en toch moeten Belgen onderling een vreemde taal gebruiken om elkaar te verstaan. Het is een triest symbool van een natie die haar eigen verdeeldheid niet kan overstijgen.

Dan moet je ook niet verwachten dat migranten zich trots Belg noemen als zelfs autochtone Belgen geen greintje fierheid tonen.

Nr.10 21 mei 2025 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 10482002)
Belgen hebben een zwakke identiteit en weinig nationale trots.
Voorbeeld: Kevin De Bruyne sprak zijn landgenoten toe in het ENGELS voor de match tegen Oekraïne. Hoe beschamend is dat?
Een land met drie officiële talen en toch moeten Belgen onderling een vreemde taal gebruiken om elkaar te verstaan. Het is een triest symbool van een natie die haar eigen verdeeldheid niet kan overstijgen.
Dan moet je ook niet verwachten dat migranten zich trots Belg noemen als zelfs autochtone Belgen geen greintje fierheid tonen.

De Gouden generatie heeft wel +/- 10 jaar het wereldvoetbal ingepakt met bij wijlen voetbal op het niveau waarop Magic Johnson basket speelde. Dat mag ook vermeld worden.

Zucht 21 mei 2025 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10497639)
De Gouden generatie heeft wel +/- 10 jaar het wereldvoetbal ingepakt met bij wijlen voetbal op het niveau waarop Magic Johnson basket speelde. Dat mag ook vermeld worden.

Hoeveel hoofdprijzen hebben ze ook weer binnengehaald ?

Drukazz 21 mei 2025 14:58

Citaat:

WK 2014: kwartfinale
EK 2016: kwartfinale
WK 2018: brons
EK 2020: kwartfinale
WK 2022: groepsfase
EK 2024: 1/8ste finale

Luidop gelachen met "10 jaar het wereldvoetbal ingepakt". Mercikes.

Ontopic:
Moreira, een Waalse Portugees die Nederlandsonkundig is, kiest voor de Rode Smurfen.
Met dit soort voetballers mogen 'we' het dus doen in de toekomst: spelers die te zwak zijn voor het thuisland en dan maar lekker opportunistisch voor België kiezen.

Adam Smith 28 mei 2025 02:01

Citaat:

Ja, dit was een uitzonderlijke Belgische generatie, maar mag ik als Nederlander ook een beetje lachen. 1974-1978, 1988, 1998 en 2010-2014 had Nederland ook zulke generaties, niet om te stoefen, maar als ik Nederlander dit soort claims maak, heb ik een dikke nek en bevestig ik al jullie vooroordelen...
Zoals onze Vlaamse buren van vlak over de grens voor ons hebben gejuicht, hebben we ook voor onze buren gejuicht. Tuurlijk België een WK voor Nederland zou zwaar zijn geweest, maar ook een EK voor België was eigenlijk een perfecte beloning geweest (ook voor ons ;)).

fox 28 mei 2025 14:29

Citaat:

Weg Karetsas
Weg Talbi

Moeten staat op stal. Uiteraard schaft men best de dubbele nationaliteit af, maar ik zie niet in hoe je iemand kan verplichten om een sportwedstrijd te spelen "voor" een land waarvan je de nationaliteit hebt.

Moest ik gezegend zijn met het talent van een Debruyne of zo dan zou ik vriendelijk bedanken voor de nationale ploeg. Dat betaalt niet treffelijk en je kan er nog geblesseerd door raken ook.

daiwa 29 mei 2025 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10497750)
Hoeveel hoofdprijzen hebben ze ook weer binnengehaald ?

Geen !!
Je kan dus niet van een gouden generatie spreken als ze nooit goud gewonnen hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be