Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Israëlisch-arabisch conflict (https://forum.politics.be/showthread.php?t=27385)

garfield 6 januari 2005 13:48

Israëlisch-arabisch conflict

Topic titel is duidelijk.
Deze topic is gemaakt om de discussie verder te zetten over dit conflict zonder de VN topic nog verder te laten verwateren door offtopic gepraat.

Maar laten we beleefd blijven ( dit is natuurlijk ook voor mezelf omdat ik nogal snel mijn geduld verlies in dit soort topics)

Waarover praten we

Terrorisme
Staatsterrorisme
Zionisme
Fundamentalisme in Palestina
Nederzettingen
Vrede van Oslo
.....

garfield 6 januari 2005 13:51

OK

Binnekort zijn het dus verkiezingen voor de palestijnse Autoriteit , gaat Abbas deze winnen ? Ik denk het wel hij is de enige min of meer ernstige kandidaat van het hele hoopje ( Barghouti is weliswaar populair bij jongeren ).
Abbas is ook de kandidaat met wie Israël terug aan tafel wil zitten , Sharon zit Abbas als een vredesduif.

Towelie030981 6 januari 2005 13:52

Balfour verklaring. Het toewijzen van land door de Engelse kolonist aan het Joodse volk terwijl er een meerderheid Arabieren, Palestijnen aanwezig was.

garfield 6 januari 2005 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Balfour verklaring. Het toewijzen van land door de Engelse kolonist aan het Joodse volk terwijl er een meerderheid Arabieren, Palestijnen aanwezig was.

daar heb je een punt het gebied dat onder het Balfourverdrag Joods thuisland zou worden komt nu overeen met Israël , de gebieden en Jordanië
daarom stelde de VN in 1947 dacht ik het VN verdeelingsplan voor op het gebied tss de middellandse zee en Jordaan. Dit verdrag dat door Joden aanvaardt werd ondanks er Joden woonden in het aan de arabieren toegewezen gebied werd door de arabieren verworpen ze kozen voor de korte pijn en zouden de Joden wel de zee indrijven. Dit conflict ( eerste Israëlische arabische oorlog) leidde tot het vluchtelingeprobleem dat nu nog steeds voor problemen zorgt.

groene flamingant 7 januari 2005 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield
daar heb je een punt het gebied dat onder het Balfourverdrag Joods thuisland zou worden komt nu overeen met Israël , de gebieden en Jordanië
daarom stelde de VN in 1947 dacht ik het VN verdeelingsplan voor op het gebied tss de middellandse zee en Jordaan. Dit verdrag dat door Joden aanvaardt werd ondanks er Joden woonden in het aan de arabieren toegewezen gebied werd door de arabieren verworpen ze kozen voor de korte pijn en zouden de Joden wel de zee indrijven. Dit conflict ( eerste Israëlische arabische oorlog) leidde tot het vluchtelingeprobleem dat nu nog steeds voor problemen zorgt.

Die Arabieren-Palestijnen hadden nochtans meer dan reden genoeg om dat voorstel om het land te verdelen niet te kunnen aanvaarden. Als je volk tweederde van de bevolking uitmaakt en men komt je dan ineens zeggen dat die inwijkelingen van de laatste tientallen jaren ineens méér dan de helft van je land krijgen, de twee belangrijkste havens, 90% van alle vruchtbare landbouwgronden, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je tegen zo'n voorstel protesteert. De verdrijving van de Palestijnen was trouwens al volop bezig toen de oorlog van 1948 uitbrak. Op het moment dat de oorlog uitbrak, waren er al 300.000 Palestijnen van hun land verdreven. Het idee van die verdrijving bestond trouwens al lang vóór 1948..

groene flamingant 7 januari 2005 23:33

Citaat:

Inderdaad. Op dat moment was 90% van de bevolking Palestijns-Arabisch.

Vlaams-nationalist 7 januari 2005 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Inderdaad. Op dat moment was 90% van de bevolking Palestijns-Arabisch.

Het is dan ook een schande dat sommigen op dit forum (die zich Vlaams-nationalist noemen) de kant kiezen van de kolonisator Sharon.
Als overtuigd Vlaams-nationalist kan men niet anders dan de Palestijnen steunen naar (meer) zelfbestuur.

Pieterjan 7 januari 2005 23:51

Barghouti werd opgepakt heb ik vernomen. Hij wilde naar het vrijdagsgebed gaan maar is niet gemachtigd, volgens de Israëli, om naar de Al Aqsa moskee te gaan. Waar zijn ze toch mee bezig, ze laten de discussie weer losbarsten zonder enige provocatie.

Het is overduidelijk dat Palestijnen slachtoffers zijn en dat zullen blijven tot er een gelijkverdeelde mondiale geldstroom naar beide naties gaan én als Sharon van zijn troon gestoten wordt. De man heeft het nooit goed voorgehad met de Palestijnen, lees er de geschiedenis op na...

fietje 8 januari 2005 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Barghouti werd opgepakt heb ik vernomen. Hij wilde naar het vrijdagsgebed gaan maar is niet gemachtigd, volgens de Israëli, om naar de Al Aqsa moskee te gaan. Waar zijn ze toch mee bezig, ze laten de discussie weer losbarsten zonder enige provocatie.

Het is overduidelijk dat Palestijnen slachtoffers zijn en dat zullen blijven tot er een gelijkverdeelde mondiale geldstroom naar beide naties gaan én als Sharon van zijn troon gestoten wordt. De man heeft het nooit goed voorgehad met de Palestijnen, lees er de geschiedenis op na...

De Israeli's hebben zich met Barghouti gedragen - si vous me permettez l'expression - als een stel domme eikels.
Men heeft hier totaal geen goodwill getoond en al helemaal niet het signaal gegeven dat men respect heeft voor de verkiezingen bij de Palestijnen. Van machtsmisbruik, arrogantie en onverdraagzaamheid gesproken...
Dat men Barghouti dezelfde dag nog vrijliet verandert daar voor mij niet veel aan: het signaal is gegeven.

C uit W 8 januari 2005 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Het is dan ook een schande dat sommigen op dit forum (die zich Vlaams-nationalist noemen) de kant kiezen van de kolonisator Sharon.
Als overtuigd Vlaams-nationalist kan men niet anders dan de Palestijnen steunen naar (meer) zelfbestuur.

Geen ideologische claims beginnen rondstrooien aub.
Ik zal nooit een volk steunen dat op zo'n manier terreur gebruikt.

Towelie030981 8 januari 2005 19:23

Citaat:

Bewondering voor u standpunt dat u zich niet laat leiden door het"moslim terrorisme".:thumbsup:

Towelie030981 8 januari 2005 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Geen ideologische claims beginnen rondstrooien aub.
Ik zal nooit een volk steunen dat op zo'n manier terreur gebruikt.

Het is wat u als terreur omschrijft, sommige spreken van vrijheidsstrijders.

garfield 8 januari 2005 19:27

Citaat:

pffffff , weer iemand die gaat zeggen wat ik als Vlaams-nationalist kan en niet mag doen . Mag ik mss ook geen Chimay meer drinken .
Ik heb nergens gezegd dat ik tegen zelfbestuur ben voor de palestijnen . Maar ik heb wel gezegd dat ik Israël recht op veiligheid steun.

Verdienen de palestijnen een staat , ooit zal deze er wel komen maar deze mag er nooit komen onderdruk van bommen en terrorisme ,want dan openen we de poorten van de hel

Vlaams-nationalist 8 januari 2005 19:42

Citaat:

pffffff , weer iemand die gaat zeggen wat ik als Vlaams-nationalist kan en niet mag doen . Mag ik mss ook geen Chimay meer drinken .
Ik heb nergens gezegd dat ik tegen zelfbestuur ben voor de palestijnen . Maar ik heb wel gezegd dat ik Israël recht op veiligheid steun.

Verdienen de palestijnen een staat , ooit zal deze er wel komen maar deze mag er nooit komen onderdruk van bommen en terrorisme ,want dan openen we de poorten van de hel

Elke volksnationalist zou het eens moeten zijn met de eis van de Palestijnen, de Basken, de Ieren, de Corsicanen, de Koerden, de Armenen, de Catalanen, de Schotten, ... De manier waarop die eis wordt geïnterpreteerd door terreurbewegingen moet wel in vraag gesteld durven worden. Dit wilt niet zeggen dat bvb. het IRA 100% ongelijk heeft. Het vecht voor dezelfde eis van de Ieren, maar dan op een manier die sommigen ten zeerste afkeuren.

Towelie030981 8 januari 2005 19:44

Citaat:

Deze mag er inderdaad niet komen op basis van terrorisme, maar het zijn niet de Palestijnen die de sleutel in handen hebben maar de Israeli's.

groene flamingant 8 januari 2005 21:59

Citaat:

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is, dat aanslagen op burgers niet goed te keuren zijn, maar dat zou dan minstens evenzeer voor Israël mogen gelden.

Waarom wél praten trouwens over veiligheid voor Israël en nooit over veiligheid voor Palestijnen? Het is een kringloop van geweld die maar doorbroken kan worden door de grond van de zaak weg te nemen en dat is de Israëlische bezettings- en kolonisatiepolitiek.

C uit W 9 januari 2005 11:40

Citaat:

Deze mag er inderdaad niet komen op basis van terrorisme, maar het zijn niet de Palestijnen die de sleutel in handen hebben maar de Israeli's.

Zolang de palsetijnen de burgers van Israel aanvallen zullen ze niks krijgen, en terecht.

Pieterjan 9 januari 2005 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Zolang de palsetijnen de burgers van Israel aanvallen zullen ze niks krijgen, en terecht.

en wat als er Walen door uwen hof rijden met bulldozers en u dag in dag uit terroriseren? Je hebt enkel een steen ter verdediging, je gaat me toch niet zeggen dat je het daarbij zou laten????

C uit W 9 januari 2005 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
en wat als er Walen door uwen hof rijden met bulldozers en u dag in dag uit terroriseren? Je hebt enkel een steen ter verdediging, je gaat me toch niet zeggen dat je het daarbij zou laten????

Dan nog zal ik geen vrouwen en kinderen gaan kiezen als doelwit en gaan terroriseren (collateral damage, tot daar aan toe, en dan nog...).
Ze kunnen aan wapens raken, ze hebben bommen, dat ze dan die bulldozers aanpakken, en de soldaten.
Ze hebben Europees geld (wat gebeurt er daar trouwens mee?), ze kunnen zich dus weldegelijk weren. Maar ze kiezen voor lafheid en terreur.

Pieterjan 9 januari 2005 12:59

ze hebben amper bewegingsruimte, ze hebben amper de tijd voor een strategie. Het is een chaos, geen leger krijgt zo'n financiële steun als het Israëlische, het is dan ook orde tegen chaos.

Het Europese geld, en daar moet je eerlijk in zijn, is vooral via Arafat gepasseerd. Hij heeft er zich persoonlijk mee verrijkt. Onlangs kwam aan het licht dat hij via een holding eigenaar was van een van de grootste bowlingzalen in New York, we hebben er het raden naar hoe hij via een kluwen van ondernemingen het geld wist door te sluizen.

Omdat de Palestijnen zo weinig slagkracht hebben moeten ze zich focussen op de makkelijkste slachtoffers. Dit zijn onder meer de bussen. Ik keur het niet goed maar het is begrijpbaar. Ze kiezen voor terreur, maar worden gedwongen tot lafheid...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be