Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wanneer snelheidscontrole de grens van het belachelijke bereiken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273852)

brother paul 6 april 2025 19:42

Wanneer snelheidscontrole de grens van het belachelijke bereiken
 
Mijn theorie is hier simpelweg bewezen, dat wanneer quasi iedereen in overtreding is en de hoogste overtreding het openbaar vervoer ben je aan het bewijzen dat je de verkeerde snelheid wil opleggen op een bepaalde plaats

https://www.hln.be/leuven/politie-fl...lijn~a03089bf/

DIBO 6 april 2025 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 10485156)
Mijn theorie is hier simpelweg bewezen, dat wanneer quasi iedereen in overtreding is en de hoogste overtreding het openbaar vervoer ben je aan het bewijzen dat je de verkeerde snelheid wil opleggen op een bepaalde plaats

op de Tiensesteenweg richting Leuven komt de 50km/u zone quasi overeen met de bebouwde kom, dus het bewijst gewoon dat de overtreders een onaangepaste snelheid hadden. En zelfs al is die bus geflitst op het behoorlijk stuk aparte busstrook die er ligt, dan nog is 77km/u voor een professionele chauffeur niet goed te praten.

Wat niet wegneemt dat er elders wel absurde snelheidslimieten worden gehanteerd...

brother paul 6 april 2025 21:25

Als jij daar 50 rijdt, ben je daar geflitst

Op de Tervuursesteenweg werden 461 voertuigen gecontroleerd waarvan er 114 bestuurders zich niet hielden aan de snelheidslimiet. De hoogste snelheid bedroeg 54 kilometer per uur in een zone 30.

Herr Flick 7 april 2025 08:47

dat is het grote probleem in den belziek he, snelheidsboetes zijn hier gewoon een verkapte vorm van belastingen.

al die zone 30's voor schoolekes, ja tijdens de uren van lossen en laden versta ik dat, en als ik klein mannen zie lopen, of fietsen op een drukke straat hou ik me ook in zelf al is dat geen zone 30. gezond verstand noemen ze dat.

maar als ge dan daar gaat staan flitsen om 18:00 op ne zondag achternoen, ... ja serieus blijven he.

fox 9 april 2025 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10485164)
op de Tiensesteenweg richting Leuven komt de 50km/u zone quasi overeen met de bebouwde kom, dus het bewijst gewoon dat de overtreders een onaangepaste snelheid hadden. En zelfs al is die bus geflitst op het behoorlijk stuk aparte busstrook die er ligt, dan nog is 77km/u voor een professionele chauffeur niet goed te praten.

Wat niet wegneemt dat er elders wel absurde snelheidslimieten worden gehanteerd...

Snachts op de tiensesteenweg als er geen kat op de baan. Een kaarsrechte weg. Dan is maar 50 rijden gewoon belachelijk.

Nu ja, ik heb onlangs na een jaar of 2 ook opnieuw een flitsboete gekregen. Na het uitkomen van een bocht mag je 100 meter verder 70 rijden. Ik trok op en 10 meter voor dat bord stond er ijverig politieagentje te flitsen. Ik reed 62. Chapeau jongen, je hebt het echt veiliger gemaakt voor iedereen.

reservespeler 9 april 2025 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 10485156)
Mijn theorie is hier simpelweg bewezen, dat wanneer quasi iedereen in overtreding is en de hoogste overtreding het openbaar vervoer ben je aan het bewijzen dat je de verkeerde snelheid wil opleggen op een bepaalde plaats

https://www.hln.be/leuven/politie-fl...lijn~a03089bf/

De snelheidsbeperkingen zijn op sommige plaatsen idd belachelijk laag, maar de politie lacht er niet mee, dit is snel verdient geld.

reservespeler 9 april 2025 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 10485192)
Als jij daar 50 rijdt, ben je daar geflitst

Op de Tervuursesteenweg werden 461 voertuigen gecontroleerd waarvan er 114 bestuurders zich niet hielden aan de snelheidslimiet. De hoogste snelheid bedroeg 54 kilometer per uur in een zone 30.

Zone 30, een erfenis van Bert de Bleiter.
Ongelofelijk dat op drukke wegen een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt.

fox 9 april 2025 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10485775)
Zone 30, een erfenis van Bert de Bleiter.
Ongelofelijk dat op drukke wegen een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt.

IK begrijp perfect dat die zone 30 geldig is in de buurt van scholen tijdens de periodes dat kinderen van en naar school gaan. Op andere tijdstippen is dat compleet onnozel. En dat is het probleem met snelheidscontroles. Er wordt geen rekening gehouden met de omstandigheden. Op welk tijdstip, hoe druk, welke weersomstandigheden. Integendeel, men gaat met opzet gaan flitsen wanneer de omstandigheden het toelaten om sneller te rijden.

Oma 9 april 2025 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10485806)
IK begrijp perfect dat die zone 30 geldig is in de buurt van scholen tijdens de periodes dat kinderen van en naar school gaan. Op andere tijdstippen is dat compleet onnozel. En dat is het probleem met snelheidscontroles. Er wordt geen rekening gehouden met de omstandigheden. Op welk tijdstip, hoe druk, welke weersomstandigheden. Integendeel, men gaat met opzet gaan flitsen wanneer de omstandigheden het toelaten om sneller te rijden.

Natuurlijk, het gaat dan ook maar om 1 ding: de POEN, de BOETES....de kassa van de overheid moet rinkelen.
Drogreden: de verkeersveiligheid. :roll:

Daarom wordt er ook zoveel verwarring gezaaid door gebrekkige signalisatie en alsmaar meer regeltjes en uitzonderingen zodat de pakkans vergroot wordt en er steeds meer boetes kunnen geïnd worden.
In sommige verkeersituaties weet men zelfs niet meer welke snelheidslimiet er geldt, de automobilist is meer bezig met welke snelheid hij zou mogen rijden dan met aandacht voor het verkeer en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.

Micele 9 april 2025 15:55

Autos die zich echt automatisch aan snelheidsbeperkingen aanpassen (moesten die voor de camera/software leesbaar zijn) zullen ze ook "nooit" homologerern.

Dat zou een ramp zijn voor de flitskassa.

En de wegrandinfra zodanig aanpassen - zodat snelheidsmaxima (ook de algemene zonder bord) door elke camera/geofencing kan geïdentificeerd worden - gaan ze ook nooit doen, laat staan dat ze er bekwaam voor zijn.

Anderzijds zou een aktieve intelligente snelheidsassistent (ISA) in bepaalde landen zoals Nederland wel kunnen werken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intell...idsassistentie

Een bepaalde zachte vorm van ISA is sinds 7 juli 2024 verplicht voor alle nieuwe voertuigen:

Citaat:

Is de Intelligent Speed Assistant wettelijk verplicht voor nieuwe voertuigen?

De "Intelligent Speed Assistant" (ISA) is vanaf 6/07/2022 verplicht voor alle nieuwe modelvarianten en vanaf 7/07/2024 voor alle nieuwe voertuigen. Verordening (EU) 2019/2144 heeft tot doel de verkeersslachtoffers na ongevallen met een te hoge snelheid te verminderen.

Dankzij het rijhulpsysteem "Speed Limit Info" voldoet uw BMW aan de wettelijke vereisten. Het waarschuwt u door middel van een akoestisch en visueel signaal wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden.

Voor alle nieuwe voertuigmodellen wordt de ISA ingevoerd in alle EU-lidstaten, Groot-Brittannië en de CoC-landen (landen met een voertuigvergunning voor bepaalde normen, zoals technische kenmerken en gegevens voor de EU).

Daartoe behoren de volgende landen: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechische Republiek, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Duitsland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Hongarije, Zweden, Slowakije, Slovenië, Spanje, Cyprus, Albanië, Andorra (Spanje), Bosnië-Herzegovina, Faeröer (Denemarken), Gibraltar (Spanje), Guadeloupe (Frankrijk), Guyana (Frankrijk), IJsland, Israël, Canarische eilanden, Martinique (Frankrijk), Saint Martin, San Marino (Italië) , Mayotte (Frankrijk), Noord-Macedonië, Monaco (Frankrijk), Montenegro, Noorwegen, Réunion, Zwitserland, Servië en Turkije (inclusief Noord-Cyprus).
Heeft iemand met de huidige ISA al ervaring?
>>
Citaat:

https://autobahn.eu/artikel/471765/h...juli-verplicht

Hardrijders opgelet: 'automatische snelheidsbegrenzer’ vanaf juli verplicht

Ben je op zoek naar een nieuwe wagen en heb je toevallig een zware rechtervoet? Dan moet je er snel bij zijn! Vanaf 6 juli krijgt elke nieuwe auto in Nederland een verplichte snelheidsbegrenzer meed: de ISA. Het systeem registreert de snelheid van je auto en vergelijkt deze met de geldende snelheidslimiet of 'gewenste snelheid'. Wanneer je snelheid te hoog is kan het systeem zelfs ingrijpen.

Systeem grijpt in

Wanneer de ISA dan vindt dat je ergens met een te hoge snelheid over de weg raast, krijg je een waarschuwing. Bijvoorbeeld door een geluidje, knipperend lampje of zelfs tegendruk op het gaspedaal.

Maar daar blijft het niet bij. De EU-commissie, de partij die achter deze regelgeving zit, staat het systeem ook toe dat er automatisch geremd wordt. Of dat het motorvermogen wordt verminderd.

Het systeem is wel te 'overrulen' door de bestuurder. Gewoon gas bijgeven kan dus. Net zoals het systeem helemaal uitschakelen. Echter staat er in de Europese richtlijnen dat de ISA wel elke keer weer wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt opgestart.

Verplicht

De ISA-regelgeving is uit de koker gerold van de EU. Op deze manier willen de heren en dames in Brussel het aantal (dodelijke) verkeersongelukken naar beneden brengen. Voor nieuw ontwikkelde auto's die verkocht worden, is zo'n systeem verplicht vanaf 6 juli 2022. Op 7 juli 2024 moet letterlijk elk nieuw voertuig dat verkocht wordt dan zo'n 'snelheidsbegrenzer' hebben.

Opvallend is dat deze Europese verordening al in 2019 werd aangenomen, maar er destijds geen persconferentie is gehouden of officieel persbericht naar buiten is gebracht door de Europese Unie.

fox 9 april 2025 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10485907)

Heeft iemand met de huidige ISA al ervaring?
>>

Mijn wagen maakt nog geen geluid bij het overschrijden van de limiet, je ziet gewoon iets pinken op het dashboard. Hij is vaak juist met het lezen van de limieten, maar zeker niet altijd. Ik weet een paar punten op routes die ik vaak die waar hij verkeerd is. Ik vermoed dat dat ding soms moeite heeft met het lezen van die witgrijze borden waar een limiet niet meer geldig is. Je zou dan denken dat hij de kaartgegevens of zo overneemt maar dat lijkt me niet zo te zijn. Het is ook zo dat de wagen automatisch gaat afremmen wanneer je zo een bord nadert en je niet op het gas staat.

Onlangs ook eens met een recentere wagen gereden en je zet dat geluid bij BMW af door 2 seconden op een knopje te drukken op het stuur. Hoe het met andere merken zit op dat vlak weet ik niet.

De schoofzak 9 april 2025 17:13

Ik vind de snelheidslimieten ook wel vaak echt bij de haren getrokken.

Maar wat wil je? De 30 en de 50 worden meestal opgelegd/bepaald door de lokaal verkozenen. En wie heeft die afgestraft bij de laatste verkiezingen?

Zipper 9 april 2025 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10485806)
IK begrijp perfect dat die zone 30 geldig is in de buurt van scholen tijdens de periodes dat kinderen van en naar school gaan. Op andere tijdstippen is dat compleet onnozel. En dat is het probleem met snelheidscontroles. Er wordt geen rekening gehouden met de omstandigheden. Op welk tijdstip, hoe druk, welke weersomstandigheden. Integendeel, men gaat met opzet gaan flitsen wanneer de omstandigheden het toelaten om sneller te rijden.

Verleden week stonden ze hier opgesteld op het einde van een bergaf, kan je nagaan, en de week ervoor kreeg ik een bon toen mijn parkeerschijf 6 minuten verlopen was :evil:

reservespeler 10 april 2025 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10485916)
Mijn wagen maakt nog geen geluid bij het overschrijden van de limiet, je ziet gewoon iets pinken op het dashboard. Hij is vaak juist met het lezen van de limieten, maar zeker niet altijd. Ik weet een paar punten op routes die ik vaak die waar hij verkeerd is. Ik vermoed dat dat ding soms moeite heeft met het lezen van die witgrijze borden waar een limiet niet meer geldig is. Je zou dan denken dat hij de kaartgegevens of zo overneemt maar dat lijkt me niet zo te zijn. Het is ook zo dat de wagen automatisch gaat afremmen wanneer je zo een bord nadert en je niet op het gas staat.

Onlangs ook eens met een recentere wagen gereden en je zet dat geluid bij BMW af door 2 seconden op een knopje te drukken op het stuur. Hoe het met andere merken zit op dat vlak weet ik niet.

Het probleem met zo'n automatisch aangeven van de snelheid is het volgende.

De wagen ziet een bord 50 km/u.
Na het eerstvolgende kruispunt geldt dan weer de normale snelheid, tenzij ze de snelheidsbeperking herhalen met een nieuw bord.
De wagen weet niet dat er een kruispunt geweest is, of hij negeert dit, en blijft de snelheid van 50 km/u aangeven.

reservespeler 10 april 2025 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10485930)
Ik vind de snelheidslimieten ook wel vaak echt bij de haren getrokken.

Maar wat wil je? De 30 en de 50 worden meestal opgelegd/bepaald door de lokaal verkozenen. En wie heeft die afgestraft bij de laatste verkiezingen?

Tja Schoof, dat is het probleem bij lokale verkiezingen hé.

Lokale verkozenen kunnen heel veel goed doen voor de lokale bevolking, hen afstraffen voor snelheidsbeperkingen zit er dan niet in hé.

reservespeler 10 april 2025 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10485969)
Verleden week stonden ze hier opgesteld op het einde van een bergaf, kan je nagaan, en de week ervoor kreeg ik een bon toen mijn parkeerschijf 6 minuten verlopen was :evil:

Tja, bergaf is de snelheidsbeperking hetzelfde als op een vlakke weg of bij het bergop rijden.

En een parkeerkaart geldt voor 2 uur, tenzij anders aangegeven.
6 minuten te laat is 6 minuten te laat.

Zipper 10 april 2025 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10486067)
Tja, bergaf is de snelheidsbeperking hetzelfde als op een vlakke weg of bij het bergop rijden.

En een parkeerkaart geldt voor 2 uur, tenzij anders aangegeven.
6 minuten te laat is 6 minuten te laat.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10486072)
Ook inhoudelijk iets te vetellen?
Jongens toch!


Herr Flick 10 april 2025 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10485773)
De snelheidsbeperkingen zijn op sommige plaatsen idd belachelijk laag, maar de politie lacht er niet mee, dit is snel verdient geld.

noem het gewoon wat het is, een verkapte vorm van belastingen op een werkende bevolking die al op alle mogelijke manieren uitgemolken wordt om een leger beroepsprofiteurs in leven te houden.

Herr Flick 10 april 2025 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10485969)
Verleden week stonden ze hier opgesteld op het einde van een bergaf, kan je nagaan, en de week ervoor kreeg ik een bon toen mijn parkeerschijf 6 minuten verlopen was :evil:

Mij hebben ze ooit willen bekeuren toen ik op weg was naar den betaalautomaat, die smurf had zijn boekske al boven gehaald.

ik heb hem gevraagd of ik den tijd nog kreeg om om mijn ticketje te gaan.

fox 10 april 2025 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10486065)
Het probleem met zo'n automatisch aangeven van de snelheid is het volgende.

De wagen ziet een bord 50 km/u.
Na het eerstvolgende kruispunt geldt dan weer de normale snelheid, tenzij ze de snelheidsbeperking herhalen met een nieuw bord.
De wagen weet niet dat er een kruispunt geweest is, of hij negeert dit, en blijft de snelheid van 50 km/u aangeven.

Nee, dat doet hij meestal goed. Het gaat fout bij een bord zone 50 bijvoorbeeld. De auto weet dat hij in een zone 50 zit, maar vervolgens detecteert hij het bord niet waar staat dat de zone 50 stopt.

https://www.verkeersbord.be/officiee...eidsbeperking/

Dit soort borden zijn blijkbaar niet altijd duidelijk leesbaar voor de camera (in mijn wagen toch)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be