Micele |
9 april 2025 15:55 |
Autos die zich echt automatisch aan snelheidsbeperkingen aanpassen (moesten die voor de camera/software leesbaar zijn) zullen ze ook "nooit" homologerern.
Dat zou een ramp zijn voor de flitskassa.
En de wegrandinfra zodanig aanpassen - zodat snelheidsmaxima (ook de algemene zonder bord) door elke camera/geofencing kan geïdentificeerd worden - gaan ze ook nooit doen, laat staan dat ze er bekwaam voor zijn.
Anderzijds zou een aktieve intelligente snelheidsassistent (ISA) in bepaalde landen zoals Nederland wel kunnen werken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intell...idsassistentie
Een bepaalde zachte vorm van ISA is sinds 7 juli 2024 verplicht voor alle nieuwe voertuigen:
Citaat:
Is de Intelligent Speed Assistant wettelijk verplicht voor nieuwe voertuigen?
De "Intelligent Speed Assistant" (ISA) is vanaf 6/07/2022 verplicht voor alle nieuwe modelvarianten en vanaf 7/07/2024 voor alle nieuwe voertuigen. Verordening (EU) 2019/2144 heeft tot doel de verkeersslachtoffers na ongevallen met een te hoge snelheid te verminderen.
Dankzij het rijhulpsysteem "Speed Limit Info" voldoet uw BMW aan de wettelijke vereisten. Het waarschuwt u door middel van een akoestisch en visueel signaal wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden.
Voor alle nieuwe voertuigmodellen wordt de ISA ingevoerd in alle EU-lidstaten, Groot-Brittannië en de CoC-landen (landen met een voertuigvergunning voor bepaalde normen, zoals technische kenmerken en gegevens voor de EU).
Daartoe behoren de volgende landen: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechische Republiek, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Duitsland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Hongarije, Zweden, Slowakije, Slovenië, Spanje, Cyprus, Albanië, Andorra (Spanje), Bosnië-Herzegovina, Faeröer (Denemarken), Gibraltar (Spanje), Guadeloupe (Frankrijk), Guyana (Frankrijk), IJsland, Israël, Canarische eilanden, Martinique (Frankrijk), Saint Martin, San Marino (Italië) , Mayotte (Frankrijk), Noord-Macedonië, Monaco (Frankrijk), Montenegro, Noorwegen, Réunion, Zwitserland, Servië en Turkije (inclusief Noord-Cyprus).
|
Heeft iemand met de huidige ISA al ervaring?
>>
Citaat:
https://autobahn.eu/artikel/471765/h...juli-verplicht
Hardrijders opgelet: 'automatische snelheidsbegrenzer’ vanaf juli verplicht
Ben je op zoek naar een nieuwe wagen en heb je toevallig een zware rechtervoet? Dan moet je er snel bij zijn! Vanaf 6 juli krijgt elke nieuwe auto in Nederland een verplichte snelheidsbegrenzer meed: de ISA. Het systeem registreert de snelheid van je auto en vergelijkt deze met de geldende snelheidslimiet of 'gewenste snelheid'. Wanneer je snelheid te hoog is kan het systeem zelfs ingrijpen.
Systeem grijpt in
Wanneer de ISA dan vindt dat je ergens met een te hoge snelheid over de weg raast, krijg je een waarschuwing. Bijvoorbeeld door een geluidje, knipperend lampje of zelfs tegendruk op het gaspedaal.
Maar daar blijft het niet bij. De EU-commissie, de partij die achter deze regelgeving zit, staat het systeem ook toe dat er automatisch geremd wordt. Of dat het motorvermogen wordt verminderd.
Het systeem is wel te 'overrulen' door de bestuurder. Gewoon gas bijgeven kan dus. Net zoals het systeem helemaal uitschakelen. Echter staat er in de Europese richtlijnen dat de ISA wel elke keer weer wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt opgestart.
Verplicht
De ISA-regelgeving is uit de koker gerold van de EU. Op deze manier willen de heren en dames in Brussel het aantal (dodelijke) verkeersongelukken naar beneden brengen. Voor nieuw ontwikkelde auto's die verkocht worden, is zo'n systeem verplicht vanaf 6 juli 2022. Op 7 juli 2024 moet letterlijk elk nieuw voertuig dat verkocht wordt dan zo'n 'snelheidsbegrenzer' hebben.
Opvallend is dat deze Europese verordening al in 2019 werd aangenomen, maar er destijds geen persconferentie is gehouden of officieel persbericht naar buiten is gebracht door de Europese Unie.
|
|