Drukazz |
23 april 2025 20:03 |
Vlaams Parlement veroordeelt Hongarije voor verbod op Pride-optochten
Citaat:
Het Vlaams Parlement heeft een resolutie aangenomen die de schending van de rechten van lgbtq+-personen in Hongarije veroordeelt. Een brede meerderheid van Groen, N-VA, Vooruit, CD&V, Open Vld en PVDA stemde voor het voorstel, dat een reactie vormt op de recente Hongaarse wetgeving die het onmogelijk maakt om te betogen voor lgbtq+-rechten. Alleen oppositiepartij Vlaams Belang onthield zich.
Onlangs besliste Hongarije om Pride-optochten, waarbij mensen op straat komen voor de rechten van niet-heteroseksuele levensstijlen, te verbieden. Het verbod werd ook verankerd in de grondwet. De wetgeving, die gedragen werd door de uiterst rechtse Fidesz-partij van premier Viktor Orban, maakt de weg vrij voor de Hongaarse autoriteiten om gezichtsherkenning te gebruiken om deelnemers aan lgbtq+-optochten te identificeren en beboeten.
Het Vlaams Parlement verwerpt de nieuwe stap in de inperking van de rechten van de lgbtq+-gemeenschap in Hongarije. De tekst roept op tot een duidelijke veroordeling van het verbod op prides in Hongarije en het inzetten van gezichtsherkenningssoftware om demonstranten op te sporen.
De resolutie is bedoeld als “krachtig signaal” dat Vlaanderen een voortrekkersrol wil blijven spelen “in het verdedigen van de rechten van de regenbooggemeenschap”.
“Ik ben zeer tevreden dat we samen met de andere partijen een duidelijk signaal geven tegen de zoveelste aanval van Orban op de rechten van de lgbtq+-gemeenschap”, zegt initiatiefnemer Fourat Ben Chikha (Groen). “Pride is protest, aan het recht om te protesteren raak je niet, aan queer-rechten raak je niet. Laat het niet enkel bij woorden blijven. Daarom stel ik voor om samen met een delegatie van de commissie deel te nemen aan de Boedapest Pride.”

BRON
|
Ik neem akte van deze belissing.
Is het Vlaams parlement ook van plan om landen als Marokko en Saoedi Arabië te veroordelen waar homoseksualiteit STRAFBAAR is?
Of blijft het bij wat deugpuntjes scoren tegen rechtse patriotten?
|