Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vlaams Parlement veroordeelt Hongarije voor verbod op Pride-optochten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273923)

Drukazz 23 april 2025 20:03

Vlaams Parlement veroordeelt Hongarije voor verbod op Pride-optochten

Citaat:

Het Vlaams Parlement heeft een resolutie aangenomen die de schending van de rechten van lgbtq+-personen in Hongarije veroordeelt. Een brede meerderheid van Groen, N-VA, Vooruit, CD&V, Open Vld en PVDA stemde voor het voorstel, dat een reactie vormt op de recente Hongaarse wetgeving die het onmogelijk maakt om te betogen voor lgbtq+-rechten. Alleen oppositiepartij Vlaams Belang onthield zich.

Onlangs besliste Hongarije om Pride-optochten, waarbij mensen op straat komen voor de rechten van niet-heteroseksuele levensstijlen, te verbieden. Het verbod werd ook verankerd in de grondwet. De wetgeving, die gedragen werd door de uiterst rechtse Fidesz-partij van premier Viktor Orban, maakt de weg vrij voor de Hongaarse autoriteiten om gezichtsherkenning te gebruiken om deelnemers aan lgbtq+-optochten te identificeren en beboeten.

Het Vlaams Parlement verwerpt de nieuwe stap in de inperking van de rechten van de lgbtq+-gemeenschap in Hongarije. De tekst roept op tot een duidelijke veroordeling van het verbod op prides in Hongarije en het inzetten van gezichtsherkenningssoftware om demonstranten op te sporen.

De resolutie is bedoeld als “krachtig signaal” dat Vlaanderen een voortrekkersrol wil blijven spelen “in het verdedigen van de rechten van de regenbooggemeenschap”.

“Ik ben zeer tevreden dat we samen met de andere partijen een duidelijk signaal geven tegen de zoveelste aanval van Orban op de rechten van de lgbtq+-gemeenschap”, zegt initiatiefnemer Fourat Ben Chikha (Groen). “Pride is protest, aan het recht om te protesteren raak je niet, aan queer-rechten raak je niet. Laat het niet enkel bij woorden blijven. Daarom stel ik voor om samen met een delegatie van de commissie deel te nemen aan de Boedapest Pride.”

BRON
Ik neem akte van deze belissing.

Is het Vlaams parlement ook van plan om landen als Marokko en Saoedi Arabië te veroordelen waar homoseksualiteit STRAFBAAR is?

Of blijft het bij wat deugpuntjes scoren tegen rechtse patriotten?

Boa 23 april 2025 20:25

En voor zo een zever krijgen onze Vlaamse volksvertegenwoordigers 6000 euro netto per maand?

Nr.10 23 april 2025 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 10489950)
Is het Vlaams parlement ook van plan om landen als Marokko en Saoedi Arabië te veroordelen waar homoseksualiteit STRAFBAAR is?

² Zeer goedkoop om Hongarije te viseren.

Anselmo 23 april 2025 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boa (Bericht 10489955)
En voor zo een zever krijgen onze Vlaamse volksvertegenwoordigers 6000 euro netto per maand?

2

Nr.10 23 april 2025 21:53

Laag. Dit verval betekent dat ze het niet meer weten. Die Rousseau is ook de reddende engel niet. Niet belezen genoeg.

Skobelev 23 april 2025 21:57

Dat de Vlaamse regering eerst maar eens voor eigen deur vegen, t is meer dan hoog nodig. De criminaliteit, vecht- en steekpartijen zijn dagelijkse kost. Kijk maar eens rond naar de exponentiële verloedering van de steden in Vlaanderen.

Dadeemelee 23 april 2025 22:05

Citaat:

Ja, in 2017 reeds:
https://www.vlaamsparlement.be/nl/pa...erslag/1206029

Citaat:

Minister-president Geert Bourgeois
Mevrouw Brusseel, u weet dat de eerbiediging van de mensenrechten voor de Vlaamse Regering heel belangrijk is. Dat staat zo in het regeerakkoord en in alle beleidsdocumenten. Vlaanderen is ook op het vlak van holebi- en transgenderbeleid een internationale voortrekker. Het beleid van minister Homans is erop gericht om gelijke kansen voor holebi’s en transgenders te bevorderen. Wij willen actief werken aan een holebi- en transgendervriendelijk klimaat, ook buiten de landsgrenzen.

Ik vind, net als u, de uitspraken van minister Ramid onaanvaardbaar. Dergelijke uitspraken dragen bij tot een klimaat van onverdraagzaamheid en geweld tegen holebi’s. Het is bijzonder zorgwekkend dat een minister, die nota bene bevoegd is voor de mensenrechten, dergelijke uitspraken doet.

Marokko werd dit jaar in september onderworpen aan de Universal Periodic Review door de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties. België is lid van de Mensenrechtenraad en Vlaanderen draagt uiteraard bij aan de Belgische standpuntbepaling via het intrafederale overlegplatform Multilaterale Coördinatie.

België heeft de Universal Periodic Review van Marokko aangegrepen om het belang van respect voor de rechten van holebi’s te benadrukken. Een van onze aanbevelingen was om seksuele relaties tussen personen van hetzelfde geslacht uit de strafwet te halen. Marokko heeft die aanbeveling niet aanvaard. We hebben dat uitdrukkelijk betreurd. Het is trouwens naar aanleiding van die aanbeveling dat minister Ramid zijn uitspraken heeft gedaan.

Marokko zal over enkele jaren opnieuw onderworpen worden aan een Universal Periodic Review.

ViveLaBelgique 23 april 2025 22:09

Citaat:

³

Waarom geen resolutie over de miskenning van de rechten van de vrouw in Afganistan, Syrië en Iran ?

Ik betreur dat Vlaams Belang niet tegen de resolutie stemde.

kelt 24 april 2025 04:32

wel ja....

In plaats van resoluties en wetsvoorstellen te bedenken om de Vlaamse Administratie en het Subsidiarium eens uit te dunnen, houdt men zich daar bezig met andermans besognes....Dat de Hongaren in eigenland land verdomme doen wat ze maar willen hé....

Nu moet kiezer Kelt inderdaad op zoek hoe een "Vlaamse Musk" in een machtspositie te helpen brengen....

Useless pieces of sh*t :evil:

reservespeler 24 april 2025 06:15

Citaat:

Het Vlaams parlement zou beter een voorbeeld nemen aan Hongarije.

reservespeler 24 april 2025 06:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10489988)
Laag. Dit verval betekent dat ze het niet meer weten. Die Rousseau is ook de reddende engel niet. Niet belezen genoeg.

Gisteren in Ter zake ging dit stuk onbenul af als ne gieter (i.v.m. parlementaire pensioenen)

reservespeler 24 april 2025 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10489990)
Dat de Vlaamse regering eerst maar eens voor eigen deur vegen, t is meer dan hoog nodig. De criminaliteit, vecht- en steekpartijen zijn dagelijkse kost. Kijk maar eens rond naar de exponentiële verloedering van de steden in Vlaanderen.

Ben ik het mee eens.

Jay-P. 24 april 2025 06:35

VERKEERD FORUM
Vloms binnenlands gezever.

wagner.666 24 april 2025 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10489990)

T'ja, wa wilt ge met den nva en de ssossen, ze kunnen toch moeilijk hun kiesvee daarmee lastigvallen. Vooral die islamisten die meer verdienen op een maand dan nen politieker.

Pandareus 24 april 2025 08:08

Citaat:

Tegen een extreem-rechts autoritair en neo fascistisch regime. Dat de grondwet misbruikt om de rechten van zijn burgers te beknotten, en zelfs actief op jacht gaat naar homo's via inzet van technologie.

Hongarije is de aars van europa.

Lof der Zotheid 24 april 2025 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10490055)
VERKEERD FORUM
Vloms binnenlands gezever.

2

Zipper 24 april 2025 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10490049)
Het Vlaams parlement zou beter een voorbeeld nemen aan Hongarije.

Nee, zeker niet verbieden, maar ook zeker niet promoten. Ik begrijp echt niet wat de holebi-gemeenschap tracht te bereiken met dat soort "Cage aux folles"-toestanden. Het is en blijft een aanslag op de goede smaak.

dalibor 24 april 2025 09:27

Citaat:

Dus een patriot kan geen homo zijn?

Zelfs niet Europarlementsleden van Orbans partij die in Brussel naakt langs een regenpijp naar beneden klimmen wanneer de politie binnenvalt op een gay seksfeest?

https://www.bruzz.be/actua/gezien-bo...jer-2020-12-06

patrickve 24 april 2025 09:29

Citaat:

2

patrickve 24 april 2025 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10490080)
Nee, zeker niet verbieden, maar ook zeker niet promoten. Ik begrijp echt niet wat de holebi-gemeenschap tracht te bereiken met dat soort "Cage aux folles"-toestanden. Het is en blijft een aanslag op de goede smaak.

Inderdaad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be