![]() |
Nieuw wereldrecord EV op circuit: 3.717 km/24u, 155 kmu gemiddeld incl. bijladen.
Recente BEV te traag over lange afstanden?
3.717 km in 24 uur afgelegd, het vorige record (3.425 km in 2019) werd met bijna 300 km ruim verbroken. Ideaal snelladen voor zo een record is blijkbaar van 5% naar 50% capaciteit, dat was dan 40 keer x <10 minuten nodig inbegrepen in die 24 uur. Gereden werd aan zo goed mogelijk aangehouden 210 kmu, uiteraard op afgesloten circuit (Nardo-ovaal). Of Mercedes maakt reeds reklame voor zijn aangekondige CLA: Citaat:
De CLA begint met een middenklasse-vierdeurscoupé (break komt later), reeds in maart aangekondigd, wie mooie fotos en wat specs wil zien kan dat via Citaat:
|
Knappe ingenieur die heeft berekend wat de optimale laadtijd is om op die manier zo zuinig mogelijk te rijden. Dat op een afgesloten circuit waarin dat dus allemaal optimaal geregeld kan worden.
Laat ons eens een serieuze race rijden, We laten de EV's in kwestie vertrekken in Trondheim en ze helemaal naar Palermo rijden. |
Citaat:
Wil je echt zuinig rijden met een EV zit je zeker onder 80 kmu, records zijn er meestal met ca. 40 kmu. Een ingenieur hoef je daarvoor niet te zijn, gewoon ervaringsdeskundig is genoeg, of een laadgrafiek kunnen lezen, die overal te vinden zijn. Citaat:
Citaat:
Maar als je alledaagse 1000 km trips wil weten die van Bjorn Nyland in Noorwegen/Zweden gedaan worden - op gelimiteerde snelwegen met verkeer - heb je hier een Nederlandstalige link en lange lijst: Citaat:
Als je die lijst bekijkt zie je de gemiddelde snelheden inclusief laden, die gaan al boven 110 kmu voor de top 5, en dit bij gelimiteerde snelwegen. 100 kmu gemiddeld over 1000 km haalt elke deftige BEV. Er wordt dan in de regel 4 tot 6 maal geladen onderweg over 1000 km naargelang hun parameters. Maar dat laden zal niet langer duren dan een koffiepauze, toch als je snel mogelijk wilt aankomen. Bjorn Nyland maakt daar al vele jaren YT-filmpjes van en verdient daar goed mee. Alle mogelijke parameters staan er bij. "EV-websites" nemen die gegevens ook over, zoals hier een voorbeeld van juli 2021: (ondertussen laden de meeste BEV wat sneller, en sowieso veel meer snelle snellaadpalen naargelang het BEV-wagenpark groeit) Citaat:
|
Ik weet ook wel dat het de bedoeling was om zo snel mogelijk te zijn en zo ver mogelijk te geraken, vandaar mijn bemerking zuinig.
Bovendien is het helemaal niet de bedoeling om elektrische voertuigen met benzine of diesel of diesel elektrische of waterstof, of wat mij betreft een fluxcapacitor te gaan vergelijken. Nee een soort rally stijl Monte Carlo of Mille Miglia voor elektrische voertuigen. Een rit op de weg met verschillende etapes waarin fabrieks en of prive teams het tegen elkaar opnemen om zo snel mogelijk en zonder brokken de rit uit te doen. Over gewone wegen, dus ook de verkeersregels volgen etc... Met bvb iets breekbaars aan boord , een kristalen vaas bvb met 500 ml water in die je dus van Trondheim naar Palermo moet brengen. Tussendoor krijg je in ware Top Gear stijl ook nog wat challenges te verwerken. Bvb. Goede ronde tijd neerzetten op de Nurburgring. De Alpen over, niet via de klassieke autostrade maar gebruik makend van de passen die daar zijn. Een etappe waar je 150 km een paardenvan of caravan moet trekken. Over de kasseien van de hel van het noorden, Naar de Ikea om 6 Billy kasten. Kom een uitermate coole roadtrip die het comfort en uithouding test van het voertuig. Op het einde telt de tijd die je gereden hebt en hoeveel water er nog in uw kristallen vaas zit, en of die nog heel is natuurlijk. Af en toe moet ge eens zot kunnen doen en terug de emotie in de auto brengen. Veel cooler dan rondetijden op een ovaal circuit neerzetten. Mij lijkt dat wel iets knap om te doen. |
Citaat:
De uitdaging en en avontuur het met electrische wagens te doen en er echt te geraken is wslk (veel) groter (geweest) dan met een brandstofwagen. (nu al minder omdat de EV alles plant voor jou, en laadpunten in overvloed) Ik weet bvb dat ze met EVs naar het basecamp van de Mt. Everest gereden zijn, en dat was al een heel tijdje geleden, in 2022: https://electrek.co/2022/07/18/tesla...est-base-camp/ Wat ik gisteren echt nieuw en interessant vond zijn de uitspraken van die techniek-Chef van Mercedes over China en hun mobiliteit. En waarom die zo snel met EVs vertrouwd geraakt zijn tov "het conservatieve Westen". Ze zijn daar in China praktisch in 20 jaar of 1 generatie van de gebruikelijke fiets naar de (electrische) auto gebombardeerd, terwijl het Westen zich 100 jaren of meer konden gewennen aan steeds betere autos met verbrandingsmotoren, die dus hier van generatie tot generatie doorgegeven werden, dus de auto met al hun mechanische knopjes... hetzelfde met andere dingen... Ook de eerste autoritten was de auto van papa... en als passagier sowieso. En de gemiddelde Chinees die daar met een Mercedes EQS rijdt is nog geen 40 jaar, terwijl die in Europa gemiddeld rond de 60 jaar zijn. Dit artikel, stukje vertaald: Citaat:
|
Blijkbaar proberen de Europeanen niet meer?
Het Chinese XPeng met zijn nieuwe P7 heeft het 24 uur-record verbeterd naar 3.961 km, ondanks slechtere rij-omstandigheden. Vooral dankzij nog wat sneller snelladen (5C).
(het vorige record was maar 17 km minder met 3944 km en was van Xiaomi YU7). Citaat:
Niets bijzonders dus. Als er maar ergens een ultrasnellaadkabel hangt met de nodige kW die het batterijdesign kan slikken. De nieuwe P7 is in China reeds te krijgen. Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuw...e-auto-7111434 |
Xpeng Record 3961km in 24h vorige maand 165km/u
https://insideevs.com/news/759605/20...7-sedan-coupe/ ![]() record is aan diggelen... 5479km in 24h = 228km/u auto's rijden constant 300km/u en stoppen om op te laden aan 800V The sleek electric four-door sedan with Bluetooth-controlled aero wings traveled no fewer than 3,405 miles (5,479 kilometers) in 24 hours. That’s 943 miles (1,518 km) more than the previous record set by the XPeng P7 earlier this month. https://insideevs.com/news/769931/me...ords-distance/ A team of 17 drivers, including F1 driver George Russell, took turns behind the wheel in two-hour shifts, driving for nearly eight days straight. At the end of the grueling test run this morning, the Mercedes-AMG GT XX managed to drive the equivalent of the circumference of the Earth in record time: 24,901 miles (40,075 km) in 7 days, 13 hours, 24 minutes and 7 seconds. To top it all off, not one but two GT XX EVs finished the task with just two laps between them According to Mercedes-AMG, the sleek four-door EV can get roughly 248 miles of range in just five minutes of charging. That should eliminate range anxiety and charge anxiety, shouldn’t it? laadsnelheid 400km in 5minuten |
Citaat:
De XPeng P7 kan iedereen gewoon kopen. De Mercedes vision EQXX is wel hun eerste bekend prototype-beestje (recordwagen anno 2022) die er nu met het AMG GT XX concept qua ultrasnelladen nog een enorme schup oplegt en toont wat allemaal mogelijk is met een concept-EV en hun batterijkoeling/-monitoring. Dat gewone EVs weldra op 5 minuten 400 km kunnen bijladen is niets bijzonders. BYD maakte er zelfs reclame mee: Citaat:
|
Is 800v geen 1000v zoals chinese neze
Volgens mij is het een compromis snelheid versus duurzaamheid Dus ben je beter trager dan ultrasnel En die auto komt in productie |
Citaat:
800V zijn er al redelijk veel seriewagens (Kia enz...) De ultrasnellaadpunten zijn hardware vandaag al op 1000 V compatible (maar nog niet vrijgeschakeld) Want de wagens met 900 Volt of 1000 Volt "celgeschakeld" bestaan vandaag al. Lucid, Tesla Cybertruck?, enz... Men kan het batterijpack ook splitsen in 2 keer 400 Volt parallel geschakeld of 2 keer 500 Volt, zodat die ook bij niet compatibele laadpalen (tot 400 of 500 Volt) ook aan de max afgifte van de laadpaal kan laden. Dit in afwachting van tot 1000V laadpunten. Dan schakelt men de twee 400 Volt batterijpacks in serie = 800 Volt: Citaat:
Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/228766/t...2Dlaadvermogen. |
Is toch allenmaal theorie hoor die 400V, de batterijtjes zijn bvb 3V en ga je niet laden met 400v,, is dus een groot serie parallel schema
En als je kijkt naar uw dashboard zie je in het begin van 10 percent tot 30 percent die maximum snelheid en laadt uw auto 200kV mits de batterij voorbereid is anders is dat beveiligd en zegt hij dat ook en dan halveert het naar 80 percent toe En dan hang je aan een 350kV laadpaal:lol: |
Citaat:
Nope. Dat zijn een hoop cellen in serie, die dan in groep parallel geschakeld zijn. De BMS kijkt per reeks in serie dat ze nog goed zijn, en schakelt de serie uit indien er een fout gedetecteerd wordt. De rest van de parallel groepen hebben dan een beetje minder capaciteit. De KWu worden dan bepaald door de mAh van de cellen. Een normale "oude" 18650 cel was 3.3V 2500mAh -LPF chemie - nominaal, dus voor 70KWu (Tesla S, oudere generaties) 70 000/(3.3*2.5)= 8400 Wat ook uitkomt met het trompetgeschal van die periode, "de Tesla S heeft 7000-8000 accucellen". Het laadvoltage heeft gewoon te zien hoe de BMS het voltage verdeeld over de serie geplaatste cellen. En hoe hoger dat voltage, hoe minder amperes er geduwd moeten worden om een bepaald vermogen te pompen. |
Citaat:
|
Citaat:
En tussen haakjes die AMG komt op de markt in 2026 |
Citaat:
En waar ik naar toe redeneerde is dat die maximale laadcapaciteit zelfs al hang je aan een ionity van 400kv krijg je 200kv laadcapaciteit in het begin, mits dat uw batterij voorbereid is, en alleen maar de eerste 30 percent en daalt het percentage, dus het zotste dat je kan doen is u aan een 400kV laadpaal hangen en meer betalen om uw auto te laden aan 200kV of de snelheid die je haalt op een tragere laadpaal van 200kv en dezelfde stroom 10 percent goedkoper verkoopt Daarom de statement dat die laadsnelheid allemaal lulkoek is , meestal haal je die snelheid niet tenzij als batterij helemaal leeg is en goed voorbereid en in het begin van het laadproces. Naar het einde toe valt bij alle Ev die ik al gereden heb de laadsnelheid op zijn gat, en zeker als je denkt tot 100 percent te moeten laden wordt het helemaal hilarisch, kun je nog een half uur langer blijven plakken aan de laadpaal |
Citaat:
En laadpalen waar 350 kiloVolt op het display staat? Citaat:
Op 2 km van mijn huis bevinden zich wel 380 kilovolt (AC) hoogspanningsleidingen, de zwaarste in ons land. Zijn die laadpunten daar aangesloten? :drinking: |
Ah je bedoelt kW ipv kV denk ik
![]() |
Citaat:
Paul via ev-database.nl vind je het gemiddelde opslaadvermogen van 10% tot 80%. En dikwijls staat er ook nog de oplaadgrafiek helemaal onderaan (bron Fastned). Op de pdfs van ADAC staan ook de laadgrafieken van elke geteste BEV. |
Citaat:
|
Citaat:
Heb je een foto nodig? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be