Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Woon-werkverkeer met de fiets leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273945)

reservespeler 28 april 2025 10:31

Woon-werkverkeer met de fiets leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen
 
Dit kan ook bij economie omdat het onze economie ferm aantast.

Woon-werkverkeer met de fiets leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen.
Bij 43 procent van deze ongevallen zijn fietsen of e-bikes betrokken.
Incidenten tijdens het woon-werkverkeer zijn verantwoordelijk voor bijna de helft (41 procent) van het ziekteverzuim dat wordt toegeschreven aan arbeidsongevallen.

De verschuiving naar zachtere mobiliteitsopties zoals fietsen en lopen voor woon-werkverkeer leidt tot een stijging van het aantal arbeidsongevallen tijdens reizen van en naar het werk. Uit gegevens van Ethias blijkt dat bij 43 procent van deze ongevallen fietsen of e-bikes betrokken zijn, wat de toenemende risico’s van deze vervoerswijze benadrukt.

Deze incidenten hebben een aanzienlijke impact op het beroepsleven van werknemers. Bijna de helft (41 procent) van het ziekteverzuim als gevolg van arbeidsongevallen is te wijten aan deze ongevallen in het woon-werkverkeer. Bovendien zijn ze goed voor 26 procent van het totale door Ethias beheerde ziekteverzuim en leiden ze tot een gemiddelde verzuimduur die 17 procent langer is in vergelijking met ongevallen op de werkplek zelf. Zelfs zes maanden na het incident blijft een zorgwekkende 4 procent van de slachtoffers niet in staat om te werken, wat bijdraagt aan 27 procent van het totale verzuim als gevolg van ongevallen in het woon-werkverkeer.


Tja, het is blijkbaar niet al goud wat er blinkt.

maddox 28 april 2025 14:51

Tja, als idioten geen pantser dragen, doet het pijn.

reservespeler 28 april 2025 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10491253)
Tja, als idioten geen pantser dragen, doet het pijn.

Het zal niet alleen te verhelpen zijn met een pantser.
Nog te veel fietsers denken dat zij voorrang hebben.

Oma 30 april 2025 21:51

Arbeidsongevallen met fietsen en e-bikes bij woon-werkverkeer zijn dus verkeersongevallen.
Dus een verschuiving van verkeersongevallen met de auto naar de fiets. :twisted:

maddox 30 april 2025 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10491272)
Het zal niet alleen te verhelpen zijn met een pantser.
Nog te veel fietsers denken dat zij voorrang hebben.

Ik dus niet. Bijna 40 jaar op gemotoriseerde 2 wielers en nu mijn 4de jaar op 3 wielen als fietser... Ervaring telt.

Wettelijk ,en verzekeringsgewijs, ja. Maar de natuurwetten trekken zich van die dingen totaal niks aan.
1500 kg aan staal wint altijd tegen 100 kg aan vlees.

Vlad 1 mei 2025 04:51

Ik heb de laatste dagen al wat gezien ... al die autodebilielisten die met het mooie weer op de fiets stappen ...

Oma 1 mei 2025 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10492040)
Ik heb de laatste dagen al wat gezien ... al die autodebilielisten die met het mooie weer op de fiets stappen ...

Ah, vandaar meer ongevallen met de fiets?
En hoe zie je dat? Staat dat op hun rug?

Vlad 1 mei 2025 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10492046)
Ah, vandaar meer ongevallen met de fiets?
En hoe zie je dat? Staat dat op hun rug?

Je merkt dat oa aan hun dikke vette en/of ongespierde lijven, lijkbleke dan wel zonnebankgebruinde mongolengezichten en elektrische trapondersteuning, maar vooral aan hun gatachterlijke manier van fietsen. Zoals ze zich als autodebielisten op kruispunten vastrijden staan ze aan het rode licht midden op het fietspad de weg te versperren voor wie niet in dezelfde richting moet als zij. Bochten nemen ze te snel of te traag en dreigen dan in de berm terecht te komen of tegen je op te rijden respectievelijk om te vallen. Een gelijk tempo aanhouden kunnen ze niet want na zeven keer trappen zijn ze moe. Op drukke plaatsen zijn hun snelheden zo goed als altijd onaangepast. Oog voor voetgangers hebben ze niet. Kinderen zijn minder onvoorspelbaar op de fiets. Als ze me tegen 75 km/u elektrisch voorbijzoeven schrik ik me rot want een bel hebben ze niet, en als ze bellen schrik ik me rot want dan is het zo'n elektrisch evenveel lawaai als een ambulance makend ding. Wees maar zeker: het hele jaar door fietsende fietsers ruiken zomerfietsers en fietsparvenu's vanop kilometers afstand. :-P

Micele 1 mei 2025 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10492040)
Ik heb de laatste dagen al wat gezien ... al die autodebilielisten die met het mooie weer op de fiets stappen ...

Al te warm.

Heerlijk die gekoelde wagen. :-P

maddox 1 mei 2025 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10492197)
Al te warm.

Heerlijk die gekoelde wagen. :-P

Ge hebt gelijk, daar moet ik nog iets op vinden, vandaag was de rit op mijn rijdende strandstoel wat warm.

Herr Flick 2 mei 2025 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10492199)
Ge hebt gelijk, daar moet ik nog iets op vinden, vandaag was de rit op mijn rijdende strandstoel wat warm.

nen airco. of een ventilator, die je kan dan nog gebruiken als duw schroef ook.

kijk weer een probleem opgelost.

maddox 2 mei 2025 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10492283)
nen airco. of een ventilator, die je kan dan nog gebruiken als duw schroef ook.

kijk weer een probleem opgelost.

Ik ben eerder aan't denken aan een gekoelde zetel.

Batterij genoeg aan boord, (48V 50Ah), dus ik denk dat ik het wel voor elkaar krijg.

Schelfie 8 mei 2025 08:32

Vreemd dat iedereen er vanuit gaat het het gaat over ongevallen waarbij een auto is betrokken.

Als preventieadviseur van een vrij grote aannemer ben ik degene die arbeidsongevallen moet aangeven aan de verzekeringen (ook woon-werkverkeer) en bij ongevallen waarbij een fietser is betrokken gaat het vrijwel altijd over uitglijden over glad oppervlakte (ijs of water op de baan) of dat het slachtoffer verstrooid was of door de slechte weginfrastructuur. Nog nooit heb ik een aanrijding gehad waarbij een wagen was betrokken. Dus lijkt de kans daar vrij laag te liggen...

Herr Flick 8 mei 2025 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10491989)
Arbeidsongevallen met fietsen en e-bikes bij woon-werkverkeer zijn dus verkeersongevallen.
Dus een verschuiving van verkeersongevallen met de auto naar de fiets. :twisted:

Het zijn wel verkeersongevallen maar van en naar het werk, worden het wel arbeidsongevallen.

Als gij op uw plaat gaat tegen 35 per uur op uw speedpedelec terwijl je van je bureau naar huis rijdt dan is dat een arbeidsongeval.

Herr Flick 8 mei 2025 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 10493933)
Vreemd dat iedereen er vanuit gaat het het gaat over ongevallen waarbij een auto is betrokken.

Als preventieadviseur van een vrij grote aannemer ben ik degene die arbeidsongevallen moet aangeven aan de verzekeringen (ook woon-werkverkeer) en bij ongevallen waarbij een fietser is betrokken gaat het vrijwel altijd over uitglijden over glad oppervlakte (ijs of water op de baan) of dat het slachtoffer verstrooid was of door de slechte weginfrastructuur. Nog nooit heb ik een aanrijding gehad waarbij een wagen was betrokken. Dus lijkt de kans daar vrij laag te liggen...

Er zullen inderdaad heel wat eenzijdige ongevallen gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder zeer doet.

Als ge met 30 per uur in een bouwput vliegt omdat ze de signalisatie vergeten zijn, dan gaat ge daar behoorlijk gehavend uitkomen.

Dat is het grootste probleem he, met zo een velo van 40/45 per uur ineens tot stilstand komen.

Hetzelfde met die steppekes die zullen niet altijd overhoop gereden worden, ook als zie je ze heel slecht met hun ondermaatse en lage verlichting.

Maar de klein wielen en opstaande randen, vuiligheid op de baan, plots moeten uitwijken etc... en dan van die plank donderen tegen 25 per uur. Als ge dan met uw hoofd iets raakt, zijt ge de pijp uit, of wreed toegetakeld.

maddox 8 mei 2025 09:24

Het laatste ongeval dat ik woon-werk verkeer heb gehad, was in mei 2021.

Asfalt weggefreesd , zo'n 10 cm diep. Niet gemarkeerd.
Ben niet gevallen (moeilijk met mijn rijwiel), maar de klap tegen mijn rechter hiel heeft me een persoonlijk weerstationneke opgeleverd.

Oma 8 mei 2025 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10493934)
Het zijn wel verkeersongevallen maar van en naar het werk, worden het wel arbeidsongevallen.

Als gij op uw plaat gaat tegen 35 per uur op uw speedpedelec terwijl je van je bureau naar huis rijdt dan is dat een arbeidsongeval.

Omdat het met de fiets gebeurt worden het "arbeidsongevallen" genoemd maar het blijven verkeersongevallen want ze gebeuren in het verkeer.

Enkel ongevallen met de auto mogen "verkeersongevallen" genoemd worden, om de auto als boosdoener te kunnen zwartmaken, daarom doen ze net alsof fietsongevallen geen verkeersongevallen zijn. :silly:

fox 8 mei 2025 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10493936)
Er zullen inderdaad heel wat eenzijdige ongevallen gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder zeer doet.

Als ge met 30 per uur in een bouwput vliegt omdat ze de signalisatie vergeten zijn, dan gaat ge daar behoorlijk gehavend uitkomen.

Dat is het grootste probleem he, met zo een velo van 40/45 per uur ineens tot stilstand komen.

Hetzelfde met die steppekes die zullen niet altijd overhoop gereden worden, ook als zie je ze heel slecht met hun ondermaatse en lage verlichting.

Maar de klein wielen en opstaande randen, vuiligheid op de baan, plots moeten uitwijken etc... en dan van die plank donderen tegen 25 per uur. Als ge dan met uw hoofd iets raakt, zijt ge de pijp uit, of wreed toegetakeld.

Het grote probleem is dat die gasten tegenwoordig 40/45 per uur kunnen rijden, maar fietstechnisch niet goed genoeg kunnen fietsen en dan krijg je dit soort toestanden. Laat Wout Van Aert aan 40 fietsen en dat is geen probleem. Laat Marie Jeanne aan 40 per uur fietsen en die ligt in de gracht bij de eerste de beste bocht.

Schelfie 8 mei 2025 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10493934)
Het zijn wel verkeersongevallen maar van en naar het werk, worden het wel arbeidsongevallen.

Als gij op uw plaat gaat tegen 35 per uur op uw speedpedelec terwijl je van je bureau naar huis rijdt dan is dat een arbeidsongeval.

Neen, hier zit u fout. Het wordt niet beschouwd als een arbeidsongeval, maar wordt wel gedekt door de ongevallenverzekering van de werkgever. Klein verschil :p

reservespeler 11 mei 2025 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10493997)
Omdat het met de fiets gebeurt worden het "arbeidsongevallen" genoemd maar het blijven verkeersongevallen want ze gebeuren in het verkeer.

Enkel ongevallen met de auto mogen "verkeersongevallen" genoemd worden, om de auto als boosdoener te kunnen zwartmaken, daarom doen ze net alsof fietsongevallen geen verkeersongevallen zijn. :silly:

Wat een onzin lees ik hierboven (alweer)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be