![]() |
VIAS verkeersdoden laagst ooit met dank aan veiligere auto's..
Tis natuurlijk eens wat anders als er iemand met statistieken ipv een politieke agenda de berichten schrijft...
het zou dus komen omdat we meer en meer met 'collision detect' en 'adaptive cruise control' en andere veiligheidssnufjes L1,L2,L3 rijden... https://www.vias.be/storage/main/bar...#Vlaams_Gewest Twee maanden geleden publiceerde Vias institute zijn verkeersveiligheidsbarometer voor 2024 op basis van data van de politie. De gegevens over het aantal verkeersdoden waren echter partieel, omdat het aantal weggebruikers dat binnen 30 dagen na het ongeval aan zijn verwondingen overleed, er nog niet in was opgenomen. Deze gegevens zijn nu wel beschikbaar en laten een daling van 6% zien in het aantal verkeersdoden. In 2023 kwamen nog 483 mensen om het leven in ons verkeer. In 2024 waren er dat 455. Dit is het laagste aantal verkeersdoden dat ooit genoteerd werd. Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute Daling in Vlaanderen en Wallonië In 2024 daalde in Vlaanderen het aantal verkeersdoden met 5%. Er kwamen 248 personen om het leven, ten opzichte van 261 een jaar eerder. In Wallonië was de daling iets groter (-9%). Daar daalde het aantal verkeersdoden van 217 naar 197. In Brussel steeg het aantal verkeersdoden van 5 naar 10. 2023 noteerden we 5 verkeersdoden, het laagste aantal ooit voor Brussel. Het aantal verkeersdoden in 2024 ligt nog steeds flink lager dan in 2022 (21 doden). Conclusie We noteren voor alle types weggebruikers een daling in het aantal verkeersdoden, behalve bij de motorrijders (van 49 naar 55 doden) en e-stepgebruikers (van 2 naar 4 doden). Deze cijfers tonen een gunstige tendens. Toch mogen we niet euforisch worden. Tijdens de Staten-Generaal van 2021 werd het doel van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030 vooropgesteld. In eerste instantie zullen de nieuwe aangekondigde maatregelen uit het regeerakkoord geïmplementeerd moeten worden om te helpen dat doel te bereiken. Jean-Luc Crucke, minister van Mobiliteit: “Dat we in 2024 het laagste aantal verkeersdoden ooit noteren, is een belangrijke stap vooruit en geeft hoop. Maar elke verkeersdode blijft er één te veel. We moeten deze positieve trend vasthouden én versnellen. Met de nieuwe maatregelen uit het regeerakkoord willen we mobiliteit veiliger, duurzamer en menselijker maken — voor iedereen op de weg.” De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/ver...eidsbarometer/ Contactpersoon : |
Elektrische fietsen is lekker aan het klimmen..
Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest Evolutie 2023-2024 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # % Letselongevallen 10 9 28 46 94 104 155 197 183 200 +17 +9,3% Totaal slachtoffers 9 9 27 46 91 102 150 190 178 204 +26 +14,6% Doden 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 +0 ? Gewonden 9 9 27 46 90 102 150 190 178 204 +26 +14,6% |
E steps al dubbel zoveel letsels als bromfietsn, flink he dat zijn dus de letsels die in het ziekenhuis geraken, dat zijn dus een soort zelfmoordtoestelletje die mensen gebruiken
Voetgangers 881 856 -25 -2,8% 1 6 +5 Fietsers 1.022 967 -55 -5,4% 0 1 +1 E-step gebruikers 526 541 +15 +2,9% 0 0 +0 Bromfietsers 211 235 +24 +11,4% 0 0 +0 Motorfietsers 427 444 +17 +4,0% 1 1 +0 Auto-inzittenden 2.759 2.660 -99 -3,6% 1 2 +1 Lichte vrachtwagen* 221 237 +16 +7,2% 2 0 -2 Vrachtwagen* 62 87 +25 +40,3% 1 3 +2 Brussels Hoofdstedelijk Gewest 3.747 3.680 -67 -1,8% 5 10 +5 |
![]() |
Met een steeds maar dalende auto-snelheid zou logischerwijze,luidens het keltische veiligheidsinstituut, het aantal fatale ongevallen moeten verminderen.
leve de file :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Fietsen is sinds een paar jaar dodelijker dan autorijden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ja op hun plank tegen het verkeer in, met twee op zo een plank, voorrang negeren, blijven rijden op plaatsen waar het niet mag. en dan de vreselijk slechte verlichting van zo een ding.
gelukkig dat ik nogal een goed nachtzicht heb anders had ik er al 2 uit mijn grille kunnen pulken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Autos of beter personenwagens zijn allesbehalve het dodelijkst per dodelijk fietsongeval. Dat zullen wel vrachtwagens/bussen zijn, die hebben niet veel nodig. Personenwagens worden uitvoerig getest qua veiligheid bij impact met kwetsbare weggebruikers (EuroNCAP: Vulnerable Road User (VRU) Protection) Hieronder de tabel 4 van de opponenten bij een dodelijk fietsongeval. -"Slechts" 39 keer op 123 was een auto de opponent bij een gewone fiets. - Anderzijds 43 keer op 100 was een auto de opponent bij een electrische fiets. - En bij een speedpedelec zelfs 2 op 4. Dus zonder te weten wie schuldig was aan het fietsongeval met een "motorvoertuig". Een electrische fiets heeft ook een motor... Citaat:
|
blijven hangen...
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verleden week zelf ook bijna voorgehad in Beek (Nederland). Net op het moment dat ik een stilstaande bestelwagen voorbijreed zwaait dat maddameke haar deur open gsm in de hand en maar tetteren ipv van op het verkeer te letten. Mij lijkt de slechte wegeninfrastructuur, en dus de overheid, veel belangrijker te zijn in de statistieken voor de ongevalscijfers. Dat de ongevalscijfers voor fietsers stijgen is een logisch gevolg van het feit dat er meer gefietst wordt. |
Na causaal onderzoek blijkt in de meeste gevallen alleen de fietser verantwoordelijk voor het ongeval, met 35%, dan met 31% alleen de andere weggebruiker, gedeelde verantwoordelijkheid is 15%.
Opvallend hoog is wel die 18% waar geen van de weggebruikers verantwoordelijk is voor het ongeval, daar denk ik vooral aan de gebrekkige weginfra (en niet alleen (en vooral) voor de fietser maar algemeen) Citaat:
|
Citaat:
Maar het is gezond he....zegt de overheid |
Citaat:
Gemakkelijk zonder denken is dodelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be