Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en basisonderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274005)

Dadeemelee 10 mei 2025 11:10

De nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en basisonderwijs
 
Benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250509_96155775

Benieuwd hoeveel volwassenen weten wat de Steen van Rosetta is.


Skobelev 10 mei 2025 11:28

In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Dadeemelee 10 mei 2025 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Skobelev 10 mei 2025 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494542)
De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Mohamed die een kameel wou vogelen en een stamp heeft gekregen?

reservespeler 10 mei 2025 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Dadeemelee 10 mei 2025 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10494545)
Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Neen, deze keer was het vier maanden.

Oma 10 mei 2025 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Die koerdische heeft een stamp van de kameel gekregen in de Slag van de kameel....:rofl: de mier kan anders nog wat stampen krijgen voor haar baarlijke onzin.

Het valt nie effe op dat het de kant van islamitisch onderwijs op gaat...na het zesde komen dan zeker nog de koran en sharia aan bod. :roll:

Kleuters belagen in het onderwijs vanaf de kleuterschool is strafbaar....laat kleuters godverdomme met rust, zij horen nog alleen te spelen!
Zorg eerst maar eens dat ze al nederlands spreken, daar faalt de politiek al 30 jaar in, dat kunnen ze niet.

@ dadee: gij vergeet nog het belangrijkste nieuws: kinderen moeten weten wat nepnieuws is....daarvoor moeten kinderen alleen maar naar nva-ers kijken en luisteren die zijn vol van bullshit en staan zelfs openlijk zonder blikken of blozen te liegen dat ze barsten.

Skobelev 10 mei 2025 13:00

Om later in het multicultureel gareel te lopen is heg blijkbaar nodig jonge kinderen met de islam te bezoedelen en te indoctrineren.

Skobelev 10 mei 2025 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10494545)
Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Is Zulma De Mier minister van onderwijs of niet? Als ze daar, volgens u, niets over te zeggen heeft moeten we geen minister van onderwijs hebben.

kelt 10 mei 2025 13:34

Op mijn "getuigschrift van Basisonderwijs" ,uitgereikt ver terug in de seventies staan rubrieken....


een % op rekenen
een % op moedertaal
een % op "algemeen totaal"

Want ja,er werden ook ENKELE andere vakken gegeven (godsdienst,turnen,zwemmen,geschiedenis,vanaf het 5de leerjaar ook al wat Franse taal).Het feit dat al die anderen samen gegooid werden zegt genoeg over het relatieve belang dat er aan gehecht werd (weinig eigenlijk)

Maar DIE TWEE EERSTE zijn fundamenteel,en daarop studeerde je in die jaren af in het "Vrij Gesubsidieerd Lager Onderwijs".....


Wat is er daarna misgegaan?
awel,daarna hebben de "specialisten" het onderwijs overgenomen van de onderwijzers...De rotternis zit nu tot in de uniefs...

Kinderen moeten,wat zeg ik,MOETEN spelen,en dat is exact wat we toen deden....en OP SCHOOL enkele fundamentele vaardigheden verwerven...

AL DE REST is zever en maakt de jonge koppetjes alleen maar zot....:evil:

quercus 10 mei 2025 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494537)
Benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250509_96155775

Benieuwd hoeveel volwassenen weten wat de Steen van Rosetta is.


Het gaat er om in de ons onderwijs toegepaste pedagogie opnieuw meer nadruk wordt gelegd op een grotere kennisbagage bij onze kinderen. De voorbije decennia was ons onderwijs veel teveel éénzijdig gericht op zogenaamde “vaardigheden”, met als resultaat dat Vlaanderen, in de befaamde Pisa-proeven, de kwalitatieve beoordeling van zijn onderwijs zienderogen zag bergaf gaan.

Dadeemelee 10 mei 2025 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10494573)
Het gaat er om in de ons onderwijs toegepaste pedagogie opnieuw meer nadruk wordt gelegd op een grotere kennisbagage bij onze kinderen. De voorbije decennia was ons onderwijs veel teveel éénzijdig gericht op zogenaamde “vaardigheden”, met als resultaat dat Vlaanderen, in de befaamde Pisa-proeven, de kwalitatieve beoordeling van zijn onderwijs zienderogen zag bergaf gaan.

Daar ga ik mee akkoord maar aan kleuters ‘kennis’ zoals de Steen van Rosetta ‘van buiten’ laten leren is er over volgens mij, dat blijft toch niet plakken.
Ik zou daar focussen op moedertaal en rekenen.
En goede manieren.

Vette Pois(s)on 10 mei 2025 14:45

leer ze eten met mes en vork

en mondje dicht

patrickve 10 mei 2025 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 10494582)
leer ze eten met mes en vork

en mondje dicht

Dat gaat ook weer niet lukken he: eten met mes en vork en mond dicht. :-D

Zucht 10 mei 2025 17:40

Als uitgelicht hoogtepunt zijn die Arabische evenementen inderdaad wel een heel eigenaardige keuze.
Dan lijken de Gallische oorlogen, de Merovingers, Karolingers toch wel stukken meer relevant in die pre-middeleeuwse tijd.

Oma 11 mei 2025 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10494603)
Als uitgelicht hoogtepunt zijn die Arabische evenementen inderdaad wel een heel eigenaardige keuze.
Dan lijken de Gallische oorlogen, de Merovingers, Karolingers toch wel stukken meer relevant in die pre-middeleeuwse tijd.

Dat is onderdeel van het plan voor omvolking, onze westerse geschiedenis moet ook vervangen worden door de arabische en er dan ingehamerd worden vanaf de kleuterschool zoals ze bij islam doen om er hersenloze en volgzame gelovigen van te maken.
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll:

Hoofdstraat 11 mei 2025 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10494695)
Dat is onderdeel van het plan voor omvolking, onze westerse geschiedenis moet ook vervangen worden door de arabische en er dan ingehamerd worden vanaf de kleuterschool zoals ze bij islam doen om er hersenloze en volgzame gelovigen van te maken.
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll:

Die Egyptische ontwikkelingen zijn net wetenschap en geschiedenis van voor de Islam, net hetgeen die doekgekken willen schrappen uit hun verleden. Het is dus net het omgekeerde, een goeie keuze. Hangt ervan af hoeveel Islam ze er gaan tussen proppen natuurlijk.

Oma 11 mei 2025 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 10494699)
Die Egyptische ontwikkelingen zijn net wetenschap en geschiedenis van voor de Islam, net hetgeen die doekgekken willen schrappen uit hun verleden. Het is dus net het omgekeerde, een goeie keuze. Hangt ervan af hoeveel Islam ze er gaan tussen proppen natuurlijk.

Wat die doekgekken willen schrappen is irrelevant voor ons onderwijs, nu wordt al overal online aan geschiedvervalsing gedaan....:roll:

Voor de algemene basisvorming in ons vlaams onderwijs is helemaal geen historie van egyptische ontwikkelingen voor de wetenschap nodig en al zeker niet voor kleuters, lager en middelbaar onderwijs. :roll:

Helemaal geen goede keuze dus, het vak geschiedenis hoort te gaan over ONZE geschiedenis, de geschiedenis van de regio waar we wonen en waarover kinderen nu al haast niks meer weten.
Leer ze ONZE geschiedenis in de eerste plaats maar nva wil dat zeker niet want dan komen zij als eerdere nazi-collaborateurs van onder de oorlog ook aan bod en dat willen ze begraven houden in de doofpot.

En wie de arabische en islam geschiedenis wil bestuderen, die gaat maar na het middelbaar theologie studeren of aan de KULeuven een masteropleiding arabisch-islamitische geschiedenis volgen.
Maar daar hoeven ze onze vlaamse kleuters en jeugd in ons VLAAMS onderwijs niet mee lastig te vallen! :evil:
Wasmedatnu???

Herr Flick 12 mei 2025 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494542)
De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Precies en daar hoor je ook nooit van gehoord te hebben tenzij je een turk of arabier bent.

De prioriteiten liggen hier mijns inziens lichtelijk verkeerd...

De steen van Rosetta moet je uiteraard kennen in het eerste of tweede middelbaar, maar als kleuter moet je daar nog niet van wakker liggen.

Leer die kindjes misschien wat basis geschiedenis, eventueel over de streek, oude belgen en romeinen bvb, altijd leuk op de speelplaats achteraf.

Franken, Keizer Karel en de monniken die het schoolsysteem op poten hielpen zetten. Vikingen en uiteraard Karel Martel.

Het westers en oosters schisma is uiteraard ook een belangrijke

Dan staat het ontstaan van de steden en vrijheden van die steden en poorters t.o.v. het centraal gezag uiteraard op 1.

Als ze snappen waar de westerse waarden en normen vandaan komen, dan kunnen we eens beginnen nadenken over die van de makakken.

En dan is het uiteraard wel belangrijk om het over het ottomaanse rijk, sjieten , soenieten, het dogmatische van de Koran etc.. .etc... te hebben.

Maar kleuters moeten niet weten wat de steen van Rosetta was net zo min als tienjarigen moeten weten wat de slag om de kameel is, zeker als ze nog nooit van Karel Martel gehoord hebben.

Herr Flick 12 mei 2025 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10494598)
Dat gaat ook weer niet lukken he: eten met mes en vork en mond dicht. :-D

ik begrijp dat dat voor uw logische brein moeilijk te vaten is. Maar met enige fantasie, kunnen we daaruit opmaken dat er een zekere volgorde aan vooraf gaat, eten met mes en voor, doorslikken, (eventueel boerke laten en pardon zeggen). en vervolgens mondje dicht.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be