Volta 1
De Antwerpse haven wordt "ietsiepietsie groener" door voorlopig de eerste electrische sleepboot.
Zou de eerste in Europa zijn die direct ingezet kan worden omdat de laadinfra er effectief staat.
Snelladen via 4 stekkers.
Moet na 12 uur dienst ca 2 uur bijgeladen worden in de haven en heeft dezelfde trekkracht (70 ton) als de 5 nieuwe ICE-varianten, die ook relatief zuiniger geworden zijn.
Maar met de E-sleepboot wordt de allergrootste winst geboekt qua CO2 "milieu" en lokale luchtkwaliteit.
Gelezen in diverse links en was ook op TV:
Best ggl op Volta 1 vrt.be
Was al in november 2024 aangekondigd, met de voornaamste context: https://newsroom.portofantwerpbruges...oot-van-europa
En deze verse link geeft meer technische details:
Citaat:
https://newsroom.portofantwerpbruges...sche-sleepboot
Port of Antwerp-Bruges lanceert de Volta 1: Europa’s eerste elektrische sleepboot
Vlootvernieuwing gaat verder met vijf bijkomende energiezuinige RSD-sleepboten
19 mei 2025
Vandaag lanceert Port of Antwerp-Bruges de Volta 1, de eerste volledig elektrische RSD sleepboot in Europa. De lancering vormt een belangrijke stap in het integrale vergroeningsprogramma van de vloot van de haven, met als einddoel een klimaatneutrale werking tegen 2050. De sleepboot werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Damen, en volgt op eerdere wereldprimeurs als de Hydrotug (op waterstof) en de Methatug (op methanol).
Volledig elektrisch, even krachtig als diesel
De Volta 1 is een Reversed Stern Drive (RSD)-sleepboot, ontworpen volgens een dubbel boegprincipe en uitgerust met een gepatenteerde Twin Fin skeg voor optimale stabiliteit en wendbaarheid. Hierdoor kan ze flexibel worden ingezet als voor- én achtersleepboot. Met haar batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een krachtig laadstation van 1,5 MW, is de Volta 1 volledig emissievrij en kan ze gemiddeld tot 12 uur rondvaren. Haar trekkracht van 70 ton staat garant voor dezelfde prestaties als een traditionele dieselsleepboot.
Op koers naar klimaatneutrale haven
De Volta 1 maakt deel uit van een bredere vernieuwing van de sleepvloot. Samen met vijf energiezuinige RSD-sleepboten, die vandaag ook in gebruik worden genomen, vervangt ze oudere vaartuigen. De sleepdienst, verantwoordelijk voor bijna 85% van de havengebonden CO2-uitstoot, ondergaat zo een diepgaande vergroening. Port of Antwerp-Bruges streeft systematisch naar de integratie van de meest milieuvriendelijke technologieën, als onderdeel van haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.[...]
|
(kon ook onder thema milieu staan)
|