Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De ''vergroening'' van de Antwerpse haven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274049)

daiwa 22 mei 2025 22:39

De ''vergroening'' van de Antwerpse haven
 
Terwijl men de bevolking wil dwingen elektrische auto's te kopen kopen ze 1 elektrische sleepboot en 5 diesels.

En dan durft Johan Klaps havenschepen van de stad Antwerpen nog zeggen ...,

Citaat:

"De komst van deze nieuwe sleepboten markeert een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van onze haven en versterkt onze positie als economische motor van Vlaanderen. En net zoals met de Hydrotug en de ? Methatug, bevestigen we met de Volta 1 nog maar eens onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie en milieuvriendelijke scheepvaart
https://newsroom.portofantwerpbruges...oot-van-europa
Wie denken ze hier voor de zot te houden? :roll:

maddox 23 mei 2025 04:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10498255)
Terwijl men de bevolking wil dwingen elektrische auto's te kopen kopen ze 1 elektrische sleepboot en 5 diesels.

En dan durft Johan Klaps havenschepen van de stad Antwerpen nog zeggen ...,



Wie denken ze hier voor de zot te houden? :roll:

Met alle horrorverhalen van EV's over de hele wereld - gefrituurde teelballen van escooter rijders tot uitgebrande schepen, van luxe E-auto's tot mega-accu's die in rook opgaan....

Laat ons zo zeggen. 1 op 6 om te testen en te leren, geen slecht plan.
Trouwens, Diesel-Electrisch ombouwen naar Accu-electrisch is voor een scheepswerf geen moeilijke taak.
Dus als de 6 sleepboten van dezelfde werf komen en gebaseerd zijn op eenzelfde bouwplan, is 1 of 5 ombouwen naar een succesformule geen probleem.

We zitten in eenzelfde periode als toen stoomkracht net kwam piepen. Af en toe ontplofte er wel een stoomketel, of rukte een stoommachine zichzelf uit elkaar. Maar na een leertijd en praktijkervaring, was het geen belangrijk punt meer.

Micele 24 mei 2025 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10498255)
Terwijl men de bevolking wil dwingen elektrische auto's te kopen kopen ze 1 elektrische sleepboot en 5 diesels.

En dan durft Johan Klaps havenschepen van de stad Antwerpen nog zeggen ...,

Wie denken ze hier voor de zot te houden? :roll:

Niemand. Sowieso onmogelijk te vergelijken.

ff proberen:

1 op 6 is trouwens 16,7 %. En dat voor een E-sleepboot die nog maar pas daar is.

Ik denk niet dat 16,7% van de particulieren reeds een full E-auto gekocht heeft, ook niet na vele jaren ruime keuze. Ik ben een van de miljoenen vbn...

Dwingen? Enkel voor de gesubsidieerde bedrijfswagens/salariswagens vanaf 2026. Maar die kan je thuis wel opladen.

Als ze binnen korte tijd merken dat E-sleepboten economisch rendabeler worden dan hun dieselvarianten kan het heel snel gaan.
(uiteraard kost die snellaadinfra in de haven ook wat, aan elec zelf zal er daar wel genoeg zijn)

Micele 24 mei 2025 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10498286)
We zitten in eenzelfde periode als toen stoomkracht net kwam piepen. Af en toe ontplofte er wel een stoomketel, of rukte een stoommachine zichzelf uit elkaar. Maar na een leertijd en praktijkervaring, was het geen belangrijk punt meer.

Of toen ze de boten nog trokken met paarden (jaagpad)

En wie weet worden de paarden wel eens terug gebruikt:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=W4a5xfKuFlo

Trekschuit maakt terugkeer
De eerste trekschuiten waren in Vlaanderen:
Citaat:

https://historiek.net/trekschuit-bet...iedenis/84307/

De eerste trekschuiten

Een van de eerste trekschuiten voer in Vlaanderen, op het kanaal tussen Willebroek en Brussel, in 1561. Zo meldt Gerrit Jan Schutten in zijn boek Verdwenen schepen uit 2004. Hij wijst er verder op dat we uit bronnen weten dat Willem van Oranje in 1577 met een trekschuit deze route bevoer. Verder zijn er bronnen die melden dat in 1582 in Leiden een trekschuit gebruik werd. Het oudste ons bekende document waarin het reizigersvervoer op de trekschuit vastgelegd werd, komt uit 1618 en betreft een vaarroute op het traject Brussel-Antwerpen. De invoering van reguliere vaarten per trekschuit, op het grondgebied van het huidige Nederland, vond plaats in 1631 op de route Amsterdam-Haarlem.
Citaat:

Laat ons zo zeggen. 1 op 6 om te testen en te leren, geen slecht plan.
Idd.

Maar wie altijd wil mekkeren vind altijd wel iets.

maddox 24 mei 2025 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10498684)
Of toen ze de boten nog trokken met paarden (jaagpad)

Dat is er pas volledig uit gegaan toen "kleine" petroleum/mazoutmotoren betaalbaar werden.

Voor trekpaarden langs de kanalen heb ik geen einddatum gevonden, maar voor vrachtvervoer over land, de laatste actieve firma die niet landbouw gerelateerd was, stopt ermee in 1970. De kost om de paarden goed te verzorgen werd hoger dan de onderhoudskosten aan vrachtwagens, en bekwame mensen te vinden die met die kolossen konden werken was al helemaal miserie.

Micele 24 mei 2025 12:05

Batia Mosa
 
ff nieuwsgierig geworden naar scheepswerven in Vlaanderen...

Van (failliete) scheepswerven gesproken, een Vlaming probeert electrische boten te maken in Wallonië. (blijkbaar wordt hij daar wel gest€und).

Uiteraard moet er eerst het verdienmodel opgebouwd worden en zullen e-boten voor later zijn

https://www.tijd.be/ondernemen/trans.../10503546.html

Laatste scheepswerf van België maakt doorstart als groene pionier

Meuse et Sambre had al jaren een slechte kaspositie en kreeg door de pandemie de finale doodsteek.

03 november 2023 19:05

In 2022 ging de laatste scheepswerf van België failliet. Bijna twee jaar later klinkt op de sites van Batia Mosa in Namen en Luik opnieuw gekletter van metaal en nieuwe beloftes. Met dank aan de Vlaamse ondernemer Kris Van Mullem, die het traditionele metier wil aanvullen met emissievrije systemen. 'We hebben één geluk: de scheepvaart is een vak van passie.'

Het kabaal is oorverdovend als Kris Van Mullem de brede deur van een reusachtige loods openzwaait. Een tiental werklui in smerige overalls is in de weer met grote stalen platen, slijpschijven en lasmachines. We zijn in Andenne, vlak bij Namen, op de scheepswerf van Batia Mosa. Hier aan de oever van de Maas is de activiteit terug van weggeweest. De vorige eigenaar, het ruim 100-jarige Meuse et Sambre, ging failliet in januari 2022.

Het bedrijf was als laatste in België actief in scheepsbouw en -herstelling, maar had al jaren een slechte kaspositie. De pandemie gaf het de finale doodsteek. In 2019 had het fors geïnvesteerd met de focus op nieuwbouwschepen voor toerisme, denk aan riviercruises of rondvaartboten. 'Meuse et Sambre had al geen vet aan de botten, en toen in 2020 de bestellingen uit die hoek wegvielen, ontstond een financiële last die niet langer vol te houden was', zegt Van Mullem.

Wie met Van Mullem praat, wordt het snel gewaar: dit is een gear nerd eersteklas. Hij goochelt met termen als vermogen en pk, wordt lyrisch als het over machinekamers gaat en als hij het over motoren heeft, lichten zijn ogen op. Hij is de CEO van Multronic, een familiebedrijf uit Tienen dat zich heeft gespecialiseerd in emissienabehandeling. Het ontwikkelt retrofitsystemen waardoor thermische motoren voldoen aan de uitstootnormen.

Groene scheepvaart

'We waren met Multronic al een tijd op zoek naar een goede locatie voor scheepsonderhoud, idealiter dus aan het water gelegen. Dit was ideaal.' Afgelopen zomer zijn de oude activiteiten heropgestart op twee van de vier oorspronkelijke werven, hier in Namen en in Luik. Maar Van Mullem heeft andere plannen met het bedrijf. 'Door de strenger wordende Europese regelgeving is de groene scheepvaart een groeiende markt. Die zou theoretisch maal acht moeten gaan qua aantal schepen, wat wil zeggen dat er vandaag niet genoeg werven zijn om die te beleveren.'

Naast de twee traditionele pijlers - nieuwbouw en renovatie - komen er ook twee nieuwe pijlers met een stevig groeipotentieel. 'We hebben vooreerst de 'eco solutions', de klassieke emissienabehandeling zoals we ze kennen van bij Multronic. Zo'n systeem inbouwen duurt op een traditionele scheepswerf tussen vijf en tien dagen. Op de site in Luik doen we investeringen om dat in 24 uur te kunnen doen. We gaan daar naar de grootste capaciteit van heel Europa.'

Prototypes

De tweede nieuwe pijler wordt 'zero carbon', oplossingen om schepen emissievrij te maken, met het oog op de Green Deal van Europa. Die heeft de scheepvaart opgelegd om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn. Maar er liggen ook checkpoints vroeger op de weg. Vergeleken met 2008 moet de uitstoot met minstens 20 procent gezakt zijn tegen 2030 en met minstens 70 procent tegen 2040.

'Vandaag is de scheepvaartmarkt nagenoeg 100 procent thermisch', zegt Van Mullem. 'Elektrische aandrijving voor schepen an sich is geen rocketscience. Dat is bestaande technologie, wijd en zijd bekend en perfect beschikbaar. Waar ligt de grote drempel? Schepen worden altijd gemaakt alsof het prototypes zijn. Vergelijk het met de Belg die een huis bouwt: iedereen wil zijn eigen goesting en dat zijn vaak emotioneel bepaalde keuzes. Alles wordt individueel gemaakt in lage volumes, waardoor het transport via een schip vandaag veel duurder is dan met een vrachtwagen.'

[....]

daiwa 4 juni 2025 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10498676)
Niemand. Sowieso onmogelijk te vergelijken.

ff proberen:

1 op 6 is trouwens 16,7 %. En dat voor een E-sleepboot die nog maar pas daar is.

Ik denk niet dat 16,7% van de particulieren reeds een full E-auto gekocht heeft, ook niet na vele jaren ruime keuze. Ik ben een van de miljoenen vbn...

Dwingen? Enkel voor de gesubsidieerde bedrijfswagens/salariswagens vanaf 2026. Maar die kan je thuis wel opladen.

Als ze binnen korte tijd merken dat E-sleepboten economisch rendabeler worden dan hun dieselvarianten kan het heel snel gaan.
(uiteraard kost die snellaadinfra in de haven ook wat, aan elec zelf zal er daar wel genoeg zijn)

Dat elektrische auto's voor de gewone man niet rendabel zijn speelt geen rol?

maddox 4 juni 2025 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10501893)
Dat elektrische auto's voor de gewone man niet rendabel zijn speelt geen rol?

E auto's kunnen dat wel zijn, , maar ook hier is (r)overheids-bemoeizucht een dooddoener. Waarom hangen er zoveel toeters en bellen aan alle auto's. Niet omdat het de werking verbeterd....
Een laan-volg sensor systeem.... Een spiegel-dode hoek detector met 15 verschillende pieptoontjes. Een breedbeeld TV als spelconsole en snelheidsindicator. Een gewichtssensor in de zetels, 15 kleine linacs om die zetel te verplaatsen in de positie van de persoon met gewicht X.... Wat is er met "eigen goesting?".


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be