Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaamse regering: de pedalen kwijt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274069)

BWarrior 28 mei 2025 12:25

Vlaamse regering: de pedalen kwijt
 
Vandaag stond er in ‘De Standaard’:

Citaat:


Maximumsnelheid omlaag naar honderd kilometer per uur? Voorstel minister Depraetere maakt geen kans

Vlaams minister van Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit) roept op om de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen van 120 naar 100 kilometer per uur. De coalitiepartners schieten het voorstel meteen af. “Dit gaat er absoluut niet komen”, zegt minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
Wim Winckelmans

09:20


Tegen de zomer moet de Vlaamse regering uitpakken met een reeks extra maatregelen om de CO?-uitstoot in Vlaanderen forser terug te dringen, omdat we niet op koers zitten om de klimaatdoelstellingen te halen. Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur zou helpen, denkt minister van Energie en Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit). Wie 100 in plaats van 120 kilometer per uur rijdt, verbruikt 20 tot 30 procent minder brandstof en een lagere snelheid komt ook de verkeersveiligheid ten goede, zegt Depraetere in Het Laatste Nieuws.

Het Vlaamse verkeersinstituut Vias onderzocht de maatregel eerder al eens en kwam tot het besluit dat het verbruik met 15 tot 20 procent zou dalen. Een lagere maximumsnelheid is ook goed voor de verkeersdoorstroming en de veiligheid, denkt Vias, zeker als dat ertoe leidt dat bestuurders minder vaak van rijstrook wisselen en een meer constante snelheid aanhouden.


Nu zegt het Vias dat de maatregel die de minister op tafel legt, niet is wat nodig is om de CO?-uitstoot te verlagen, omdat de uitstoot van wagens exponentieel stijgt met de snelheid. “Door ervoor te zorgen dat meer mensen minder vaak te hard rijden, ga je een grotere winstmarge boeken”, klinkt het. Er zou volgens Vias een grotere daling van de uitstoot zijn als mensen daadwerkelijk 120 kilometer per uur zouden rijden in plaats van 130, dan wanneer je de maximumsnelheid nog verder verlaagt naar 100 kilometer per uur.

Naar Nederlands voorbeeld

Nederland deed het ons overigens voor. Bij onze noorderburen is de maximumsnelheid overdag verminderd naar 100 kilometer per uur, na een baanbrekend stikstofarrest van de Nederlandse Raad van State dat de lagere maximumsnelheid oplegde. Het nieuwe Nederlandse regeerakkoord probeert die maatregel wel terug te schroeven, door ook overdag 130 kilometer per uur weer toe te laten “waar dat kan”. Maar dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn. Slechts op vier trajecten, telkens in het noorden of oosten van Nederland, is er een kans om die hogere snelheid toe te staan, bleek uit onderzoek vorig jaar. Anders stuiten de hogere snelheden onmiddellijk op de stikstofnormen.


De kans dat de Vlaamse regering de maatregel nu overneemt, lijkt onbestaande. Maximumsnelheden op de snelweg zijn niet de bevoegdheid van minister Depraetere, maar van haar collega van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Die is categorisch: “Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen zal ik niet op tafel leggen. Deze maatregel gaat er dus absoluut niet komen”, benadrukt ze. CD&V meent dat burgers zo’n snelheidsverlaging zullen ervaren als een “pestmaatregel” en bijgevolg niet zullen respecteren.

Honderd kilometer per uur is in Vlaanderen wel al de regel op de Ring rond Brussel en die rond Antwerpen.
Nochtans bepaalt de Bijzondere Wet tot Hervorming van de Instellingen (BWHI) over de gewestelijke bevoegdheden inzake het verkeersveiligheidsbeleid betreft:

Art. 6, § 1, XII, 1°

‘’1° het bepalen van de snelheidsbeperkingen op de openbare wegen,
met uitzondering van de autosnelwegen zoals gedefinieerd in artikel 1, j), van het verdrag inzake het wegverkeer, gedaan te Wenen op 8 november 1968’


Met andere woorden, het Vlaams gewest is niet bevoegd voor snelheidsbeperkingen op autosnelwegen. Men zou toch van ministers en media verwachten dat ze dat weten.

Xenophon 28 mei 2025 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10499625)

...

Met andere woorden, het Vlaams gewest is niet bevoegd voor snelheidsbeperkingen op autosnelwegen. Men zou toch van ministers en media verwachten dat ze dat weten.

Je hebt het over Belgie.

In andere landen zou je gelijk hebben, hier echter niet.

Skobelev 28 mei 2025 12:40

100 in Vlaanderen, 120 in Wallonië en 30 in Brussel (een kameel kan niet sneller)
Ze zijn er hier toe in staat.
Fuck off Melitta!

Onzijdig 28 mei 2025 13:56

Melissa is geboren in 1992. Wat er in de jaren 60 afgesproken is weet zij niet.

Ze zit met haar ideeën bij de vzw De Pamperbank, dat kent ze.

Wetgeving is een paar ander mouwen, dat staat niet in de lessen van de richting politieke wetenschappen op de universiteit Gent.

Ze heeft zich al eens laten vangen met het dossier F-16 vliegtuigen en nu komt ze weer met zoiets idioots boven water.

Nochtans als minister heeft ze dertig kabinetsmedewerkers en raadgevers.

Herr Flick 28 mei 2025 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10499646)
Melissa is geboren in 1992. Wat er in de jaren 60 afgesproken is weet zij niet.

Ze zit met haar ideeën bij de vzw De Pamperbank, dat kent ze.

Wetgeving is een paar ander mouwen, dat staat niet in de lessen van de richting politieke wetenschappen op de universiteit Gent.

Ze heeft zich al eens laten vangen met het dossier F-16 vliegtuigen en nu komt ze weer met zoiets idioots boven water.

Ah ze wil warmtepompen ook al soepsiedeeren door de gas duurder te maken.

Dat was al genoeg om te weten hoe stoem dat kieken eigenlijk is. Vooral dan naar haar eigen achterban toe. Ik denk echt dat ge voor het aanvragen van een sossenlidkaart moet bewijzen dat uw IQ ver genoeg onder de 100 zit.

BWarrior 28 mei 2025 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10499646)
Melissa is geboren in 1992. Wat er in de jaren 60 afgesproken is weet zij niet.

De wetgeving die ik citeer dateert nochtans uit 2014. Wat meer is, ook de andere Vlaamse ministers, maken hier nergens gewag van. Hetzelfde geldt voor de media.

De Prof 28 mei 2025 21:18

Ze heeft een ballonnetje opgelaten.
En natuurlijk springt de media daarop. Niet omdat de wetgeving hieromtrent al dan niet kan...maar omdat dit een hapklare brok is voor discussie voor en achter de toog.

Het opmerkelijke is...dat niemand zegt dat je niet 'verplicht' bent om 120 te rijden op de snelweg. 100km/u is in de wegcode volledig reglementair.

Ze had dus beter een campagne gestart naar het aansporen, of aanmoedigen om "trager" te rijden dan de aangegeven max snelheid.

Hiermee zou ze op de kar van de "experts" gesprongen zijn. Die enkel maar de "zogezegde" voordelen van trager rijden op de snelheid promoten.

Nu zaait ze enkel verdeeldheid. En gelukkig botst ze hierdoor op een njet van de liberale De Ridder.

Vlad 28 mei 2025 21:23

Bos maken van de autosnelwegen vind ik een beter idee. Of als het echt niet anders kan water- of spoorwegen.

Skobelev 28 mei 2025 21:47

Misschien kan Melitta op de lijst van groen gaan staan?

daiwa 28 mei 2025 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10499629)
100 in Vlaanderen, 120 in Wallonië en 30 in Brussel (een kameel kan niet sneller)
Ze zijn er hier toe in staat.
Fuck off Melitta!

:lol:

wagner.666 28 mei 2025 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10499752)
Bos maken van de autosnelwegen vind ik een beter idee. Of als het echt niet anders kan water- of spoorwegen.

:lol:

reservespeler 29 mei 2025 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10499647)
Ah ze wil warmtepompen ook al soepsiedeeren door de gas duurder te maken.

Dat was al genoeg om te weten hoe stoem dat kieken eigenlijk is. Vooral dan naar haar eigen achterban toe. Ik denk echt dat ge voor het aanvragen van een sossenlidkaart moet bewijzen dat uw IQ ver genoeg onder de 100 zit.

We hebben gezien bij de zonnepanelen dat dit de prijs alleen maar opdrijft.

Pandareus 29 mei 2025 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 10499748)
Ze heeft een ballonnetje opgelaten.
En natuurlijk springt de media daarop. Niet omdat de wetgeving hieromtrent al dan niet kan...maar omdat dit een hapklare brok is voor discussie voor en achter de toog.

Het opmerkelijke is...dat niemand zegt dat je niet 'verplicht' bent om 120 te rijden op de snelweg. 100km/u is in de wegcode volledig reglementair.

Ze had dus beter een campagne gestart naar het aansporen, of aanmoedigen om "trager" te rijden dan de aangegeven max snelheid.

Hiermee zou ze op de kar van de "experts" gesprongen zijn. Die enkel maar de "zogezegde" voordelen van trager rijden op de snelheid promoten.

Nu zaait ze enkel verdeeldheid. En gelukkig botst ze hierdoor op een njet van de liberale De Ridder.

8O

...van de conservatieve

Zipper 29 mei 2025 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10499854)
8O

...van de conservatieve

Ze is 10 maal liberaler dan eender welke VLD-er.

Xenophon 29 mei 2025 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10499752)
Bos maken van de autosnelwegen vind ik een beter idee. Of als het echt niet anders kan water- of spoorwegen.

Ik hoorde daar overtijd iets over, men wou meer vrachtvervoer langs de spoorwegen.

Je moet dan uitleggen dat het aantal vrachtwagens op de weg quasi verdubbeld. Een vrachtwagen die de lading van de producent naar het station brengt en na het vervoer door de trein nog een vrachtwagen die het spul gaat opladen en naar het verkooppunt(en) brengt.

Xenophon 29 mei 2025 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10499870)
Ze is 10 maal liberaler dan eender welke VLD-er.

Maar ja, dat zegt nog niets hé. Vermits dat enkel liberalen zijn in naam.

Vlad 29 mei 2025 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10499899)
Ik hoorde daar overtijd iets over, men wou meer vrachtvervoer langs de spoorwegen.

Je moet dan uitleggen dat het aantal vrachtwagens op de weg quasi verdubbeld. Een vrachtwagen die de lading van de producent naar het station brengt en na het vervoer door de trein nog een vrachtwagen die het spul gaat opladen en naar het verkooppunt(en) brengt.

Dat hangt af van de afstanden. Het is toch vooral de bedoeling om internationale vrachtvervoer op de trein te krijgen, niet om een container voor 20 km van de weg te halen. Jouw redenering zou kloppen mocht men zoals toen de dieren nog spraken goederentreinen inleggen tussen elk dorp maar dat is niet de bedoeling. Een vrachtwagen die van in een fabriekje een container naar het dichtstbijgelegen rangeerstation brengt ipv rechtstreeks naar Italië, Tsjechië of Polen waar een andere vrachtwagen de laatste kilometers tot bestemming doet betekent een vijftigtal kilometer vrachtwagen in totaal ipv duizend en. Een vrachtwagen heeft een of twee containers mee, een trein veertig of meer. Spijtig genoeg is de trein meestal minder betrouwbaar, flexibel en trager. Veel hangt af van de nabijheid van rangeerstations. Als half België zijn productie voor export of zijn import naar de rangeerstations in de haven van Antwerpen moet brengen of afhalen dan haalt het inderdaad niet veel uit want dan stropt daar alles op maar als er net voldoende rangeerstations netjes verdeeld en bereikbaar zijn in België kan het spoor wel bijdragen aan een vlottere en milieuvriendelijkere mobiliteit.

BWarrior 29 mei 2025 15:30

Mag ik het opmerkelijk vinden dat noch de particratie noch de media weet wie bevoegd is voor snelheidsbeperkingen?

Vlad 29 mei 2025 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10499992)
Mag ik het opmerkelijk vinden dat noch de particratie noch de media weet wie bevoegd is voor snelheidsbeperkingen?

In elk ander land maar niet in breinrot België. Hier is dat helemaal normaal.

Xenophon 29 mei 2025 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10499928)
Dat hangt af van de afstanden. Het is toch vooral de bedoeling om internationale vrachtvervoer op de trein te krijgen, niet om een container voor 20 km van de weg te halen. Jouw redenering zou kloppen mocht men zoals toen de dieren nog spraken goederentreinen inleggen tussen elk dorp maar dat is niet de bedoeling. Een vrachtwagen die van in een fabriekje een container naar het dichtstbijgelegen rangeerstation brengt ipv rechtstreeks naar Italië, Tsjechië of Polen waar een andere vrachtwagen de laatste kilometers tot bestemming doet betekent een vijftigtal kilometer vrachtwagen in totaal ipv duizend en. Een vrachtwagen heeft een of twee containers mee, een trein veertig of meer. Spijtig genoeg is de trein meestal minder betrouwbaar, flexibel en trager. Veel hangt af van de nabijheid van rangeerstations. Als half België zijn productie voor export of zijn import naar de rangeerstations in de haven van Antwerpen moet brengen of afhalen dan haalt het inderdaad niet veel uit want dan stropt daar alles op maar als er net voldoende rangeerstations netjes verdeeld en bereikbaar zijn in België kan het spoor wel bijdragen aan een vlottere en milieuvriendelijkere mobiliteit.

Je hebt het over de NMBS. Waarschijnlijk niet alleen het hoogst gesubsidieerde vervoer ter wereld maar ook het meest incompetente. Reizigers en vrachtvervoer zijn wat de NMBS betreft een zeer lastige bijzaak. Ze bestaan dan ook in de eerste plaats voor zichzelf en om politici en hun vrienden goed betaalde postjes te bezorgen.

In wezen is de NMBS een soort van verpersoonlijking van het Belgische systeem, corrupt, incompetent, vol met graaiers, enz. Iedereen daar denkt dat hij baas is en ze werken elkaar allemaal tegen.
Belgie beschreven tot in detail.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be