BWarrior |
28 mei 2025 12:25 |
Vlaamse regering: de pedalen kwijt
Vandaag stond er in ‘De Standaard’:
Citaat:
Maximumsnelheid omlaag naar honderd kilometer per uur? Voorstel minister Depraetere maakt geen kans
Vlaams minister van Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit) roept op om de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen van 120 naar 100 kilometer per uur. De coalitiepartners schieten het voorstel meteen af. “Dit gaat er absoluut niet komen”, zegt minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
Wim Winckelmans
09:20
Tegen de zomer moet de Vlaamse regering uitpakken met een reeks extra maatregelen om de CO?-uitstoot in Vlaanderen forser terug te dringen, omdat we niet op koers zitten om de klimaatdoelstellingen te halen. Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur zou helpen, denkt minister van Energie en Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit). Wie 100 in plaats van 120 kilometer per uur rijdt, verbruikt 20 tot 30 procent minder brandstof en een lagere snelheid komt ook de verkeersveiligheid ten goede, zegt Depraetere in Het Laatste Nieuws.
Het Vlaamse verkeersinstituut Vias onderzocht de maatregel eerder al eens en kwam tot het besluit dat het verbruik met 15 tot 20 procent zou dalen. Een lagere maximumsnelheid is ook goed voor de verkeersdoorstroming en de veiligheid, denkt Vias, zeker als dat ertoe leidt dat bestuurders minder vaak van rijstrook wisselen en een meer constante snelheid aanhouden.
Nu zegt het Vias dat de maatregel die de minister op tafel legt, niet is wat nodig is om de CO?-uitstoot te verlagen, omdat de uitstoot van wagens exponentieel stijgt met de snelheid. “Door ervoor te zorgen dat meer mensen minder vaak te hard rijden, ga je een grotere winstmarge boeken”, klinkt het. Er zou volgens Vias een grotere daling van de uitstoot zijn als mensen daadwerkelijk 120 kilometer per uur zouden rijden in plaats van 130, dan wanneer je de maximumsnelheid nog verder verlaagt naar 100 kilometer per uur.
Naar Nederlands voorbeeld
Nederland deed het ons overigens voor. Bij onze noorderburen is de maximumsnelheid overdag verminderd naar 100 kilometer per uur, na een baanbrekend stikstofarrest van de Nederlandse Raad van State dat de lagere maximumsnelheid oplegde. Het nieuwe Nederlandse regeerakkoord probeert die maatregel wel terug te schroeven, door ook overdag 130 kilometer per uur weer toe te laten “waar dat kan”. Maar dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn. Slechts op vier trajecten, telkens in het noorden of oosten van Nederland, is er een kans om die hogere snelheid toe te staan, bleek uit onderzoek vorig jaar. Anders stuiten de hogere snelheden onmiddellijk op de stikstofnormen.
De kans dat de Vlaamse regering de maatregel nu overneemt, lijkt onbestaande. Maximumsnelheden op de snelweg zijn niet de bevoegdheid van minister Depraetere, maar van haar collega van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Die is categorisch: “Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen zal ik niet op tafel leggen. Deze maatregel gaat er dus absoluut niet komen”, benadrukt ze. CD&V meent dat burgers zo’n snelheidsverlaging zullen ervaren als een “pestmaatregel” en bijgevolg niet zullen respecteren.
Honderd kilometer per uur is in Vlaanderen wel al de regel op de Ring rond Brussel en die rond Antwerpen.
|
Nochtans bepaalt de Bijzondere Wet tot Hervorming van de Instellingen (BWHI) over de gewestelijke bevoegdheden inzake het verkeersveiligheidsbeleid betreft:
Art. 6, § 1, XII, 1°
‘’1° het bepalen van de snelheidsbeperkingen op de openbare wegen,
met uitzondering van de autosnelwegen zoals gedefinieerd in artikel 1, j), van het verdrag inzake het wegverkeer, gedaan te Wenen op 8 november 1968’
Met andere woorden, het Vlaams gewest is niet bevoegd voor snelheidsbeperkingen op autosnelwegen. Men zou toch van ministers en media verwachten dat ze dat weten.
|