![]() |
Russofobie is een pathologie, een ziekte van een zieke maatschappij
Voila.
De Franse antropoloog Emmanuel Todd geeft uitleg. Waarom het een pathologie is van een zieke maatschappij. LINK Een citaat: (...) Ik bleef zoeken naar de wortels van de Britse russofobie, de meest hardnekkige van allemaal, in de geschiedenis. De confrontatie tussen het Britse en het Russische rijk in de negentiende eeuw leek een dergelijke benadering te rechtvaardigen. Maar in beide wereldoorlogen waren Groot- Brittannië en Rusland bondgenoten, en in de tweede wereldoorlog hadden ze hun voortbestaan aan elkaar te danken. Waarom dan zoveel haat? De geopsychiatrische hypothese biedt een oplossing. De Britse samenleving is het meest russofobisch, simpelweg omdat het de ziekste samenleving van Europa is. Als belangrijke speler en eerste slachtoffer van het ultraliberalisme blijft het Verenigd Koninkrijk dramatische symptomen vertonen: (...) |
Wie is Emmanuel Todd?
|
Het staat de Ruskis volledig vrij om als beschaafde mensen deals te sluiten en handel te drijven op een faire manier...
maar ja ergens gaat het dan mis, als ge die gasten niet kunt vertrouwen als ze u een kop thee uitschenken of als ge voor een open raam of op een balkon met lage balustrade gaat staan. Daarmee is alles gezegd. |
Russen zijn een onbehouwen, slecht opgevoed en brutaal volk. (allez, de mannen toch).
|
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Westerse oikofobie is anders ook best pathologisch. Uiteraard vertellen ze ons niet altijd de waarheid en zijn we zeker niet zo vrij, maar sommige mensen steunen iedere macht die anti-Westers is en behandelen die dan als onfeilbaar.
|
Citaat:
Toch draag ik een warm hart toe aan bepaalde individuele Russen, hoe zeer we ook clashen. |
Citaat:
|
Ik denk dat er maar weinig lezende mensen zijn die niet van de 19e-eeuwse Russische literatuur houden. De Russofiele Nederlandse schrijver Pieter Waterdrinker verkoopt goed. Als er in het westen geen grote liefde is voor Poetins Rusland dan ligt dat misschien eerder aan de huidige Russische elites en hun afkeer van het westen dan ons.
|
Ik ben gewoon gefascineerd door de Russen en hun cultuur. Ook de Oekraïeners boeien me (vaak geen haar beter, al steun ik hen wel in dit conflict).
Geen haar beter als mensen en hoe interpersoonlijke relaties met hun lopen. 'Lieve manipulatoren', zeg maar... |
Russofiel zou ik me niet noemen, maar -foob evenmin. Onlangs nog vrede gesloten met Russinnetje (collega), maar vertrouwen doe ik haar niet. Ik clash zwaar met hun cultuur en vind hen vaak barbaars, maar daarom geen slechte mensen per se.
Russische homofobie is een apart dingetje hoor. Zelf duw ik het niet daar mensen hun strot, maar vermeld het bestaan van een lesbisch persoon en het gezicht wordt zuur en aggressief. Zo zijn Russen nog steeds, zelfs atheïsten, al is het vast iets van de Kerk dat indirect overal verspreid is. De dag erop haar verzekerd dat ik geen probleem met haar heb. Ik werk tussen refo's, Jehovagetuigen en moslims en die zijn niet echt anders daarin. Wel vertel ik eerlijk wat ik denk en zeg ik hen dat die aggressie wat minder kan. Hou het beschaafd. |
Citaat:
Ge beseft toch dat zoiets thuishoort in dezelfde prullenmand als pakweg ‘de platte aarde’ of “Yeti De Verschrikkelijke Sneeuwman”? :? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar in Oost-Europa is de bittere herinnering aan die Russische dwang blijven hangen. De mensen aldaar hebben de pest aan de Russen. De Russofiele Hongaarse regeringsleider Victor Orban is een uitzondering. Maar in welke mate staat het Hongaarse volk achter hem??? |
Russen zijn barbaars, maar wel emotioneel trouw en bereikbare mensen. De Slavische cultuur is dat in het algemeen. Zelfs een Russische crimineel (online scammer) heeft me in tijden van depressie er bovenop geholpen zonder wederdienst te eisen. Een Nederlander kan kil calvinistisch met je omgaan en een mes in je rug steken terwijl je je uiterste hebt gegeven.
Ik ben vaak in de Biblebelt. Protestanten kunnen verliefd op je zijn de ene dag en de dag erna je hartstochtelijk haten. Ja, interreligieus daten is mogelijk, ook met die mensen. Het heeft waarde, maar emoties druppelen in die cultuur. Bij ons gutsen die en zo ook in de Russische cultuur. |
Citaat:
De Kelten zaten ten Westen v d Rijn en ten Zuiden v d Donau. Ze zijn onderworpen door de Romeinen, die beter georganiseerd waren. Ze waren te individualistisch, de Kelten. "Wij de eenheid, jij de massa". De Germanen zijn nooit onderworpen. Ze waren mobieler. En wat norser. En had je nog de Slavs, hun thuisland was nogal slecht uitgekozen. Daar ergens bij Moskou. |
Citaat:
|
Ik denk dat we het eerder over communistofobie of Sovjetofobie moeten hebben. Of zelfs Putinofobie. Misschien Olginofobie? Da's accurater dan Russofobie.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be