![]() |
Hasselt wil gevaarlijke fatbikes aan banden leggen.
Hasselt wil gevaarlijke fatbikes aan banden leggen, met hulp van speciale testbank van politie LRH: “Ze maken een gigantische opmars”
Hasselt De opkomende rage van fatbikes veroorzaakt gevaarlijke toestanden. Hasselt wil daar komaf mee maken met de aankoop van een testbank en meer gerichte controles. https://www.hbvl.be/regio/limburg/ha.../82928904.html Nederland! Verzekeren In Nederland telt men al veel meer fatbikes en dus ook meer ongevallen. Zo telde veiligheid.nl in oktober 2024 gedurende één week de ongevallen in Nederland waarbij iemand op een spoedafdeling terechtkwam. “In één week waren er 96 fatbike-slachtoffers, goed voor 7 procent van alle 1.291 fietsslachtoffers die week”, klinkt het bij veiligheid.nl. “89 procent was bestuurder, 11 procent passagier. Daarnaast werden ook 31 personen aangereden door een fatbike. In Nederland is helmgebruik niet verplicht en amper 3 procent van deze mensen droeg er één. Wellicht daardoor liep ook quasi één op vijf een hersenletsel op en brak meer dan 40 procent een lichaamsdeel. Wat het dragen van een helm te maken heeft met een gebroken arm, is mij een raadsel. Nog opmerkelijk: vijf van deze bestuurders of passagiers was jonger dan 11 jaar, twintig waren tussen 12 en 13 jaar en 23 tussen 14 en 15 jaar.” Vooral de leeftijd van de Fatbikers roept vragen op. Daarom wil Hasselt inzetten op een speciale testbank om de snelheid te meten. “Dat soort toestanden willen we absoluut vermijden”, zegt LRH-korpschef Philip Pirard. “Daarom hebben we meteen ingetekend op een speciale testbank waarmee we alle types van fietsen en bromfietsen kunnen testen. Het gaat om een uitvouwbare testbank waarmee we de fatbikes meteen bij de controle kunnen testen. We weten intussen ook dat sommigen met een ‘app’ de snelheid van hun fatbike flink opdrijven en meteen terug kunnen normaliseren. Op de testbank kunnen we dat uitschakelen en dus de maximale snelheid aflezen. De testbank moet nog worden goedgekeurd, maar we hopen ze eind dit jaar of zeker in het voorjaar te kunnen inzetten. Intussen bekijken we of en hoe we gerichte controles kunnen houden.” Wat denken jullie van zo'n fatbikes? Was dit nu iets waar wij, in het overdrukke verkeer, op aan het wachten waren? |
![]() |
Fatbikes zijn gewoon Ebikes. Gemotoriseerd transport, minimum leeftijd op de openbare weg, 16 jaar.
En de speciale testbank, de oude rollekes zullen het wel doen denk ik, maar dan met een steun vooraan |
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard in beide gevallen met trapondersteuning tot 25 km/h. Gaat de fatbike sneller (tot 45 km/h) val je onder de categorie speed-pedelec (trapondersteuning) of bromfiets klasse B (gashendel). Maar goed, ik zie vaak fatbikes die vlot speed-pedelecs inhalen (>45 km/h) op het fietspad, zonder helm, zonder nummerplaat (en niet verzekerd allicht ook)... die mogen gerust uit het verkeer gehaald worden. |
Citaat:
|
Citaat:
En dat is volgens mij al voorzien in de Belgische wetgeving, als er vermoeden is van illegale aanpassingen, dan is een voertuig niet meer legaal om op de openbare weg te mogen. 1 van de smerige trukken om "getunede" wagens en motorfietsen van de weg te sleuren tot het uitgeklaard is. Een Bluetooth applicatie die een wachtwoord nodig heeft, en waar de voertuiggebruiker geen toegang toe wil/kan verlenen.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
“Dat soort toestanden willen we absoluut vermijden”, zegt LRH-korpschef Philip Pirard. “Daarom hebben we meteen ingetekend op een speciale testbank waarmee we alle types van fietsen en bromfietsen kunnen testen. Het gaat om een uitvouwbare testbank waarmee we de fatbikes meteen bij de controle kunnen testen.
We weten intussen ook dat sommigen met een ‘app’ de snelheid van hun fatbike flink opdrijven en meteen terug kunnen normaliseren. Op de testbank kunnen we dat uitschakelen en dus de maximale snelheid aflezen. De testbank moet nog worden goedgekeurd, maar we hopen ze eind dit jaar of zeker in het voorjaar te kunnen inzetten. Intussen bekijken we of en hoe we gerichte controles kunnen houden.” |
Citaat:
Ergo, het was een methode om de bodemdruk te verminderen. Dat het comfort verhoogt zonder vering te moeten plaatsen is de reden waarom we een stortvloed van El Cheapo Chinesium prullaria over ons heen gestort krijgen. Het enige de Chinese fabrikanten deden was een surplus aan Ebike componenten in goedkope stalen frames te frotten, er dikke banden onder te zetten, en het klaar te noemen. |
Niet veralgemenen Maddox. Chinesium non prullarium kwaliteit, voor de correcte maar duurdere prijs aangeboden:
Shengmilo S600 48V 2000W 26" Dual Drive Electric Fat-Bike ![]() |
Ik schrijf nergens dat Chinezen alleen prullaria maken.
Chinese fabrieken maken volgens lastenboek. Als Louis Vuitton sjakoshen laat maken in China zal dat lastenboek (hopelijk) een pak duidelijker en veeleisender zijn dan een lastenboek voor een Temu handelaar die Louise Vaitton sjakoshen verkoopt. En zulke dingen zien we ook gereflecteerd in Fatbikes en dergelijke. Je kan moeilijk verwachten dat je voor €600 een Ebike kan kopen (met of zonder dikke banden), die voldoet aan de EU normen voor Elektrische voertuigen. |
Citaat:
En ze kunnen ook nog eens heerlijk door natuurgebieden krossen, ook ideaal als je de flikken eens wilt losrijden na een overtreding of wanneer ze u eens willen tegenhouden 8O En je kunt er met 3 op zitten wat vetcool is om uw maatjes mee te pakken, komen uw matekes allemaal spelen bij u :-P En je rijdt zonder rijbewijs als puber op de weg met een bromfiets zonder dat de flikken u een boete geven, wat ook megacool is :roll: En als een van uw matekes een beetje zoekt op het web vind je een truuk om ze harder te doen rijden dan 50km/u En je kunt ze gebruiken om woon werk verkeer te doen wat dan vetcool is want je kunt zo hard als een auto door alle straten van de steden vlammen en snelheidsovertredingen doen zonder geflitst te worden want je hebt geen nummerplaat8O Lijkt mij ideaal materiaal om trouwens het leger en politie mee uit te rusten, ipv dikke Mercedes G te kopen voor die verwende politie, zou een beetje groene mobiliteit wel op zjin plaats zijn En voor die prijs kun je dat speelgoed niet laten liggen vind ik https://nl.aliexpress.com/item/10050...origin_prod%3A Voorraad Originele V8 48V 1000W Motor Elektrische Fiets ebike 15Ah Lithiumbatterij Berg Sneeuw Ebike Fat Tire elektrische Fiets doorMotion Master Store (137 verkocht ) €600.99 |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als een van uw matekes een beetje zoekt op het web vind je een truuk om ze harder te doen rijden dan 50km/u |
Citaat:
1-Rij maar eens met een fiets 23mm band met een druk van 7bar. Dan weet ge het wel. Vooral op de Nederlandse fietspaden die met klinkers aangelegd zijn. Dat is daveren op uw fiets. 2-Als ik die gasten zie rijden....die duwen niet op hun pedalen. Het enige wat die doen is de trappers ronddraaien alsof ze in de lucht trappen. Eigenlijk zijn dat elektrische brommers waar ge in plaats van via een gashendel aan het stuur door de trappers te bewegen de motor in gang zet. Maar: die jongeren die daarop rijden zijn zo vet, niet normaal. Dat gaat op termijn een grote kost voor de ziekenkassen geven. PS 1-in Nederland is het nog veel erger dan België. 2-Altijd plezant als deze 70+er met zijn simpel koersfietske die gasten vlot kan voorbijsteken (diegenen die maar max25km/u kunnen rijden). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toekomstig cliëntele voor de Deense onderneming Novo Nordisk... |
Ok. Maar toen ik puber vonden we het stoer ons uithoudingsvermogen te demonstreren. Wat voor tamzakken zijn die jongeren nu?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be