![]() |
De Wet
Heb de Heere, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Dit is het eerste en grote gebod (Matteüs 22:37-38). Heb uw naaste lief als uzelf. Dit is het tweede gebod, dat hieraan gelijk is (Matteüs 22:39) . Jezus voegt eraan toe: "Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten" (Matteüs 22:40) _____ En dat is het. Het is eigenlijk doodeenvoudig gemaakt in theorie. |
2 Korintiërs 3, in de Herziene Statenvertaling, benadrukt de superioriteit van het nieuwe verbond in Christus boven het oude verbond van de wet. Paulus beschrijft de Korintiërs als een "brief van Christus", geschreven door de Geest van God in hun harten, wat getuigt van zijn apostolische bediening. Hij contrasteert de bediening van de wet, die op stenen tafelen geschreven was en tot veroordeling leidde, met de bediening van de Geest, die leven en gerechtigheid brengt. De wet had een tijdelijke glorie, maar het nieuwe verbond straalt met blijvende glorie. Paulus spreekt over de sluier die bij het oude verbond het hart van Israël bedekt, maar die in Christus wordt weggenomen, waardoor gelovigen met vrijmoedigheid en in vrijheid God kunnen naderen en door de Geest worden veranderd naar Zijn beeld.
|
Citaat:
In het Shemah-gebed dat Joden elke dag reciteren staat het gebod God te beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en al uw krachten. En het beminnen van uw naaste als uzelf staat in Leviticus hfdstuk 19, vers 18. Het Christendom van Paulus moet dus niet pretenderen dat zij het uitgevonden hebben. |
Citaat:
Bovendien staat het al reeds in het oude testament en niks nieuws. Jezus is daarom niet meer dan een profeet (wat hij ook zegt dat het van de profeten is) en zeker niet Gods Zoon. Je kunt de mens niet dwingen tot liefde. |
Citaat:
De Wet is en brengt de dood zonder den Geest. |
Citaat:
Het is van Mattheus. |
Citaat:
En dan kan je wel liefde kiezen harrie. Ik denk dat zoiets niet gedwongen hoeft te worden maar we dat eerder zélf onderdrukken. Kwaad overwin je enkel met het goede. |
Citaat:
En zo zijn er zoveel voorbeelden van waar ze de wet tiranniek over de mensen handhaafden, maar zonder den Geest oordeelden. Er staat meer tussen de lijnen dan werkelijk geschreven omdat Jezus constantaar echt constant beproefd werd om tot val te brengen. De invloed van religie verloor haar gezag door Hem en dat was dan ook het begin van Zijn einde. Waarna Hij zelfs de dood overwon. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is spontaan. Het is geen vrije keuze. Citaat:
Citaat:
Nog nooit is iemand veroordeeld te haten. Maar wel voor een kwade daad. |
Citaat:
Als we geen keuze hadden, dan zouden we geen oordeel nodig hebben he :) |
Citaat:
Kortom: je kunt niemand dwingen te vergeven. Ook jezelf kan je daartoe niet dwingen. Als je dat niet voelt dan is het er ook niet. De keuze komt uit het verstand, dat niet echt voelt wat het zegt en dus schijnheilig is, zoals de kerk de misdadiger zogenaamd vergeeft om hem vervolgens levend te verbranden...:twisted: |
Citaat:
Iets ver-geven. Dat bij Hem leggen en loslaten. Ge kunt nog wel veel pijn en onrecht voelen, maar ge kunt wel kiezen niet verbitterd te worden. Dat je dat niet direct kunt bereiken is misschien waar. Maar ik geloof wel dat je jezelf geestelijk ergens naartoe kunt forceren. |
Jezus' offer verlost ons van de vloek van de wet, de dood als straf voor zonde, zoals Paulus stelt. We hoeven de wet niet letterlijk te volgen om gered te worden, maar worden aangespoord om vanuit geloof de kern van de wet – liefde voor God en de naaste – te beleven, zoals Jezus onderwees in de samenvatting van de wet. De wet blijft een morele gids, maar haar veroordelende macht is door Christus' kruisdood opgeheven, zodat we in vrijheid en genade kunnen leven, zoals Paulus uitlegt in zijn brieven over geloof en rechtvaardiging.
|
Citaat:
De keuze is uit het verstand en dan staat dus de wet boven de liefde. Citaat:
Citaat:
Wat ook Jezus bewijst dat je vergeven moet, dus vanuit de wet over de liefde moet heersen: In het volmaakte gebed leerde Jezus ons, te bidden: “Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”. Als een wet die dan dus boven de liefde staat die vrij is al of niet te vergeven. Citaat:
Aldus is Jezus liefde nog steeds aan de wet ondergeschikt en geen vrije spontane natuurlijke liefde, die zich niet laat dwingen. Het is er of het is er niet. Als je bijvoorbeeld niet van spruitjes houdt kan niemand je dwingen dat wel te doen. |
Citaat:
Vallen en opstaan. Weinigen zijn daar, ik ook niet. Ge zijt vrij de Wet te weigeren, maar dan veroordeel je enkel jezelf. Het is als tegen een kind zeggen dat ze hun vingers beter niet in het stopcontact steken he. :) Father knows best and your Big Brother does too. Jezus was niet ondergeschikt maar overkwam de dood door complete gehoorzaamheid he. Hij stelde Zich zelfs boven Mozes en dus diens wet. Ik durf zelfs vaststellen dat de wet van Mozes zwaar gecorrumpeerd is wat we ook kunnen afleiden als Jezus de huwelijkswetten naar het voordeel van vrouwen verplaatst. |
Citaat:
En de liefde van Jezus ook niet hoger is dan de wet, maar daaraan ondergeschikt. Citaat:
Citaat:
Het is geheel en al normaal en daar is helemaal geen Jezus voor nodig. Citaat:
Hij doet niks anders dan zelf wetten maken, meest uit het oude testament en daar hier en daar er wat nieuws bij te verzinnen. Citaat:
Want dan zou het moeten heten dat als een van beide de ander niet meer bemint (of beiden elkander niet meer) dan is het huwelijk ontbonden. Pas dan staat de liefde boven de wet....:hug: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarom moet je uw vijand liefhebben. Of ze nu Filistijnen of Palestijnen heten quercus. |
Citaat:
Tjonge. Gefeliciteerd daarmee! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be