Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   België is reeds top 2 met openbare laadpunten per inwoner, Vlaanderen zelfs primus. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274410)

Micele 23 augustus 2025 23:13

België is reeds top 2 met openbare laadpunten per inwoner, Vlaanderen zelfs primus.
 
België telt reeds 380.000 pure EV en bereikt 100.000 openbare laadpunten.

Wordt daarmee tweede in Europa met 8,4 laadpunten per 1000 inwoners, na Nederland en beter dan Denemarken.
(vrt.be rekent te weinig of tikfout? Be heeft toch 11,83 milj. inwoners, 100.000/11.830=8,45*)

Vlaanderen an sich doet dan met 11,2 minstens even goed als Nederland (11)

Tegen 2030 wordt alvast een ruime verdubbeling verwacht met 220k.
Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08...en-is-daarmee/

België bereikt kaap van 100.000 publieke laadpunten en is daarmee één van de koplopers in Europa

België heeft de kaap van 100.000 publieke laadpunten voor elektrische auto's bereikt. Dat meldt de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, EV Belgium. Daarmee staan we in de top 3 van EU-landen met het meeste laadpunten per inwoner. Tegen 2030 wil de federatie dat aantal verdubbeld zien.

wo 20 aug. 19u59

Tien jaar geleden waren elektrische auto's en laadpalen eerder zeldzaam in België. Vandaag telt ons land ruim 650.000 stekkerwagens - waarvan 380.000 volledig elektrisch - en 100.000 publieke laadpunten.

Daarmee staan we op de 3e plaats op het vlak van het aantal openbare laadpunten per inwoner in Europa. In België komt dat neer op 7,6 (~8,45) per 1.000 inwoners. Enkel Denemarken (7,7 per 1.000) en Nederland (11 per 1.000) doen beter.

Frankrijk en Duitsland – die net boven de 2 laadpunten per 1.000 inwoners zitten – laten we ver achter ons. Deze zomer bereikte Europa de kaap van 1 miljoen openbare laadpunten.

Vlaanderen los op kop

Als we naar de concentratie van het aantal publieke laadpunten kijken in België, zien we grote regionale verschillen. Vlaanderen telt zo'n 77.000 openbare punten, Wallonië ruim 13.000, en Brussel net geen 10.000.

Als we Vlaanderen alleen zouden bekijken, zouden we qua publieke laadpunten per inwoneraantal zelfs op gelijke hoogte komen met Nederland. Het is vooral Wallonië dat achterop hinkt.

Frankrijk en Duitsland – die net boven de 2 laadpunten per 1.000 inwoners zitten – laten we ver achter ons. Deze zomer bereikte Europa de kaap van 1 miljoen openbare laadpunten.

"Dat in er in Vlaanderen meer laadpunten zijn, is enerzijds te verklaren doordat er meer woonstress is", duidt Philippe Vangeel van EV Belgium.

"Mensen wonen dichter op elkaar, waardoor ze afhankelijker zijn van publieke laadpalen. Dat is vooral het geval in steden, waar thuisladen niet altijd een optie is. Hetzelfde zien we in Nederland."

"In Wallonië is er meer ruimte en is thuisladen dus vaker een optie. Maar feit is wel dat Wallonië een tandje bij moet steken op het vlak van hun laadinfrastructuur. De huidige Waalse regering maakt daar, in tegenstelling tot de vorige, wel werk van."

Verdubbeling tegen 2030

De snelle vooruitgang is het gevolg van beleidskeuzes op Europees, nationaal en regionaal niveau. Zo wordt er al jaren een actief beleid gevoerd om ons wagenpark te vergroenen.

Volgens EV Belgium is het plafond echter nog lang niet bereikt. Tegen 2030 verwacht de sectorfederatie 220.000 publieke laadpunten in ons land, wat een ruime verdubbeling is van het huidige aantal. Op de vraag of ons elektriciteitsnet die groei aankan, antwoordt Philippe Vangeel resoluut "ja".

Verder verwacht EV Belgium dat er over 5 jaar 2 miljoen elektrische wagens zullen rondrijden in België. Een ambitieuze doelstelling, maar mogelijk niet zo gek als het misschien klinkt.


Dit is nog maar het begin

Zo zitten elektrische wagens in de lift. 1 op de 3 wagens die dit jaar is ingeschreven, is volledig elektrisch. Verder blijven elektrische bedrijfswagens ook deze legislatuur fiscaal aantrekkelijk in ons land, terwijl dat voor auto's op fossiele brandstoffen afneemt.

Autoconstructeurs blijven intussen investeren in betere technologie die ervoor zorgt dat elektrische wagens steeds meer kilometers kunnen maken. Tegelijk komen er meer compacte en betaalbare modellen op de markt die steeds vaker hun weg vinden naar de particulier.

Het moet wel gezegd: de nog relatief hoge aankoopprijs, gekoppeld aan de hoge stroomprijzen en het lagere rijbereik, zorgen wel nog steeds voor aarzeling bij mensen die geen elektrische auto via hun werk kunnen aanschaffen.

"Maar de toekomst van elektrische mobiliteit in België is helder", besluit Vangeel. "De stap naar 100.000 laadpunten is het ultieme bewijs dat het haalbaar is."

"De uitdaging richting 2030 is ambitieus, maar met dezelfde drive en samenwerking zullen we ook daarin slagen. Dit is nog maar het begin."
(Vlaanderen 77.000/6.865 = 11,2 laadpunten per 1000 inw.)

In het blauw staat alvast niet wat de doemdenkers vandaag denken (of graag verkeerd rekenen), namelijk 2 miljoen BEV en het stroomnet kan dat gemakkelijk aan, slim laden ontlast zelfs het stroomnet bij overschot.

Vlad 25 augustus 2025 16:43

Van een paar duizend tankstations naar honderdduizend tankstations ... juicht ... op naar het miljoen ... ons land is nog niet lelijk genoeg ... :|

Micele 12 oktober 2025 11:14

Fastned en andere? hebben in Vlaanderen (sinds 2023) 400 kW-laadpunten, en die mogen al aan een upgrade denken tot minstens 500 kW.
(met 400 kW kan er in 3 minuten 100 km bij)

Er zijn reeds Chinese merken zoals XPeng G9 die aan 525 kW-piek kunnen laden, of aan gemiddeld 330 kW DC:

Aan een laadpunt van 350 kWDC verliezen ze wel maar 4 minuten:
Citaat:

https://ev-database.org/nl/auto/3278...RWD-Long-Range

Laadvermogen (max) 525 kW DC
Laadvermogen (10-80%) 330 kW DC

Specificaties van XPENG
Maximaal Laden van Laden tot Tijd
525 kW 10 % 80 % 12 min

CCS (350 kW DC) 350 kW 260 kW 16 min

Vlad 12 oktober 2025 16:07

Ik merk elke dag hoe ons land koploper is wat betreft tankstations/laadpunten en achterloopt wat betreft EV's die rondrijden. Er staan bijna nooit wagens op te laden. Het is voorlopig nog een enorme verspilling van grondstoffen en ruimte. En de leefomgeving wordt er ook niet mooier op.

Micele 12 oktober 2025 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10548706)
Ik merk elke dag hoe ons land koploper is wat betreft tankstations/laadpunten en achterloopt wat betreft EV's die rondrijden. Er staan bijna nooit wagens op te laden. Het is voorlopig nog een enorme verspilling van grondstoffen en ruimte. En de leefomgeving wordt er ook niet mooier op.

Veel mooier en vooral minder benzeengestank dan tankstations, die overal in de bebouwde kom geweerd worden en-of geen vergunning meer krijgen.
Integendeel tot (snel)laadpalen die overal mogen. Ook op het terrein van tankstations.

Citaat:

Er staan bijna nooit wagens op te laden.
Verken jij het ganse land om te kijken waar ze laden? :-)

Er zijn er nog niet heel veel hé, en die er zijn laden vooral thuis of bij de werkgever, en dan pas aan openbare laadpunten, dan slechts 9% van de EV-kms worden bij snellaadpunten geladen (NL-laadonderzoek 2025)


Vervolg vorige post nog een QED van die XPeng G9 in Duitsland, de Ionity 400 kW-laadzuil is nu de licht beperkende factor:

Citaat:

https://youtu.be/IUzoGe0Uabc?t=195

NEW! XPENG G9 Black Edition | Charging at 525 kW | 100-200 km/h accelerations

Autobahn acceleration review of the ?@XPENGMotorsGlobal? G9 PERFORMANCE "Black Edition" with 575 hp and 695 Nm of torque up to 525 kW charging speed and only 12 minutes from 10-80% SOC are figures we’ve never seen before.
De Ionity 400kW laadpaal gaf max 387 kW af, en indrukwekkender was dat het koelsysteem-LFP-batterijpack 93kWh nog altijd aan meer dan 350 kW bijlaadde bij een laadstand van meer dan 50%.

De bestuurder zei dat hij quasi 400 snelwegkilometer kon bijladen in 15 minuten, en moesten er in Duitsland laadpunten van 500 kW komen, zou dat in 12 minuten gaan.

Wat een laadbeest. :-D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be