Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Veilig gevoel voor vrouwen op straat. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274419)

reservespeler 27 augustus 2025 06:55

Veilig gevoel voor vrouwen op straat.

Sinds de moord op de zeventienjarige Lisa zijn er camera's geplaatst op de plek waar zij om het leven kwam. Maar meer camera's of agenten vergroten niet altijd het gevoel van veiligheid. Wat wél helpt, zijn andere aanpassingen in de openbare ruimte.
"Meer politie op straat klinkt logisch, maar het helpt vrouwen niet per se om zich veiliger te voelen", zegt Wim Bernasco, bijzonder hoogleraar Stedelijke Geografie van Criminaliteit en Veiligheid aan de Universiteit van Amsterdam. "Een gemotiveerde dader kan wachten tot de politiepatrouille voorbij is en toeslaan. Surveillance is bovendien erg duur en vergroot het gevoel van veiligheid nauwelijks."
https://www.nu.nl/binnenland/6366766...r-politie.html

In Nederland is er die Growdfunding voor veiligheid voor vrouwen op straat.

Ruim 400.000 euro voor inzamelingsactie na moord op Lisa in Nederland, oprichtster Danique de Jong: "Aandacht mag niet wegebben"

De aandacht zal niet wegebben.
Maar degene die denkt dat met een paar slogans het probleem opgelost wordt, die dwaalt.

Het probleem zit veel dieper, te beginnen met de (bijna) straffeloosheid die er heerst.

reservespeler 27 augustus 2025 06:56

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08...n-de-nacht-op/

In Nederland is in korte tijd al meer dan 400.000 euro ingezameld bij een crowdfunding-campagne. Die nationale actie werd opgestart na de moord op Lisa, het meisje van 17 dat 's nachts in Amsterdam werd aangevallen toen ze naar huis fietste.

Sandra Cardoen
Gepubliceerd:
zo 24 aug. 07u02
Bijgewerkt:
update:
ma 25 aug. 10u54
Het streefbedrag van de geldinzameling was eerst 3.500 euro, maar de actie heeft nu al een veelvoud van dat bedrag opgehaald. Het beoogde doel werd in eerste instantie opgeschaald naar 300.000 euro, intussen is dat 530.000 euro.

Initiatiefneemster is de 29-jarige Danique de Jong. Ze vertelt aan VRT NWS hoe het idee voor een crowdfuning bij haar ontstond: "Ik zag afgelopen week heel vaak de slogan 'Wij eisen de nacht' voorbijkomen, maar ik zit dan ook in een bubbel met veel vrouwen en feministen. Deze boodschap moet echter óveral zichtbaar zijn, ook buiten die bubbel moet dit probleem bespreekbaar worden."

Skobelev 27 augustus 2025 07:38

Die camera’s overal gaan geen enkel crimineel feit tegenhouden. Net zo min als die affiches.
Het enige dat die camera’s doen is, als ze al werken, beelden maken die NA de feiten kunnen gebruikt worden.
Het bruin en zwart crapuul terug sturen waar ze vandaan komen is 100% efficiënt. Wie hier niet is kan hier niet moorden of verkrachten.

fred vanhove 27 augustus 2025 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10528368)
Ruim 400.000 euro voor inzamelingsactie na moord op Lisa in Nederland, oprichtster Danique de Jong: "Aandacht mag niet wegebben"

Pure discriminatie op vlak van geslacht en een rechtszaak waardig. Doe zo een inzamelingsactie enkel voor mannen en gans het land staat op stelten de feministen op kop

Er worden meer mannen op straat aangevallen neergeschoten neergestoken en vermoord dan vrouwen. Maar blijkbaar mogen alleen vrouwen zich veilig voelen.

Herwig uit Zeebrugge was toch geen vrouw ?

maddox 27 augustus 2025 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10528377)
Die camera’s overal gaan geen enkel crimineel feit tegenhouden. Net zo min als die affiches.
Het enige dat die camera’s doen is, als ze al werken, beelden maken die NA de feiten kunnen gebruikt worden.

En dan meestal om een "uitmelkbare burger" te kloten, niet om een crimineel te pakken.
Citaat:

Het bruin en zwart crapuul terug sturen waar ze vandaan komen is 100% efficiënt. Wie hier niet is kan hier niet moorden of verkrachten.
Afval exporteren is "How Dare You".
Kunnen we dan niet beter voor blije garnalen zorgen?
Of als we het nog milieuvriendelijker willen doen, een bassin met hongerige piranhas, dan moet je de brandstof of elektriciteit voor de shredder niet gebruiken

CUFI 27 augustus 2025 13:42

Wir schaffen das en laten we die landverraders opnieuw verkiezen om onze kinderen te hervormen en nog meer migranten van Oost Europa daarbij te pakken.
Terwijl we Israël hier op een altaar plaatsen en die joden nog als stem serieus nemen...

reservespeler 27 augustus 2025 17:53

Adriaan vd Meer

Schokkend en respectloos.
Rob Jetten buigt moord op #Lisa (RIP) #Abcoude om tot ‘ik haat Wilders’-statement, terwijl AZC-assielzoeker haar van het leven beroofde.

Dit is politiek misbruik van een dood meisje. Laag, verachtelijk en harteloos. Ja dat is #D66 van ??@RobJetten?? #debat pic.x.com/iqSZbWmXYT

27/08/2025, 12:30

BigF 27 augustus 2025 18:30

"Wij eisen de nacht op"...

Allemaal heel mooi en terecht maar ieder normaal denkend mens weet dat nooit elke idioot van de straat gehaald zal kunnen worden. Hoeveel flikken en camera's er ook in het straatbeeld opduiken.

En het 'bruin en zwart crapuul' terugsturen (zoals hierboven aangehaald werd) is ook lang niet zaligmakend.
Of gelooft iemand die zoiets als 100% oplossing beschouwt echt dat een gewone Belg niet in staat is tot zo'n zaken?
Steve Bakelmans, Hans van Temsche, Marc Dutroux,... niet echt 'bruin crapuul' eh?

Een oplossing is er gewoon niet.
Er zullen altijd ergens wel compleet krankzinnige figuren rondlopen, hoeveel nacht er ook opgeeist wordt...

En dat is jammer, maar helaas...

maddox 27 augustus 2025 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10528763)
"Wij eisen de nacht op"...

Allemaal heel mooi en terecht maar ieder normaal denkend mens weet dat nooit elke idioot van de straat gehaald zal kunnen worden. Hoeveel flikken en camera's er ook in het straatbeeld opduiken.

En het 'bruin en zwart crapuul' terugsturen (zoals hierboven aangehaald werd) is ook lang niet zaligmakend.
Of gelooft iemand die zoiets als 100% oplossing beschouwt echt dat een gewone Belg niet in staat is tot zo'n zaken?
Steve Bakelmans, Hans van Temsche, Marc Dutroux,... niet echt 'bruin crapuul' eh?

Een oplossing is er gewoon niet.
Er zullen altijd ergens wel compleet krankzinnige figuren rondlopen, hoeveel nacht er ook opgeeist wordt...

En dat is jammer, maar helaas...

Uw voorbeelden gingen niet voor nacht en ontij, of specifiek voor jonge vrouwen.

Maar u hebt wel een punt, met hoe meer we zijn, hoe meer gevaarlijke figuren, van achterlijk crapuul tot hoog intelligente psychopaten we gaan zien. Maar vooral achterlijk crapuul.

Dadeemelee 27 augustus 2025 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10528368)
Sinds de moord op de zeventienjarige Lisa zijn er camera's geplaatst op de plek waar zij om het leven kwam. Maar meer camera's of agenten vergroten niet altijd het gevoel van veiligheid. Wat wél helpt, zijn andere aanpassingen in de openbare ruimte.
"Meer politie op straat klinkt logisch, maar het helpt vrouwen niet per se om zich veiliger te voelen", zegt Wim Bernasco, bijzonder hoogleraar Stedelijke Geografie van Criminaliteit en Veiligheid aan de Universiteit van Amsterdam. "Een gemotiveerde dader kan wachten tot de politiepatrouille voorbij is en toeslaan. Surveillance is bovendien erg duur en vergroot het gevoel van veiligheid nauwelijks."
https://www.nu.nl/binnenland/6366766...r-politie.html

De aandacht zal niet wegebben.
Maar degene die denkt dat met een paar slogans het probleem opgelost wordt, die dwaalt.

Het probleem zit veel dieper, te beginnen met de (bijna) straffeloosheid die er heerst.

Zo’n misdaden zijn er altijd geweest. Gelukkig zijn en blijven ze zeldzaam. We leven gelukkig in een zeer veilige maatschappij.

Een politiestaat organiseren omwille van dergelijke geisoleerde feiten zou waanzin zijn.

Het intrafamiliaal geweld is veel zorgwekkender.

BigF 28 augustus 2025 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10528766)
Uw voorbeelden gingen niet voor nacht en ontij, of specifiek voor jonge vrouwen.

Wat bedoelt u?
Dat een al wat oudere vrouw verkrachten en/of vermoorden minder erg is, zeker als je het ook nog eens overdag doet?

Citaat:

Maar u hebt wel een punt, met hoe meer we zijn, hoe meer gevaarlijke figuren, van achterlijk crapuul tot hoog intelligente psychopaten we gaan zien. Maar vooral achterlijk crapuul.
Gekken zullen er jammer genoeg altijd zijn.
Daar veranderen camera's of flikken op straat niets aan.

maddox 28 augustus 2025 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10529197)
Wat bedoelt u?

Dat uw 3 voorbeelden een totaal ander profiel vertoonden. Dutroux trok zich niks aan van leeftijd. Hans Van Temsche ging voor visuele doelwitten die gemakkelijk waren, ook niet leeftijdsgeboden.
En die Backelmans, tja, weer een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar die komt heeft wel een soortgelijke misdaad uitgevreten met juffrouw Van Espen.
Citaat:

Dat een al wat oudere vrouw verkrachten en/of vermoorden minder erg is, zeker als je het ook nog eens overdag doet?
Het is niet zo lang geleden dat een schimmig figuur een hoogbejaarde dame verkracht heeft in België. En ook die, zelfs al zou naam, toenaam, schoenmaat en afkomst niet vermeld worden, dan gaan de niet zo linkse figuren hier op't forum duidelijk stellen dat een dode crimineel geen misdaden meer gaat plegen. Met als alternatief verbanning naar ergens waarvan terugkeer heel moeilijk is.
Maar dan komt u af "De wet laat dat niet toe".

Mare, dat u denkt dat ik verkrachting van vrouwen van minder dan prille leeftijd op andere dan nachtelijke uren minder erg zou vinden, awel, ja. Ik denk dat de meesten hier de verkrachting van kinderen -geslacht noch tijdstip van geen belang- erger vinden dan "gewone" verkrachting.
Maar ik vind elke vorm van verkrachting voldoende om het 1 keer "mogelijk" te zien als een enorm misverstand, maar een 2de keer veroordeelde verkrachter/ster onverbiddelijk de keuze te geven. Vrijwillige orgaandonatie of levenslange dwangarbeid, en na de dood, de resten als garnalenvoer in te zetten.
Citaat:

Gekken zullen er jammer genoeg altijd zijn.
Daar veranderen camera's of flikken op straat niets aan.
Correct.
Vandaar meer keuzes kwa strafmaat. Gaande van goeie ouwerwetse schandpaal, via celstraf of verbanning tot garnalenvoeren.
En ja, daar moeten we de wet voor veranderen.

BigF 28 augustus 2025 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10529251)

Maar dan komt u af "De wet laat dat niet toe".

Je kan het jammer vinden, voor uw garnalen bv, maar de rechterlijke macht moet zich in België nog steeds aan wet houden.

Dus als je dingen voorstelt die tegen de wet ingaan hebben die ofwel geen zin, ofwel moet de wet aangepast worden.

Citaat:

Mare, dat u denkt dat ik verkrachting van vrouwen van minder dan prille leeftijd op andere dan nachtelijke uren minder erg zou vinden, awel, ja. Ik denk dat de meesten hier de verkrachting van kinderen -geslacht noch tijdstip van geen belang- erger vinden dan "gewone" verkrachting.
Dat is uw mening. Voor mij is elke verkrachter gelijk voor de wet.

Citaat:

Maar ik vind elke vorm van verkrachting voldoende om het 1 keer "mogelijk" te zien als een enorm misverstand, maar een 2de keer veroordeelde verkrachter/ster onverbiddelijk de keuze te geven.
Waarom zou je een verkrachter zo'n joker als "het was een enorm misverstand" aanbieden?
Dat is toch compleet absurd?
Want dan zeg je niet meer of minder dat iedereen in zijn leven recht heeft op 1 verkrachting...

Citaat:

Vrijwillige orgaandonatie of levenslange dwangarbeid, en na de dood, de resten als garnalenvoer in te zetten.
Het spijt me maar dan komen we weer bij wettelijk bezwaren terecht.
U zal in eerste instantie moeten ijveren om die wetten te veranderen vooraleer u uw garnalen een plezier gaat kunnen doen.

Citaat:

Correct.
Vandaar meer keuzes kwa strafmaat. Gaande van goeie ouwerwetse schandpaal, via celstraf of verbanning tot garnalenvoeren.
En ja, daar moeten we de wet voor veranderen.
Prima, ik ben mee. Ik vrees alleen dat uw wetsvoorstellen met schandpalen en garnalen best wat overredingskracht nodig gaan hebben.
Maar ik wens u alle succes.
Ik zal zelf mee-ijveren voor strengere straffen.
Maar ons terugkatapulteren naar de middeleeuwen lijkt mij alvast geen goed idee. Op dat punt moeten we nog overeenstemming zien te bereiken.
Werk aan de winkel dus.

maddox 28 augustus 2025 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10529281)
Je kan het jammer vinden, voor uw garnalen bv, maar de rechterlijke macht moet zich in België nog steeds aan wet houden.

Gelukkig, alhoewel dar ook aan hoop "oepsies" van opgetekend zijn.

Citaat:

Dus als je dingen voorstelt die tegen de wet ingaan hebben die ofwel geen zin, ofwel moet de wet aangepast worden.
Dat doe ik dan ook.

Citaat:

Dat is uw mening. Voor mij is elke verkrachter gelijk voor de wet.
Waarom zou je een verkrachter zo'n joker als "het was een enorm misverstand" aanbieden?
Want dan zeg je niet meer of minder dat iedereen in zijn leven recht heeft op 1 verkrachting...Waarom zou je een verkrachter zo'n joker als "het was een enorm misverstand" aanbieden?
Want dan zeg je niet meer of minder dat iedereen in zijn leven recht heeft op 1 verkrachting...
Dus, die dronken student die aangeklaagd wordt door de onbevredigde milf is sowieso een verkrachter?

Ik geef op zijn minst 1 "oeps" moment. En dan probeert u mij af te schilderen als de gruwelijke figuur. Goe bezig.

Citaat:

Het spijt me maar dan komen we weer bij wettelijk bezwaren terecht.
U zal in eerste instantie moeten ijveren om die wetten te veranderen vooraleer u uw garnalen een plezier gaat kunnen doen.
Dat doe ik dan ook. Tot nu toe redelijk futiel. Maar niet getreurd, ik heb 1 regel in mijn voordeel, en mijn garnalen gaan niet klagen.

Citaat:

Prima, ik ben mee. Ik vrees alleen dat uw wetsvoorstellen met schandpalen en garnalen best wat overredingskracht nodig gaan hebben.
Maar ik wens u alle succes.
Ik zal zelf mee-ijveren voor strengere straffen.
Dank je voor die hulp, die tot nu toe niet lijkt te werken.
Citaat:

Maar ons terugkatapulteren naar de middeleeuwen lijkt mij alvast geen goed idee.
Niet alles uit de middeleeuwen was slecht. Maar dat wil niet zeggen dat we alles moeten terugbrengen. Wat eigenlijk wel de bedoeling is van een groep die de 7de eeuw als toppunt van bestaan ziet.
Citaat:

Op dat punt moeten we nog overeenstemming zien te bereiken.
Werk aan de winkel dus.
Democratie aan't werk, zelfs al geloof ik er niet in.

BigF 28 augustus 2025 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10529298)

Dus, die dronken student die aangeklaagd wordt door de onbevredigde milf is sowieso een verkrachter?

Ik geef op zijn minst 1 "oeps" moment. En dan probeert u mij af te schilderen als de gruwelijke figuur. Goe bezig.

U had het voordien niet over de dronken student en de onbevredigde milf.

Ik ga er van uit dat iemand die gestraft wordt voor verkrachting ook daadwerkelijk een verkrachter is.

Iemand die aangeklaagd wordt nadat hij sex had met iemand die daar de toestemming voor gaf maar die niet tevreden was met het resultaat is geen verkrachter.

Citaat:

Dank je voor die hulp, die tot nu toe niet lijkt te werken.
Zou het zonder mijn hulp wel gewerkt hebben denk je?

Citaat:

Niet alles uit de middeleeuwen was slecht. Maar dat wil niet zeggen dat we alles moeten terugbrengen. Wat eigenlijk wel de bedoeling is van een groep die de 7de eeuw als toppunt van bestaan ziet.
Misschien was niet alles in de middeleeuwen slecht.
Dat is mogelijk. Je betaalde destijds bv minder wegentaks. En een bouwvergunning krijgen was ook simpeler.

Maar qua straffen... Ik weet het niet. Bij doodstraf maakt het niet veel uit maar bij andere straffen denk ik steeds: "Gaan we die misdadiger nu werkelijk zo pijnigen of vernederen met het risico dat hij een desdanig gruwelijke hekel aan de maatschappij krijgt en hij vanuit het standpunt "als jullie het kwaad willen kunnen jullie het kwaad krijgen" nog meer of ergere misdaden gaat plegen.
Een straf die bij de veroordeelde wraakgevoelens oproept is volgens mij geen goed plan.
En veel van die straffen in de middeleeuwen deden dat.

Je moet voor mij de misdadiger niet gaan pamperen maar ik zie niet in waarom er naast de vrijheidsberoving ook pijniging of vernedering aan te pas moet komen.

Die gast komt uiteindelijk ooit nog vrij eh?

Den Ardennees 28 augustus 2025 19:41

De gedachte dat een bewustmakingscampagne rond vrouwenrechten, mannen die vrouwen verkrachten en vervolgens vermoorden, van gedachten zal doen veranderen, lijkt me toch wel wat naïef.

Dadeemelee 28 augustus 2025 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10529309)
De gedachte dat een bewustmakingscampagne rond vrouwenrechten, mannen die vrouwen verkrachten en vervolgens vermoorden, van gedachten zal doen veranderen, lijkt me toch wel wat naïef.

Dat zijn psychiatrische gevallen. Daar helpt dat niet bij.

Den Ardennees 28 augustus 2025 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10529310)
Dat zijn psychiatrische gevallen. Daar helpt dat niet bij.

Dat is inderdaad mijn punt. Zo'n campagne is zinvol voor dronkenlappen, en ongemanierde mannen die vrouwen ambeteren. Wat Lisa is overkomen, is van een andere categorie.

BigF 28 augustus 2025 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10529309)

Echt eh?

BigF 28 augustus 2025 21:08

Ze hebben blijkbaar al een paar honderdduizend euro bijeen gescharreld.
Wat zouden ze daar mee doen?
En welk resultaat is gegarandeerd?
Ik kwam ondertussen bij Google al advertenties "wij eisen de nacht op" tegen.

Ik vraag mij af welke kierewiete verkrachter dat thuis ziet en denkt: "Das nog eens een idee, laat ik vandaag maar eens gewoon thuis blijven, een zak chips optrekken en een filmpje opzetten."

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be