naar aanleiding van
deze discussie heb ik de passage over het hoger onderwijs in het VB-programma eens gelezen. ik had daar in die thread een reactie over gepost, maar blijkbaar vond men daar mijn mening over woord het woord meesteropleiding veel interessanter, waardoor er geen discussie over het hoger onderwijs meer kwam. en omdat ik dat zelf een interesant onderwerp vond, heb ik maar besloten een thread over te openen.
uit het VB-programma:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB
c. Hoger onderwijs.
Op 2 april 2003 keurde het Vlaams Parlement het zogenaamde ‘Structuurdecreet’ goed. Dit decreet doet in
belangrijke mate afbreuk aan de specificiteit en de kwaliteit van het Vlaams hoger onderwijs. Het Vlaams
Belang promoot een zo groot mogelijke internationale uitstraling van het Vlaamse onderwijs en de Vlaamse
wetenschap, maar wij zijn van oordeel dat internationale uitstraling nooit of te nimmer ten koste mag gaan van
de kwaliteit en de eigenheid van ons onderwijs. Het hoger onderwijs in Vlaanderen is gericht op de
ontwikkeling van de intelligentsia van morgen, maar dan in brede lagen van de bevolking. Een onbetaalbare
universitaire opleiding in Vlaanderen door een vrijmaking van de onderwijsmarkt is wel het laatste wat het
Vlaams Belang wil. Wij willen dat de overheid ook voor de toekomstige generaties overheidsgeld veil heeft om
mee van de beste opleidingen ter wereld aan te bieden.
|
dat lijkt me zowat het standpunt van alle partijen zijn. als je 1 partij kent die bv. het hoger onderwijs aan de principes van de vrije markt wil onderwerpen, mag je me dat even meedelen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB
Het ‘Bolognadecreet,’ zoals het Structuurdecreet ook wel heet, ging in vanaf het academiejaar 2004-2005. Het
giet de Sorbonneverklaring (1998 ) en de Bolognaverklaring (1999) in Vlaamse afspraken. Het Europese
akkoord van Bologna creëert een Europese ruimte voor hoger onderwijs. De Sorbonne- en
Bolognaverkaringen vormden een antwoord op de crisis in het hoger onderwijs in een aantal grote Europese
landen. Zo was er de hersenvlucht naar de VS, de verzwakte concurrentiekracht van diploma’s, het
kwaliteitsverlies als gevolg van een doorgeschoten democratisering van het hoger onderwijs en de kritiek van
het bedrijfsleven. Een aantal mogelijk asociale uitwassen liggen nochtans op de loer. Vooral minder
vermogende én Vlaamse studenten dreigen het kind van de rekening te worden. Het Erasmusprogramma heeft
aangetoond dat Vlaamse studenten graag een gedeelte van hun studies in het buitenland volgen. Zij hebben
geen probleem om daarvoor Frans, Duits, Spaans of Italiaans te leren. Engels kennen ze meestal al. De nieuwe
onderwijsstructuur mag echter geen aanleiding zijn om de verwezenlijkingen van de democratisering van het
hoger onderwijs terug te dringen. De financiële voorwaarden voor de toegang tot het universitair onderwijs en
voor de vereisten van de academische opleiding moeten gewaarborgd blijven. Ingrijpende hervormingen
hebben volgens ons pas een meerwaarde, indien ze sociaal zijn, de vrijheid van studiekeuze garanderen en niet
ontaarden in een academische eenheidsworst. De culturele opdracht van ons onderwijs en het bewaren van
onze eigenheid moeten twee fundamentele engagementen blijven bij een hervorming van het universitaire
landschap.
|
veel blablabla, meer is het niet. wat stellen ze dan voor mbt de bologna-akkoorden? niet meedoen? of hoe zouden zij het aanpakken? en wat met erasmus? wat heeft dat met de democratisering van het onderwijs te maken? volgens mij juist niks. de democratisering heeft te maken met het opheffen van financiele en socio-culturele drempels, maar daar zie ik niks over staan. de rest is al helemaal wollig, zoals ze dat tegenwoordig noemen. welke hervormingen stellen ze dan voor? niet ontaarden in academische eenheidsworst, wat bedoelen ze daar in hemelsnaam mee? ik ben eens even op hun site gaan kijken, maar vond niks. ik dacht er wel een dossier onderwijs te vinden ofzo, maar het enige dossier dat ik er vond was 1 over de toetreding van turkije tot de EU. leuk de prioriteiten van het vb te kennen. :?
Citaat:
Wat een volwaardige universitaire opleiding betreft, staan wij - vanuit onze affiniteit met de gedachte van de
universitas - op het vanzelfsprekende standpunt dat een meesteropleiding voldoende lang moet duren. Een
minimumcurriculum van twee jaar voor een meesteropleiding is daarbij absoluut noodzakelijk om gelijke tred
te houden met het internationale hoger onderwijs.
Wij onderschrijven dan ook de noodzaak om een gedegen opleiding op hogeschool- en universitair niveau uit
te bouwen voor de vakinhoudelijke en didactische vaardigheden van leerkrachten. Deze moeten differentieel
toegang geven tot doceren in het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Voor het hoger onderwijs moet
het zeker gaan om een bijkomende opleiding op meesterniveau. De opleiding tot leraar wordt internationaal
steeds professioneler aangepakt. Het is dan ook ongehoord dat de besluiteloosheid van toenmalig minister
Vanderpoorten heeft geleid tot een concurrentiehandicap voor onze Vlaamse leerkrachten.
|
de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding? :lol:
en vooral, waarom spreken ze constant over de universitaire opleidingen? enig besef hoeveel hogeschoolstudenten er zijn? en de leraaropleiding staat trouwens al een tijdje op de agenda van de hogeronderwijs-politiek.
er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken. de democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels), de sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is), de internationalisering moet worden verder gezet, en uiteraard mogen we hierbij de kwaliteit niet uit het oog verliezen, maar daar twijfelt niemand aan, het participatiedecreet moet overal worden uitgevoerd,... ofwel staat hier niets van in hun programma, ofwel allemaal heel wollig, en wil ik wel wat meer info. kortom, niet overtuigends.
en voor ook hier de discussie enkel over meester- versus masteropleiding, daar zal ik nog een aparte topic voor openen, zodat er hier misschien eens een debat ten gronde kan gevoerd worden.