![]() |
eerste rit met een wagen met ISA
Omdat mijn wagen een weekje in de garage staat moest ik een vervangwagen huren. In dit geval een Hyundai i20. Op zich een prima wagentje en verrassend zuinig. Dit was ook mijn eerste ervaring met het ISA-systeem dat sinds meer dan een jaar verplicht is op nieuwe wagens.
Dit system werkt helemaal niet en is super irritant. Wegen zonder snelheidsbeperking geregeld met verkeersborden, wat in Vlaanderen 70 km/u is, worden niet herkend. Het systeem blijft 50 km/u aangeven en begint te storen met herhaalde geluidssignalen. Je kan dit natuurlijk uitzetten, maar dat was even zoeken. Ook op de snelweg bleef het systeem max. 50 km/u aangeven. Het ISA systeem is onbruikbaar en verhoogt de veiligheid zeker niet. Als je een dergelijke wagen hebt zal je snel de routine aanleren om het systeem uit te schakelen bij elke start (nu dit nog kan). |
Ik ben al aan de vierde auto uitgerust met soort verkeersbordherkenning en moet zeggen er zitten altijd duidelijke fouten in maar ik denk dat het eigenlijk een stuk verantwoordelijkheid is van de ambtenarij naar zo een systeem om te zorgen dat het werkt... Zeggen dat het niet werkt is natuurlijk nogal binair. Binair gezien heb ik idd nog nooit een foutloos systeem gezien
- in oudste generatie las die regelmatig vrachtwagens hun snelheidsbeperkingen en nam die aan als snelheid, de nieuwste doen dat niet, die fout is er uit - de nieuwste auto gebruikt een soort database die over the air updates krijgt en waar ook historische wegenwerken soms niet afgemeld worden met als gevolg dat op een snelweg je af en toe ineens uitgenodigd wordt om 90 te rijden.. Dus dat is een fout van de ambtenarij zou ik toch voorstellen dat de overheid haar verpletterende verantwoordelijkheid neemt om snelheid overal correct te labelen - de andere leest de borden wat goed is tenzij als je belgische borden krijgt die hij niet kent zoals de heerlijke zone 30 bvb Dat is dan gebrek aan europese standaardisatie voor een systeem dat in principe europees toch zou kunnen gestandaardiseerd worden of hebben ze dat hoofdstukje vergeten - nog een andere fout is aannemers die borden laten slingeren en werken zijn bvb savonds gedaan maar bordjes blijven slingeren langs de weg wat de auto doet zeggen dat je te hard gaat. Duidelijk ook een vorm van bordenhygiene van aannemers of gemeenten die zo tijdelijke bordjes laten slingeren - nog andere heeft blijkbaar in de database staan dat de stadszone eindigt op een bepaald punt, heeft de gemeente dat bord daar 500 m verder gezet en gaat hij telkens op datzelfde punt weer in de fout.. ideaal als een soort boetecashcow denk ik dan je kunt dus als overheid heerlijke boetevallen maken, en terug de ambtenarij die maar half werk doet - op twee plaatsen of op sommige onogelijke boerewegjes type ronde van vlaanderen mag je dan ineens 90km /u of zelfs 100km/u in boerewegjes waar je de onderkant van uw auto kunt doen slepen op het vervormde wegdek wat dan volgens mij niet strookt met die 70 per uur regel, of allemaal database fouten... - ik moet zeggen snelwegen herkent hij vanzelf, daar heb ik zelden fouten gezien. Dus dat moet dan specifiek slordige programmatie zijn van het merk waarme je gereden hebt, want in principe vertrekt dat systeem vanuit een databank en een wegenkaart en GPS gegevens is dat niet puur visueel op basis van bordherkenning. De bordherkenning is een bijkomende laag |
Heb het aan grok gevraagd
Citaat:
|
Dus ik rij bvb met snelheidsbegrenzing op basis van die ISA... En moet idd zeer veel ingrijpen meestal te conservatief, en idd op alle wegen zitten fouten belgie is niet bezig met correcte kaartinformatie open charts
|
De meeste snelheidsbeperkingen worden opgeheven met een verharde zijweg of kruispunt. Daar helpt een bordherkenningssysteem niet.
Men ziet maar heel zelden C45 of C46 (einde snelheidsbeperking) die een C43 (snelheidsbeperking) opheffen, want Vlaanderen ligt vol kruispuntjes. Uit het reglement van de wegbeheerder: Citaat:
Citaat:
Vlaanderen zal wellicht ook de enige deelstaat in Europa zijn waar de opheffing van een hogere snelheid (90 kmu met C43) door een simpel kruispunt (of zelden C45/C46) een lagere algemene snelheidsbeperking (70 kmu zonder borden) betekent. |
In Duitsland is het duidelijk. Snelheidsbord geldig tot een bord voor opheffing van toegestane max snelheid. (Rond wit met streep door) Helaas staan die vaak aan de linker kant van de weg, dus je kan ze missen als er, bijvoorbeeld, juist een vrachtwagen kruist. In Duitsland (daardoor) weinig foute informatie op het ISA systeem.
|
Overal, ja overal, max 30 om stalking en aanranding door verkeerslawaai tegen te gaan.
|
Citaat:
op het moment dat een probleem opgelost wordt door een technologische vooruitgang, kaapt de overheid het onderwerp en geeft ze de indruk dat ze een probleem opgelost heeft door haar beleid... Dus op het moment dat auto's zodanig stil worden dat ze muziekboxen moeten monteren om ze hoorbaar te maken (terug een regeltje jawel) gaat de overheid dan ineens de indruk geven dat ze het probleem van lawaaidruk opgelost heeft door haar beleid.:lol: misschien moeten ze nog eens definieren welke muziekplaten je mag gebruiken als fabrikant in de auto, zodat daar een consensus ontstaat want die geluidjes varieren van een V8 (mijn vrouw haar >EV< kan zo een mooie ronk VROOOOOOAM laten horen waarbij menig agent eventjes opkijkt om te zien wat er gebeurt) , V12 , tot wachtmuziekjes, ufo geluidjes etc en uiteraard hoeveel dB dit mag zijn op 1m afstand van de auto... geijkt en gecontroleerd door de keuring:lol: een kwestie van geen patserbakwildgroeigeluidjes te hebben |
Citaat:
De voetgangers en regeloverheid willen dus meer lawaai onder de 30 kmu. Ook het bandengeluid is dan te stil. AI zegt: Citaat:
|
Enkele tips om ISA telkens snel uit te schakelen in het menu, best een shortcut of favoriet aanmaken op het bedienpaneel.
Er zijn ook wagens met een programmeerbare favorietenknop. Citaat:
vb BMW: Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be