Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Basisschool Balder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274468)

koe de poing 2 september 2025 08:32

Basisschool Balder

Basisschool Balder in de Sint-Gillis werd een jaar lang gevolgd in deze nieuwe documentaire.

De eerste aflevering was meteen een stomp in de maag en toont het failliet aan van onze huidige beleid: een school vol kansarme leerlingne die er niets van bakken, en leerkrachten die er de brui aan geven omdat wat er niet inzit ook niet kan uitgehaald worden.

Onthutsende inkijk in alles wat misloopt. Krachtig ingrijpen is nodig. Maar met allemaal parlementsleden uit een veilige dorpsomgeving zal de boel wel weer verder blijven rotten.

In ‘Basisschool Balder’ op VRT Canvas zag je idealisme stukslaan tegen de realiteit

Knuts 2 september 2025 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 10531027)
Basisschool Balder in de Sint-Gillis werd een jaar lang gevolgd in deze nieuwe documentaire.

De eerste aflevering was meteen een stomp in de maag en toont het failliet aan van onze huidige beleid: een school vol kansarme leerlingne die er niets van bakken, en leerkrachten die er de brui aan geven omdat wat er niet inzit ook niet kan uitgehaald worden.

Onthutsende inkijk in alles wat misloopt. Krachtig ingrijpen is nodig. Maar met allemaal parlementsleden uit een veilige dorpsomgeving zal de boel wel weer verder blijven rotten.

In ‘Basisschool Balder’ op VRT Canvas zag je idealisme stukslaan tegen de realiteit

Voeg daar andere parlementsleden uit stedelijke omgeving aan toe die om opportunistische redenen niets aan deze welbekende stedelijke realiteit willen veranderen.
En toch zal het in de basisscholen moeten beginnen ...
Ooit ...

Boduo 2 september 2025 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10531037)
Voeg daar andere parlementsleden uit stedelijke omgeving aan toe die om opportunistische redenen niets aan deze welbekende stedelijke realiteit willen veranderen.
En toch zal het in de basisscholen moeten beginnen ...
Ooit ...

De meeste problemen in het onderwijs beginnen eigenlijk bij het GEBREK AAN DISCIPLINE.
Vraag het maar eens aan "oudere" leerkrachten.

jad°relen°ir 2 september 2025 09:23

Citaat:

(..) een school vol kansarme leerlingne die er niets van bakken, en leerkrachten die er de brui aan geven omdat wat er niet inzit ook niet kan uitgehaald worden. (..)

Die leerlingen hebben de weg naar chatGPT nog niet gevonden dus.. :-(

Vette Pois(s)on 2 september 2025 09:38

lege hoofden

Boduo 2 september 2025 09:59

Citaat:

Het VB voorspelde dit al jaaaaren geleden...
???

andev 2 september 2025 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10531056)
De meeste problemen in het onderwijs beginnen eigenlijk bij het GEBREK AAN DISCIPLINE.

En met dank aan het legertje lieden die nog nooit voor een klas hebben gestaan of zo vlug mogelijk ervoor hebben gezorgd dat ze "gedetacheerd" werden en verder hun tijd mochten vullen met "pedagogische" praatjes te verkopen op studiedagen waar de leerkrachten niets aan hadden en het bedenken van nieuwe lesvormen die leidden naar de pretpedagogie en het tijdsverlies. Inspanningen eisen stond/staat gelijk met kindermishandeling...
Al spelend leren. Dat spelen is gelukt, dat leren ietsje minder...
Voeg daar de nieuwe tijdsgeest aan toe en de tanker zal verder blijven zwalpen voor nog vele jaren...

quercus 2 september 2025 10:46

Citaat:

Mijn verleden is evenzeer dat van een onderwijsmens.
Het gaat dus om Sint-Gillis Brussel. Het zou mij benieuwen hoe groot het percentage allochtone jongeren is onder het leerlingenpubliek. Vermoedelijk ruim meer dan de helft. Wordt er door de ouders wel bij die snotapen ingehamerd wat van hen verwacht wordt? Onverschillige ouders = onverschillige leerlingen.

Zipper 2 september 2025 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10531126)
Mijn verleden is evenzeer dat van een onderwijsmens.
Het gaat dus om Sint-Gillis Brussel. Het zou mij benieuwen hoe groot het percentage allochtone jongeren is onder het leerlingenpubliek. Vermoedelijk ruim meer dan de helft. Wordt er door de ouders wel bij die snotapen ingehamerd wat van hen verwacht wordt? Onverschillige ouders = onverschillige leerlingen.

die problemen stelden zich al dertig jaar (en langer) geleden, en de snotapen van toen, zijn nu de ouders.

daiwa 2 september 2025 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10531056)

Terug naar de tijd die ik en andere oudere forumleden nog meemaakten.
Wie niet wil luisteren moet voelen en van een draai om de oren is toen niemand gestorven.
Tonen wie de baas is !

Anselmo 2 september 2025 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10531137)
Wie niet wil luisteren moet voelen en van een draai om de oren is toen niemand gestorven.
Tonen wie de baas is !

Zo ver hoeft men zelfs niet te gaan.
Enkel consequent blijven en doen wat je gezegd heeft !
Wie de afspraken of regels overtreedt weet dat hij daarvoor opdraait.
De gevolgen moeten op voorhand duidelijk zijn.
Nu wordt er nog teveel achteraf gediscuteerd en goedgepraat.

Witte Kaproen 2 september 2025 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir (Bericht 10531059)
Die leerlingen hebben de weg naar chatGPT nog niet gevonden dus.. :-(

:-)

Chat GPT de oplossing voor alles :roll:

patrickve 2 september 2025 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 10531116)
En met dank aan het legertje lieden die nog nooit voor een klas hebben gestaan of zo vlug mogelijk ervoor hebben gezorgd dat ze "gedetacheerd" werden en verder hun tijd mochten vullen met "pedagogische" praatjes te verkopen op studiedagen waar de leerkrachten niets aan hadden en het bedenken van nieuwe lesvormen die leidden naar de pretpedagogie en het tijdsverlies. Inspanningen eisen stond/staat gelijk met kindermishandeling...
Al spelend leren. Dat spelen is gelukt, dat leren ietsje minder...
Voeg daar de nieuwe tijdsgeest aan toe en de tanker zal verder blijven zwalpen voor nog vele jaren...

Er zijn twee effecten zichtbaar he. Enerzijds inderdaad het verwateren van het onderwijs zelf, waardoor de ouders meer en meer moeten opvangen wat op school niet gebeurt enerzijds, en aan de andere kant een bevolking van onkapabele ouders (meestal import) die hun kinderen niet het minste kader meegeven waar de school op moet steunen.

Dan krijg je een zoo he, met wilde beesten.

Xenophon 2 september 2025 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10531150)

Die gevolgen, wat zijn die precies?

Opsluiten? Geen plaats, er zijn wachtlijsten met duizenden mensen er op.

Huisarrest met een bandje? Er zijn duizenden bandjes tekort, de wachtlijsten rijzen de pan uit. Er kan helemaal niets meer in dit namaakland.

quercus 2 september 2025 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10531137)
Tonen wie de baas is !

Wel ja!
Reeds geruime tijd is dat bij pedagogen een absoluut taboe. Ik kan daar enigszins begrip voor opbrengen, alhoewel mijn moeder mij ook wel eens een draai rond mijn oren heeft gegeven en dat was verdiend. Kinderen hoeven geen
schrik van hun ouders te hebben maar toch wel een gezonde dosis ontzag. Zodanig dat een mep niet nodig is.

patrickve 2 september 2025 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10531165)
Die gevolgen, wat zijn die precies?

Een stuk lichaam wegsnijden ?

maddox 2 september 2025 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10531177)
Een stuk lichaam wegsnijden ?

En zo gehandicapten fabriceren. Lijkt me geen goed plan.
We hebben nu al een overschot aan geestelijk gehandicapte figuren, we moeten er niet nog eens lichamelijk gehandicapten van maken.

Maar straffen... Tja, afhankelijk van de leerling, 5 (of 50) toerekes rond de speelplaats, 500 keer een lastige zin in een bepaalde les-gerelateerde taal schrijven of een hoopje wiskundige vraagstukken oplossen.

Dat lukte "vroegah nog" en met wat pech kreeg het lastige figuur thuis nog een draai rond zijn/haar oren (de tussenvormpjes kenden we niet).

Maar nu, lacht de leerling de leerkracht gewoon uit.

jad°relen°ir 2 september 2025 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10531179)
En zo gehandicapten fabriceren. Lijkt me geen goed plan.
We hebben nu al een overschot aan geestelijk gehandicapte figuren, we moeten er niet nog eens lichamelijk gehandicapten van maken. (..)

Anderzijds.. als die psychisch verwarden geen handjes meer zouden hebben, kunnen ze ook niet met messen staan zwaaien eh.. dat lijkt me wel een win-win..

Boduo 2 september 2025 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10531173)
Wel ja!
Reeds geruime tijd is dat bij pedagogen een absoluut taboe. Ik kan daar enigszins begrip voor opbrengen, alhoewel mijn moeder mij ook wel eens een draai rond mijn oren heeft gegeven en dat was verdiend. Kinderen hoeven geen
schrik van hun ouders te hebben maar toch wel een gezonde dosis ontzag. Zodanig dat een mep niet nodig is.

Een dikke 2 !!!

Boduo 2 september 2025 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10531150)

De nagel op de kop !
Het begint bij een gebrek aan discipline.

:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be