Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De groene waanzin 8. Het einde petrochemie Antwerpen en UK/EU. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274483)

ViveLaBelgique 5 september 2025 09:02

De groene waanzin 8. Het einde petrochemie Antwerpen en UK/EU.
 
Le plastique ce n'est plus fantastique...
https://trends.knack.be/nieuws/macro-economie-beleid/exxonmobil-overweegt-verkoop-belgische-chemieactiviteiten-inclusief-site-in-antwerpse-haven/
ExxonMobil wil een deel van zijn Europese chemiefabrieken van de hand doen nu de sector onder druk staat door Amerikaanse importheffingen en groeiende concurrentie uit China, zeggen ingewijden aan de Financial Times.

De Amerikaanse oliegigant, een van de grootste petrochemieproducenten ter wereld, voerde de voorbije weken verkennende gesprekken met adviseurs over mogelijke verkopen ter waarde van tot 1 miljard dollar, melden twee bronnen.
Sluiting installaties

Exxon denkt daarbij aan fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en in België. Het bedrijf heeft een ethyleenfabriek in het Schotse Fife en verschillende productiesites in ons land, waaronder polyethyleenfabrieken in Zwijndrecht en Meerhout. In de Antwerpse haven beschikt het over een raffinaderij en een petrochemische site.

Binnen het bedrijf is ook een sluiting van de installaties besproken.

Een deal is allerminst zeker: Exxon kan de activa ook behouden, waarschuwen de bronnen. Het concern liet enkel weten niet te “reageren op geruchten of speculaties”.
Energiekosten

Ook andere chemiebedrijven trekken zich terug uit Europa, dat het zwaarst lijdt onder de wereldwijde chemiemalaise. Zo verkocht LyondellBasell dit jaar vier fabrieken, terwijl het Saoedische Sabic een gelijkaardige stap overweegt.

De chemiesector kampt met overcapaciteit, tegenvallende vraag en hevige concurrentie van goedkope Chinese producenten. In de VS is de druk minder groot doordat president Donald Trump een importheffing van 15 procent op Europese chemieproducten voorbereidt.

Exxon heeft zijn aanwezigheid in Europa de laatste jaren al teruggeschroefd, onder meer na een conflict met de Europese Unie over regelgeving die volgens het bedrijf de energiekosten opdreef en investeerders afschrikte.

In mei meldde het concern dat het exclusief onderhandelde over de verkoop van zijn meerderheidsbelang in de Franse brandstofdochter Esso SAF én zijn chemieactiviteiten in Frankrijk aan North Atlantic France SAS, een onderdeel van de Canadese brandstoffenverkoper North Atlantic. Toen zei Exxon dat de deal tegen het vierde kwartaal van dit jaar zou worden afgerond.

... le plastique c'est tragique.

In Europa valt hun frank dat plastic een kunststof is die te rijmen is met het rentmeesterschap. Europa beslist dan maar om meer plastic in te voeren en de petrochemie de facto te laten uitsterven in onze contreien. Door deze keuze wordt elders plastic geproduceerd en verwerkt zonder onderhevig te zijn aan EU sterfhuisconstructieregelmentering. Buiten de EU kan de petrochemie ook genieten van energie die niet onderhevig is aan EU duurmakingsnormen.

Het EU beleid is NIMBY. De plastic is nodig om de bureaucratische EPC normen te halen.

Micele 9 september 2025 12:20

Tiens nog een link over meer plasticfabrieken? (maar meestal niet hier):?

Citaat:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-ec...-bij~b6eaa394/

Plastic-overschot

Ondanks de plasticcrisis komen er juist plasticfabrieken bij

Antwerpen, Azië, het Midden-Oosten: overal ter wereld verrijzen nieuwe plasticfabrieken. En dat terwijl er al sprake is van overcapaciteit. ‘Bedenk goed dat deze nieuwe fabrieken decennia meegaan.’

Gepubliceerd op 12 augustus 2025, 22:00

Saudi-Arabië wil in 2030 een derde van zijn olie verwerken in de eigen chemische industrie, om het onder meer te verkopen als kunststof.
Plastic kan toch best in de olielanden zelf gemaakt worden?

maddox 9 september 2025 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10533652)
Tiens nog een link over meer plasticfabrieken? (maar meestal niet hier):?

Natuurlijk niet hier, het Herenvolk heeft geen boodschap aan industrie, in welke vorm dan ook. Industrie is iets waar gewerkt wordt.

Citaat:

Plastic kan toch best in de olielanden zelf gemaakt worden?
Ik weet niet wat het efficiëntst is.
Ruwe aardolie verscheept zo gemakkelijk als vloeistof (of zo goed als).
En een aantal olielanden, daar zijn ze nog niet eens in staat een hi tech rol WC papier veilig te bedienen. Dus importeren ze technici en ingenieurs om de klus te klaren.

Micele 9 september 2025 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10533657)
Natuurlijk niet hier, het Herenvolk heeft geen boodschap aan industrie, in welke vorm dan ook. Industrie is iets waar gewerkt wordt.


Ik weet niet wat het efficiëntst is.
Ruwe aardolie verscheept zo gemakkelijk als vloeistof (of zo goed als).
En een aantal olielanden, daar zijn ze nog niet eens in staat een hi tech rol WC papier veilig te bedienen. Dus importeren ze technici en ingenieurs om de klus te klaren.

Als de Arabieren het zelf willen doen (of hun gehuurd werkvolk) daar kan men sowieso niets aan veranderen.
Olietankers laten ronddobberen met de kans op olierampen en dus dure verzekeringen zal ook wel wat kosten.

Hier zijn er nog twee tegen mekaar geknald tijdens een storm op de Zwarte Zee:
https://www.nieuwsblad.be/buitenland.../55815462.html

Nog ver van ons bed gebeurd maar kan evenzo in de Noordzee gebeuren...
https://www.nieuwsblad.be/buitenland.../48627904.html

ViveLaBelgique 9 september 2025 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10533652)
Tiens nog een link over meer plasticfabrieken? (maar meestal niet hier):?


Plastic kan toch best in de olielanden zelf gemaakt worden?

Uit jouw link:
In 2022 waren er nog 42 kraakinstallaties in Europa, vervolgt zij. “Intussen is voor negen voornamelijk oude krakers een sluiting doorgevoerd of een sluiting aangekondigd. Zoals bij de bedrijven Dow, Sabic en Total Energies Antwerpen. Deze ruimte vullen wij op met Project One.”
Voor de negen oude krakers in de EU die verdwijnen komt er slechts 1 nieuwe in de plaats ( Ineos Project One Antwerpen).

Er is toekomst voor de petrochemie maar niet meer in Antwerpen/EU/UK. In de olielanden zien ze niet zo nou met de EU normen. "Drill Baby Drill!"

Micele 9 september 2025 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10533778)
Uit jouw link:
In 2022 waren er nog 42 kraakinstallaties in Europa, vervolgt zij. “Intussen is voor negen voornamelijk oude krakers een sluiting doorgevoerd of een sluiting aangekondigd. Zoals bij de bedrijven Dow, Sabic en Total Energies Antwerpen. Deze ruimte vullen wij op met Project One.”
Voor de negen oude krakers in de EU die verdwijnen komt er slechts 1 nieuwe in de plaats ( Ineos Project One Antwerpen).

Er is toekomst voor de petrochemie maar niet meer in Antwerpen/EU/UK. In de olielanden zien ze niet zo nou met de EU normen. "Drill Baby Drill!"

Het wordt chemie in plaats van petrochemie.

ViveLaBelgique 18 september 2025 16:38

De groene waanzin !. Het einde van de petrochemie in UK/EU.
https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10624751.html
Premier Bart De Wever (N-VA) reageert strijdvaardig op de aankondiging van de Amerikaanse energiemultinational ExxonMobil dat het een investering in plasticrecyclage op zijn Antwerpse site pauzeert. Maar dat komt misschien allemaal nog wel goed, denkt De Wever.
Jack Williams, een van de toplui van ExxonMobil, had in een gesprek met De Tijd gezegd dat de groep investeringsprojecten in Antwerpen en Rotterdam in de koelkast stopt omdat Europa niet meer concurrentieel is voor grote investeringen. ExxonMobil heeft een vergunning voor plasticrecyclage in de Antwerpse haven, maar zeg dat die door te strikte Europese regels niet rendabel is.
Premier Bart De Wever trekt zich het dossier in zijn thuisstad aan. ‘De investeringen in de petrochemie vallen volledig stil. Het is gewoon niet rendabel om te investeren. We moeten eraan werken om het economische plaatje recht te krijgen, en dat vereist beslissingen op federaal niveau en in Europa’, zegt De Wever.

Williams had vooral kritiek geuit op Europese wetgeving als de zorgplichtwet (CS3D) en ‘te strikte’ regels rond plasticrecyclage. Door niet te investeren in de recyclagefabriek dreigt er net meer plastic verbrand te worden, merkte Williams op.
Europa legt de lat soms te hoog en wil ‘in milieudoelstellingen meteen van 0 naar 100 springen’, vindt de premier. 'Zonder tussenstappen zal het niet gaan en dan heb je niets.’ Hij vindt dat ‘klimaatneutraliteit in een huwelijk met competitiviteit’ moet plaatsvinden. ‘Anders komt er geen enkele investering meer naar hier, terwijl die in de VS en elders als paddenstoelen uit de grond schieten.’

Le plastique c'est tragique. Weg met de plasticafval! Als het van de groene waanzin afhangt niet in onze achtertuin ( NIMBY) !

ViveLaBelgique 18 september 2025 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10533818)
Het wordt chemie in plaats van petrochemie.

:roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Er is geen chemie van tel in de maakindustrie die geen petrochemie is.

maddox 18 september 2025 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10538692)
:roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Er is geen chemie van tel in de maakindustrie die geen petrochemie is.

Grapjurk.
Een stiekeme grote speler op de internationale markt maakt van natuurlijke grondstoffen een hele bult E nummers en "ei-vervangers" waar de veganisten zo dol op zijn. En dat is een Belgisch familiebedrijf en international die kan tellen.

Zoek maar uit welke dat kan zijn.

Micele 19 september 2025 10:22

Tessenderlo Chemie of Tessenderlo Group zal ook geen kleintje zijn zonder olie.

En na een moeilijk jaar 2023 herpakken ze zich:
Citaat:

https://www.bolero.be/nl/analyse-en-...rste-jaarhelft

do. 21 aug 2025

Tessenderlo verrast positief met sterke EBITDA-groei in eerste jaarhelft

ViveLaBelgique 19 september 2025 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10538955)
Tessenderlo Chemie of Tessenderlo Group zal ook geen kleintje zijn zonder olie.

En na een moeilijk jaar 2023 herpakken ze zich:

Zonder petrochemische halffabricaten blijft er bij Tessenderlo Chemie enkel gelatineproductie over die niet eens halal of kasjroet is.

Vlad 22 oktober 2025 11:41

Bij chemiebedrijf BASF Antwerpen verdwijnen zowat 600 banen tegen eind 2028

Dat geeft niet, die verdwijnende goede middenklassenrjobs. We subsidiëren wel wat zombiekmo's om ergens iets aan de staat te leveren of maken wat meer regels voor de overgebleven echte bedrijven zodat ze mensen moeten aannemen als geprivatiseerd ambtenaar of bullshitjobber. Alles kaat koet.

ViveLaBelgique 22 oktober 2025 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10538702)
Grapjurk.
Een stiekeme grote speler op de internationale markt maakt van natuurlijke grondstoffen een hele bult E nummers en "ei-vervangers" waar de veganisten zo dol op zijn. En dat is een Belgisch familiebedrijf en international die kan tellen.

Zoek maar uit welke dat kan zijn.

Voedselchemie behoort niet tot de maak-industrie. Castle Ingredient promoot hun producten niet als chemie. Ook de voedselchemie is grotendeels petrochemisch.

Examples of products that may contain petrochemicals
Cereals
Snacks like crisps and Cheetos
Candies like Skittles
Processed meats
Certain salad dressings
Baked goods
Beverages like Gatorade
Foodcoloring
Coatings
Chewing gum
Preservatives and additives
Packaging
Flavorings

Ook kunstmest en aquacultuur is grotendeels petrochemie.

Vlad 26 oktober 2025 09:12

Niet stakingen of hoge loonkosten hebben onze basischemie de nek om gedraaid maar een verkeerd energiebeleid. (Bedankt Timmermans, Vanderstraeten, Verhofstadt, ... ) Dat die basischemie in onze haven ondertussen ten dode is opgeschreven wordt door zowat alle kenners aangenomen. En het is maar ten zeerste de vraag of de circulaire economie van grond komt en/of die in staat zal zijn de plek die de basischemie inneemt in onze economie, in onze samenleving, in de welvaartscreatie, te vervangen. Geld tegen de basischemie aansmijten zoals destijds bij de ondergang van de steenkool-, staal- en autoindustrie gaat niet helpen.

Micele 26 oktober 2025 09:35

Batterijchemie heeft meer toekomst, de markt zal het uitwijzen.

Zoals onze Umicore:
Citaat:

https://www.change.inc/ict/belgische...tterijen-39558

14 februari 2023, 08:00

Belgische batterij-fabrikant zet in op volgende generatie goedkopere batterijen

Het Brusselse Umicore gaat componenten produceren voor High Lithium Mangaan (HLM) batterijen. Deze zijn stukken goedkoper dan de NMC-batterijen waar het bedrijf eerder op inzette. Umicore gaat de HLM-batterijen gebruiken in elektrische voertuigen.

“De nieuwe generatie van NMC-accu’s”, zo noemt Umicore-woordvoerder Caroline Jacobs de High Lithium Mangaan (HLM) batterijen.

“Umicore bevestigt opnieuw haar koploperspositie in batterijtechnologie nu onze mangaanrijke HLM-technologie dichter bij commerciële productie voor toekomstige klanten komt en een optimaal alternatief biedt in het segment van de goedkope EV-batterijen”, meldt het bedrijf in een persbericht.

Oplossing voor knelpunten omschakeling elektrisch rijden

De omschakeling naar elektrisch rijden kent enkele knelpunten. Het magere rijbereik en een lange laadtijd, om er twee te noemen. Deze problemen zouden met HLM-batterijen deels verdwijnen. Bovendien gebruikt de HLM-batterij een groter deel mangaan, minder nikkel en zelfs helemaal geen kobalt.

Dit is dubbel voordelig: de prijzen van nikkel stegen de afgelopen jaren, en kobaltontginning verloopt veelal niet op veilige of koosjere manier. Door deze twee materialen te omzeilen wordt verwacht een goedkopere productie te kunnen realiseren.

Concurrerende batterijen

De HLM-batterij concurreert daarmee met de LFP-batterij. Dat is een Lithium-ion batterij, die eveneens geen nikkel of kobalt bevat, maar wel ijzer en fosfor. Zowel de materialen als de productie van LFP-batterijen komen bijna volledig uit China. Bovendien hebben HLM-batterijen ook meer mogelijkheden tot recycleren dan de LFP-tegenpartij.

Ook solid-state batterijen kunnen een belangrijke concurrent worden, wanneer die het daglicht zien. Autobedrijven als Ford, Toyota en Ford investeren in de technologie. Al zullen we die in de komende jaren wellicht nog niet meteen in een voertuig zien.
Ook deze Belgische For-E heeft toekomst:
Citaat:

https://www.change.inc/energie/belgi...werelden-41387

06 december 2024, 10:00

Belgische ‘superbatterij’ combineert beste technologie van twee werelden

Het Belgische For-E heeft een hybride supercondensator ontwikkeld, die de technologie van batterijen en supercondensatoren combineert.

Daardoor ontstaat een nieuw soort batterij die op duurzame en veilige wijze grote hoeveelheden groene stroom kan opslaan en terug leveren. “Maar officieel is het geen batterij.”

Het bedrijf levert zijn installaties in zes Europese landen, onder meer in Duitsland en België. Als thuisbatterijen aan consumenten, maar ook als containers voor energieopslag op industriële schaal aan bedrijven. “Diverse concurrenten onderzoeken dezelfde supercondensator-technologie, maar die hebben nog geen werkende installatie. Wij zijn daarin de enige”, zeggen hoofdengineer Eli De Mul en business developer Frédéric Haven van For-E.

Batterijen onmisbaar

Om over te kunnen stappen van fossiele brandstoffen op groene energie zijn batterijen onmisbaar. Ze kunnen overschotten aan hernieuwbare elektriciteit opslaan om windstille en donkere periodes zonder zon – aangeduid als Dunkelflaute – te overbruggen. Daarnaast kunnen ze de onbalans en congestie op het elektriciteitsnet verminderen door de pieken en dalen in de productie van groene stroom op te vangen. Op dit moment zijn 99,9 procent van alle gebruikte batterijen lithium-ion batterijen, blijkt uit het eerste Smart Storage Trendrapport. Maar dat type batterij brandrisico’s, de winning van lithium vervuilt de omgeving en batterijcomponenten en kritische stoffen als kobalt, mangaan, lithium of koper komen meestal uit landen waar mensenrechten en natuurbehoud op een laag pitje staan. Ook hebben deze batterijen een relatief korte levensduur.

Supercondensatoren

Daarom zoeken bedrijven naar andere vormen van energieopslag. Zoutbatterijen, flowbatterijen en vaste stof-batterijen worden nu al ontwikkeld als alternatieven voor lithium-ion-batterijen. In die zoektocht wordt ook gekeken naar de supercondensator. Die heeft veel voordelen ten opzichte van een batterij. Hij kan voor langere tijd grote hoeveelheden elektriciteit opslaan. Hij wordt gebouwd van relatief eenvoudige, onschadelijke materialen die veel voorkomen. En een supercondensator kan bliksemsnel laden en ontladen. Daardoor worden ze in de praktijk gebruikt voor toepassingen waarbij veel energie in korte tijd nodig is. Bijvoorbeeld in de mijnbouw, waarbij hijskranen een zware lading moeten tillen of grote trucks een steile helling op moeten rijden.

Geen constante spanning

Dat snelle laden en ontladen is meteen ook een nadeel voor toepassingen in de energietransitie. Dat gebeurt namelijk niet onder constante, stabiele spanning, zoals bij een batterij. Daarom zijn supercondensatoren nog niet geschikt om groene stroom uit zonnepanelen of windturbines op te slaan, want de daarbij behorende omvormers zouden door die wisselende spanning meteen afslaan. Hierdoor zijn ze ook niet geschikt om de spanning op het elektriciteitsnet in balans te houden.

Technieken gecombineerd

Tot voor kort dan. Het Belgische For-E heeft een oplossing gevonden voor dit nadeel en brengt een hybride supercondensator op de markt, waarin een klein stukje batterijtechnologie is toegepast. “Wij hebben de voordelen van beide technologieën gecombineerd. Onze eerste uitdaging was om de spanning stabiel te houden. Anders sluiten de omvormers zich af en kun je het niet als een batterij gebruiken”, legt medeoprichter De Mul van For-E uit.

Kijk hier hoe de technologie van For.Energy werkt:
Electrische bussen in China rijden ook op supercondensatoren, reeds 10 jaar geleden:
Citaat:

https://www.change.inc/mobiliteit/el...gende-rit-7723

06 augustus 2015, 15:58
Elektrische bus laadt in 10 seconden op voor volgende rit

Een elektrisch aangedreven stadsbus in de Chinese stad Ningbo kan bij elke bushalte binnen 10 seconden voldoende worden opgeladen om naar een volgende halte te rijden. De bus maakt gebruik van een supercondensator.
Met hybride batterij-supercondensator vind ik enkel deze studie:
Citaat:

https://www.mdpi.com/2071-1050/15/11/8747.

Performance Evaluation of Hybrid Battery–Supercapacitor-Based Energy Storage Systems for Urban-Driven Electric Vehicles

ViveLaBelgique 26 oktober 2025 09:54

@Michelle
Allemaal aankondigingspolitiek van SF projecten. Umicore is warm water aan het uitvinden van het soort dat in China al decennia in massaproductie is. Treinen en trams op superconductors zijn prestige projecten met lagere efficiëntie ( laden, ontladen, verlies, ...) dan dieselmotoren.

Micele 26 oktober 2025 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10553639)
@Michelle
Allemaal aankondigingspolitiek van SF projecten. Umicore is warm water aan het uitvinden van het soort dat in China al decennia in massaproductie is.

Jij weet blijkbaar alles beter dan Umicore. :lol:

Dat kan wel zijn, heb je dan een link van Chinese HLM batterijen? Geef eens eentje.

ViveLaBelgique 26 oktober 2025 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10553642)
Jij weet blijkbaar alles beter dan Umicore. :lol:

Ik laat mij voor mijn kennis bijstaan door Grok en ChatGPT.

Micele 26 oktober 2025 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10553643)
Ik laat mij voor mijn kennis bijstaan door Grok en ChatGPT.

En wat zegt jouw AI over Chinese HLM chemie en -batterijen voor voertuigen?

Mijn AI vindt niets voor EV, enkel kleine apparatuur, wel een oude link van 2023, heb je een link van 2025?
Citaat:

https://batteryswapstation.com/top-1...-manufacturer/
July 21, 2023

Top 10 lithium manganate material manufacturer in China

Lithium manganate is mainly used to make cathode materials for mobile phones and laptops and other portable electronic devices, and it can also be mixed into ternary materials.

China’s lithium manganese oxide is mainly produced in Guizhou, Jiangxi, Xizang, Guangxi and other regions. According to statistics, China’s lithium manganese oxide shipment in 2022 is about 65,700 tons, and the overall operating rate of the lithium manganese oxide industry is insufficient.

Top 10 lithium manganate material manufacturer in China in 2023 mainly include Boshi Hi-tech, Xinxiang Hongli, Nanfang Manganese Industry, BANLY NANO, Qianyuan High-tech, Guizhou baisite, Xinxiang Zhongtian, Guangxi Lijin, Hunan Haili, Hunan Xinda and so on.
Citaat:

Het Brusselse Umicore gaat componenten produceren voor High Lithium Mangaan (HLM) batterijen. Deze zijn stukken goedkoper dan de NMC-batterijen waar het bedrijf eerder op inzette. Umicore gaat de HLM-batterijen gebruiken in elektrische voertuigen.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10553639)
@Michelle
Allemaal aankondigingspolitiek van SF projecten. Umicore is warm water aan het uitvinden van het soort dat in China al decennia in massaproductie is.

Toon het eens aan. :-D Ik wacht op uw Grok.

ViveLaBelgique 26 oktober 2025 10:11

Wat is het markt aandeel van batterijen voor elektrisch vervoer wereldwijd in tabel per land qua fabricage, oorsprong grondstoffen, oorsprong halffabricaten ?
China vertegenwoordigt ongeveer 90 % van de wereldwijde geïnstalleerde cathode?*actieve materiaal?*capaciteit en > 97 % van de anode?*actieve materiaal?*capaciteit vandaag.
China mineert/raffineert grote delen: bv. in 2023 ~ 85 % van lithium werd gemijnd in Australië, Chili, China; ongeveer 65 % werd in China geraffineerd. Voor grafiet ~ 80 % mijnbouw in China en > 90 % raffinage.
Europa is sterk afhankelijk van import van grondstoffen/halffabricaten; weinig eigen raffinage. (Bijv. EU-factsheet: China had 83 % van wereldproductie, EU ~ 7 % in cellen)
Lithium: ~ 85 % van wereldmijnbouw in 2023 in Australië, Chili en China. ~ 65 % van raffinage in China.
• Nikkel: Indonesië > 50 % van mijnbouw in 2023, China + Indonesië samen > 60 % van raffinage.
IEA
• Kobalt: ~ 2/3 van mijnbouw in DR Congo, ~ 3/4 van raffinage in China.
IEA
+1
• Grafiet: mijnbouw ~ 80 % China, raffinage > 90% China.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be