![]() |
Verboden terreurgroep Palestine Action maakt het weer bont in VK
De Metropolitan Police heeft het 'ondraaglijk' misbruik veroordeeld dat naar verluidt is ondergaan door agenten die 'werden geschopt en bespuugd' toen ze meer dan 400 mensen arresteerden tijdens een protest tegen het verbod op Palestine Action als terreurgroep. De arrestaties werden zaterdag verricht tijdens een protest in Londen tegen het verbod op de verboden terreurgroep.
Plaatsvervangend adjunct-commissaris Claire Smart, die de politieoperatie leidde, zei:
De organisator van het protest, Defend Our Juries, zei dat naar schatting 1.500 mensen zich hadden verzameld voor de bijeenkomst, waar velen van hen borden vasthielden met de tekst: 'Ik ben tegen genocide. Ik steun Palestine Action' waarmee ze natuurlijk bedoelen 'Ik steun mijn eigen genocide". In juni 2025 kondigde het ministerie van Binnenlandse Zaken aan dat het van plan was de groep op te lijsten als een verboden terroristische organisatie nadat de groep had ingebroken in RAF Brize Norton, waarbij twee Airbus A330 MRTT-tankvliegtuigen van de Royal Air Force werden vernield en beschadigd door verf in hun motoren te spuiten. Op 2 juli stemde het Lagerhuis met 385 tegen 26 om Palestine Action samen met twee andere groepen als terroristische organisaties te verbieden. Het bevel werd de volgende dag door het House of Lords aanvaard en Palestine Action is verboden vanaf 5 juli 2025. Sinds 5 juli 2025 is het een misdrijf onder de Britse Terrorism Act 2000 om lid te zijn van Palestine Action, er geld voor in te zamelen, items te dragen of tentoon te stellen die een redelijk vermoeden van lidmaatschap wekken, of als iemand steun vraagt of 'een mening of overtuiging uitdrukt die Palestina Action ondersteunt' en 'daarbij roekeloos is ten aanzien van de vraag of een persoon aan wie de uitdrukking is gericht, zal worden aangemoedigd om te steunen' het. Op deze overtredingen staat een maximumstraf van boetes en tot 14 jaar gevangenisstraf voor lidmaatschap of het uitnodigen van steun, en tot 6 maanden gevangenisstraf voor het tonen van ondersteunende items. Het is onbegrijpelijk dat niet meer van die zogenaamde pro-Palestijnse actiegroepen verboden werden. De meesten van die groepen gebruiken de aanduiding 'pro-Palestina' als een dekmantel voor criminele activiteiten. Ook lijken ze te vergeten zijn dat antisemitisme of Jodenhaat geen mening is maar een misdrijf dat bestraft kan worden met zware geldboetes en of gevangenisstraf tot één jaar effectief. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be