![]() |
Begrotingsoefening 2025 - 2026
De regering moet geld vinden, veel geld.
Toevallig hoorde ik gisteren aan den toog dat de regering ook kijkt richting salariswagens. Door de salariswagens zou de regering 3 tot 6 miljard euro inkomsten mislopen. Volgens mijn bron wil de regering de fiscale voordelen voor salariswagens ferm afbouwen, en op termijn zelfs volledig afschaffen. De bestaande contracten zouden mogen blijven, maar eens de wagen terug ingeleverd moet worden, zal dat zijn aan de nieuwe voorwaarden. Eerlijk gezegd heb ik bij de N-VA deze signalen nog niet opgevangen. Benieuwd wat hier van waar is, en indien het waar is, hoe de regering dat gaat uitfaseren. Hier een link van de kostprijs (minderinkomsten) van salariswagens. https://www.hbvl.be/binnenland/overh.../73955981.html Overheid loopt 3 tot 6 miljard euro mis door fiscale behandeling van bedrijfswagens De overheid loopt 3 tot 6 miljard euro mis door de fiscale behandeling van bedrijfswagens. Dat blijkt donderdag uit een analyse door het Federaal Planbureau. In België is bijna 60 procent van de nieuw verkochte personenwagens een bedrijfswagen, met een voordeel in natura voor de gebruiker. Als die gebruiker zelf integraal de kosten zou betalen voor zijn privéverplaatsingen met de bedrijfswagen, zou dit de overheid volgens het Planbureau 3 tot 6 miljard euro extra inkomsten opleveren. De verklaring voor de ruime marge in de berekening is dat een aantal gegevens die nodig zijn voor de raming op dit moment niet beschikbaar zijn, zoals de waarde van de wagen na afschrijving op de tweedehandsmarkt en het aantal kilometers dat een persoon voor privédoeleinden rijdt, aldus het Planbureau. Een afschaffing van de gunstige fiscale behandeling van bedrijfswagens zou volgens het Planbureau ook leiden tot een verschuiving in de samenstelling van het wagenpark, met een afname van het aandeel van zowel plug-in hybride wagens met benzinemotor als van elektrische wagens. Voor de personenbelasting wordt het voordeel van alle aard (VAA) berekend in functie van de catalogusprijs en de leeftijd van de wagen, de aandrijflijn en het verschil tussen de CO2-uitstoot van de wagen en de gemiddelde uitstoot van de wagens die het jaar ervoor in België werden verkocht. Bedrijfswagens zijn volledig vrijgesteld van werknemersbijdragen aan de sociale zekerheid. Werkgeversbijdragen voor bedrijfswagens die ter beschikking worden gesteld van werknemers, hangen enkel af van de brandstof en de CO2-uitstoot van de wagen. |
Citaat:
Deze voordelen afschaffen,om de Waals en de Brusselse putten te vullen is alweer een verdoken Noord-Zuid transfer. De lasten voor de Vlamingen ,de lusten voor de Walen. Daar moet een einde aan komen . Dat kan enkel door de Vlaamse onafhankelijkheid.;-) |
Citaat:
Daar onmiddellijk transfers aan verbinden, zou ik nu wel niet doen. Ik weet trouwens niet wat er juist van aan is, maar dat er heilige huisjes zullen moeten sneuvelen, is een feit. Enerzijds zou het de regering helpen met de begroting, anderzijds zou dit een rem kunnen zetten op de elektrificatie van ons wagenpark. |
Een ander voorstel om de nodige miljarden te vinden. Een tiental dagen voordat De Wever zijn regering op de been bracht stond in de media te lezen dat de Belgische Federale overheid in 2024 een 66 miljard euro uitgegeven heeft aan subsidies......waarvan een deel niet geweten aan wie aan wat, waarom, waarvoor.....kortom een soor Sihame El Kaouakibi verhaal. Enkele dagen later stond alweer in diezelfde pers te lezen dat volgens experten 15% van die subsidies twv 66 miljard euro per jaar onterecht worden toegekend. Toegegeven , in het bewuste artikel stond nergens te lezen wie die zogezegde experten waren. Maar, laat ons eventjes ervan uitgaan dat we inderdaad te veel subsidies uitgeven......15% komt overeen met 10 miljard euro op jaarbasis. Een normale mens zou dan denken, dit is een godsgeschenk voor De Wever, je stelt een taskforce samen die alle subsidies onder de loupe neemt en schrapt waar kan geschrapt worden........ dat zou dan jaarlijks 6 of 7 of 8 of zelfs 10 miljard euro kunnen opleveren. Maar neen, ondanks het aandringen van vele burgers om hier te schrappen heeft Arizona hier geen oren naar blijkbaar. Liever de werkende mensen en gepensioneerden uitpersen dan de personen of instellingen die ten onrechte subsidies ontvangen.... dus De Wever moet alvast niet komen janken dat hij geen geld vindt, het geld ligt voor het rapen.....
|
Citaat:
Eerst eens kijken wat aanzien wordt als subsidie. 66 miljard lijkt me extreem veel. |
Citaat:
Belgie haalt meer dan 50% van het BBP binnen aan belastingen. Dat is ruim voldoende. In geen 100 jaar laat Bouchez zoiets passeren. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
die ook voor het overgrote deel door de Vlamingen zal betaald worden ,nu nog eens de voordelen van de firma wagen afschaffen is de Vlamingen tweemaal bij de bok zetten. Dat zou zeker slecht aflopen voor de N-VA bij de volgende verkiezingen. |
Citaat:
|
Citaat:
zetten ,zal de meerwaardetaks hetzelfde effect op de N-VA hebben , als het goedkeuren van vreemdelingenstemrecht op de Open-Vld gehad heeft.:-( |
Citaat:
|
Citaat:
Het zou gaan om zo'n 4000 gezinnen. Rap rekenen ... https://www.vie-publique.fr/loi/2974...osition-de-loi Proposition de loi instaurant un impôt plancher de 2% sur le patrimoine des ultrariches Wetsvoorstel voor de invoering van een minimumbelasting van 2% op de activa van de ultrarijken Ongeveer 80% van de Fransen zijn voorstander. |
Citaat:
:oops::oops::oops: |
Citaat:
Ik neem zelfs aan de de oude VU kiezers die nog leven hun - leve Belgie - partij gevonden hebben. |
Citaat:
Dat heeft hij zélf gezegd. |
Wetende dat de begroting redelijk in orde was na de laatste termijn van DeHaene.
Verhofstadt en De Croo hebben het totaal naar de klote gedaan. Zelfs de regering Di Rupo was eigenlijk nog best OK voor toekomstige begrotingstermen. Het laatste wat je wil is blijkbaar een liberaal van de OVLD als premier die dan anti-liberaal beleid steeds opnieuw uitvoert. |
Citaat:
|
Citaat:
A.S. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be