Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   grapjes met de nieuwkomers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274563)

kelt 17 september 2025 05:39

grapjes met de nieuwkomers

Ach...
Het was vroeger een traditie om nieuwkomers in een fabriek eens flink te pesten.Het was tevens een goede manier om het karakter eens te testen als de nieuweling eens een beetje onder stress geplaatst werd....

Zo herinner ik me uit mijn legerdienst de pogingen om mij om 100 meter Herz-kabel te zenden (helaas voor de betreffende korporaal KENDE ik die grap)...

Maar bij mijn eerste werkgever was het een feestje....

Mijn dienstfietsje bleek hoog opgetakeld ,duidelijk zichtbaar bengelend in een produktiehal met 30 mensen (waarvan geen enkel iets gezien had natuurlijk :roll: )en "toevallig" waren de zekeringen uit het circuit van betreffende takel spoorloos verdwenen...

Mijn schoenen waren blauw en rood geschilderd toen ik van manshoogte naar beneden klauterde van een laddertje,druk bezig geweest in een hoog gedeelte van een electriciteitskast en gedurende vele minuten niet naar beneden gekeken maar aan het bedraden in de kast...

En de mooiste,mijn fiets wilde niet "starten"...Het heeft best wel even geduurd voor ik dat kleine vijsje bemerkte dat strategisch in de ketting geplaatst was :oops:

Later was het aan MIJ :twisted:

Hier nog enkele :

https://www.youtube.com/watch?v=WLDRoHtPxjs
hebben jullie ook van die grapjes en grolletjes mee gemaakt als nieuweling?

Vlad 17 september 2025 06:16

Iets onbestaand gaan halen was een gekende. Iemand met een heftruck naar omhoog steken om een doos te pakken of iets te bekijken en dan gaan schoften. Iemand doen schrikken vanuit een grote kartonnen doos heb ik wel eens zien gebeuren. Weinig echt goede grappen meegemaakt.

reservespeler 17 september 2025 06:27

Tegen de nieuweling zeggen dat hij een zakje van 15 kg glaszand (om te zandstralen) geen 30 keer boven z'n hoofd kan uitsteken.
En bij de 29ste keer het zakje stuksnijden met een Stanlymes.

De persoon was dan bezweet, en zo'n zand kruipt letterlijk overal in.

djimi 17 september 2025 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10537730)
...

Geen één keer, en nochtans ben ik voordat ik leerkracht werd vaak van job veranderd.

Zou er soms een 'aura' rond mij hangen dat 'grappenmakers' afschrikt?

:?

Jay-P. 17 september 2025 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10537801)
Geen één keer, en nochtans ben ik voordat ik leerkracht werd vaak van job veranderd. Zou er soms een 'aura' rond mij hangen dat 'grappenmakers' afschrikt? :?

Neen, eenvoudiger dan dat. Beetje zoals tafelmanieren.
-> Simpelweg grotendeels afhankelijk van het milieu waarin een individu zich beweegt of eerder werd opgevoed.

IJsboer 17 september 2025 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10537730)
Ach...
Het was vroeger een traditie om nieuwkomers in een fabriek eens flink te pesten.Het was tevens een goede manier om het karakter eens te testen als de nieuweling eens een beetje onder stress geplaatst werd....

Zo herinner ik me uit mijn legerdienst de pogingen om mij om 100 meter Herz-kabel te zenden (helaas voor de betreffende korporaal KENDE ik die grap)...

Maar bij mijn eerste werkgever was het een feestje....

Mijn dienstfietsje bleek hoog opgetakeld ,duidelijk zichtbaar bengelend in een produktiehal met 30 mensen (waarvan geen enkel iets gezien had natuurlijk :roll: )en "toevallig" waren de zekeringen uit het circuit van betreffende takel spoorloos verdwenen...

Mijn schoenen waren blauw en rood geschilderd toen ik van manshoogte naar beneden klauterde van een laddertje,druk bezig geweest in een hoog gedeelte van een electriciteitskast en gedurende vele minuten niet naar beneden gekeken maar aan het bedraden in de kast...

En de mooiste,mijn fiets wilde niet "starten"...Het heeft best wel even geduurd voor ik dat kleine vijsje bemerkte dat strategisch in de ketting geplaatst was :oops:

Later was het aan MIJ :twisted:

Hier nog enkele :

https://www.youtube.com/watch?v=WLDRoHtPxjs

En dan zijn er mensen die vinden dat de lasten voor de werkgever voor hun personeel nog omhoog moeten.

kelt 17 september 2025 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10537746)
Tegen de nieuweling zeggen dat hij een zakje van 15 kg glaszand (om te zandstralen) geen 30 keer boven z'n hoofd kan uitsteken.
En bij de 29ste keer het zakje stuksnijden met een Stanlymes.

De persoon was dan bezweet, en zo'n zand kruipt letterlijk overal in.

:twisted:

kelt 17 september 2025 17:49

O...geen zorgen,de "old-timers" kregen er ook van hoor...
Het was toendertijd (de eighties) niet mogelijk een (dienstfiets) voor enige tijd geparkeerd te laten staan in een van de produktiehallen of er "verscheen" vet aan de handvatten en eventueel ook subtiel gesmeerd over het zadel...Ik ben er nog altijd niet geheel zeker van dat de ontwerpers van dat vet dit gebruik specifiek in gedachten hadden.

Veteranen hadden altijd een poetsdoek bij.....die WISTEN dat al lang...

Jaja,tussen de grollen door moest ook wel nog eens wat gewerkt worden...

djimi 17 september 2025 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10537817)
-> Simpelweg grotendeels afhankelijk van het milieu waarin een individu zich beweegt of eerder werd opgevoed.

OK, maar de milieus waarin ik mij bewoog (en jobs uitoefende) bestreken een zéér wijd 'gamma'/'spectrum' van lower lower class tot lower upper class.

Geen één keer met 'grappenmakers' (of erger) te maken gehad.

:|

Herr Flick 17 september 2025 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10537817)

dat was ook mijn gedacht...

Herr Flick 17 september 2025 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10538258)
OK, maar de milieus waarin ik mij bewoog (en jobs uitoefende) bestreken een zéér wijd 'gamma'/'spectrum' van lower lower class tot lower upper class.

Geen één keer met 'grappenmakers' (of erger) te maken gehad.

:|

Ik heb zo ook wel eens in een plek geweest waar het de gewoonte was om de stagairs te dopen... alleen had ik daar een jaar later bij wijze van spreken den baas van hun baas kunnen zijn. Die zever ging dus niet door.

Met die vent had ik het overigens prima, goed gedronken af en toe en dat was gene cecemel. t zou nu geen waar meer zijn, maar in die omgeving kon dat. ge moet alles toch eens proeven he.

Bovendien ben ik iemand die aan dat soort gezeik niet meedoe, ikzelf niet en ook niet met een ander. Ze hadden ook wel door dat mij proberen pakken niet zonder gevolgen ging blijven.

koe de poing 17 september 2025 21:40

de nieuwkomers nu zijn ... *checks memo* ... generatie Z

als je nog maar fronst zitten ze huilend in de safe space

gelukkig doen de d en de t er al lang niet meer toe

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be