![]() |
Elektrische boom in België: +55% meer auto's in één jaar
Het wagenpark van België heeft nu een aandeel van ca. 6,5 % BEV.
Citaat:
|
En steeds meer oudere wagens...
1 Bijlage(n)
Het aantal wagens van meer dan 16 jaar oud is quasi verdubbeld de laatste 10 jaren (2015-2025).
De gemiddelde leeftijd zal nu ruim 10 jaar zijn, of het hoogste ooit, daar is niets mis mee. Zie grafiek blokjes -17 jaar+ van ca. 500k naar ca. 950k (2025) Aan de zeer jonge wagens -1/-2j ziet men dan weer een plotse significante toename 2024-2025 (dat zullen vooral stekkerwagens zijn) https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...npark#panel-12 |
Zonder subsidie (fiscaal gunstig bedrijfswagen) zouden er maar bitter weinig elektrische wagens verkocht worden. Mijn kinderen en schoonkinderen (5v.d.6) worden dus 'verplicht' om een elektrische wagen te kiezen.
Ah ja. Die lange vakantiereis wordt wel met de comfortabele benzinewagen van opa gedaan. Ge moet in die moderne bedrijfswagens eens proberen 3 kinderzitje op de tweede rij naast elkaar te plaatsen. |
Citaat:
Ik kocht in juni een plug-in hybride (Ford Kuga) 2500 CC. BIV om mee te lachen. Wegen taks ongeveer hetzelfde als mijn Ford Fiesta (1000 cc). Korting BA verzekering, ik betaal voor een Full omnium met BA verzekering 100 euro meer dan voor de Ford Fiesta, weet dat de Kuga meer dan het dubbele kost. Hier gaat het dus over een privé aangekochte auto. Als je dan hoort dat de werkgever een EV (salariswagen) volledig kan aftrekken, dan vind ik persoonlijk dat er bedroevend weinig EV's bijgekomen zijn. |
De hybrides worden in de meerderheid van de gevallen enkel en alleen gekocht voor de financiële voordelen. En die zijn door de NV-A regeringen in de meeste gevallen verlengd, ondanks de bloedrode begrotingen. Wat draaien ze graag aan de knopkes die politici, meestal ten voordele van zichzelf en het private ambtenarenvolkje, het dure middel en oppermanagement wat in de bedrijven aan de knopkes draait, meestal ook vooral ten behoeve van zichzelf.
|
Citaat:
Ik had liever een Kuga Diesel gekocht, alleen worden die niet meer gemaakt. De stekkerhybride was dus een tweede keuze. Ik wist zelfs niet dat er voordelen aan verbonden waren (dacht dat die afgeschaft waren (blijkbaar alleen als salariswagen, de werkgever kan die veel minder aftrekken). |
Citaat:
En vooral (algemeen) op 1 jaar ca. 141.000 meer electrische wagens in ons wagenpark blijft een sterke groei, ondanks de Vlaamse premie vanaf 1 januari 2025 volledig geschrapt werd. Daarom was de groei verleden jaar nog wat groter of 83,2%, wel telkens vanaf 1 augustus. Het is nog wat afwachten tot statbel volgend jaar het volledige jaar 2025 gaat tellen. In elk geval gaan de electrische wagens naar een aandeel van 10% in ons wagenpark. Citaat:
Of had je liever in het verleden geleefd toen je kinderen en schoonkinderen voor een vervuilende sjoemeldiesel moesten kiezen? Toch eens serieus blijven hé met dat bedrijfswagengedoe. Het zijn nu eenmaal de milieuregels en luchtkwaliteit die dat voortschrijdend beleid bepalen. Leer er eens mee leven. Het deel van 18,1 % van de electrische wagens of 71.371 electrische wagens voor particulieren in ons wagenpark kan men zeker niet bitter weinig noemen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
"Slechts 4%" van de bedrijfswagens waren benzines. Of hoe men goed 10 jaar later een positieve draad over de groei van de milieuvriendelijkste wagens kan minimaliseren. Citaat:
|
Citaat:
Bedankt om het zo duidelijk te stellen. Ondertussen raken ze de tweedehands EV's aan de straatstenen niet kwijt. |
Citaat:
Diesel een pak duurder, terwijl die eigenlijk een pak goedkoper is dan benzine. De schrik van de mensen met dat euronormgedoe, fabrikanten die geen geld meer steken in de ontwikkeling van dieselmotoren, ..., je moet dus niet ver kijken om te beseffen waardoor dit komt. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De staat verdiende eigenlijk veel meer aan benzinewagens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je beseft toch dat dieseluitlaatgassen al in 1984 kankerverwekkend officieel verklaard zijn (Frankrijk, iets met kernenergie)? Waarom denk je dat dieselwagens enkel in Europa massaal van de grond gekomen zijn? Valt uw frank nog altijd niet? Ggl is uw vriend. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be